Nákupy v době koronaviru. Za co teď nejvíc utrácíme

David Navrátil | rubrika: Aktuality | 3. 4. 2020 | 1 komentář

Na základě objemu transakcí klientů České spořitelny jsme spočítali, že výdaje domácností poklesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, téměř o čtvrtinu. Klienti prakticky přestali kupovat oblečení a dramaticky omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky.

Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 % více. Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a online nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %).

Karanténa zavedená od 16. března spolu s omezením prodejů a mnoha služeb výrazně ovlivnily, za co a kolik domácnosti utrácejí. Podle našich propočtů na základě transakcí klientů České spořitelny poklesly za první dva týdny karantény výdaje domácností téměř o čtvrtinu (23 %).

Během karantény výrazně vzrostly dvě položky: nákupy potravin a léků. Klienti České spořitelny celkově utratili za potraviny o 27 % více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedli ještě před vyhlášením karantény. Týden před karanténou totiž domácnosti utratili za jídlo téměř o 50 % více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února (nárůst o 25 %).

Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 %). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, hodně lidí začalo raději vařit doma.

Podle Eurostatu si v loňském roce čtvrtina Čechů nakoupila alespoň jednou potraviny online, což byl třetí nejvyšší podíl (Nizozemsko 35 % a Velká Británie 30 %). Karanténa přinesla masivní růst poptávky po nákupech potravin online a výdaje se zvýšily o 215 %. K naplněnému žaludku pomáhá i online nákup hotových jídel v restauracích, který se zvýšil o 120 %.

Další současnou „oblíbenou“ destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 % více.

Domácnosti naopak prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů (pokles útrat v kamenných obchodech o 98 %). Jediný způsob, jak držet krok s módou zůstaly galanterie a e-shopy (nárůst o 129 %).

Velký pokles o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv se i zde domácnosti učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 %), nezabránilo to tak velkému poklesu.

Karanténa a omezení pohybu snížilo i poptávku po benzinu a naftě téměř o 30 %.

Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Mnoho fyzických obchodů je uzavřeno nebo má omezený provoz. Zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru přes bankovky.

Autor je hlavní ekonom České spořitelny.

Zajímavosti podle věkových kategorií:

  • Pro účely analýzy jsme sledovali tři věkové kategorie: 0-29 = mladí, 30-59 = rodiny, 60+ = starší.
  • Mladí a rodiny snížily útraty shodně o 21 %, starší o 26 %.
  • Během karantény začali potraviny nakupovat více především mladí (nárůst o 35 %) a rodiny (nárůst o 34 %), zatímco starší generace zvýšila své výdaje na jídlo jen o 9 %.
  • Elektronika: v případě starší generace došlo během karantény k celkovému poklesu útrat o 70 %, mladí naopak nakupují o 1 % více (rodiny -11 %).
  • Lékárny: výrazně více nakupovaly rodiny (+40 %), zatímco mladí jen +17 % a staří +29 %.
  • Vybavení domácností: mladí -50 %, rodiny -63 %, starší -84 %.
  • Online a e-commerce: během karantény začala přes internet více nakupovat starší než mladší generace, mladí zvýšily výdaje o 34 %, rodiny o 47 % a starší o 52 %. Dobře je to vidět u potravin: mladí (+152 %), rodiny (+213 %) a starší (+382 %).

Koronavirus: aktuality, kalkulačky, informace

Chraňte nejen sebe, ale i svoji peněženku. Vybíráme nejdůležitější texty a nástroje, které vám pomohou překonat dopady pandemie viru COVID-19.

David Navrátil

 Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

A tohle už jste četli?

Koruna je nejsilnější za 15 let. Vyplatí se koupit eura na léto?

26. 1. 2023 | Jana Divinová | 1 komentář

Koruna je nejsilnější za 15 let. Vyplatí se koupit eura na léto?

Japonská banka Nomura sice předpověděla koruně na letošek pád, česká měna ale zatím míří opačným směrem. Podle ekonomů je teď správný čas vyměnit eura na letní dovolenou.

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

26. 1. 2023 | Veronika Hejná

Hromadné žaloby se blíží. Nový plán, jak mají fungovat

Soudit se s nepoctivou firmou bude pro běžné spotřebitele jednodušší. Pomoct jim mají hromadné žaloby. Jejich výsledná podoba v českém právu ale má být slabší, než se dříve plánovalo. celý článek

Proč cukr tolik zdražil? Ministr viní řetězce. Skandál, reagují

25. 1. 2023 | Petr Kučera

Proč cukr tolik zdražil? Ministr viní řetězce. Skandál, reagují

Ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL) chce po obchodních řetězcích vysvětlení, proč tak výrazně zdražily cukr. Vysoké přirážky jsou podle ministra nemorální. Řetězce vinu odmítají... celý článek

Spořitelna o víkendu vypne George, pozor na limity

20. 1. 2023 | redakce Peníze.CZ

Spořitelna o víkendu vypne George, pozor na limity

Česká spořitelna dočasně odstaví své internetové a mobilní bankovnictví George a Business 24 včetně potvrzovací aplikace George klíč. Dostupné nebudou od pátečních 23:30 hodin do sobotního... celý článek

Sečteno. Inflace byla druhá nejvyšší v historii ČR, hlásí statistici

11. 1. 2023 | Petr Kučera | 1 komentář

Sečteno. Inflace byla druhá nejvyšší v historii ČR, hlásí statistici

Průměrná míra inflace za rok 2022 dosáhla 15,1 %. Šlo o druhou nejvyšší hodnotu od vzniku samostatné České republiky. Vyšší byla pouze v roce 1993, a to 20,8 %. Oznámil to Český statistický... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.