Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Jak dobře koupit zájezd na poslední chvíli

| rubrika: Jak na to | 4. 6. 2009
Jak dobře koupit zájezd na poslední chvíli
Za dovolenou koupenou na poslední chvíli mohou i letos rodiny poměrně dost ušetřit. Katalogové ceny zahraničních zájezdů nyní cestovky zlevňují o 10 i 20 procent. Vyplatí se ale obezřetnost.

Kvůli krizi prodaly zatím cestovní kanceláře o deset procent zájezdů méně než vloni. Teď se začínají předhánět v nejrůznějších slevách, aby vyprodaly zbylá místa a neplatily storno poplatky. Ekonomická recese popustila i uzdu jejich fantazii a letošní marketingová lákadla cestovek dostávají nové názvy.

Právě odstartovaná sezóna „Last minute“ nyní hýří slevami HOT i MEGA a u některých cestovek mají slevy podobu kapesného ve výši několika desítek eur. Zájezdy se dají koupit levněji s „internetovou“ i „slunečnou“ slevou. Zdarma může odjet s rodiči jedno až dvě děti. A několikatisícovou slevu lze získat také třeba za desetikorunovou esemesku odeslanou na stanovené číslo.

Jak vybírat na poslední chvíli

  1. Zjistit si, kdo zájezd organizuje a zda je pojištěný proto úpadku.
  2. Ověřit si, zda pojistka proti úpadku je platná po celou dobu zájezdu.
  3. Zeptat se na konečnou cenu zájezdu včetně poplatků a DPH.
  4. Porovnávat nabídku cenovou zájezdů i podle počtu nocí a nikoliv dnů.
  5. Nechat dopsat do cestovní smlouvy všechny důležité body zájezdu.

Dokonce se nabízí „šrotovné“ v případě, že rodina sešrotuje představu sedět letos kvůli krizi doma a přece jen vyjede na dovolenou za sluncem do zahraničí. Koupit letos zájezd na poslední chvíli se přitom dá v poměrně slušném předstihu. „Zatímco vloni se formou Last minute prodávaly zájezdy s odjezdem nejvýše za dvacet dnů, letos se takto prodávají zájezdy i více než měsíc před odjezdem,“ říká Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur (AČCKA)

Při výběru zahraniční dovolené se vyplatí zvlášť v době krize obezřetnost. „ Zájezdy v Česku organizuje a prodává i spousta nepojištěných subjektů. Podle našich analýz si Češi vloni koupili asi deset procent nepojištěných zájezdů. Mnozí z těchto nepojištěných organizátorů mají i vlastní katalogy zájezdů či letáky, které jsou těžko k rozeznání od cestovních kanceláří. Pokud není organizátor zájezdu pojištěný pro případ krachu, klient nemá nárok na jakoukoliv finanční náhradu či reklamaci a může zůstat v cizině na holičkách. Ze zákona musejí být v Česku povinně pojištěné proti úpadku jen cestovní kanceláře,“ upozorňuje Tomio Okamura.

Kolik stála v průměru loňská dovolená

  • v zahraničí včetně nákladů na místě:
    15 600 korun
    (meziroční nárůst o 10 procent)
  • v tuzemsku včetně nákladů na místě:
    4500 korun
    (meziroční nárůst o 16 procent)
    zdroj: ČSÚ

Čtěte více:
Jaké platební karty si vzít s sebou na dovolenou

Jak v zahraniční vybírat z bankomatu co nejlevněji

Lépe je proto kupovat zájezdy na poslední chvíli u cestovních kanceláří a při návštěvě pobočky požádat o předložení certifikátu, u které pojišťovny je cestovka pojištěná a do kdy je pojistka platná. „Klient má ze zákona právo, aby mu byl certifikát předložen. V období, po kterou je pojistka platná, se pak klient nemusí bát, že o své peníze přijde,“ přibližuje mluvčí AČCKA.

Podle Okamury musí být certifikát o pojištění zveřejněný rovněž na internetu. A pokud si lidé kupují zájezd u internetového prodejce, musí je vždy informovat, se kterou cestovní kanceláří pojedou a zda je pojištěná pro případ krachu. „Zájezdem se podle českého zákona myslí kombinace dvou a více služeb. Když si koupíte jen letenku, nejde o zájezd. Takový prodejce nemusí být pojištěný proti úpadku,“ poznamenává Okamura.

I když katalogové ceny cestovek nyní padají a slevy mohou být každému jasné, při koupi je třeba se vždy zeptat, kolik stojí zájezd včetně povinných letištních poplatků a DPH. Někteří prodejci do slevové ceny často nezahrnují letištní a palivové příplatky, které zájezd celkově prodražují. Lákavá nabídka se tak může nakonec zdražit o několik tisíc korun.

Anketa

Necháte se letos zlákat nabídkou zahraničních zájezdů na poslední chvíli?

Při porovnání cenových nabídek se vyplatí všímat si rovněž toho, na kolik dnů a nocí cestovní kanceláře zájezdy nabízejí. Rozhodující přitom je porovnávat počet nocí strávených v cizině. Pokud není v nabídce tento údaj zveřejněný, je potřeba se na počet nocí zeptat. „Ze zákona se prvním dnem zájezdu rozumí kalendářní den, kdy nastoupíte na zájezd. To znamená, že odlet z České republiky ve 23.50 je prvním dnem zájezdu a přílet zpět o půl jedné ráno je posledním dnem zájezdu. Zájezd tak může mít třeba osm dnů, ale jen šest celých nocí,“ upozorňuje Tomio Okamura.

Zhruba 60 procent zájezdů se v Česku prodává v předstihu a na poslední chvíli zpravidla zbývá 40 procent probrané katalogové nabídky. Prodejci tak mohou dál nabízet ubytování s výhledem na moře, senioři mohou získat pokoj, ke kterému se dostanou bez šlapání do schodů a rodina s dětmi může prožít dovolenou na klidné hotelové pláži, ke které dojdou pěšky za pět minut. Všechny tyto důležité detaily je ale nejlépe nechat dopsat do cestovní smlouvy. „Co je psáno to je dáno. Přesná specifikace zájezdu může být ve smlouvě řešena odkazem na číslo zájezdu v katalogu cestovní kanceláře, je to zákonný postup. Jestliže si ale klient například připlatí za výhled u moře a cestovní kancelář to odmítne dopsat do smlouvy, je lépe jít jinam,“ radí Tomio Okamura.

Kolik letos chcete utratit za dovolenou? Budete kvůli krizi raději šetřit? Podělte se o názor.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+15
Ano
Ne

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Oblíbená témata

cestovní ruch

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2017 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK