Feministky (zase) ubližují hezkým holkám z chudých rodin!

Petr Hampl | rubrika: Komentář | 25. 3. 2013 | 30 komentářů
Zatímco dcera dojičky nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce knoflík navíc. To vysvětluje, proč se mezi bohatými a vzdělanými tak často setkáme s názorem, že žena nemá být vnímána jako sexuální objekt. A pomůže nám to také lépe pochopit Sexistické prasátečko.
Feministky (zase) ubližují hezkým holkám z chudých rodin!

Sexistické prasátečko je „soutěž“, jejímž cílem je vyhledat, označit a znemožnit, ne-li přímo zlikvidovat reklamy, ve kterých je ženské tělo zobrazeno v erotických souvislostech a bez dostatečné souvislosti s propagovaným předmětem nebo službou. Jenže kdy je taková spojitost dostatečná? Kromě reklam na prezervativy nebo intimní prádlo asi nikdy. Jenže tak daleko nejdou ani pořadatelé prasátečka. Stejně tak by se dalo pochopit úsilí o vymýcení některých obrazů z veřejného prostoru. Kdo chce vidět reklamu opepřenou sexem, ať se podívá do speciálního časopisu nebo vysílání. Ale ani o to tu nejde.

Nahota rovná se pro chudé

Kdyby profesionální aktivisté o celé věci trochu přemýšleli, všimli by si, že už desítky let je tomu tak, že ženská nahota v reklamě souvisí s nízkým vzděláním a nízkým příjmem cílové skupiny. Motorovou pilu najdeme na plakátech často v rukách nahé dívky. Stejně jako náhradní díly do traktorů. Totéž platí o levných autobazarech. Tím je jasně řečeno, komu je reklama určena. Když si kupuji Platónovy spisy nebo lístky do opery, podobné motivy v propagaci nenajdu. Ani konzultace IBM Business Services nebo golf v Dubaji se neprodává přes motivy ženského těla. Málokdy se o tom mluví, ale všichni tomu rozdílu rozumějí.

Když Markéta Šichtařová ukázala na obale své knihy i ty části těla, které ekonomické analytičky obvykle ukazují jen svým manželům, dala tím jasně najevo, že se jedná o dílko určené jednodušším lidem s nízkými příjmy. Erotika na reklamě na lyžování v Liberci dává jasnou zprávu o tom, že se jedná o nízkonákladové středisko. Cortina d’Ampezzo nebo Val Thorens se snaží ukazovat úplně jiným způsobem.

Nemáš na můj životní styl? Zdechni!

Jenže čemu rozumějí tvůrci reklamy i její konzumenti, to zůstává skryté expertům na pohlavní rovnost. Dosavadním vrcholem takové ignorance je rozhodnutí Rady pro reklamu, podle nějž neexistuje souvislost mezi razítkem a ženským tělem! To už není jen problém analytických schopností, tady chybí základní přehled o kulturním dění. Jak Bohumil Hrabal, tak Jiří Menzel patří k uznávané klasice. Pokud by snad radní ještě tápali, odkazujeme na slavnou scénu z oscarových Ostře sledovaných vlaků:

Sexistické prasátečko je fakticky jen dalším dílem systematické snahy zlikvidovat všechno, co je specificky chudinské. Chtějí si traktoristé ve své vesnické hospodě zapálit startku a městskému právníkovi kouření smrdí? Tak jim to zakážeme. Ne, že by tam ten městský právník někdy zašel, ale jde o princip. Chutnají chudým špekáčky, zatímco bohatí raději lososa? Tak uvalíme na špekáčky daň z tuku! Stavějí chudí domy z obyčejných cihel, zatímco bohatí dávají přednost hi-tech materiálům? Zakážeme domy z neúsporných cihel! A seznam by mohl pokračovat donekonečna. Nemůžeš si dovolit můj životní styl? Zdechni!

Společnost jako soutěž mozků, majetků – a poprsí

Ale to je jen polovina sociálního pohledu na tu problematiku. Společnost – jak ji popsal francouzský sociolog Pierre Bourdieu a jeho následovníci – můžeme chápat jako místo střetu různých skupin o to, co bude rozhodující pro postavení člověka ve společnosti. Bude záležet na především na tom, kolik vlastní půdy? Nebo na tom, z jakého je rodu? Nebo kolik peněz zdědil po rodičích? Nebo na škole, kterou absolvoval? Nebo na fyzické síle? Snaživosti? Inteligenci? Nebo na velikosti… pardon, na tvarech těla? Každý z těchto a dalších faktorů může hrát velkou nebo malou roli. A v zájmu někoho je, aby rozhodovaly určité vlastnosti. V zájmu někoho jiného pak zase je, aby rozhodovaly jiné. Podle toho, kdo je čím vybaven. 

A tady se dostáváme ke skutečnému jádru celého sporu. Zatímco dcera dojičky asi nebude schopna soutěžit s dcerou ministryně v cílevědomosti ani analytických schopnostech, bez větších problémů se jí vyrovná ve schopnosti rozepnout si na blůzičce knoflík navíc. Při bližším pohledu je problém samozřejmě o něco složitější. Žena z vyšší vrstvy je zpravidla schopna své půvaby chytřeji využívat a je také schopna je lépe rozvíjet a déle udržet. Nepřiměřená obezita se kupříkladu hromadí převážně v nižších třídách a padesátiletá uklízečka obvykle nemůže soutěžit se stejně starou ředitelkou ani co do fyzické přitažlivosti. Ale přesto platí, že jsme narazili na jednu z mála oblastí, kde může být třídní bariéra relativně snadno překonána.  

Anketa

Vadí vám nahota v reklamě?

Reakcionářské výstřihy a minisukně

Proč by žena neměla být vnímána převážně jako sexuální objekt? Protože absolventka pražské právnické fakulty se dokáže prosadit i jinak, zatímco její potenciální konkurentka z učňáku nikoliv. Kdyby šlo jen o tělesné proporce nebo smyslnost, mohly by dokonce soupeřit o stejného manžela. To nám poskytuje přijatelné vysvětlení, proč příslušníci bohaté a vzdělané třídy tak často podporují snahy zaměřené na likvidaci projevů normální sexuality. Jednou to jsou sexistická prasátečka a kampaně proti pohlavnímu obtěžování, příště povinná sexuální výchova (zavést státní řízení je nejlepší způsob, jak něco zlikvidovat) a pak zase objevy stále dalších a dalších sexuálních menšin, se kterými pravidelně přicházejí státem financované neziskovky.

Z tohoto pohledu je každá žena, která si vezme do pánského kolektivu sukni s vysokým rozparkem, potenciální kontrarevolucionářkou a každý muž, který se za ní otočí, potenciálním kontrarevolucionářem. Možná nebude trvat dlouho a bude to mít větší následky než jen vyhlášení poměrně roztomilého sexistického prasátečka.

Sexuální idol, nebo maminka?

Kromě toho existuje ještě úplně jiný pohled. Někteří moudří mužové a ženy si již stovky let všímají toho, že pokud se budou ženy prosazovat spíš prací, morálkou, obětavostí a laskavostí než koketováním, bude náš svět lepší. Mají pravdu. Ale pokud má být ambicí „osvobozených“ žen kariéra ve státní správě, korporacích či neziskovkách, spolupráce na zavádění dalších regulací a zakládání akčních výborů, to ať raději budují životní úspěch na krátkých sukních a průhledných halenkách.

A vedle toho všeho je možné ukázat ještě vyšší cestu. Žena nemá ani v náznaku ukazovat svou intimitu, protože je to poklad, který schovává pro svého manžela (nebo budoucího manžela). A manžel si nemá prohlížet silikonové slečny na plakátech, protože má mít oči jen pro svou manželku. To je postoj dobrý a hodný úcty. Ale vychází z toho, že základním posláním ženy je její role v rodině, nikoliv v zaměstnání. Feministky nemají žádné právo se ho dovolávat. 

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+15
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 30 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

25. 3. 2013 11:36, Soňa

Mě třeba představa, že si na svůj dům objednávám okna u firmy, která má na dodávce pornodivu, jak se vyklání nahá z okna,div nepřepadne, připadá absurdní (dodávka s pornodivou existuje, nevěřila jsem svým očím) Představa, že nakluše banda vošoustů a budou mě obtěžovat kecy "Tak kam to chcete, paninko, haha" mě normálně děsí. Hledejte logiku v sexistických reklamách jakou chcete, ale já mám ty peníze, které ty firmy chtějí a já je dám jen někomu, komu nejsem pro prdel. Pochopeno?

+51
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

26. 3. 2013 9:59, Libor

Soňo, až si odpustíte to povýšenecké "Pochopeno?", přijdu si s vámi popovídat. Jste prima holka.

Zobrazit celé vlákno

-16
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (30 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Ne Katce a McDonaldu, sami sobě se smějete!

1. 2. 2013 | Michal Kašpárek | 18 komentářů

Ne Katce a McDonaldu, sami sobě se smějete!

Potlačená sexualita přetavená v pracovní zápal byla hybnou energií fašistické i komunistické propagandy. Na totalitní tradici teď svým videem s natvrdlou Katkou navázal symbol kapitalismu:... celý článek

Malé peníze: Triky a převleky. Co na vás zkouší marketing finančních institucí

19. 9. 2012 | Jan Müller | 13 komentářů

Malé peníze: Triky a převleky. Co na vás zkouší marketing finančních institucí

Tady neřekneme úplnou pravdu, tady to řekneme trochu složitěji. Napíšeme krásný úrok – a třeba si někdo nevšimne, že ho počítáme na tři roky a ne na rok, jak je v kraji zvykem. Aromatizováno,... celý článek

„Zadarmo drahé“ – jak vydělává Google nebo internetové porno, když nic nestojí

13. 7. 2012 | Michal Kašpárek | 2 komentáře

„Zadarmo drahé“ – jak vydělává Google nebo internetové porno, když nic nestojí

Věděli jste, že vám lidi můžou poslat 25 milionů dolarů za něco, co můžou používat i bezplatně? Provozovatel Wikipedie už to ví.

Začínáme podnikat: Propagace, tentokrát virtuální

26. 3. 2012 | Michal Chleboun

Začínáme podnikat: Propagace, tentokrát virtuální

Tak jako byste ve skutečném světě měli mít kus papírku, na kterém máte natištěné své jméno, název firmy a kontakty, a občas i nějaký ten leták, ve virtuálním světě, tedy na internetu,... celý článek

Ekonomie pozornosti aneb strčte si „Dobrý den, máte rád přírodu?“ do špic

15. 7. 2011 | Michal Kašpárek | 5 komentářů

Ekonomie pozornosti aneb strčte si „Dobrý den, máte rád přírodu?“ do špic

Rozdáváte svou pozornost na potkání kdejaké konině a čekáte to samé od ostatních lidí? Chyba. Vždyť jde o jeden z nejvzácnějších zdrojů. Nepřemýšlejte nad pozorností jako nad nekonečnou... celý článek

Partners Financial Services