Sexistické prasátečko konečně vysvětlené i pro křupáky

Michal Kašpárek | rubrika: Sloupek | 29. 11. 2013 | 25 komentářů
Nikdy není pozdě na to pochopit, proč někomu vadí sex v reklamách nebo že anticena není trest smrti ukamenováním.
Sexistické prasátečko konečně vysvětlené i pro křupáky

Letošní Sexistické prasátečko doslova káplo z valašské variace na téma sex sells. Sloganem Poslední kapka jde do textilu si totiž cenu odborné poroty vysloužil vsetínský obchod se záclonami. Na billboardu toto nesmyslné heslo navíc doslovně předvádí nahý model zakrývající erekci závěsem.

Pokud vás ani takový humáč z kategorie „vypíchejte mi oči“ nepřesvědčil o opodstatnění soutěže a čílíte se, do čeho že se to feministky zase montují, dovolím si připomenout tři opomíjené skutečnosti.

Sexistické prasátečko

„Soutěž“ o nejsexističtější reklamu vyhlašuje občanské sdružení Nesehnutí. Letošní ročník je pátý v řadě. Reklamy může do soutěže přihlásit kdokoli, letos se „soutěžilo“ v kategoriích Stereotypy a jazykový sexismus, Fragmentace aneb Bez hlavy a Objektivizace aneb Ukaž všechno. Vyhlášení vítězů letošního ročníku proběhlo včera, ve čtvrtek 28. listopadu večer.

1. Nikdo vám nic (nového) nezakazuje

Tak jako pořadatelům Zlaté maliny nebo Plyšového lva nejde o zákaz špatných filmů, ani cílem Sexistického prasátečka není chimérická „další regulace“. „Záměrem soutěže není zhotovitele či zhotovitelky odsoudit, ale upozornit je na to, že jejich reklamy mohou někoho urážet, což si řada firem často vůbec neuvědomuje,“ informuje web soutěže. Bohužel je to pod rozlišovací schopností pasivně-agresivních dušiček, které vnímají jakýkoliv námět k přemýšlení jako agresi.

Pokud vám opravdu tolik leží na srdci svoboda slova, mohlo by vás zajímat, že urážlivé reklamy už stát dávno reguluje. Zákon č. 40/1995 Sb. například zakazuje propagovat pohřební služby v léčebnách dlouhodobě nemocných. Je to hamplovské spiknutí bohatých proti klukům z chudých rodin, kteří už ani nemůžou roznášet po špitálech letáky Těšíme se na vás — krematorium v Horní Dolní? Nebo přiměřená obrana proti kreativcům bez sociální a emocionální inteligence, což je soudě dle galerie Prasátečka požadavek pro práci v některých reklamkách? Zvažte sami.

2. Veřejný prostor, veřejná debata

Se skřípěním zubů beru argument, že nikdo nikoho nenutí kupovat Maxim a v něm obdivovat jeden vyňadřený inzerát za druhým. Mezi 110 letošními nominovanými reklamami je ale 44 venkovních. Billboardy, plakáty, potisky aut — na ulicích, u dálnic, v parcích. Proti svobodě „moje parcela, můj plakát“ tady stojí svoboda jít ven a nepoblít se, případně nemuset vlastním dětem vysvětlovat, čeho že poslední kapka jde do textilu:

Zdroj obrázků: zenskaprava.cz

jiné oči

Dcera dojičky nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce knoflík navíc. 

Anketa

Vadí vám sexistická reklama ve veřejném prostoru?

Veřejná debata je samozřejmě vždycky dvojsečná. Když se budeme bavit o tom, kam až může zajít reklama, nelze upřít hlas například ani odpůrcům gay pride: „A na tohle se dívat máme?“ Rozdíly vidím dva. První je ideový. Sexistické reklamy zahanbují ošklivé ženy, slabé muže a staré lidi. Průvody gayů a leseb naopak vzkazují, že i mimo obecnou představu o tom, co je normální, žijí lidské bytosti. Druhý rozdíl je praktický. Gayové a lesby prochází jednou ročně Prahou po předem nahlášené trase a většina z nich je nakonec – jak podlé! - k nerozeznání od „slušných lidí“. Zato vulgárním a slizkým reklamám se při nejlepší vůli nevyhnete ani v nejzapadlejším okrese. Český veřejný prostor zamořují ve světově unikátní míře — protože jsme k jeho podobě podobně unikátním způsobem lhostejní.

Jedna historická paralela ale dává naději: pamatujete, jak se před patnácti lety nedalo ve městech udělat krok, aniž jste uklouzli po psím hovně? Za dílčí zlepšení nemůže žádný nový zákon — ale hlavně to, že neuklízení začalo být pro řadu pejskařů díky veřejné debatě společensky nepřijatelné. Je to prostě ekl.

3. Žena není zvířátko

Zbývá vysvětlit, co je ekl a urážlivé i na těch reklamách, které nevypadají jako laciné porno. Ženy jsou něco víc než zvířátka k poplácání, vysvlečení, ohmatání, uplacení telefonem, aby byla hodná, a nakonec k odtažení, třeba až začne smrdět. Ještě víc než v době, kdy to zpíval John Lennon, platí, že je žena negr světa: musí hrát vyrovnanou hru s muži, mít vysokou školu, vydělávat dost na to, aby utáhla životní náklady. Tradiční disciplína protlačení tříkilového novorozence pánevním dnem ale zůstává, stejně jako vysilující role matky. Máte proto co dělat s bytostmi, které namísto fórků jak z druhého stupně základky zasluhují obrovský respekt.

Něžně pojmenované a vcelku zábavně propagované Sexistické prasátečko je dobrá příležitost, jak si to uvědomit. Nikdy není pozdě na to přestat být křupákem.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 25 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 11. 2013 9:26, Pavel

1. Mě takovéto reklamy opravdu nevadí, a pokud jsou opravdu hloupé (a ty příklady ve vašem článku jsou hlavně hloupé až blbé), tak mi jen ukazují, kterým službám a výrobkům se mám vyhnout.

2. Mě osobně mnohem víc vadí reklamy s vlezlou znělkou (v poslední době ta hrůza od Billy) a bohužel už jsou i vyhrávající billboardy.

3. Gay pride je hlavně akce "pozitivní diskriminace". Zkuste někdy uspořádat "hetero pride" a pravdosláskaři vás sežerou za živa. Navíc právě takové akce ukazují, jak jsou sami homosexuálové zamindrákovaní a jak sami sebe považují za méněcenné - člověk sám se sebou srovnaný a spokojený nemá potřebu takto otravovat život ostatním.

4. Není pravda, že to obecně vadí ženám - kdyby jim to opravdu vadilo, tak by takové reklamy asi nemohly vzniknout, protože by se prostě nenašly modelky na nich zobrazené. A že pár zapšklých škarohlídů dokáže otrávit život mnohonásobku normálních lidé je fakt ověřený historií. Tak nevím proč ty zapšklé škarohlídy hájit, dělat jim reklamu nebo dokonce na ochranu jejich zapšklého škarohlídství vytvářet zákony.

+29
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 11. 2013 13:48, Jiřina

Víš, jen bych chtěla poznamenat, že je jedno, co si v USA dávají kamkoli třeba na plakáty, ale žiju tady a tady mi to vadí. Samozřejmě důležitější je třeba kde ten billboard je, než co je na něm, ale pokud mám hodnotit vzhled - tak je to i o tomhle. Zachvíli si tam dají nahý zadek a ho.. nebo zvratky a bude to také svoboda slova.... ?

Zobrazit celé vlákno

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Přinášíme nové ekonomické svátky. Oslavte Den ekonomické výhodnosti frantíka!

14. 6. 2013 | Michal Kašpárek | 4 komentáře

Přinášíme nové ekonomické svátky. Oslavte Den ekonomické výhodnosti frantíka!

V těchto dnech přestáváte pracovat na stát. Gratulujeme. Víte ale, kdy přestanete napracovávat na hospodářský propad nebo na to, že jste žena? Doplňte si kalendář o další „dny svobody“. celý článek

Feministky (zase) ubližují hezkým holkám z chudých rodin!

25. 3. 2013 | Petr Hampl | 30 komentářů

Feministky (zase) ubližují hezkým holkám z chudých rodin!

Zatímco dcera dojičky nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce... celý článek

„Zadarmo drahé“ – jak vydělává Google nebo internetové porno, když nic nestojí

13. 7. 2012 | Michal Kašpárek | 2 komentáře

„Zadarmo drahé“ – jak vydělává Google nebo internetové porno, když nic nestojí

Věděli jste, že vám lidi můžou poslat 25 milionů dolarů za něco, co můžou používat i bezplatně? Provozovatel Wikipedie už to ví.

Očima expertů: Evropa vymýšlí nesmysly. Zdražili/y ženám pojištění

29. 6. 2012 | Ondřej Tůma | 7 komentářů

Očima expertů: Evropa vymýšlí nesmysly. Zdražili/y ženám pojištění

Ženy budou ve jménu rovnoprávnosti platit vyšší pojištění, než by bylo třeba. Co si o rozhodnutí Evropského soudního dvora myslí Markéta Šichtařová, Tomáš Prouza, Lukáš Kovanda a další... celý článek

Partners Financial Services