Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!

Ondřej Tůma | rubrika: Očima expertů | 20. 5. 2011 | 9 komentářů
Očima expertů: Slevových serverů je příliš mnoho!
Může se na českém trhu udržet tak velký počet slevových serverů? Jak se obrovské množství nabídek promítne na kvalitu služeb? Námi oslovení experti se shodli na tom, že současný stav je v tomto byznysu dlouhodobě neudržitelný.

Slevové servery – takřka na každé webové stránce na vás útočí reklama, která nabízí dvě lahodné křupavé pizzy za cenu jedné nebo výhodný třídenní pobyt v hotelu v Krkonoších s wellness programem zdarma. Reklamy na slevové servery najdete i v novinách a při procházce městem vás bude z reklamních poutačů zvát k návštěvě jednoho z nich i rádobycelebrita a zoufalec českého šoubyznysu Jiří Pomeje. Před slevami zkrátka neuniknete! Jak se ale bude český trh slevových serverů vyvíjet dlouhodobě? Není jich přece jen příliš mnoho? A vyplatí se vůbec tento byznys podnikům, jejichž služby nabízejí?

Agregátory trhu nijak nepomáhají

Čtenáři doporučují

Slevové servery na Peníze.cz

Tomáš Čupr – po návratu z Anglie byl za vodou, aby ho však rodiče přestali posílat do práce, musel něco dokázat i doma – a tak postavil Slevomat. Dvoudílný exkluzivní rozhovor s Tomášem Čuprem:

Bohužel, ne vždy se sleva vyplatí: 

Velký počet slevových stránek sice nabízí obrovskou nabídku služeb, avšak na jejich kvalitě se rozhodně nijak pozitivně nepodepisuje. Určitým východiskem by mohly být slevové agregátory, tedy weby, na kterých je přehled všech aktuálních slev na trhu. Docílí se tím sice toho, že jsou všechny slevy na jednom místě, výrazná přehlednost ale nenastává. Spíše se jedná o velký Babylón, kde se chaoticky přebíjejí takřka identické slevy.

 „Zásadní problém agregátorů je, že nerozlišují kvalitu serveru. Prezentují naprosto stejně ověřené značky i pochybné weby, které sotva vznikly. Jsou to navíc další lidi, kteří se jen svezli na téhle vlně. Samotnému trhu vůbec nerozumí, neřízeně ho ovlivňují, a navíc se s nimi nedá moc jednat,“ říká zakladatel Slevomatu, prvního a největšího českého slevového serveru, Tomáš Čupr. Ten se dokonce snaží založit asociaci slevových serverů, která by měla určitým způsobem garantovat kvalitu služeb svých členů. K jejímu založení a optimálnímu fungování však chybí ještě mnoho. „Na první schůzce, kde jsme si chtěli stanovit určitá pravidla se sešlo přibližně 80 serverů. Většina z nich ale nemá ani páru o tom, jak postupovat. Vy se snažíte říkat něco o rizicích trhu, a jim je to úplně jedno, hlavně když to sype. Neuvědomují si, že to tady za rok nemusí být,“ dodává rozhořčeně Čupr.

Podniky si slevami často zavaří

Slevový byznys se může vyplatit podnikům, které na své služby chtějí nalákat nové zákazníky. I když samotnou slevou nic nevydělají, alespoň doufají, že klienti budou spokojeni a opět se vrátí. Jde o osvědčený marketingový tah, který většinou funguje. Mnoho firem se však podobnými úvahami již spálilo. Češi jsou totiž národ, pro který je slovo sleva naprosto magické. Na slevových serverech si často vybírají produkt, o který mají zájem, ale i když se jim například večeře v restauraci líbila, příště se do ní nevrátí a raději zkusí nějakou další slevu. Někteří marketingoví experti tvrdí, že se tento vedlejší účinek podaří odbourat až ve chvíli, kdy se počet slevových webů podstatně zredukuje. Podle všeho k tomu jednou dojde, kdy se tak stane, ale není vůbec jisté.

Co si o slevových serverech myslí námi oslovení odborníci? Je podle jejich názoru tento byznys v České republice udržitelný? Odpovědi se dozvíte na následujících řádcích.

DANIEL DOČEKAL

novinář, mediální odborník

Daniel Dočekal - novinář, mediální odborník

Je udržitelný stejně jako jakékoliv jiné podnikání, ne ale v současné podobě. Stovky slevových serverů, řada z nich fungujících na hraně (mnohdy i za hranou) seriózního podnikání, nemohou vydržet. Ale to je problém každého začínajícího podnikatelského segmentu – masivní rozjezd, konsolidace, krachy, vstup zahraničních subjektů. Je zajímavé to sledovat, ale možná je dobré si uvědomit, že slevové servery nejsou mainstream a z hlediska návštěvnosti i počtu klientů stále patří k malému podnikání.

MILAN FRIDRICH

výkonný ředitel nových médií v České televizi

Slevový byznys má teď žně, je to trend doby. Šetřit peníze je lidské, takže určitě vydrží. Asi ale nevydrží tak vysoký počet slevových portálů.

PETR KOUBSKÝ

analytik a konzultant v oboru informačních technologií 

Jistě je udržitelný, jen je asi těch slevových serverů příliš mnoho. Ale to je normální… překrmit, ono si to sedne a ti přebyteční si najdou jinou zábavu.

ALEŠ MICHL

ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank

Aleš Michl - ekonom, analytik týmu Raiffeisenbank

Doufám, že přežijí. Pro mě je to skvělý indikátor firem v problémech. Kdo jiný by nabízel slevy ve velkém?

Anketa

Která z osobností vás svým názorem nejvíce zaujala?

TOMIO OKAMURA

viceprezident Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Tomio Okamura - vícepreziden Asociace českých cestovních kanceláří a agentur

Slevové servery a jejich nabídka tu budou pořád – část lidí nakupuje ráda se slevou; a často věci, které by si jinak nekoupili a které ani nepotřebují. Google uvažuje o nákupu amerického slevového serveru Groupon snad za víc než šest miliard dolarů. To je znamení, že slevový byznys má na internetu veliký potenciál, a to hlavně dnes ve spojení s lokalizací kupce a prodejce prostřednictvím telefonů s GPS. Ostatně blíží se čas, kdy GPS bude standardně i v počítačích. Divím se, že s tím Apple ještě nepřišel – je to další krok k přesnější identifikaci zákazníka. Navíc je to vynikající pojistka proti krádeži.

FILIP ROŽÁNEK

vedoucí redakce ČRo Internet

Trh se postupně vyčistí od slabých kusů, ale slevový byznys je jinak osvědčený model, zvlášť v naší zemi. Nedávné průzkumy sociologů zjistily, že pro Čechy je informačním médiem i reklamní leták. Na tuzemské spotřebitele nejvíc zabírají nápisy AKCE, SLEVA a ZDARMA. Od prvního slova jsme se momentálně dostali k tomu druhému a předpokládám, že brzy se objeví nějaký Zdarmamat.

Jaký je váš názor na slevové servery? Myslíte si, že se tomuto byznysu bude v ČR dařit i nadále? Napište nám do diskuze.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 9 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 5. 2011 8:36, Kamil

ačkoliv mám naklikané minusy, nevidím žádnou reakci v čem se mnou čtenáři nesouhlasí. Můj článek je z vlastní zkušenosti, kdy jsem měl jako nový zákazník zájem o koupi kapesních hodinek na Aukru. Těsně před koncem aukce mě prodávající zablokoval - prý nejsem prověřený a nepochybně chci skrečovat aukci. To se opakovalo asi ještě ve třech dalších případech. Nakonec mi nezbylo než zakoupit pět naprostých ptákovin (samozřejmě zaplacených včetně poštovného), abych získal kladná hodnocení a mohl se tak dostat mezi řádné nakupující. Zrovna tak je to tady - jak má získat nový slevový server důvěryhodnost, když od něj jako neprověřeného serveru nikdo nic nekoupí?

Zobrazit celé vlákno

+2
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

20. 5. 2011 15:48, Karel

Pane Michle, to opravdu v bance pracují již jen lidé bez jakýkoliv sebereflexe na realitu?? Stylem jaký popisujete miliardový business je opravdu úchvatný. Posílám podtrženou jedničku z analýzy trhu.

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (9 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Očima expertů: Umí firmy v ČR budovat image své značky?

29. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 6 komentářů

Očima expertů: Umí firmy v ČR budovat image své značky?

Firmy v České republice v budování svých značek značně pokulhávají. Často jim je vytýkáno, že nedokážou se svými zákazníky pracovat. Přečtěte si, jak se na tuto problematiku dívají... celý článek

Očima expertů: Mělo by se zpoplatnit internetové zpravodajství?

8. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 2 komentáře

Očima expertů: Mělo by se zpoplatnit internetové zpravodajství?

Mnoho světových zpravodajských serverů již zpoplatnilo svůj obsah. Nedávno se přidal web slovutných New York Times. Bude se platit za obsah všech zpravodajských serverů? I u nás? Přečtěte... celý článek

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

5. 4. 2011 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Tomáš „Slevomat“ Čupr: Slevový server byl chladný kalkul

Ano, slevový server na principu toho prvního – amerického Grouponu mohl realizovat každý. Proč u nás uspěl právě Slevomat Tomáše Čupra? On sám v druhé části exkluzivního rozhovoru pro... celý článek

Očima expertů: Napomáhá Wikileaks demokracii, nebo ji ohrožuje?

25. 2. 2011 | Ondřej Tůma | 5 komentářů

Očima expertů: Napomáhá Wikileaks demokracii, nebo ji ohrožuje?

Kontroverzní server Wikileaks pije krev diplomatům z celého světa. Zveřejňuje totiž přísně tajné dokumenty, které neměl spatřit nikdo nezasvěcený. Emoce vzbuzuje i spoluzakladatel Wikileaks... celý článek

Slevomanie si vyžádala první oběti

14. 2. 2011 | Petra Dlouhá | 23 komentářů

Slevomanie si vyžádala první oběti

Hitem internetového nakupování se staly servery, které nám každý den servírují jednu neodolatelnou slevu za druhou. Ale buďte obezřetní. Některé servery podvádějí. Provozovatele portálu... celý článek

Partners Financial Services