Změnit zdravotní pojišťovnu může každý občan jednou za rok, vždy k prvnímu dni kalendářního čtvrtletí. V praxi to znamená, že občan s trvalým pobytem na území Česka, který se chce stát klientem jiné pojišťovny, může u ní podat přihlášku již letos v listopadu nebo v prosinci a ke změně dojde nejdříve k 1. lednu 2009. K tomuto datu nová pojišťovna sama zařídí odhlášení získaného klienta od stávající zdravotní pojišťovny.
Samotná přeregistrace je snadná, stačí osobně dojít na pobočku vybrané pojišťovny a vyplnit předepsané formuláře. S sebou je třeba mít vždy doklad totožnosti. Rodič nebo zákonný zástupce, který přihlašuje své dítě, nesmí doma zapomenout rodný list dítěte. Živnostníci musejí doložit, jaké zálohy pojistného mají pojišťovně platit, zda minimální částku nebo zálohu, kterou si vypočítali v Přehledu o příjmech a výdajích za uplynulé daňové období. Některé pojišťovny chtějí vidět i živnostenský list.
Lidé, za které hradí pojistné stát, to musejí doložit. Studenti musejí přinést například potvrzení o studiu, důchodci potvrzení o přiznání důchodu a ženy na mateřské dovolené rodné listy dětí. Nezaměstnaní by neměli zapomenout pojišťovnu informovat, zda jsou evidovaní na úřadu prácea přinést o tom doklad.
Stát posílá za občany pojistné na speciální konto, které spravuje Všeobecná zdravotní pojišťovna. Ostatní pojišťovny se pak musejí o přesun peněz na svůj účet za tyto klienty postarat.
V tiskopisech přihlášky k nové zdravotní pojišťovněse vyplňují osobní údaje, adresa trvalého pobytu i údaje o předchozí pojišťovně včetně čísla pojištěnce. Proto je užitečné mít u sebe také kartičku pojištěnce. Zaměstnanci by měli znát údaje o svém zaměstnavateli, tedy nejen název, ale i adresu jeho sídla. Zažádat o přihlášení k pojišťovně lze u některých z nich i telefonicky nebo prostřednictvím elektronického formuláře. Tiskopisy k vyplnění zašlou pojišťovny poštou. Kdo má elektronický podpis, může se registrovat on-line, bez dalšího papírování. To umožňuje například VZP.
Po odevzdání přihlášky k nové pojišťovně je velmi důležité dodržet další předepsaný postup, jinak hrozí vysoké pokuty. Kdo se stane novým pojištěncem 1. ledna 2009, musí změnu nahlásit zaměstnavateli nejpozději do osmi dnů, jinak může dostat od nové zdravotní pojišťovny pokutu až ve výši 10 tisíc korun. Změnu je dobré oznámit zaměstnavateli písemně a nechat si ji potvrdit. Zaměstnavatel musí zařídit odhlášení plateb od předchozí pojišťovny a přesměrovat je k nové. Pokud tak neučiní, hrozí mu pokuta až ve výši 200 tisíc korun a navíc penále za opožděné platby.
Živnostníci si musejí změnu plateb na konto nové pojišťovny zajistit včas sami a stejně tak i ostatní pojištěnci, jako třeba ženy v domácnosti, které si hradí pojistné z vlastní kasy. Pojistné za kalendářní měsíc musí na účet zvolené zdravotní pojišťovny odeslat samoplátci nejpozději do osmého dne následujícího měsíce. Zpoždění se může prodražit, za každý den prodlení vyměřují pojišťovny penále ve výši 0,05 procenta.
Zatím má v Česku licenci na poskytování zdravotního pojištění celkem deset zdravotních pojišťoven. Nejmladší je nyní regionální Zdravotní pojišťovna Agels vlastní sítí nemocnic a zdravotnických zařízen, která začala fungovat od letošního roku na Moravě a ve Slezsku. Desítka pojišťoven by se ale mohla brzy rozrůst o tři další a podstatně by tak mohla narůst nabídka příspěvků na zdravotní péči. O udělení licence letos požádala Ministerstva zdravotnictví Česká pojišťovna a společnosti Appian Group a Czech Media Corporation. Pokud licence získají, musejí do roka nabrat alespoň 50 tisíc pojištěnců a občané.
Při rozhodování zda pojišťovnu změnit je vždy užitečné zvážit, jaké výhody se tím získají. Pozor je třeba dát hlavně na to, zda má praktický lékaři odborní lékařia další zdravotnická zařízení, které jste zvyklí navštěvovat, uzavřené smlouvy s pojišťovnou, k níž se chcete přihlásit. Užitečné také je, pečlivě si pročíst, komu jsou přesně určeny zdravotní programy a cílené peněžní příspěvky, které vybraná pojišťovna momentálně klientům nabízí. Získat některé bonusy nemusí každý, ale jen například při určité diagnóze nebo konkrétní věkové kategorii.
Jaké máte zkušenosti se změnou zdravotní pojišťovny? Která pojišťovna je podle vás nejlepší? Podělte se o názor.
Sdílejte článek, než ho smažem