Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě

Věra Tůmová | rubrika: Jak na to | 14. 11. 2008 | 37 komentářů
Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě
Banální srážka aut je dnes na českých silnicích častým jevem. U nehod bez zranění a škody do 50 tisíc, respektive 100 tisíc korun od 1. ledna 2009, není třeba volat policii. Bude ale povinné vyplnit záznam o nehodě, takzvaný euroformulář. Vytiskněte si, jak má vzorově vyplněný záznam vypadat.

Jak postupovat při nehodě

  1. Ověřte si, že při nehodě nikdo nebyl zraněný
  2. Stručně a bez dalšího ohrožení bezpečnosti vaší i ostatních se domluvte s druhým řidičem na vyplnění formuláře o nehodě
  3. Vyznačte postavení vozidel na komunikaci (křídou, barevným sprejem, pískem atd.)
  4. Fotodokumenace místa nehody, poškozených věcí
  5. Zjistěte případné svědky nehody (jméno, kontakt) 
  6. Přemístěte auta tak, aby nebránila provozu
  7. Na samostatném archu papíru/euroformuláři nezapomeňte uvést:
          a. jména a adresy řidičů všech havarovaných vozidel + svědků nehody (tj.i spolujezdců)
          b. typ a SPZ vozidel + informace o pojištění
          c. čísla Zelených karet (dokladů o pojištění) havarovaných aut
          d. Stručný popis nehody a poškození
          e. Plánek nehody
          f.  Dohodněte se na míře zavinění (viníkovi), nejlépe písemnou formou jako přílohou 
              k záznamu o nehodě
          g.  Podpisy všech řidičů havarovaných vozidel (účastníků nehody)
          h. Datum a místo nehody (adresu)
  8. Viník má povinnost nahlásit škodu pojišťovně - zasílá proto své pojišťovně Záznam o nehodě
  9. Poškozený musí svou újmu prokázat, zasílá Záznam o nehodě na pojišťovnu viníka
  10. Před odesláním Záznamu o nehodě – si udělejte jeho kopii

Na křižovatce nedostanete v autě přednost a srazíte se s druhým autem. Škoda není ani na jednom z vozů velká, protože jste jeli pomalu, přesto na pár desetitisícovek korun každého z řidičů přijde. I proto se místo hysterické výměny názorů vyplatí věcné řešení situace. V lepším případě se řidiči na místě domluví a sepíšou společně záznam o nehodě pro pojišťovnu viníka, ideálně takzvaný euroformulář. Jestliže se nedokáží dohodnout, měli by zavolat policii. Pokud se rozhodnou vše řešit bez policie a záznam o nehodě nesepíší, hrozí řidičům podle Vladimíra Řepky z Ministerstva vnitra stejné sankce, jako kdyby od nehody ujeli.

Od 1. ledna 2009 bude navíc sepisování záznamu pro účastníky dopravní nehody povinné. Kdo se tomu bude chtít vyhnout nebo nebude chtít prokázat totožnost a údaje o autě dalším účastníkům nehody, dopouští se dopravního přestupku a může dostat pokutu od 2 500 do 5 000 korun. Při opakování tohoto chování mu hrozí podle zákona o přestupcích zákaz řízení třeba i na půl roku.

Kdy se vyplňuje záznam o nehodě

Pokud nedošlo k nehodě s vyšší škodou (nyní do 50 tisíc na auto, od 1. 1. 2009 do 100 tisíc korun), nebyl poškozený majetek třetí osoby a ani nebyl při ní nikdo zraněný, řeší řidiči nehodu sami. Policisté budou muset přijet jen k nehodám, u kterých se účastníci zraní nebo někdo zemře nebo škody přesahují uvedené limity, případně je při nehodě poškozený někdo jiný kromě motoristů (vlastník poškozeného domu, zahrady či plotu atd). Jestliže se řidiči na viníkovi srážky nedohodnou, doporučuje se rovněž raději zavolat policii. Viníka jinak dodatečně určí pojišťovny podle záznamu o nehodě, tedy doložených podkladů, v krajním případě pak i soud.

Pokud má některý z účastníků nehody podezření, že druhý řidič jel pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek, měl by podle doporučení pojišťoven i ministerstva vnitra rovněž přivolat policii. Původně navrhované sankce za „nadbytečné“ přivolání policejní hlídky ke škodám s nízkou škodou pobouřily část odborné i laické veřejnosti natolik, že nyní v zákoně nejsou. Pokuta za přivolání policie tedy sice nehrozí, na příjezd hlídky ale mohou rozhádaní řidiči čekat i relativně dlouhou dobu, zatímco záznam lze sepsat za „pár minut“.

Kvůli možnému pozdějšímu sporu se vyplatí k písemnému záznamu pořídit fotografii z místa nehody (třeba i z mobilního telefonu), ze které je patrné postavení aut při srážce a případně i jejich poškození. Stejně tak se doporučuje nakreslit postavení vozů v okamžiku srážky. Teprve pak by měli řidiči automobily přesunout mimo vozovku a společně sepsat záznam o nehodě.

Vytiskněte si vzorově vyplněný záznam o nehodě

Evropský záznam o dopravní nehodě

Na co nezapomenout při vyplňování záznamu o nehodě

Pro záznam o nehodě lze použít jak euroformulář, tak i čistý list papíru. Záznam ovšem podle Dagmar Koutské z České pojišťovnymusí obsahovat některé nezbytné údaje o nehodě a kontakty na její účastníky, aby bylo podle nich vůbec možné nehodu zaregistrovat, posoudit právní základ nároku poškozeného a vyplatit pojistné plnění z povinného ručení viníka. Řidiči na to kvůli stresu při nehodě často zapomínají, upozorňuje Kateřina Bílá z pojišťovny Generali. V zákoně, který řidičům ukládá povinnost sepsat záznam o nehodě, ale není přesná formulace toho, jak má takový záznam vypadat.

Předtištený euroformulářmůže řidičům usnadnit vyplňování a zajistí, aby neopomenuli důležité informace. Mezi ty patří registrační značky (SPZ), typ a popis havarovaných vozidel, kontaktní údaje řidičů i jejich pojišťoven (případně svědků, a tedy i spolujezdců), čísla Zelených karet (dokladu o pojištění), popis a místo nehody a podpisy řidičů. Každý z řidičů by měl mít jednu kopii záznamu, na obou by měly být jejich originální podpisy. Viník nehody má povinnost ze zákona záznam předat své pojišťovně a poškozený by zase měl svou újmu prokázat (nemusí ale povinně), proto i on záznam odesílá pojišťovně viníka. Přestože tento formulář neobsahuje informaci o viníkovi nehody, je dobré, aby se účastníci nehody dohodli na místě na míře zavinění (viníkovi) a vhodnou formou zaznamenali, například písemným prohlášením vináka, že nehodu způsobil a souhlasí se zaviněním. Toto je pak předloženo pojišťovně viníka spolu se sepsaným zápisem o nehodě (vyplněným euroformulářem). Určitě se ale vyplatí udělat si dodatečně fotokopii záznamu o nehodě před jeho odesláním pojišťovně. Tu je také třeba informovat o tom, kdy a kde může být poškozené vozidlo prohlédnuto odborníkem.

Anketa

Už jste někdy vyplňovali Záznam o nehodě?

Co skrývají jednotlivé kolonky formuláře

Euroformulář dnes už automaticky dává většina pojišťoven rovnou v sadě ke každé pojistce povinného ručení nebo havarijního pojištění a dá se také případně sehnat na pobočkách pojišťoven. Jedná se o formulář s průklepovým archem. Po jeho vyplnění si jeden z účastníků vezme originál, druhý kopii. Podle Dagmar Koutské z České pojišťovny ale nezáleží na tom, kdo má který, důležité je, aby se nezapomněli podepsat oba řidiči na originále i na kopii, jinak nepodepsanou kopii pojišťovna neuzná.

Samotný euroformulář má dvanáct řádků pro každého z účastníků pro identifikaci řidiče, jeho auta a pojišťovny. K vyplnění řádku č. 8 je potřeba doklad o pojištění a číslo Zelené karty, u řádku č. 9 pak řidičský průkaz. V bodě č. 10 je nutné zakreslit místo střetu na vozidle. Kolonka č. 12 slouží k popisu nehody – stačí zaškrtnout odpovídající body, č. 13 slouží pro nákres situace (včetně postavení vozidel v okamžiku střetu, dopravních značek a jména ulic), na řádek č.15 se řidiči podepíšou.

Jaké máte zkušenosti s dohodou s jinými řidiči na místě nehody? Myslíte, že je reálné, že se řidiči sami domluví nebo naopak? Podělte se o názor s ostatními čtenáři.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+83
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 37 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

23. 12. 2017 15:16, Řidička

Dobrý den, dnes jsem jela se synem v autě a omylem jsem zajela do slepé ulice a chtěla z ní vycouvat a jak jsem couvala tak jsem si nevšimla zaparkovaného auta za mnou a bouchla do něj. Ihned jsem vylezla a ptala se kluka co u něho stál zda dobrý a on jako že z jeho strany je všechno v pořádku, ale auto co jsem řídila utrpělo horší škody jako prasklý nárazník a poničení. Nijak jsme to neřešili a prostě každý odjeli svým směrem. Co teď dělat? Auto mám půjčené od otce a já jako začínající řidička (řidičák mám asi třičtvrtě roku) nejsem vůbec obeznámena co dělat. Proplatí mi pojišťovna škodu? Nebo si to budu muset na vlastní náklady opravit a kolik by to stálo a jak dlouho to bude trvat oprava? Popřípadně jedná se o vážné poškození, když u kufru je prasklý a promáčknutý nárazník a jinak je auto defakto v pořádku. Poraďte prosím. Děkuji.

+15
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 2. 2012 9:17, bycekmilda

Jer to jako reklama na auta...zaplatíte a nic nedostanete..Berou údajně jen 40%,ale zapomělo se ještě +DPH A očešou Vám vše...

-5
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (37 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

5. 11. 2008 | Věra Tůmová | 19 komentářů

Cyklisté a chodci se musí o odškodnění z nehod sami přihlásit

Chodci a cyklisté, kteří se stanou oběťmi dopravních nehod, mají nárok na odškodnění z povinného ručení řidiče, který nehodu zavinil. Jenže o náhradu škody se musí sami pojišťovně přihlásit.... celý článek

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

17. 10. 2008 | Věra Tůmová | 18 komentářů

Česká pojišťovna výrazně mění pravidla pro povinné ručení

Řadu let se Česká pojišťovna zaklínala spravedlností svého systému povinného ručení. Kritizovala přitom konkurenci za nespravedlnost rozdělování řidičů podle bydliště a dalších kritérií.... celý článek

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

15. 10. 2008 | Eva Sovová | 5 komentářů

Desatero, jak zvládnout dopravní nehodu

Statistika dopravních nehod je na českých silnicích děsivá, o život přišlo již přes 700 lidí a více než 21 tisíc osob bylo zraněno. Škody jdou do miliard korun. Přinášíme deset rad,... celý článek

Kdy má smysl havarijní pojištění auta

13. 2. 2008 | Věra Tůmová | 7 komentářů

Kdy má smysl havarijní pojištění auta

Havarijní pojištění nestojí pakatel a pro některé vozy se vůbec nevyplatí. Majiteli staršího auta sice po nehodě uhradí třeba nový nárazník, ale při totální škodě si za vyplacené peníze... celý článek

Partners Financial Services