Česká spořitelna spouští v ostrém provozu službu Platím a spořím. Jejím základem je zaokrouhlování plateb kartou – rozdíl mezi skutečně zaplacenou a zaokrouhlenou částkou jde na spořicí účet. Podobnou možnost už dříve nabídly Equa bank, ČSOB a mBank.
Využití služby Platím a spořím u České spořitelny je samozřejmě dobrovolné. Když si ji klient aktivuje v digitálním bankovnictví George, zaokrouhlí se mu pak každá platba debetní kartou v obchodě nebo na internetu zaokrouhlí na nejbližších deset korun nahoru. Výše zaokrouhlené částky se automaticky odešle na spořicí účet klienta.
Klient si může v případě zájmu navýšit zaokrouhlenou částku o dalších deset, dvacet nebo třicet korun. Službu mohou využívat i klienti, kteří dosud spořicí účet nemají. Při zapnutí funkce Platím a spořím si ho jednoduše založí v bankovnictví George.
„Nová služba je důležitým nástrojem pro zlepšování finančního zdraví klientů, který jim pomáhá tvořit finanční rezervu. Čím více klient platí kartou, tím více peněz se automaticky odesílá na jeho spořicí účet,“ říká Lukáš Pudil, šéf oddělení Personalizace v České spořitelně.
Služba Platím a spořím už má za sebou tříměsíční pilotní provoz. V mobilní aplikaci George si ji aktivovalo 82 tisíc klientů. Celkem klienti provedli přes 3,9 milionu plateb kartou a připsali si tak na své spořicí účty souhrnnou částku přes 58,3 milionu korun. V průměru každý klient provedl měsíčně 16 plateb kartou a díky zaokrouhlení plateb na spořicí účet odeslal v průměru částku 240 korun.
„Řadě klientů chybí disciplína odkládat si pravidelně stranou peníze na horší časy a žijí de facto bez jakékoli finanční rezervy. Služba Platím a spořím spoří za klienty a vytváří jim finanční rezervu. Těší nás, že z 82 tisíc klientů, kteří si ji aktivovali v pilotním provozu, je 70 procent klientů, kteří si předtím neuměli stranou odkládat žádné finance a novou službou jim pomáháme měnit finanční návyky,“ dodává Pudil.
Nová služba doplňuje slevový program Moneyback, který spořitelna spustila v létě roku 2020 a nabízí odměnu zpět (cashback) za nákupy u vybraných obchodníků. „Díky oběma nástrojům, které pomáhají klientům starat se o finanční zdraví, mohou ročně ušetřit řádově jednotky tisíc korun. Jen za loňský rok si v průměru klienti díky jednotlivým funkcionalitám v Georgi přilepšili o 7254 Kč,“ upřesňuje Pudil.
S podobnou službou přišla už v roce 2018 Equa bank pod názvem Drobné investování. Při každé platbě kartou – v obchodě i online – si klienti mohli odkládat malé částky od 10 do 50 Kč. Při dosažení aspoň 100 Kč se pak převedly do některého z vybraných podílových fondů.
ČSOB od září 2020 nabízí službu nazvanou ČSOB Drobné. Kdo chce, může si každou platbu kartou nechat zaokrouhlovat nahoru na nejbližší násobek dvaceti korun. Až se takhle automaticky nastřádá 300 korun, převedou se do podílového fondu.
Podobně funguje i spořicí účet mSpoření v mBank. Každou platbu kartou si lze buď zaokrouhlit na stokoruny nahoru, nebo k ní přidat určité procento z platby (třeba deset procent), nebo si zvolit pevnou částku – a podle volby klienta pak zamíří na spořicí účet.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem