Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Hledáte starou platbu? U některých bank máte smůlu. Porovnali jsme, jak daleko vás pustí

| rubrika: Když se řekne | 29. 4. 2019 | 7 komentářů
Ještě nedávno to ve většině bank vypadalo jako v technologickém pravěku. Naštěstí už ale objevují snadné vyhledávání jako konkurenční výhodu – nebo spíš samozřejmost.

Paní Jana je patnáct let klientkou jedné z největších tuzemských bank. Kamarádky ji už dlouho přesvědčují, aby si založila účet u mladší konkurence, která dokáže stejné věci bez poplatků a často umí i něco navíc. Jana ale zůstala věrná – jednak má u své banky hypotéku, především ale uvěřila tomu pánovi z pobočky, který říká, že jedině tradiční velká banka dokáže poskytovat spolehlivé služby na úrovni. „Až budete potřebovat něco složitějšího, uvidíte,“ říkal.

A nedávno Jana opravdu něco potřebovala. Vůbec jí přitom nenapadlo, že by zrovna tohle mohl být problém. Chtěla se prostě jenom podívat, kolik peněz zaplatila v předchozích letech za povinné ručení a jak se jeho cena za posledních asi šest nebo sedm let zvyšovala.

Jana sice někde doma shromažďuje výpisy z pojišťoven, ale čekala, že mnohem rychlejší to bude najít v internetovém bankovnictví. Vždyť ze své banky posílá pojistné pořád na stejné číslo účtu. A banka to určitě pečlivě archivuje. Nemluvě o tom, že povinné ručení má u pojišťovny ze stejné finanční skupiny.

Jenže v internetbankingu našla jenom poslední platbu. Víc než rok a půl zpětně to Janu nepustilo. „A to se nedávno chlubili, jak spustili nové internetové bankovnictví,“ vzpomněla si rozladěně.

Naštěstí se v internetovém bankovnictví ukládají i elektronické výpisy po jednotlivých měsících – obdoba těch dřívějších papírových. Platby tam jsou sice seřazené od začátku do konce měsíce, příchozí se míchají s odchozími, no, bude to sice trochu otrava, muset ty výpisy postupně otvírat, ale naštěstí vím, že platby odcházely vždycky v únoru nebo březnu, řekla si Jana.

Anketa

Hledáte někdy platbu starší rok a půl?

V internetovém bankovnictví díky tomu skutečně dosáhla o kousek dál. Zatímco vyhledávat v transakcích mohla jenom 550 dnů zpětně, výpisy jsou dostupné 580 dnů. „Měla jste si je archivovat, jinak se to tam smaže,“ řekli jí pak v telefonu.

Podobnou zkušenost má pan Pavel u jiné velké banky, která se chlubí příslušností k silné mezinárodní skupině. „Šlo sice o prkotinu, ale rozladilo mne to na maximum. Vůbec nemyslí na klienty. Přitom přinejmenším pro vlastní potřebu si to banka přece musí stejně archivovat,“ vzpomíná.

„Chystal jsem se na sraz bývalých spolužáků a vzpomněl si, že mi jeden z nich dlužil pár stovek z předchozího setkání. Sliboval, že mi to pošle na účet. Tak jsem se chtěl podívat, jestli mi před nějakými třemi lety tahle platba přišla. Banka mne ale tak daleko nepustila, musel jsem požádat o archivní elektronický výpis. A to jsem prý měl štěstí – ještě před pár lety za něj chtěli poplatek,“ říká Pavel.

Nejspíš vám v roce 2019 přijde jako samozřejmost, že na internetu můžete snadno najít skoro cokoliv. Přesto vás některé banky nepustí zpátky do minulosti delší než rok a půl, maximálně dva roky.

Nejde o funkci, kterou by lidé potřebovali každý den. Ale když už zjistí, že něco takového jejich banka ještě neumí, dokáže je to pořádně naštvat.

Jako konkurenční výhodu to objevuje čím dál víc bank. Situace se v posledních letech zlepšila i díky nástupu nové konkurence, která sází na inovace a měla výhodu v tom, že své internetové bankovnictví tvořila od začátku. Díky „mladšímu věku“ může být šikovnější i mobilní aplikace.

Anketa

Která banka je vaše hlavní, tj. posíláte si tam nejvíc peněz nebo s ní nejčastěji platíte?

Lepší možnosti než dřív už nabízejí také nové verze systémů „tradičních“ bank. Neomezené vyhledávání, navíc fulltextem, spustila třeba Česká spořitelna.

Shromažďovat všechna archivní data tak, aby se mohla okamžitě zobrazit, je pochopitelně zatěžující. V podobné situaci by člověk asi pochopil, že si musí počkat i deset vteřin, než se archiv starší dvou let natáhne z nějakého externího úložiště. Jenže banky, které nepustí klienty dál než pár měsíců zpátky, ani takovou možnost nenabízejí. Dali jsme jim prostor vysvětlit, v čem je problém; konkrétní odpovědi jsme se bohužel nedočkali.

Od třinácti měsíců do nekonečna

Nejkratší hledání v historii transakcí podle určitých kritérií a filtrů umožňuje Sberbank – třináct měsíců, tedy něco málo přes rok. 

Osmnáct měsíců – přesně 550 dní, což je rok a půl – vás pustí internetové bankovnictví ČSOB včetně jeho varianty pro značku Poštovní spořitelna. „Podle zkušeností je to dostatečně dlouhá doba. Požadavky na zobrazení starších transakcí se objevují pouze velmi výjimečně,“ vysvětluje mluvčí ČSOB Patrik Madle. „O prodloužení lhůty nicméně uvažujeme,“ dodává Monika Buřičová za Poštovní spořitelnu.

Komerční banka ukáže transakční historii maximálně za období dvou let. „Na vyžádání lze získat výpisy za desetileté období. Jejich kopie poskytnutá prostřednictvím internetového bankovnictví je zdarma,“ říká Michal Teubner z KB. 

O dvou letech teď mluví také UniCredit Bank, přestože ještě před vydáním našeho porovnání uváděla patnáct měsíců. (Informaci jsme změnili den po vydání.)

Dvouletou historii nabízí i jinak hodně inovativní Moneta Money Bank. Pro starší transakce musí zájemci otevřít jednotlivé výpisy archivované v internetovém bankovnictví. „Na dva roky jsme se dostali postupným navyšováním z původních tří měsíců, a to na základě klientských podnětů,“ připomíná mluvčí Jakub Švestka. Stejný limit platí i pro mobilní aplikaci Smart Banka. „Starší historii by technicky bylo možné zobrazit, ale zájem klientů o takovou možnost je zanedbatelný; nemluvě o tom, že by to mělo negativní dopad na zatížení našich systémů,“ upřesňuje mluvčí Monety.

Maximálně dva roky zpět vás v internetbankingu pustí také Hello bank. Protože běžné účty nabízí teprve od podzimu 2017, klienty to může začít trápit až za pár měsíců.

Další banky už nabízejí časově neomezené vyhledávání. Patří mezi ně hlavně mladší banky, ale i dvě starší, které nedávno spustily zcela nový internetbanking.

bankamax. délka hledáníumí fulltext?
Air Bankneomezeněano
Creditasneomezeněne (ano v aplikaci Richee)
Česká spořitelnaneomezeně (od 2016)ano
ČSOB (Pošt. spoř.)18 měsícůne
Equa bankneomezeněne (ano v aplikaci)
Expobankneomezeně (od 2016)ano
Fioneomezeněano
Hello bank24 měsícůne (zvažuje)
Komerční banka24 měsícůne (chystá se)
mBankneomezeněano
Moneta24 měsícůne (ano v aplikaci)
Raiffeisenbankneomezeně (po částech)ano
Sberbank13 měsícůne (chystá se)
Trinity Bankneomezeněne (chystá se)
UniCredit Bank24 měsícůano

Systém George v České spořitelně obecně nemá nastavenou horní časovou hranici, umožňuje ale hledat platby až od roku 2016. „Klienti dnes mohou procházet a vyhledávat platby více než tři roky nazpět a doba možného vyhledávání s každým rokem narůstá,“ říká mluvčí Filip Hrubý. Jde o velký posun oproti předchozímu internetovému bankovnictví Servis24, v němž šlo hledat maximálně dva roky nazpět, a to jenom v dávkách po 60 dnech.

Internetové bankovnictví Raiffeisenbank umožňuje hledat v kompletní historii účtu. „Omezení má pouze v tom, že vyhledávací kritéria jsou omezená na 360 dní, uživatel tedy nikdy neuvidí období delší než jeden rok. Nicméně může vyhledávat do historie neomezeně,“ upřesňuje mluvčí Petra Kopecká.

Kompletní historii až k datu založení účtu nabízejí i Fio a mBank, patřící k průkopníkům neomezeného vyhledávání (kdysi společně s eBankou, původně Expandia bankou, kterou později pohltila Raiffeisenbank).

Také v Air Bank můžete procházet platební historií tak daleko, jak potřebujete. „Dokážeme však zobrazit nejvíc 1000 záznamů. Jestliže klient potřebuje hledat ještě pozdější datum, než se mu zobrazilo, doporučujeme mu prostřednictvím nápovědy, aby zúžil výběr a použil další filtry pro hledání – například menší časový úsek,“ vysvětluje mluvčí Jana Karasová.

Účty pod lupou

Atraktivní nabídky v sobě často skrývají háček. Proto jsme podrobně prozkoumali i bonus 1000 korun za založení Tom účtu v Monetě. 

Tisícovku na ruku, když vyzkoušíte nový účet. Prozkoumali jsme bonus


Pořádnou porcí novinek chce Equa bank dohnat a nejlíp i předehnat konkurenty. Ukázala i vnitřnosti nových vkladomatů.

Lepší spoření, unikátní vkladomaty i okamžité platby. Co chystá Equa?


Fio banka, která patří k nejlevnějším v Česku, ruší i poplatek za takzvané europlatby. Kvůli novému nařízení EU budou muset zlevnit také další banky. Nový ceník Fio přináší třeba i výhodnější výběry z cizích bankomatů.

Eura pošlete zdarma. Druhá banka ruší poplatek, zlevnit musí všichni

Bez omezení lze hledat i v Equa bank, v Expobank (počínaje lednem 2016) i v nové Trinity Bank, která vznikla přeměnou ze záložny Moravský peněžní ústav.

Jako na internetu

Zlepšují se i samotné možnosti vyhledávání. Čím dál víc bank už to umí fulltextově – tak, jak jsou lidé zvyklí běžně na webu. Když hledáte platby kartou v Lidlu, zadáte jednoduše název řetězce. A kdo pečlivě vyplňuje zprávu pro příjemce, může třeba najít i všechny odchozí platby se slovem „kroužek“ nebo „pojištění“.

Přesto i ostatní banky už umožňují hledání podle několika kritérií, které běžnému uživateli ve většině případů stačí. Například v ČSOB můžete filtrovat historii podle období, typu platby (odchozí, příchozí), částky (konkrétní hodnota nebo její rozsah), čísla protiúčtu, variabilního symbolu, specifického symbolu nebo textu ve zprávě (případně jeho části).

Equa bank má dva odlišné přístupy pro vyhledávání transakcí. „První je v internetovém bankovnictvím, kde uživatel hledá podle kategorií, částky, čísla účtu, typu transakce, data či variabilního symbolu. Druhý přístup aplikujeme v mobilním bankovnictví – tam podporujeme fulltextové vyhledávání, tedy i v názvech obchodníků nebo poznámky u platby,“ říká mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.

„Na základě zpětné vazby od klientů víme, že máme zastánce i odpůrce fulltextového vyhledávání. Proto máme v internetbankingu vyhledávání podle předvolených parametrů a v mobilu fulltextové,“ vysvětluje.

Podobně rozdělené to má i Moneta. „V internetovém bankovnictví není k dispozici fulltextové vyhledávání v historii transakcí. Klienti si zde však mohou snadno vyhledávat podle názvu obchodů, časového rozmezí, částky či variabilního symbolu. V mobilní Smart Bance klient lze fulltextově vyhledávat podle částky, názvu příjemce nebo popisu,“ upřesňuje mluvčí Jakub Švestka.

V internetovém i mobilním bankovnictví Creditas můžete hledat podle vybraných kritérií (například částka, protiúčet nebo variabilní symbol). „Fultextové vyhledávání nabízí naše aplikace Richee, a to i napříč všemi účty, které si do ní napojíte z ostatních bank,“ říká mluvčí Ivo Měšťánek.

Sberbank chce možnost fulltextu nabídnout v novém online bankovnictví, které plánuje spustit ještě letos. V budoucnu s ním do nové verze internetbankingu počítá i Trinity Bank.

Fulltextové vyhledávání připravuje i Komerční banka. Hello bank ho „zvažuje do budoucna nabídnout“.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+31
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

29. 4. 2019 7:42, PepaJa

Už nevím, jestli dohledání staré platby byl jeden z důvodů, proč si od roku 2006 výpisy z účtů eviduju sám. Vždy jednou za čas (asi měsíčně) vyexportuju výpisy z účtů a přidám je do tabulky v Excelu. Výhodou je, že se pak dají dělat různé souhrny a grafy jako např. kam posílám peníze nejčastěji, v kterém obchodě nejvíc utratím, jak se v čase mění platby za byt, pojištění, atd. Nevýhodou je, že banky čas od času mění výstupní formát výpisů a pak je potřeba to upravit.
Zrovna jen tak ze zvědavosti koukám na výpisy z České spořitelny z roku 2007. Ty poplatky za vše možné jsou neuvěřitelné.

Reagovat

 

+2
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

29. 4. 2019 8:39, Mirka

Porovnání délky hledání je OK, akorát u fulltextu si nejsem jistá, co pod ním kdo myslí. Každopádně já jsem stejně jako paní Jana byla donedávna u ČSOB a tam bohužel nestačilo zadat ani část čísla hledaného účtu (třeba 6437 místo 3643711). Jejich nové internetové bankovnictví je sice skokem do roku 2012, ale z dnešního pohledu lituju, že jsem k té mladší konkurenci nepřišla dřív.

Reagovat

 

-5
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (7 komentářů)

29. 4. 2019 | 16:35 | Soňa

V roce 2014 jsem odešla od České spořitelny k FIO bance. Udělala jsem moc dobře, žádné poplatky za vedení účtu, ani za jednotlivé položky. Využívám internetbanking - úžasná věc, najdu všechny výpisy od založení účtu a vše...více

29. 4. 2019 | 16:11 | josef

popravde receno, nechapu, co Vas vedlo jit k nim. Byli spatni jiz v roce 93. více

29. 4. 2019 | 14:46 | Marie


Mám stejný problém s KB - utekla jsem k Equa bank a také to beru jako nejlepší rozhodnutí...
více

29. 4. 2019 | 14:09 | nemám jméno

Každý měsíc už 8 let vnímám čím dál více, jak dobře jsem udělal, když jsem od čespořky utekl jinam. Jedno z nejlepších rozhodnutí mého života. více

29. 4. 2019 | 8:39 | Mirka

Porovnání délky hledání je OK, akorát u fulltextu si nejsem jistá, co pod ním kdo myslí. Každopádně já jsem stejně jako paní Jana byla donedávna u ČSOB a tam bohužel nestačilo zadat ani část čísla hledaného účtu (třeba 6437...více
Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK