Rating zajišťoven: poněkud jiná káva

Rating zajišťoven: poněkud jiná káva
Většina pojišťoven v ČR má jen tzv. pi (public information) rating, nechová se tedy ke klientům příliš otevřeně. Při volbě svého zajištění však pojišťovny rating příslušné zajišťovny striktně vyžadují a dokonce se jím často chlubí. Přečtěte si, co se stalo jedné z největších zajišťoven na světě, jako varování před podceňováním významu plnohodnotného ratingu.

V nedávno zveřejněném článku Pojišťovny: není rating jako rating se čtenáři mohli dozvědět, že pro řadu tuzemských pojišťoven není plnohodnotný rating nijak důležitá věc. Pokud by si však něco takového dovolila prohlásit jakákoli z jejich zajišťoven, pravděpodobně by s ní okamžitě přestaly spolupracovat. Docela zvláštní chování, že? Čeština má pro takové chování označení "dvojí metr".

Rating, samozřejmě ten plnohodnotný a nejlépe ještě od dvou agentur, je pro každou zajišťovnu naprosto klíčová záležitost. Jeho propad do nelichotivých stupňů může pro zajišťovnu znamenat dokonce i rychlou smrt. Jak úzká je tato hranice a jak obrovskou moc mají analytici ratingových agentur, se mohli všichni přesvědčit počátkem září na případu švýcarské zajišťovny Converium. Podle výsledků roku 2003 to byla 9. největší zajišťovna na světě, s předepsaným zajistným 3,8 mld. USD. Pokud bychom se podívali na strukturu zajištění našich pojišťoven, určitě bychom tam Converium našli, a to nikoli se zanedbatelným podílem.

Co se stalo obrovi?

Významná zajišťovna, jejíž obchody jsou veliké takřka jako celý český pojistný trh, oznámila v červenci, že zjistila chybějících 462 mil. USD v rezervách za několik upisovacích roků koncem 90. let. V srpnu pak zvýšila tento odhad o dalších cca 100 mil. USD. V důsledku toho počátkem září nejprve agentura AM Best (specialista na rating v pojišťovnictví – hlavně v USA) a krátce po ní i Standard & Poor's snížily rating zajišťovny Converium. S&P z A- na BBB. Dalo by se říci, že BBB je celkem slušná známka (stále investiční stupeň), bohužel ne pro zajišťovnu.

Zemětřesení na zajistném trhu

Snížení ratingu přišlo pro Converium v nevhodnou dobu. Na zářijovém setkání zajišťoven a pojišťoven v Monte Carlu, kde se připravovaly obnovy zajištění na další rok, patřila firma k hlavním tématům rozhovorů i zákulisních dohadů. Řada pojišťoven má totiž ve svých pravidlech stanoveno, že nesmí uzavírat smlouvy se zajišťovnami, jejichž rating je nižší než A. Pro Converium to znamenalo ztrátu mnoha obchodů na rok 2005. Dozorčí úřad v Austrálii dokonce přímo zakazuje svým pojišťovnám takové zajištění uzavřít a konkurenční zajišťovny pochopitelně rády poskytly těmto "osiřelým" pojišťovnám svou nabídku. Struktura zajistného trhu se tím výrazně mění.

Boj o přežití

O mnoho klientů ale přišlo Converium okamžitě. Řada zajistných smluv totiž obsahuje tzv. ratingovou doložku (downgrade clause), která umožňuje pojišťovně okamžitě ukončit zajistnou smlouvu v případě, kdy rating zajišťovny klesne pod A. Společnost Converium v reakci na snížení ratingu a masivní odliv klientů rozhodla o uzavření svých poboček v USA a o pokusu navýšit kapitál. Pochopitelně se rychle objevily spekulace o možném prodeji celé firmy či jejím odchodu z trhu. Od počátku roku klesly akcie zajišťovny Converium o 65 %.

Co z toho plyne pro klienty v České republice ?

Poučme se z toho. Absolutní jistota neexistuje. Až nás příště budou naše pojišťovny přesvědčovat, že mají skvělé zajištění u zajišťoven s prvotřídním ratingem, uvědomme si, že všechno je relativní a co platí teď, nemusí platit v době, kdy zrovna my budeme mít velkou škodu. Converium se sesypalo za pár týdnů. A plnohodnotný rating není jen tahání peněz z kapsy nebohých pojišťoven a zajišťoven. Je to důležitá informace pro všechny účastníky trhu a může zásadním způsobem rozhodovat o uzavření či neuzavření obchodu. Proto bychom měli od našich pojišťoven plnohodnotný rating požadovat, resp. měli bychom mu přisuzovat odpovídající význam.

A jestliže se může tak renomované zajišťovně, pod přísným dozorem švýcarských (!) orgánů, burzy (!!) a řady analytiků, "ztratit" nějakých 14 miliard korun (!!!), není žádný důvod se domnívat, že kterékoli pojišťovně v České republice se nemůže přihodit něco podobného (i když menšího). Tzv. "tvořivé účetnictví" je v poslední době velmi zajímavá disciplína…

Rating tuzemských pojišťoven
Pojišťovna Rating
pojišťovna / většinový akcionář
AMCICO AIG Life
(profil, názory)
AAA / AAA
Allianz
(profil, názory)
BB pi / AA-
Aviva
(profil, názory)
bez ratingu / AA
Česká podnikatelská pojišťovna
(profil, názory)
B pi
Česká pojišťovna
(profil, názory)
BBB-
ČSOB Pojišťovna
(profil, názory)
bez ratingu / A+
Credit Suisse Life & Pensions
(profil, názory)
bez ratingu / Aa3 (Moody´s), A (S&P)
Generali
(profil, názory)
BBB pi / pojišťovna data nedodala
Komerční pojišťovna
(profil, názory)
bez ratingu / pojišťovna data nedodala
Kooperativa
(profil, názory)
BBB pi / A
Pojišťovna České spořitelny
(profil, názory)
bez ratingu / BBB+
UNIQA
(profil, názory)
BBB pi / A
Zdroj dat: pojišťovny

Autor je místopředsedou představenstva Komory pojišťovacích makléřů.

Jak hodnotíte z pohledu toho, co se stalo zajišťovně Converium, přístup českých pojišťoven k plnohodnotnému ratingu?

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-112
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 20 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

13. 10. 2004 13:49, Petr

Téma zajišťoven včetně jejich ratingu je opravdu zajímavé téma a v ČR nepříliš známé. Bohužel tento článek se ho zmocnil z nejméně vhodné strany. Myslím, že redakce ho snad ani neměla uveřejnit. Příjde mi, jako by autor zveřejnil historku, kterou slyšel někde na chodbě, a kterých je v každém odvětví spousta. A aby tomu dodal punc koncepčnosti, přidal tabulku, kterou okopíroval ze staršího článku, a která se sem vůbec nehodí.

+29
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

13. 10. 2004 23:01, Spira66

Vážený pane Šafránku,
pod minulým článkem o ratingu pojišťoven se rozvinula bouřlivá diskuse o tom, že je to jen komerční byznys agentur a když si někdo zaplatí drahý plnohodnotný rating, tak k němu bude hodnocení určitě příznivé.
Cílem článku, jak jste jistě pochopil bylo upozornit na to, že tento přístup k ratingu je pochybený a že například pro zajišťovny je kvalitní plnohodnotný rating zcela nezbytnou věcí k přežití - přízeň analytiků si nelze koupit ani s plnými kapsami dolarů (článek tedy navazuje na ten předchozí a je nutno ho chápat v příslušné souvislosti, včetně diskuse). Protože právě u jen toho, kdo je nucen podstupovat pravidelnou kontrolu v rámci plnohodnotného ratingu je možné dříve zjistit možná rizika ( pi rating se dělá 1x za rok z výroční zprávy).

Z toho samozřejmě vyplývá, že i pojišťovny s plnohodnotným ratingem je třeba hodnotit lépe než ty s "pi" nebo bez ratingu. No a v závěru je konstatování, že jak dokazuje případ Converium ani ten plnohodnotný rating není samospasitelný, protože absolutní jistota neexistuje.

Ad rezervotvorné pojištění - platí co je uvedeno výše - absolutní jistota neexistuje. Pokud se podíváte na principy ratingu, tak se vlastně vychází z toho, jaká je pravděpodobnost krachu v horizontu např. 20 let. No a statistiky dokazují, že u AA je mnohem nižší než u B. Čili i zde má rating svůj význam. Určitě by se někde dalo zjistit, že počet krachů u těch s pi ratingem je prokazatelně vyšší, než s plnohodnotným.

Ale rozhodnutí, zda peníze na 2O let dá do pojišťovny, či do (zde již pověstného) Ericova slamníku, je přece na klientovi...... :))

Zobrazit celé vlákno

-15
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (20 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Malá násobilka životního pojištění

15. 7. 2004 | Simona Ely Plischke

Malá násobilka životního pojištění

Sousloví "životní pojištění" na nás útočí ze všech možných reklamních ploch. Víc než pocit, že jste vlastně pěkný sobec nemyslící na rodinu, nemáte-li tento produkt ještě uzavřen, vám... celý článek

Krausovo kukaččí vejce omezuje daňové odpočty

2. 4. 2004 | Simona Ely Plischke

Krausovo kukaččí vejce omezuje daňové odpočty

Uplatňujete daňové odpočty na životní pojištění? Vlastníte-li pojistku s nižší pojistnou částkou, než nově stanoví zákon, máte buď s dalšími odpočty smůlu, nebo vás čeká podpis nových... celý článek

Výhodné nevýhodné pojistky

9. 3. 2004 | Tomáš Prokop

Výhodné nevýhodné pojistky

Klient pojišťovny, který má v životní pojistce stanoveno minimální zhodnocení pět či více procent, je dnes pro pojišťovnu ztrátový. Ty se proto snaží situaci změnit – a ještě na tom... celý článek

Nejisté pojištění

28. 11. 2003 | Simona Ely Plischke

Nejisté pojištění

Pojišťovny lákají klienty na různé spořící životní pojistky - kromě pojištění jim nabízí také garantovaný výnos a podíly na zisku z "vložených" peněz. Procenta celkového zhodnocení... celý článek

Evropský pojistný extrém? Česká republika.

25. 8. 2003 | Simona Ely Plischke

Evropský pojistný extrém? Česká republika.

Rok 2002 vešel do dějin jako rok historických záplav. Zatímco pojišťovny v Rakousku a Německu uhradily na povodňové škody něco málo přes 10 % přijatého pojistného z majetkových pojištění,... celý článek

Partners Financial Services