Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 5. 9. 2012 | 8 komentářů
I když letos za slevové poukazy utratíme dvakrát víc než loni, počet slevových serverů výrazně klesá. Jaké trendy nás budou čekat v nejbližší době? A ovlivní internetový trh se slevami krušný rozchod největších portálů Slevomat a Zapakatel?
Slevové servery: Nejslabší máte padáka!

V roce 2011 utratili Češi na slevových serverech přibližně 1,8 miliardy korun. Letos by to podle odhadů mohly být až tři miliardy.

I když celkový objem nákupů roste, počet webů, na kterých si zákazník může vybrat z nejrůznějších slev, prudce klesá. Pokračuje konsolidace trhu, menší servery, kterých v konjunktuře vyrostlo jako hub po dešti, zanikají, větší se naopak spojují a rostou a získávají ještě výraznější podíl na trhu. Zákazníci se pak logicky přiklánějí k těm, které nabízejí širší klientský servis, garanci vrácení peněz, kvalitní infolinky či kamenné pobočky, na kterých je možné zaplatit a vyzvednout objednané zboží. „Pokud by vývoj pokračoval v dosavadním trendu, tak na Vánoce 2012 může být přibližně padesát aktivních serverů, což je číslo odpovídající velikosti českého trhu,“ vysvětluje Petr Kováčik, ředitel agregátoru slev Skrz.cz. V praxi by to znamenalo, že během krátké doby zanikne takřka osmdesát menších serverů, které nedokázaly s konkurencí držet krok.

Velký slevový rozchod

Pořadí portálů podle kumulovaného obratu za květen až červenec 2012

Vývoj počtu slevových serverů

Kolik peněz se na slevových serverech protočilo ve vybraných segmentech trhu

Grafy zvětšíte kliknutím

1. Slevomat.cz

2. Vykupto.cz

3. Zapakatel.cz

4. Hyperslevy.cz

5. Pepa.cz

6. NakupVAkci.cz

7. NebeSlev.cz

8. Amplion.cz

9. Slevoteka.cz

10. Slever.cz

Zdroj: Skrz.cz

Začátek srpna ukázal, že ani spojení největších slevových gigantů nemusí znamenat krok vpřed. Servery Slevomat a Zapakatel totiž ohlásily konec spolupráce. Je to přitom jen něco málo přes rok, co lídr trhu Slevomat kupoval většinový podíl ve druhém největším slevovém serveru. Nakonec vše skončilo poměrně bouřlivým rozchodem, ve kterém létaly útočné a obviňující e-maily obchodním partnerům a ostrá vyjádření v médiích. S několikatýdenním odstupem se už zástupci obou portálů ve svých vyjádřeních krotí. „Postupem času se ukázalo, že Slevomat a Zapakatel jdou strategicky naprosto odlišnou cestou. Takže spolupráce teď dlouhodobě nedávala smysl,“ vysvětluje Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu. Spolumajitel portálu Zapakatel.cz Jiří Carba k tomu dodává: „Nebudu tvrdit, že nám tento rozchod nezkomplikoval život, ale má i své výhody. Konečně máme volné ruce a můžeme se soustředit jen na sebe. Ozvalo se nám pár investorů, rozmýšlíme, jak a s kým budeme pokračovat. Radši bychom měli nějakého parťáka, který bude mít na trh stejný pohled jako my.“ Odborníci se shodují, že pro zákazníky obou serverů nebude tento rozchod nic znamenat. Slovní přestřelky v médiích a soudní tahanice by totiž s největší pravděpodobností ublížily oběma stranám.

Nové trendy: Dovolená u moře a oblečení

Sleva zprava, sleva zleva

Pro Čechy slevy nejsou jen sezónní záležitostí. Slyšíme na ně celoročně. Snad v žádné jiné zemi se nerozbujely slevové servery tak jako u nás. O jejich lesku, bídě i obětech už jsme psali několikrát:

Doporučujeme také dvojdílný exkluzivní rozhovor se zakladatelem Slevomatu Tomášem Čuprem:

A rozhovor s ředitelem slevového agregátoru Skrz.cz Petrem Kováčikem:

Nejvíc si zákazníci slevových serverů i nadále zajímají o slevy v restauracích a kavárnách, kosmetické služby, masáže a pobytové zájezdy v České republice a na Slovensku.  Zájem o slevy z kategorie „jídlo“ a „krása“ je však ve srovnání s loňským rokem o trochu menší. „Je to dáno zejména tím, že během největšího rozmachu slevových serverů nakupovala spousta zákazníků hodně bezhlavě a pak dost voucherů propadlo. Šlo hlavně o slevy v hodnotě sto až dvě stě korun, což se týkalo především restaurací a zkrašlovacích salonů. Dnes už lidé u nákupu na slevových portálech mnohem víc přemýšlejí, protože vědí, že i kdyby jim utekla nějaká zajímavá sleva, brzy přijde další podobná,“ říká Petr Kováčik.

V letošním roce se slevové servery chtěly výrazně prosadit také v prodeji zájezdů k moři. Svou nabídkou zaútočily na cestovatele už začátkem jara. I když si prodej zájezdů pochvalují, původně se v této oblasti čekal ještě větší boom. „Český turista si za poslední dva tři roky zvykl nakupovat zájezdy jen last minute týden před odletem. My jsme se snažili zákazníky přesvědčit, že si můžou koupit skvělé zájezdy už v dubnu, ale moc se to nepovedlo. Pak přijde konec června a najednou se se zájezdy k moři roztrhne pytel. Tahle situace dělá dost problémů i cestovkám a letošní sezóna ukazuje, že to je pro některé likvidační,“ nabízí vysvětlení Jiří Carba.

Portálům se navíc musí podařit přesvědčit zákazníky, že nákup dovolené u moře přes slevový server je bezpečný a že se z těchto akcí nebudou snažit profitovat cestovní kanceláře, které mají problém s cash-flow, a může jim tedy reálně hrozit krach. „Nákup dovolené přes slevový portál s sebou nenese žádná rizika. Spolupracujeme jen s prověřenými cestovními kancelářemi, které jsou samozřejmě pojištěné proti úpadku,“ říká Peter Irikovský, obchodní ředitel Slevomatu. Nedávný krach cestovní kanceláře Pradok však ukazuje, že ne všechny slevové servery se dokážou vyhnout krachující cestovce. Zájezdy do Řecka s Pradokem totiž figurovaly v nabídce minimálně pěti, převážně menších slevových serverů.

Anketa

Chodíte na internet lovit slevy?

Dalším segmentem trhu, ve kterém letos výrazně vzrostla poptávka, je kategorie „zboží“. Slevové servery tak stále častěji nabízí oblečení a módní doplňky. „V této oblasti očekáváme v roce 2013 masivní rozšíření celkové nabídky. Nárůst oproti letošnímu roku by mohl být až dvě stě procent,“ dodává ze Peter Irikovský ze Slevomatu. Jednotlivé portály nabízejí starší kolekce předních značek, nebo ze zahraničí dováží a následně samy prodávají oblečení firem, které tu nemají tak rozšířenou prodejní síť.

Boj s agregátory trvá

I nadále probíhá boj slevových serverů s agregátory, které nabízejí přehled všech slev na trhu. Některé portály se zlobí, že agregátory jen parazitují na jejich práci a stále si zvyšují provize. „Agregátory nám nepřinášejí žádnou přidanou hodnotu a jen se přiživují na nabídkách slevových serverů, které musí zajišťovat opravdové slevy pro zákazníky. Jsou menší agregátory, se kterými se dá dohodnout na zajímavé spolupráci – bannerech, soutěžích... – ale jde o výjimky. Dokud se platila jen procenta z prodeje, tak to ještě šlo. Když si ale nechávají platit za každý proklik a cenu ženou neustále nahoru, tak už to rozhodně není fér,“ zlobí se Jiří Carba ze serveru Zapakatel. Per Kováčik z agregátoru Skrz.cz se však brání: „Není pravda, že bychom na slevových serverech parazitovali. Nabízíme jim reklamní prostor, který můžou nebo nemusí využívat. Pro některé slevové servery cena za propagaci roste, rostou ale i nám všechny vstupní náklady, ať už v reklamě na trhu, či na provozování služby. Investujeme také do vývoje. Výsledkem je spousta změn, které výrazně zvýšily konverzní poměr. To hraje slevovým portálům naopak do karet.“

Ať už má pravdu jedna, či druhá strana, jedno je jisté. Čechy zatím nakupování na slevových serverech neomrzelo. Můžeme proto očekávat, že částky, které lidé utratí za slevové vouchery, nadále porostou. Otázkou spíš zůstává, zda se dodavatelům služeb podaří využít tento prodejní kanál a udržet si alespoň část nových klientů, nebo si u slevových portálů domluví zničující podmínky, které jejich podnikání pošlou do pekla.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+6
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

21. 9. 2016 2:26, Jarmila

Je to tak, že 3-4 největší slevové servery dělají 85% obratu v tomto segmentu a na ostatní servery jako slevomol, slevymax.cz, slevago atd. již zbývá jen agregovat zbytek...

+3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Petr Kováčik: Loni jsme za slevy utratili 1,9 miliardy korun

17. 3. 2012 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Petr Kováčik: Loni jsme za slevy utratili 1,9 miliardy korun

Pokračování exkluzivního rozhovoru ze zákulisí slevového byznysu. Ředitel slevového agregátoru Skrz.cz prozrazuje, kolik peněz (a za co) Češi utratí na slevových serverech a uvádí na... celý článek

Slevové servery jako past na hoteliéry

30. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Slevové servery jako past na hoteliéry

Slevové servery pronikají stále víc i do sféry cestovního ruchu. V roce 2012 budou svůj vliv s největší pravděpodobností ještě posilovat. Marketingový nástroj se však firmám často vymyká... celý článek

Lesk a bída slevových serverů

18. 10. 2011 | Ondřej Tůma | 17 komentářů

Lesk a bída slevových serverů

Slevové servery vtrhly na český internet jak velká voda. Majitelům – tedy aspoň těm z první vlny – přinesly pěkné zisky, návštěvníkům nabídly řadu atraktivních slev a mnoha firmám daly... celý článek

Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

20. 5. 2011 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

Může se na českém trhu udržet tak velký počet slevových serverů? Jak se obrovské množství nabídek promítne na kvalitu služeb? Námi oslovení experti se shodli na tom, že současný stav... celý článek

Slevomanie si vyžádala první oběti

14. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 23 komentářů

Slevomanie si vyžádala první oběti

Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu... celý článek

Partners Financial Services