České hory se dočkaly první skromné sněhové nadílky a meteorologové radí lyžařům pomalu začít oprašovat výstroj. Kromě provozovatelů sjezdovek, horských chat a hotelů se na začátek lyžařské sezóny těší i majitelé slevových serverů. Pobytových zájezdů se přes ně prodává stále víc – a není žádný důvod očekávat, že letošní zima by měla představovat změnu.
Podle statistik portálu Skrz.cz, který je největším českým agregátorem hromadných slev, se na slevových serverech během prvních šesti měsíců letošního roku prodaly pobytové vouchery v hodnotě přes 600 milionů korun. Odhad na celý rok 2013 je 1,5 miliardy korun. Že slevové servery přitahují pozornost cestovatelů, nasvědčují také čísla z letošní letní turistické sezóny. „Od dubna do září utratili Češi na slevových serverech za dovolené přes 700 milionů korun, což je o 21 procent víc než loni. Dařilo se i zájezdům do přímořských letovisek. Těch se letos prodalo meziročně o 60 procent víc a jejich podíl na celkovém objemu pobytů prodaných přes slevové servery postupně roste,“ říká ředitel Skrz.cz Petr Kováčik.
Zájezd přes slevový server: je to bezpečné?
Otázka namístě. V létě došlo k mediální přestřelce majitelů slevových portálů a zástupců asociací cestovních kanceláří, kteří upozorňovali na to, že nákup dovolené k moři přes slevové servery nemusí být příliš bezpečný a že turisté tyto zájezdy celkem často reklamují. „Bohužel se často setkáváme s negativními zkušenostmi zákazníků se slevovými portály, a to především z důvodu jejich nedostatečné kontroly splnění zákonných požadavků nabízených partnerů,“ upozorňuje Kateřina Petříčková, tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, a dodává, že tato asociace sama mnohokrát upozorňovala živnostenské úřady na firmy, které přes slevové weby nabízely zájezdy, aniž byly pojištěny jako cestovní kancelář proti úpadku. Lidé podle ní na slevovém portále sledují jen výši slevy, solidnost pořadatele zájezdu už zůstává mimo jejich pozornost.
Petr Kováčik však slevový byznys brání: „V médiích se objevily informace o tom, že podle jistého průzkumu uplatňuje reklamaci při nákupu pobytu na slevovém serveru kolem 40 procent lidí. To je však něco, čemu nelze ani zdaleka věřit, protože číslo 40 procent je naprosto vytržené z reality. Podle našich dat je s pobyty a zájezdy spokojeno 85 procent zákazníků slevových serverů a pouze tři procenta jsou vyloženě nespokojená. To je naopak nadprůměrné číslo, pobyty tak jsou na slevových serverech nejméně problematickou kategorií.“
Ovšem i zástupce druhé asociace sdružující cestovky, tedy Asociace cestovních kanceláří ČR, tvrdí, že v nabídce na některých slevových stránkách se najdou zájezdy, které pořádají společnosti bez pojištění proti úpadku. „Je to veliký problém slevových portálů. Často nabízejí produkty ilegálních cestovních kanceláří, popřípadě nabídky zahraničních kanceláří ze zemí mimo Evropskou unii, které nemají koncese. Portály se vymlouvají na to, že nabízejí pouze slevové kupony, a ne služby, ale podle platných zákonů jsou v takovém případě odpovědné v plné výši za porušování zákona, protože ilegální dodavatelé jsou bráni jen jako dodavatelé slevového portálu a on by musel mít koncesi cestovní kanceláře,“ zlobí se Jan Papež, místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR. Zástupcům větších portálů se ovšem nelíbí, že kritici házejí všechny slevové servery do jednoho pytle. „My důsledně kontrolujeme, zda subjekty, jejichž zájezdy nabízíme, mají zapsanou koncesi a jestli mají pojištění proti úpadku. Kromě toho také prověřujeme, zda za sebou konkrétní dodavatelé nemají jinou zkrachovalou cestovní kancelář. Pokud už se nějaká stížnost objeví, řešíme vše přímo s dotyčnou cestovkou. Díky pečlivému výběru partnerů se nám ještě nestalo, že by cestovní kancelář oprávněnou reklamaci neuznala,“ říká Tomáš Bátrla, spoluzakladatel slevového serveru Vykupto.cz.
Slevy prověřujte a vybírejte u zavedených hráčů
Problémům při prodeji zájezdů se nevyhnula ani jednička mezi českými slevovými portály – Slevomat.cz. Ten nabízel zájezdy cestovní kanceláře Solymar, která během léta skončila v insolvenci. Na konci června jí totiž pojišťovna Uniqa kvůli změně vlastnické struktury a údajným nesrovnalostem ve skladbě a objemu ochodů vypověděla smlouvu. Cestovka pak nebyla schopná dopravit některé klienty ze zahraničí zpět domů, jiní zákazníci se zase odjezdu na dovolenou vůbec nedočkali. To se týkalo i klientů serveru Slevomat.cz. „Víc než tři čtvrtiny klientů dostaly kompletní služby a vrátily se ještě před vypuknutím kauzy. Těm, kteří už zájezd neměli možnost využít, byl voucher stornován a peníze vráceny v rámci garance Slevomatu. Nezůstal tedy jediný klient, který by nedostal buď kompletní služby, nebo sto procent svých peněz zpět. Tato situace nás stála hodně peněz, takže jsme po ní zavedli jasné procesy, které zabraňují tomu, aby se něco podobného opakovalo. Důsledně kontrolujeme pojistku cestovní kanceláře, koncesní listinu i všeobecné obchodní podmínky. Projíždíme také recenze na internetu a v neposlední řadě hraje důležitou roli kontakt našeho obchodního zástupce s partnerem,“ popisuje ředitel Slevomatu Peter Irikovský, jak jeho server reagoval na nepříjemný krach partnerské cestovní kanceláře. Velkou výhodou Slevomatu je právě to, že si vybudoval tučný „záložní fond“, ze kterého je schopen vyplet všechny klienty, kteří by byli nespokojeni se zakoupenou službou.
Avšak luxus v podobě garance vrácení peněz v případě nespokojenosti si nemůže dovolit každý. Odborníci proto nabádají turisty, aby v případě nákupu zájezdu přes slevový server využívali jen zavedených hráčů. „Můžeme jednoznačně doporučit vybírat renomované slevové servery, které jsou na trhu delší dobu a poskytují určité záruky za to, co nabízejí. Veřejnost by měla také brát ohled na doporučení známých a příbuzných, kteří už tyto servery využili. Dále doporučujeme ověřit si před nákupem nabídku slevového portálu u daného hotelu či cestovní kanceláře. Rovněž je nutné důsledně číst podmínky uplatnění voucheru a rozsah služeb, které při použití voucheru zákazník získává,“ radí Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. Spotřebitelům také připomíná, aby si produkt a jeho cenu porovnali s dalšími nabídkami na trhu mimo slevový portál. Někdy se prý totiž stává, že cena nabízené služby může být u konkurence stejná nebo dokonce i nižší.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
27. 11. 2013 16:20, Mirek
Částečně možná máte pravdu ,ale : v době mimo hlavní sezonu ,kdy hoteliér nemá pokrytou kapacitu /a fixní náklady jako teplo ,mzdy apod .jsou stále stejné / je lepší obsadit zbývající kapacitu třeba i za polovinu než ji nechat úplně prázdnou.
Někdy to může být i jen pouhá šance dát o sobě zákazníkům vědět a pokud je zákazník spokojený ,tak se vrací .
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (6 komentářů) příspěvků.