Jako last minute označují cestovní kanceláře nabídku míst na zájezdech, která nestačily do jistého data prodat a „na poslední chvíli“ je nabízejí se slevou. Ta v minulých letech bývala kolem 30 až 40 procent z původní ceny. Letošní sezóna se však od těch předešlých liší.
Po nedávných událostech v Egyptě a Tunisku, které tradičně patřily k nejoblíbenějším destinacím českých turistů, jsou zájezdy do severní Afriky nejlevnější za poledních deset let. „Klienti,“ říká Eva Sedlmajerová, ředitelka serveru dovolena.cz, o letošních trendech, „často nakupují zájezdy do Řecka, Egypta a Tuniska až nyní, kdy mají jistotu bezproblémového průběhu dovolené.“ A tyto destinace jsou také jedny z mála, kam můžete sehnat výhodný last minute zájezd. Dan Plovajko, tiskový mluvčí CK Fischer, uvádí: „V nabídkách last minute klesá jejich cena až o 25–30 procent.“
Nepokoje v severní Africe však způsobily změny také v zájmu o zbytek světa: cestovní kanceláře hlásí pro letošní sezónu převážně vyprodáno a na skvělou nabídku last minute se čekat příliš nevyplatí. Když už se objeví, bývá sleva v rozmezí pouhých 5–10 procent.
Cena je báječná, je ale také konečná?
Před rokem 2009 bylo naprosto běžné, že cestovní kanceláře ve svých nabídkách lákaly třeba jen na cenu za ubytování. Zákazník se dozvídal o všech možných doplatcích až na základě objednávky a nad konečným vyčíslením ceny zájezdu mu pak tuhl úsměv. Situace se změnila přijetím zákona č. 403/2009 Sb., o cenách. Cestovní kanceláře musí od té doby uvádět plné ceny zájezdů. „Konečná cena pro spotřebitele musí obsahovat všechny položky, z nichž se nabízená služba skládá, to znamená za cestu, ubytování, způsob stravování, letištní a palivové příplatky,“ říká tisková mluvčí České obchodní inspekce, Miloslava Fléglová. A skutečně – v roce 2010 Česká obchodní inspekce odhalila neúplnost uváděných cen v devíti případech ze 168 kontrolovaných a letos od ledna bylo odhaleno zatím deset problematických případů ze 134 provedených kontrol.
Pozitivní dopad zákona potvrzuje i Miloš Borovička, právník z časopisu dTest: „Právníci, kteří obsluhují naši poradenskou linku v posledních šesti měsících, nezaznamenali žádné stížnosti spotřebitelů, které by se týkaly účtování konečné ceny zájezdu. Lze tedy říct, že se situace novou legislativou výrazně zlepšila a problém byl prakticky odstraněn.“
I přesto, že zákon nařizuje uvádět definitivní částku za zájezd, existují položky, které do ní zahrnuty být nemusí, poněvadž se mohou klient od klienta lišit. Jedná se především o pobytové taxy či příplatky za výhled z pokoje na moře nebo za ledničku na pokoji. „Obecně ale platí, že stejně jako o konečné ceně zájezdu, také o všech nestandardních poplatcích musí být spotřebitel informován předem. To se týká například pobytových tax, které jsou v některých destinacích placeny na místě a liší se podle kategorií klientů – děti, studenti, dospělí, senioři a další,“ uvádí Miloslava Fléglová z obchodní inspekce.
Ve smlouvě musí být všecko
Už se vám stalo, že jste vyjeli na zájezd last minute a nebyli jste spokojeni? Mlčeli jste však, protože jste si říkali, že je to snad právě tím, že jste si objednali dovolenou na poslední chvíli a neplatili jste plnou cenu jako ostatní? Příště se ozvěte! I když kupujete zájezd na poslední chvíli, vždy máte právo na služby zapsané v cestovní smlouvě jako kdokoliv jiný. „Last minute znamená čas, kdy zájezd kupujeme, o kvalitě nic neříká. Kvalitu zájezdu a služeb určuje pouze cestovní smlouva a ta by měla být stejná pro všechny účastníky zájezdu. Ve všech případech je ji třeba důkladně pročíst a v případě, nejasností se ptát, případně požadovat dodatky a garance,“ upřesňuje Miloš Borovička.
Stalo se vám, že jste si koupili na sedmidenní zájezd a pak jste byli překvapeni, že se jako jeden ze sedmi dnů počítají dvě hodiny od večerního příjezdu do půlnoci i poslední den, kdy vás v devět ráno nakládal autobus před hotelem? I to jsou údaje, které musí být popsány ve vaší cestovní smlouvě, pokud ji tedy prostudujete, překvapení tohoto typu se vyhnete. „Problémy většinou nastávají z důvodu nepřečtení nebo nepochopení smlouvy. Cestovky jsou většinou smlouvami kryty, takže pokud zájezd proběhne dle smlouvy, zákazník se odškodnění většinou nedočká,“ říká ze zkušenosti Borovička.
Nebojte se reklamovat
Paní Dana Horáčková si zakoupila s manželem a dalším manželským párem týdenní dovolenou last minute na ostrově Rhodos. Žádali o dva dvoulůžkové pokoje, přesto byli na první dvě noci ubytováni v jednom společném čtyřlůžkovém. Důvod? Nedostatečná kapacita. „Do pokojů, které jsme si objednali, jsme se přestěhovali až třetí den, bylo to velmi nepříjemné, jeli jsme si odpočinout, a ne se stěhovat z místa na místo, navíc jsme ani neměli soukromí, které jsme si objednali,“ vzpomíná paní Horáčková. Další zkušenost má i Tomáš Vondráček. Objednal si pokoj v hotelu na Tenerife, a když v šest hodin ráno dostal klíče a konečně dorazil na pokoj, zjistil, že z jediného okna je výhled přímo do zdi tenisového kurtu. „Ihned jsem vše reklamoval a naštěstí jsme byli přestěhováni, trvalo to ale celé dopoledne. Delegátka byla v jiném středisku a o problém se začala zajímat až třetí den. Kdybychom nebyli jazykově vybaveni, tak bychom půlku dovolené strávili v tom strašném kumbále,“ vzpomíná pan Vondráček.
Máte podobné zkušenosti? Nebojte se žádat náhradu! Dovolená je čas, kdy si máte odpočinout, a ne řešit něčí organizační neschopnost. Někteří se toho nebojí: „Zákazníci si nejčastěji stěžují na nevyhovující ubytování, přílišnou vzdálenost hotelu od moře oproti informacím z katalogu, část si také stěžuje na hmyz na pokojích a chování místního personálu. Často se stává, že cestovní kancelář, zákazník a hotel mají rozdílnou představu o tom, co znamená all inclusive,“ popisuje nejčastější problémy českých turistů pan Borovička.
Na druhou stranu je ale také třeba zmínit, že stížnosti pramení často také z toho, že si zákazník před odjezdem neudělá „domácí přípravu“ a pak je překvapen, kam vlastně přijede. V dnešní době je jednoduché během pár minut s internetem prostudovat reference místa pobytu, zejména hotelu, zkontrolovat, jak daleko je na pláž a podobně. Určitě se vyplatí nahlédnout na webu i do mapy, včetně satelitních snímků. Jistě to není povinnost, ale proč si kazit dovolenou a ještě pak absolvovat reklamační řízení?
Jakmile zažijete situaci, na základě které byste chtěli zájezd reklamovat, rozhodně na nic nečekejte. Pokud s vámi neřeší problém přímo personál, pak se obraťte na svého delegáta, sepište s ním písemný záznam o vadách a domluvte se, jak budou odstraněny. Pokud se situaci nepodaří vyřešit na místě, je třeba reklamaci uplatnit u cestovní kanceláře, která zájezd poskytla, a to do tří měsíců od skončení zájezdu. Reklamaci podávejte osobně na pobočce nebo doporučeným dopisem na adresu sídla cestovní kanceláře. Podložte ji fotodokumentací, kterou na místě pořídíte, protokolem sepsaným s delegátem nebo personálem hotelu, případně svědeckými výpověďmi a rovnou navrhněte, jakou slevu požadujete. Vodítkem a pomocníkem mohou být informace na stránkách dTestu, kde je možné si vzorový dopis k uplatnění reklamace stáhnout.
Sdílejte článek, než ho smažem