Ceny povinného ručení jsou dole. Jdeme šetřit!
23. 11. 2011 | Jindřich Hradecký | 9 komentářů

Nejnižší ceny za dlouhé roky a k tomu mnohem víc služeb. Povinné ručení nikdy nešlo Čechům tak na ruku. Má to háček: vybrat si to pravé dá dost práce.
Euro NCAP aneb European New Car Assessment Programme je nezávislá organizace, jež už dvě desetiletí provádí crashtesty aut a uděluje jim za ně hvězdičky podle míry ochrany posádky uvnitř a chodců, do nichž může vůz narazit.
Nejde tu jen čistě o bezpečnost: výsledky testů mají čím dál větší vliv na mínění lidí a tím i na prodejní výsledky a tržby automobilek. Jeden příklad za všechny: Roveru 100, který získal v roce 1998 jedinou hvězdičku, vykopal crashtest hrob. Po zveřejnění žalostného výsledku se prodej Roveru skoro zastavil, musela být ukončena jeho výroba a plánované peníze zmizely v nenávratnu. Kvůli jedné ráně…
Většina aut se mohla chlubit výbornými výsledky. Jenže Euro NCAP přikročila před třemi roky k revoluci. Zatímco od roku 1997 hodnotila tato organizace auta dvanáct let prakticky stejnou metodikou, v roce 2009 ji totálně překopala. Úplně zmizely hvězdičky za jednotlivé kategorie. Tedy jak za tradiční ochranu posádky, tak chodců (Euro NCAP je vzala v potaz na přelomu století) i posuzování ochrany dětské posádky v autosedačkách (hodnoceno od roku 2004).
Nový výsledek sice vychází ze stejných principů, ale zcela jinak se přepočítává. Předně zmizely hvězdičky za jednotlivé podskupiny: hodnocení ochrany dospělých, dětí a chodců. A pak také přibyla nová kategorie asistenčních elektronických systémů, které ovlivňují aktivní a pasivní bezpečnost cestujících. Patří sem stabilizační systém, omezovač rychlosti jízdy a připomínače nezapnutých pásů – známé pípání a blikání kontrolky, pokud jedete bez nich.
Celková známka a podle ní už jen jediný počet hvězdiček je průměrem ze čtyř kategorií: dospělí, děti, chodci, systémy. Pokud některá ze čtyř skupin nedosahuje minimální úrovně, celková známka se snižuje. Důvod? Snaha zabránit vyššímu zisku hvězdiček, pokud model vyniká ve třech kategoriích, ale ve čtvrté pokulhává.
Aby nebyl šok pro značky příliš velký, přitvrzovala Euro NCAP pozvolna, a to hlavně v oblasti, kde auta léta zrovna neexcelovala: v ochraně chodců. Kdo chtěl pět hvězdiček, potřeboval v roce 2009 dosáhnout zároveň na 75 procent úspěšnosti v ochraně dospělých, 70 procent u dětí, 60 procent u pomocných systémů a 25 procent u chodců. Při zatím posledním testování 23. listopadu 2011 stačilo v ochraně chodců 40 procent. Od roku 2012 to je 60 procent. A to bude pro většinu modelů tvrdý oříšek. A nejen to. Zatímco v roce 2009 si držela nejvyšší důležitost ochrana dospělých (50 procent), výrazně méně měli děti a chodci (po 20 procentech) a nejméně tehdejší novinka asistenčních systémů (10 procent), od roku 2012 jsou váhy všech čtyř kategorií shodné – tedy po 25 procentech.
Už nikdy se také nesetkáme s přeškrtnutými hvězdami. Tuto praxi používali bezpečnostní komisaři u vozů, které sice měly dostatek bodů, ale výkyv v určité kategorii.
Logickou úvahou by měla nová metodika vést k menšímu počtu pětihvězdičkových aut. Už třeba proto, že v ochraně chodců se málokterý vůz dostal na polovinu maximálně možného bodového zisku.
Ostatně Euro NCAP převedlo na novější kritéria výsledky kolem 140 aut testovaných v letech 2005–2007. A zatímco tehdy jich šedesát dosáhlo na pět hvězdiček, podle metodiky 2009 by se jednalo jen o osmnáct, na základě zpřísnění pro rok 2010 by obstála už jen čtyři a podle definitivního systému platného od letoška ani jedno!
Jak je to možné? Pochopíme, projdeme-li si jednotlivé oblasti hodnocení a srovnáme je v čase.
Do roku 2009 se za ni udělovaly samostatné hvězdičky – a šlo o nejsledovanější kategorii. Vedle čelního a bočního nárazu je dnes povinná i rána na takzvaný kůl a přibyla možnost až čtyř bodů za whiplash test, jemuž se podrobně věnujeme v samostatném rámečku.
Od roku 2008 Euro NCAP hodnotí míru ochrany krční páteře při nárazu zezadu. První vozy otestovala organizace v listopadu 2008 ve zkušebním testu. Další vozy z let 2009–2011 už očekávaly výsledky tzv. whiplash testu dychtivě – organizace je totiž zároveň zahrnula do celkového hodnocení.
Zkouška neprobíhá tak jako klasické přímo v autě, ale na plošině. Na ni se umístí vymontované sedadlo z konkrétního auta, včetně veškerého příslušenství.
Euro NCAP při testu měří hlavně dobu prodlevy mezi nárazem a kontaktem hlavy s opěrkou, zatížení částí krční páteře a rychlost odrazu hlavy od opěrky.
Maximum představují čtyři body. Nejvýš se zatím dostala trojka Opel Astra, Geely Emgrand a Ford (Grand) C-MAX s 3,7 bodu, o desetinku méně získala třeba Škoda Yeti.
Probíhá v rámci jednoho nárazu, z něhož se počítá ochrana dospělých. Stejně jako u dospělých ale samostatné udělování hvězdiček zmizelo. Sčítají se tu body pro dvě sedačky dětí ve věku 1,5 a 3 roky, a sice za následky po nárazu, hodnocení samotných sedaček, jejich upevnění či vyznačení nutnosti vypnutí airbagu.
Nejdůležitější změna od roku 2012. Celé desetiletí šlo o tak trochu přehlíženou kategorii. Euro NCAP udělovalo podle staré metodiky za chodce čtyři hvězdy, o tom si ale mohli nechat všichni – až na jedinou výjimku – zdát. Pouze Citroën C6 získal v roce 2005 za chodce maximální čtyři hvězdičky, většina ovšem sahala pouze po dvou – celkem šlo o dvě třetiny testovaných aut.
Body se u chodců udělují za náraz impaktoru, což je v podstatě model tří částí lidského těla: hlavy, pánve (stehna) o hrany na kapotě a nárazníku a nohou (holeně) o nárazník.
Takzvané safety assist – kategorie, kterou Euro NCAP zavedlo až s rokem 2009.
Jde o zohlednění přítomnosti zařízení, která aktivně předcházejí nehodě nebo zmírňují její následky. Z ochrany posádky se sem přesunuly připomínače nezapnutých pásů, nově nastoupil omezovač rychlosti a stabilizační systém. Jeho přítomnost je přitom samostatně nutnou podmínkou pro získání pěti hvězd. Nově od ledna 2012 na ně má nárok model, u něhož tvoří vozy se stabilizací 100 % produkce aut prodávaných ve 27 zemích EU. Při zavedení v roce 2009 to bylo jen 85 %.
Co všechno to s výsledky udělá, se dozvíme už brzy: první výsledky nové a na pár let definitivní metodiky zveřejní Euro NCAP 22. února 2012.
O tom, jak těžké bude získat pět hvězdiček, svědčí poslední testy z konce loňského listopadu. Ze sedmnácti testovaných aut jich dosáhlo na maximum jedenáct. Podle metodiky 2012 by to byl jediný model – Subaru XV. Jen to a Jaguar XF se totiž dostaly v ochraně chodců nad 60 %. Jaguar ale dosáhl jen na 79 % v ochraně posádky, nutný limit leží o procento výš.
| Dospělí | Děti | Chodci | Systémy | Celkově |
Chevrolet Malibu | 94 % | 83 % | 57 % | 71 % | ***** |
Chevrolet Volt | 85 % | 78 % | 41 % | 86 % | ***** |
Fiat Panda | 82 % | 63 % | 49 % | 43 % | **** |
Geely Emgrand EC7 | 75 % | 80 % | 42 % | 86 % | **** |
Jaguar XF | 79 % | 73 % | 62 % | 71 % | **** |
Jeep Grand Cherokee | 81 % | 69 % | 45 % | 71 % | **** |
Kia Rio | 92 % | 84 % | 46 % | 86 % | ***** |
Mercedes-Benz B | 97 % | 81 % | 56 % | 86 % | ***** |
Mercedes-Benz C Coupe | 90 % | 79 % | 57 % | 86 % | ***** |
MG6 | 73 % | 71 % | 42 % | 71 % | **** |
Range Rover Evoque | 86 % | 75 % | 41 % | 86 % | ***** |
Renault Fluence ZE | 72 % | 83 % | 37 % | 84 % | **** |
Seat Mii | 89 % | 80 % | 46 % | 86 % | ***** |
Škoda Citigo | 89 % | 80 % | 46 % | 86 % | ***** |
Subaru XV | 86 % | 90 % | 64 % | 86 % | ***** |
VW Beetle | 92 % | 90 % | 53 % | 86 % | ***** |
VW Up | 89 % | 80 % | 46 % | 86 % | ***** |
Kde vaše peníze pracují
XTB nabízí mnoho investičních příležitostí, a to i pro vaše úspory. Sami rozhodujete, co si vyberete!
Sdílejte článek, než ho smažem