Pomůžou slevové servery cestovnímu ruchu, nebo mu podrazí nohy?

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 31. 1. 2012 | 3 komentáře
Pomůžou slevové servery cestovnímu ruchu, nebo mu podrazí nohy?
S marketingovými nástroji je to jako s jinými nástroji, třeba s motorovou pilou. Neumíte s ní zacházet – přijde vás to draho. Na příkladu českých hoteliérů jsme ukázali, jak nebezpečná je nepromyšlená práce se slevovým serverem. Dnes se na slevomanii a cestovní ruch podíváme z dalších úhlů...

Další segment cestovního ruchu, který se postupně dostává do hledáčku slevových serverů, jsou zájezdy do zahraničí. Největší slevové portály plánují na letošek expanzi na tento trh. Půjde jak o pobytové zájezdy do zimních lyžařských středisek, eurovíkendy v atraktivních evropských metropolích, tak i letní dovolené u moře. Zatím existuje jenom několik specializovaných slevových portálů, které se zaměřují výhradně na zahraniční zájezdy. Jejich podíl na trhu je ale zanedbatelný. Větší servery podobné slevy zase nabízejí jen málokdy. To potvrzuje i Petr Kováčik z portálu Skrz.cz: „Zatím jsme nezaznamenali přehnaný zájem nakupujících o vzdálenější destinace. Během léta byly zájezdy k moři zastoupeny z pěti procent na všech prodaných pobytech.“

Čekání na giganty

Každý si jistě dokáže představit, že zprostředkovávání prodeje zahraničních zájezdů už samo o sobě představuje poměrně velké sousto. V tomto případě nejde o prodej hovězích steaků nebo masáží, tedy zboží a služeb, u kterých se cena pohybuje ve stokorunách. Rodiny, které celý rok šetří, aby si mohly dopřát dovolenou u moře, svou investici budou pečlivě promýšlet. Pokud bude trh zprostředkující zahraniční pobyty rozkolísaný a budou ho poškozovat neseriózní provozovatelé některých slevových serverů, může dojít k velkým komplikacím. Zásadním úkolem při prodeji zlevněných zájezdů tak bude překonat prvotní nedůvěru zákazníků. „Toto jsme vyřešili kamennou prodejní kanceláří v centru Prahy. Zákazník tak při jedné návštěvě vyřídí vše od výběru dovolené, přes podpis cestovní smlouvy až po platbu,“ říká Vlastimil Bezděk ze serveru Zajezdyseslevou.cz.

Pro Čechy slevy nejsou jen sezónní záležitostí. Slyšíme na ně celoročně. Snad v žádné jiné zemi se nerozbujely slevové servery tak jako u nás. O jejich lesku, bídě i obětech už jsme psali několikrát:

Doporučujeme také dvojdílný exkluzivní rozhovor se zakladatelem Slevomatu Tomášem Čuprem:

Opravdový rozvoj slev v této oblasti však přijde až ve chvíli, kdy se do něj zásadním způsobem zapojí nejvýznamnější hráči na trhu, tedy servery Slevomat.cz, Zapakatel.cz a Vykupto.cz. „Na jednu stranu si majitelé cestovních kanceláří prozatím spolupráci se slevovými servery většinou chválí, protože jsou tímto způsobem schopni zadat neprodané kapacity. Na druhou stranu si ale stěžují, že portály požadují neúměrně velké provize a slevy,“ říká Tomio Okamura, viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Riziko nejsou jen neseriózní slevové portály

Cestovní kanceláře by si měly svou aktivitu na slevových polích velmi důkladně propočítat a nenechat se zlákat vidinou relativně snadného přístupu k okamžitým penězům. Naprosto zničující by mohlo být, kdyby akce na slevových serverech využívaly cestovní kanceláře s existenčními problémy. Případný krach cestovní kanceláře, která by získala množství klientů přes slevový server a poté by jim nedokázala zajistit nasmlouvané služby, by zásadním způsobem otřásl důvěrou vůči celému trhu. S tím souhlasí i Jiří Carba ze serveru Zapakatel.cz: „U cestovních kanceláří samozřejmě platí to samé, co jsem říkal u hotelů. Celá akce musí být maximálně pečlivě propočítána a zanalyzována. Pokud vám neodletí letadlo a v Turecku vám zůstane sto turistů, tak je to něco jiného, než když doplatíte pár voucherů v hotelu v Krkonoších.

Tomio Okamura cestovní kanceláře spíš varuje: „Považuji to za krátkozraké. Vzniká tím závislost klienta na slevě, nikoliv na kvalitě poskytovaných služeb. Zdánlivě lákavá možnost zaplnit poslední místa povede jen ke krátkodobým efektům. Počet klientů je omezen a ve výsledku se jen dramaticky sníží jejich ochota nakupovat za běžné i last minute ceny.

Slevové servery při svém nástupu do oblasti prodeje zájezdů do zahraničí budou navíc muset vyzvat na souboj tradiční zprostředkovatele těchto služeb, jako jsou Invia.cz či Dovolena.cz, kteří budou svůj tržní podíl jistě bránit zuby nehty. Může se stát, že už brzy budeme svědky dalšího souboje titánů o nezanedbatelné zisky na poli cestovního ruchu.

Než jako slon v porcelánu, to radši vůbec

Reklama v rádiu, v televizi, v tiskovinách, roznos letáků a bannery na internetu – všechny tyto marketingové aktivity jdou řádově do desetitisíců až statisíců a výsledný efekt je nejistý. Slevové servery naopak poskytují přímá data,“ upozorňuje David Antić ze serveru Berslevu.cz. Aby však měla takováto marketingová akce skutečně požadovaný efekt, musí být do posledního detailu promyšlená. Zatímco někdy jsou za nenápadnou slevovou akcí velmi chytré záměry, jindy jde spíš o výkřik do tmy, který nemá z dlouhodobého hlediska šanci na úspěch.

Jako dobrý příklad nám může posloužit tah jedné majitelky hotelové restaurace v centru Prahy. Tu trápilo, že drtivá většina hostů sedí uvnitř jejího podniku a zahrádka před restaurací zeje prázdnotou, což o restauraci nevypovídá zrovna příznivě a případné hosty to od návštěvy dost často odradí. Prodala proto pár desítek levných voucherů na slevových portálech a takto získané návštěvníky usadila pokaždé na zahrádku. Efekt se dostavil velmi rychle. Najednou se do jejího podniku začali turisté jen hrnout a tržby se několikanásobně zvýšily.

Anketa

Naučili se čeští podnikatelé zacházet se slevovými servery?

Opačným příkladem jsou pak akce, kdy některý z hoteliérů do své restaurace prodá přes slevové servery příliš velké množství voucherů a pak nemá dostatek místa. V tu chvíli často začíná zákazníky dělit na „ty ze slevového serveru“ a normální hosty, kteří platí plnou cenu. To je však cesta do pekel. Jestliže se totiž bavíme o slevových serverech a poskytovatelích služeb, neměli bychom nikdy zapomínat na to nejdůležitější – spokojeného zákazníka, bez kterého se dá jen těžko dosáhnout kýženého ekonomického efektu. „Provozovatelé si musí uvědomit, že se k takovým hostům musí chovat naopak ještě lépe než k běžné klientele. Jak jinak chtějí dosáhnout toho, aby se do jejich podniku vrátili,“ připomíná Jiří Carba. S tím souhlasí i Tomáš Čupr ze serveru Slevomat.cz: „Pokud se budete na zákazníky se slevovými vouchery dívat skrz prsty, zásadně poškodíte marketingový efekt kampaně. Buďte vstřícní v nalezení termínu, kdy může zákazník využít vašich služeb. V případě, že není možné nalézt termín v době udané platnosti poukazu, nabídněte možnost využití kdykoli po tomto termínu.“

Lámání chleba už letos

Zvyšovat se však budou nejenom požadavky na dodavatele služeb, ale i na nadstandard ve službách slevových portálů. Zatím je k opravdové konsolidaci tohoto trhu ještě hodně daleko, ale je jisté, že letos se dál bude hrát o to, kdo půjde z kola ven. I když by slevové servery měly sloužit především jako marketingový nástroj, který dává poskytovatelům služeb možnost propagace značky, často se využívají spíš jako prodejní kanál, což se z dlouhodobého nemůže vyplácet. I v cestovním ruchu by se podnikatelé – od hoteliérů až po majitele cestovních kanceláří – měli zamýšlet nad tím, jak a zda se budou podílet na kultivaci tohoto byznysu.

Psáno časopis COT Business

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Slevové servery jako past na hoteliéry

30. 1. 2012 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Slevové servery jako past na hoteliéry

Slevové servery pronikají stále víc i do sféry cestovního ruchu. V roce 2012 budou svůj vliv s největší pravděpodobností ještě posilovat. Marketingový nástroj se však firmám často vymyká... celý článek

Je vám v zimě zima? Víme, kam za sluncem!

2. 11. 2011 | Ondřej Tůma | 7 komentářů

Je vám v zimě zima? Víme, kam za sluncem!

Babí léto je dávno pryč a místo slunečních paprsků nás budí šero a mlha. Z práce se vracíme za tmy a vyhlídky na dobrou náladu jsou vzdálené jako záchrana řecké ekonomiky. Pokud máte... celý článek

Lesk a bída slevových serverů

18. 10. 2011 | Ondřej Tůma | 17 komentářů

Lesk a bída slevových serverů

Slevové servery vtrhly na český internet jak velká voda. Majitelům – tedy aspoň těm z první vlny – přinesly pěkné zisky, návštěvníkům nabídly řadu atraktivních slev a mnoha firmám daly... celý článek

Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

20. 5. 2011 | Ondřej Tůma | 9 komentářů

Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

Může se na českém trhu udržet tak velký počet slevových serverů? Jak se obrovské množství nabídek promítne na kvalitu služeb? Námi oslovení experti se shodli na tom, že současný stav... celý článek

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

5. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

Ano, slevový server na principu toho prvního – amerického Grouponu mohl realizovat každý. Proč u nás uspěl právě Slevomat Tomáše Čupra? On sám v druhé části exkluzivního rozhovoru pro... celý článek

Partners Financial Services