Na první pohled to vypadá jako dobrá nabídka. „Vážíme si toho, že jste klientem Raiffeisenbank. Na spokojenosti našich klientů nám velmi záleží, a proto naše služby neustále zlepšujeme, aby co nejvíce vyhovovaly jejich potřebám,“ píše banka v e-mailu, který na konci října poslala části majitelů účtu eKonto Komplet.
„Protože nyní využíváte osobní účet, který od příštího roku nebudeme dále nabízet a rozvíjet, připravili jsme pro Vás nový, PRÉMIOVÝ účet. Tento účet Vám poskytne všechny služby a výhody prémiového bankovnictví a v budoucnu bude nadále přizpůsobován potřebám našich klientů,“ pokračuje dopis.
Dostali ho ti uživatelé eKonta Komplet, kterým na účet pravidelně přichází aspoň 50 tisíc korun měsíčně. Raiffeisenbank pro ně doteď neměla speciální produkt, takže zařazení do nové kategorie prémiových klientů jim může lichotit.
Banka zmiňuje i hlavní výhody nového účtu: vedení ZDARMA při příjmu na účet aspoň 50 tisíc korun, ZDARMA neomezený počet výběrů z bankomatů všech bank po celém světě, osobní a individuální péče, až 19 měn pod jedním číslem účtu a zdarma vedení kreditní karty RB PREMIUM, která umožňuje například dva volné vstupy do letištních salonků v rámci globální sítě LoungeKey.
„Váš stávající účet bude na nový PRÉMIOVÝ převeden k 1. lednu 2020. Pro Vaše pohodlí nemusíte podnikat žádné kroky, převod proběhne automaticky,“ dodává banka.
A aby splnila zákonnou povinnost, informuje klienty o možnosti navržené změny do 31. prosince 2019 odmítnout. V takovém případě povede dosavadní účet eKonto Komplet dál s tarifem podle platných podmínek, případně může klient smlouvu bez sankce vypovědět.
„Pokud změny neodmítnete, po převedení na PRÉMIOVÝ účet již nebude změna na Váš původní tarif možná, protože Váš současný tarif již nebude od 1. ledna 2020 v naší nabídce,“ končí e-mail z banky.
Webu Peníze.cz se přesto ozvalo několik klientů, kterým se postup Raiffeisenbank nelíbí. Bojí se hlavně skrytého zdražení a upozorňují také na některé argumentační fauly. Rádi by na změnu upozornili i další majitele účtu, kteří prý podobný e-mail mezi jinými oznámeními či nabídkami z banky snadno přehlédnou a přijdou tak o možnost včas tenhle automatický přechod odmítnout.
Podrobně jsme prozkoumali podmínky jak z dostupných dokumentů, tak prostřednictvím zákaznické linky, poboček i tiskové mluvčí.
Můžete na tom vydělat
Většina oslovených klientů – tedy s pravidelným příjmem na účet ve výši aspoň 50 tisíc korun měsíčně – může přechodem na nový Prémiový účet ušetřit.
U dosavadního eKonta Komplet platí lidé standardně 129 korun měsíčně, pokud jim na účet přijde v součtu aspoň 15 tisíc měsíčně (nemusí tam zůstat) a zároveň provedou aspoň tři odchozí transakce (může jít o odchozí platby zadané v elektronickém bankovnictví, ale také jakékoliv platby kartou v obchodě nebo přes internet). Jestliže v některém měsíci tyhle podmínky nesplní, zaplatí paušál 250 korun.
Nový Prémiový účet bude při „aktivním využívání“ bez poplatku. Zůstane příjmová podmínka: přinejmenším 50 tisíc za měsíc. Odpadne ale podmínka aspoň tří odchozích plateb. Když klientovi v některém měsíci přijde méně, zaplatí paušál 250 korun.
A protože oslovení lidé tuhle novou podmínku zřejmě splňují, můžou každý měsíc ušetřit 129 korun na paušálu, ročně tedy přes 1500 korun za rok. V ročním součtu na tom vydělají i v případě, že jim v některém měsíci výjimečně přijde na účet méně než 50 tisíc.
Jenže: Na rozdíl od dosavadních účtů eKonto Komplet (a eKonto Smart) se nebude počítat celkový součet všech příjmů, ale jenom dvě nejvyšší příchozí transakce. Ani to nemusí být pro většinu oslovených klientů komplikací, nicméně je dobré o téhle podmínce vědět (banka ji v e-mailu sice zmiňuje, ale nezdůrazňuje rozdíl). Zvlášť když někdo patří k výjimce, která měla i vedení eKonta Komplet bez poplatku.
Co opravdu získáte navíc?
Kromě zrušení poplatku pak Prémiový účet nabízí i další výhody. Je jich ale méně, než se snaží prezentovat.
I v dosavadním eKontu Komplet totiž klienti mají bezplatné výběry ze všech tuzemských i zahraničních bankomatů, nejde tedy o žádný bonus oproti dřívějšku. Stejné je to s možností vést až 19 měn pod jedním číslem účtu nebo s úrazovým pojištěním v ceně.
Výhodou je bezplatné vedení dvou debetních embosovaných karet, zatímco eKonto Komplet obsahuje jednu embosovanou a jednu elektronickou. Část lidí jistě ocení i kreditní kartu RB Premium (dosud nazývanou RB Gold) s volným vstupem do letištních salonků nebo s cestovními asistenčními službami.
S Prémiovým účtem získají také „obsluhu a poradenství označované souhrnně jako Premium Way“. Jak tuhle výhodu banka popisuje? „Zahrnuje péči zkušeným bankéřem, jenž je klientovi v rámci pracovní doby k dispozici pro jeho požadavky v oblasti bankovních služeb. Kromě úvěrů, vkladů a platebních služeb poskytuje klientovi na vyžádání servis také v oblasti investičních služeb a zprostředkování pojištění. Dvakrát za kalendářní rok zajistí konzultaci týkající se správy klientova finančního majetku.“
Přinejmenším srovnatelné podmínky pro klienty se stejně vysokým příjmem na účet (aspoň 50 tisíc korun měsíčně) má třeba konkurenční konto ČSOB Premium. Jeho součástí je například nejvyšší varianta cestovního pojištění pro celou rodinu plus jedno ze tří dalších pojištění.
Komplet končí. Vlastně nekončí
„Možná to banka myslí dobře, ale ten způsob se jí nepovedl. E-mail jsem málem přehlédla, přitom zrovna tohle je situace, kdy by banka mohla poslat i SMS nebo klasický dopis. Když mi nabízejí nějaké půjčky, tak to jde,“ říká například klientka Martina.
„Nelíbí se mi ten automatický převod, který můžu odmítnout jenom do dvou měsíců. Celé to vypadá tak, že můj dosavadní typ účtu končí. A jakmile si nedám pozor a automaticky k 1. lednu přejdu na ten nový, už se nebudu moct vrátit,“ dodává.
Ve skutečnosti přitom banka jenom přestane nabízet eKonto Komplet novým zájemcům. Těm dosavadním ho dál povede, pokud na tom budou trvat. A zatím za stejných podmínek jako doteď – což, jak jsme už napsali, je může přijít dráž než nový účet.
„Prémiový účet doplňuje nabídku našich běžných účtů a je určený pro segment movitějších klientů, kde jsme zatím žádnou speciální nabídku neměli,“ říká mluvčí Raiffeisenbank Petra Kopecká.
Klientům, kteří změnu aktivně odmítnou (musí osobně na pobočce nebo přes klientskou linku, nestačí tedy e-mailem nebo nastavením v internetovém bankovnictví), Raiffeisenbank dál povede dosavadní eKonto Komplet.
„Novým zájemcům ho ale přestaneme nabízet. Souvisí to s chystanou změnou našich účtů v příštím roce, jejíž podrobnosti včas oznámíme,“ vysvětluje mluvčí.
Raiffeisenbank přitom podle dostupných informací plánovala během podzimu nabídnout účet zdarma bez podmínek. Před rokem o tom mluvil i generální ředitel Igor Vida v rozhovoru pro Aktuálně.cz: „Rádi bychom ho měli příští rok v nabídce, konkurence nás k tomu nutí,“ řekl.
Se zásadnějším překopáním účtů od 1. ledna 2020 zatím nepočítá ani ceník, který banka s předstihem zveřejnila během října. V něm dokonce ještě nefiguroval ani Prémiový účet. Změny ve prospěch klientů, tedy snížení cen nebo zjednodušení podmínek, nicméně banky můžou zavést i ze dne na den – bez nutnosti oznámit je aspoň dva měsíce dopředu.
Smart a Exclusive
Pokud Raiffeisenbank od ledna přestane novým zájemcům nabízet eKonto Komplet a kromě Prémiového účtu nezavede žádný nový, zbyde pro běžné klienty jediný (pomineme-li účet pro studenty).
eKonto Smart je bez poplatku v případě, když na něj v měsíci přijde v součtu aspoň 15 tisíc korun a současně odejdou aspoň tři platby. Jinak stojí 99 korun měsíčně. Součástí jsou hlavně základní služby včetně výběru ze všech tuzemských bankomatů.
Na opačné straně je eKonto Exclusive (od ledna 2020 přejmenované na Exkluzivní účet) pro klienty, kteří mají u banky uloženo nebo investováno aspoň jeden a půl milionu korun. Obsahuje nadstandardní služby, při nesplnění základní podmínky přijde na 750 korun měsíčně.
Jak napovídají nové názvy (Prémiový a Exkluzivní účet), přejmenování a úpravy podmínek by se v příštím roce mohlo dočkat také dosavadní eKonto Smart.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
6. 11. 2019 8:59, HonzaV
Já proti RB vlastně nic nemám, osobní zkušenost žádná, ale když čtu tyhle hrůzy, tak by mě ani nenapadlo překračovat jejich práh. Proč dělat věci jednoduše, když to může být složité, že ano?
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 11. 2019 12:38, Škodolibka domácí
Vnutit??? Asi plníte kritéria, tak vám nabídli změnu účtu na Prémiový, ne? Jen blbec by si ho nevzal. Když jsem si ta Prémiová konta srovnával napříč bankami, tak mi to u ČSOB přišlo nejzajímavější (ale v podstatě je to všude velmi podobné). Když člověk nemá na PRIVATE BANKING, ale plní v pohodě jedno z požadovaných kritérií na PREMIUM konto, tak je to dle mého názoru nejlepší účet v této kategorii.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.