Nákupy v době koronaviru. Za co teď nejvíc utrácíme

David Navrátil | rubrika: Aktuality | 3. 4. 2020 | 1 komentář

Na základě objemu transakcí klientů České spořitelny jsme spočítali, že výdaje domácností poklesly po 16. březnu, kdy byla zavedena karanténa, téměř o čtvrtinu. Klienti prakticky přestali kupovat oblečení a dramaticky omezili útraty v restauracích. Naopak více utrácejí za potraviny a léky.

Nákupy se přesunuly do virtuálního prostředí a lidé začali masivně spoléhat na e-shopy, kde utratili o 44 % více. Hitem se staly online nákupy potravin s nárůstem výdajů o 215 % a online nákupy hotových jídel z restaurací (nárůst o 286 %).

Karanténa zavedená od 16. března spolu s omezením prodejů a mnoha služeb výrazně ovlivnily, za co a kolik domácnosti utrácejí. Podle našich propočtů na základě transakcí klientů České spořitelny poklesly za první dva týdny karantény výdaje domácností téměř o čtvrtinu (23 %).

Během karantény výrazně vzrostly dvě položky: nákupy potravin a léků. Klienti České spořitelny celkově utratili za potraviny o 27 % více. K tomu se ale musí připočítat velké předzásobení, které domácnosti provedli ještě před vyhlášením karantény. Týden před karanténou totiž domácnosti utratili za jídlo téměř o 50 % více než obvykle. A první nákupní horečka vypukla na konci února (nárůst o 25 %).

Vyšší poptávka po potravinách souvisí i s omezením výdajů v restauracích (pokles o 61 %). Ačkoliv mnoho restaurací prodává přes okénko nebo nabízí dovážku jídla, hodně lidí začalo raději vařit doma.

Podle Eurostatu si v loňském roce čtvrtina Čechů nakoupila alespoň jednou potraviny online, což byl třetí nejvyšší podíl (Nizozemsko 35 % a Velká Británie 30 %). Karanténa přinesla masivní růst poptávky po nákupech potravin online a výdaje se zvýšily o 215 %. K naplněnému žaludku pomáhá i online nákup hotových jídel v restauracích, který se zvýšil o 120 %.

Další současnou „oblíbenou“ destinací pro nákupy se staly lékárny, ať už kamenné nebo na internetu. Celkově tam Češi utrácejí o třetinu více, skrze internetové stránky dokonce o 286 % více.

Domácnosti naopak prakticky přestaly nakupovat oblečení (pokles výdajů o 82 %), což souvisí s uzavřením kamenných obchodů (pokles útrat v kamenných obchodech o 98 %). Jediný způsob, jak držet krok s módou zůstaly galanterie a e-shopy (nárůst o 129 %).

Velký pokles o dvě třetiny zasáhl obchody nabízející vybavení domácností. Ačkoliv se i zde domácnosti učí více nakupovat přes internet (nárůst o 162 %), nezabránilo to tak velkému poklesu.

Karanténa a omezení pohybu snížilo i poptávku po benzinu a naftě téměř o 30 %.

Větší preferenci platit kartou nebo mobilem dokazuje snížení výběrů z bankomatu o třetinu. Mnoho fyzických obchodů je uzavřeno nebo má omezený provoz. Zároveň mnoho prodejců začalo přijímat výhradně nehotovostní platby, aby minimalizovali riziko šíření koronaviru přes bankovky.

Autor je hlavní ekonom České spořitelny.

Zajímavosti podle věkových kategorií:

  • Pro účely analýzy jsme sledovali tři věkové kategorie: 0-29 = mladí, 30-59 = rodiny, 60+ = starší.
  • Mladí a rodiny snížily útraty shodně o 21 %, starší o 26 %.
  • Během karantény začali potraviny nakupovat více především mladí (nárůst o 35 %) a rodiny (nárůst o 34 %), zatímco starší generace zvýšila své výdaje na jídlo jen o 9 %.
  • Elektronika: v případě starší generace došlo během karantény k celkovému poklesu útrat o 70 %, mladí naopak nakupují o 1 % více (rodiny -11 %).
  • Lékárny: výrazně více nakupovaly rodiny (+40 %), zatímco mladí jen +17 % a staří +29 %.
  • Vybavení domácností: mladí -50 %, rodiny -63 %, starší -84 %.
  • Online a e-commerce: během karantény začala přes internet více nakupovat starší než mladší generace, mladí zvýšily výdaje o 34 %, rodiny o 47 % a starší o 52 %. Dobře je to vidět u potravin: mladí (+152 %), rodiny (+213 %) a starší (+382 %).

Koronavirus: aktuality, kalkulačky, informace

Chraňte nejen sebe, ale i svoji peněženku. Vybíráme nejdůležitější texty a nástroje, které vám pomohou překonat dopady pandemie viru COVID-19.

David Navrátil

 Další články autora.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+9
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 1 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou

Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu. 

Nová bankovka s prezidentem. Bude sběratelsky cenná?

13. 3. 2024 | Kateřina Hovorková

Nová bankovka s prezidentem. Bude sběratelsky cenná?

Necelý rok po vydání prezidentských poštovních známek přichází na trh pamětní list v podobě bankovky s portrétem Petra Pavla. Při příležitosti prvního výročí inaugurace prezidenta ho... celý článek

PayPal pro začátečníky. Jak si založit účet a platit? Návod krok za krokem

12. 3. 2024 | Monika Veselíková

PayPal pro začátečníky. Jak si založit účet a platit? Návod krok za krokem

Chcete platit na internetu jen pomocí e-mailu a hesla? Pořiďte si digitální peněženku PayPal. Poradíme, jak účet založit, jak nabíjet peníze i na co si dát pozor. Máme i obrázkový návod... celý článek

Schváleno: Vodafone převezme operátora SazkaMobil

11. 3. 2024 | redakce Peníze.CZ

Schváleno: Vodafone převezme operátora SazkaMobil

Společnost Vodafone už na konci minulého roku oznámila, že se dohodla se společností Sazka na odkupu jejího virtuálního mobilního operátora SazkaMobil. Transakci nyní schválil Úřad... celý článek

Inflace je definitivně zkrocená, hlásí analytici

11. 3. 2024 | redakce Peníze.CZ

Inflace je definitivně zkrocená, hlásí analytici

Vysoká inflace je minulost. Po pěti letech se únorové spotřebitelské ceny ustálily na dvou procentech. Inflace dosáhla cíle stanoveného Českou národní bankou (ČNB).   

Partners Financial Services