Společnosti Mastercard a Air Bank prodloužily dohodu o spolupráci v oblasti zprostředkování plateb do konce roku 2028, tedy o dalších nejméně pět let.
Air Bank už od svého vstupu na trh v roce 2011 vydává klientům výhradně platební karty Mastercard. Celkový počet klientů Air Bank letos v lednu překročil 1,2 milionu.
Platební karty značky Mastercard začnou využívat také všechny banky ze skupiny UniCredit, oznámily obě společnosti loni v květnu. Tuzemská UniCredit Bank v současnosti používá výhradně karty od konkurenční značky Visa, přešla na ně v roce 2020. Podrobnosti ohledně výměny zatím banka neuvedla.
Opačným směrem loni zamířila Česká spořitelna. Klientům, kteří využívají karty značky Mastercard, je zrychleně vyměnila za karty Visa. Spořitelna předtím vydávala karty obou společností, nově se rozhodla pro jedinou.
Pro Visu se rozhodla také Trinity Bank, která platební karty zatím vůbec neměla. Dohodu s Visou oznámila na začátku letošního roku, karty chce začít vydávat během letošního roku. „Klientům budou poskytovat nejen praktický nástroj pro finanční transakce, ale také osobitý estetický zážitek,“ říká Radomír Lapčík, zakladatel a předseda dozorčí rady Trinity Bank.
Karty obou značek vydávají retailovým klientům ČSOB, Komerční banka, Raiffeisenbank, Fio a mBank. Pouze karty Mastercard nabízejí Air Bank, Creditas a Max banka, naopak jen karty Visa vydávají Moneta a UniCredit.
Z pohledu běžného klienta není ve fungování karet Mastercard a Visa prakticky žádný rozdíl, s oběma typy se dá běžně vybírat z bankomatu a platit v obchodech nebo e-shopech. Z pohledu bank jako vydavatelů tak hrají roli hlavně obchodní podmínky, které asociace nabídne.
Mastercard se stal lídrem českého trhu díky agresivnější cenové politice zhruba před deseti lety, kdy na pozici jedničky vystřídal Visu. Jeho podíl ale v posledních letech klesal a podle posledních dat ke konci loňského října ho opět předběhla Visa: Z celkového počtu zhruba 15,1 milionu vydaných karet v Česku připadalo 7,8 milionu na značku Visa a 7,3 milionu na Visa, vyplývá ze statistiky Sdružení pro bankovní karty.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem