Jedním z trendů moderního bankovnictví je rozvoj přímých komunikačních kanálů, tedy ovládání účtu telefonem, mobilem nebo internetem. Většina českých bank už tyto cesty ke klientovým penězům nabízí. Telefon využívá více jak půl milionu klientů, přes sto tisíc se přehoupl GSM banking a na posledním místě stojí internet. Nabízí se tedy otázka: chceme vůbec internetovou banku?
Okem statistika
GE Capital bank (profil, názory) si nechala zpracovat výzkum, jak klienti vidí internet jako alternativu poboček. Jeho závěry potvrzují naši první větu. Zájem o internetové bankovnictví má více než polovina dotázaných s kladným vztahem k počítačům. Jen každý sedmý klient zatím neví, zda by takovou službu chtěl, a odpůrců "banky po drátě" je přibližně třetina. Respondenti také odpovídali na dotaz, co se jim na internetovém kanálu nejvíce líbí. Dvě třetiny dotázaných vidí hlavní výhodu v tom, že nemusí chodit do banky a ušetří tím čas. Třetina si chválí pohodlí ovládání účtu přímo od pracovního stolu a necelých třicet procent uvedlo nepřetržitý provoz a možnost mít kdykoli přehled o svých financích.
Zájem je jedna věc, možnost věc druhá. Přístup k celosvětové pavučině má totiž jen polovina dospělých Čechů. Tento fakt je podle zmíněného výzkumu hlavní brzdou rozvoje internetové komunikace s bankou. A co na to největší české banky? Koupí klientovi počítač?
GEnius se představuje
GE Capital bank přišla začátkem března s novým účtem GEnius. Jde o běžný účet s kontokorentem a aktivovanou službou telefonního a internetového bankovnictví. V balíčku najde klient také internetovou platební kartu, vedle Komerční banky a eBanky se tak GE stala třetí bankou v zemi, která virtuální kartu nabízí. Jako bonus dostává klient emailovou schránku na atraktivní doméně genius.cz. Přístup k účtu je zabezpečen heslem, což je sice pohodlná varianta, na druhou stranu je bezpečná jen do chvíle, než vaše heslo někdo zjistí.
Poplatek za vedení účtu s měsíčními výpisy, služeb přímého bankovnictví a virtuální platební karty je padesát korun měsíčně. Pokud byste ale chtěli účet zrušit, připravte si celou pětistovku. Navíc internetové bankovnictví GEnius umožňuje jen zjišťování zůstatku na účtu, prohlížení posledních třech měsíčních výpisů a zadávání jednorázových příkazů k úhradě. Takto „osekaný“ internetbanking za padesátikorunu rozhodně geniálním řešením není. Kdo hledá kompletní ovládání svého účtu přes internet, připlatí si dalších 49 korun měsíčně za službu Standard.
Počítač zadarmo? Ani náhodou
Při zavádění GSM bankovnictví nabízela GE Capital bank mobil zdarma. Historie se však v případě internetového bankovnictví neopakuje. Ani počítač, ani modem zdarma nebudou. Útěchou tedy budiž nabídka bezúročného leasingu na počítač AutoCont Premio s 24 měsíčními splátkami 999 korun. Leasing je sice bez navýšení, ale pokud této nabídky využijete, zaplatíte na měsíčním poplatku za účet 99 korun místo 50, protože si musíte aktivovat internetové bankovnictví Standard.
Kolik korun zaplatíte za běžný účet s internetovým bankovnictvím |
|
Banka
|
Založení |
Měsíční paušál |
Zrušení |
Česká spořitelna |
950 |
15 |
200 |
|
ČSOB |
1100 |
30 |
200 |
|
eBanka |
0 |
55 |
0 |
|
GE Genius |
0 |
50 |
500 |
|
GE CB *) |
0 |
99 |
300 |
|
Komerční banka |
0 |
61 |
250 |
|
Vysvětlivky: ČS - Česká spořitelna; ČSOB - Československá obchodní banka; GECB - GE Capital bank; KB - Komerční banka
*) běžný účet se službou internetového bankovnictví Standard |
|
Vyplatí se GEniální účet?
Pokud vám stačí omezené internetové možnosti Genia, užijete virtuální platební kartu, rádi si na vizitku připíšete e-mail jan.novak@genius.cz, anebo chcete využít výhodného leasingu na nákup počítače, jste na správné adrese. Výhodou jsou také nulové náklady při zavedení služby, není totiž potřeba žádný autorizační kalkulátor či čtečka čipových karet. Ti z vás, kteří hledají plnohodnotné internetové bankovnictví, si zřejmě vyberou jinak.
Máte zřízen internetový přístup k vašemu běžnému účtu? Čeho si na něm nejvíce ceníte? A co vám nejvíce vadí? Podělte se s námi o váš názor.
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
21. 3. 2002 13:00, Balda
Je to naprosta pravda. Mam uz rok u Zivnobanyk zalozeny inzernetovy ucet a jen ty nejlepsi zkusenosti. A to nejen s funkcnosti celeho systemu, ale in se zakaznickou podporou a servisem.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
12. 3. 2002 16:03, J. Pokorny pokorny.jiri@volny.cz
Trosku mi v prehledu bank chybi ma Zivnobanka, ktera mi provozuje internetove bankovnictvi k memu beznemu uctu zdarma - tedy krome bezneho poplatku za bezny ucet, ktery se plati v kazde bance a ktery je v ZB jeden z nejlevnejsich neplatim v pripade, ze si zaktivuji a pak provozuji Netbanku vubec nic navic. Netbanka poskytuje pomerne solidni uzivatelske rozhrani a umoznuje bezne operace, jako prikazy k uhrade, stav konta, pohyby na konte atd... Clanku tedy podle mne chybi ponekud sirsi pohled...
V diskuzi je celkem (21 komentářů) příspěvků.