Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě

| rubrika: Jak na to | 14. 11. 2008 | 35 komentářů
Jak se vyhnout pokutě za nevyplnění záznamu o dopravní nehodě
Banální srážka aut je dnes na českých silnicích častým jevem. U nehod bez zranění a škody do 50 tisíc, respektive 100 tisíc korun od 1. ledna 2009, není třeba volat policii. Bude ale povinné vyplnit záznam o nehodě, takzvaný euroformulář. Vytiskněte si, jak má vzorově vyplněný záznam vypadat.

Jak postupovat při nehodě

  1. Ověřte si, že při nehodě nikdo nebyl zraněný
  2. Stručně a bez dalšího ohrožení bezpečnosti vaší i ostatních se domluvte s druhým řidičem na vyplnění formuláře o nehodě
  3. Vyznačte postavení vozidel na komunikaci (křídou, barevným sprejem, pískem atd.)
  4. Fotodokumenace místa nehody, poškozených věcí
  5. Zjistěte případné svědky nehody (jméno, kontakt) 
  6. Přemístěte auta tak, aby nebránila provozu
  7. Na samostatném archu papíru/euroformuláři nezapomeňte uvést:
          a. jména a adresy řidičů všech havarovaných vozidel + svědků nehody (tj.i spolujezdců)
          b. typ a SPZ vozidel + informace o pojištění
          c. čísla Zelených karet (dokladů o pojištění) havarovaných aut
          d. Stručný popis nehody a poškození
          e. Plánek nehody
          f.  Dohodněte se na míře zavinění (viníkovi), nejlépe písemnou formou jako přílohou 
              k záznamu o nehodě
          g.  Podpisy všech řidičů havarovaných vozidel (účastníků nehody)
          h. Datum a místo nehody (adresu)
  8. Viník má povinnost nahlásit škodu pojišťovně - zasílá proto své pojišťovně Záznam o nehodě
  9. Poškozený musí svou újmu prokázat, zasílá Záznam o nehodě na pojišťovnu viníka
  10. Před odesláním Záznamu o nehodě – si udělejte jeho kopii

Na křižovatce nedostanete v autě přednost a srazíte se s druhým autem. Škoda není ani na jednom z vozů velká, protože jste jeli pomalu, přesto na pár desetitisícovek korun každého z řidičů přijde. I proto se místo hysterické výměny názorů vyplatí věcné řešení situace. V lepším případě se řidiči na místě domluví a sepíšou společně záznam o nehodě pro pojišťovnu viníka, ideálně takzvaný euroformulář. Jestliže se nedokáží dohodnout, měli by zavolat policii. Pokud se rozhodnou vše řešit bez policie a záznam o nehodě nesepíší, hrozí řidičům podle Vladimíra Řepky z Ministerstva vnitra stejné sankce, jako kdyby od nehody ujeli.

Od 1. ledna 2009 bude navíc sepisování záznamu pro účastníky dopravní nehody povinné. Kdo se tomu bude chtít vyhnout nebo nebude chtít prokázat totožnost a údaje o autě dalším účastníkům nehody, dopouští se dopravního přestupku a může dostat pokutu od 2 500 do 5 000 korun. Při opakování tohoto chování mu hrozí podle zákona o přestupcích zákaz řízení třeba i na půl roku.

Kdy se vyplňuje záznam o nehodě

Pokud nedošlo k nehodě s vyšší škodou (nyní do 50 tisíc na auto, od 1. 1. 2009 do 100 tisíc korun), nebyl poškozený majetek třetí osoby a ani nebyl při ní nikdo zraněný, řeší řidiči nehodu sami. Policisté budou muset přijet jen k nehodám, u kterých se účastníci zraní nebo někdo zemře nebo škody přesahují uvedené limity, případně je při nehodě poškozený někdo jiný kromě motoristů (vlastník poškozeného domu, zahrady či plotu atd). Jestliže se řidiči na viníkovi srážky nedohodnou, doporučuje se rovněž raději zavolat policii. Viníka jinak dodatečně určí pojišťovny podle záznamu o nehodě, tedy doložených podkladů, v krajním případě pak i soud.

Pokud má některý z účastníků nehody podezření, že druhý řidič jel pod vlivem alkoholu či jiných omamných látek, měl by podle doporučení pojišťoven i ministerstva vnitra rovněž přivolat policii. Původně navrhované sankce za „nadbytečné“ přivolání policejní hlídky ke škodám s nízkou škodou pobouřily část odborné i laické veřejnosti natolik, že nyní v zákoně nejsou. Pokuta za přivolání policie tedy sice nehrozí, na příjezd hlídky ale mohou rozhádaní řidiči čekat i relativně dlouhou dobu, zatímco záznam lze sepsat za „pár minut“.

Kvůli možnému pozdějšímu sporu se vyplatí k písemnému záznamu pořídit fotografii z místa nehody (třeba i z mobilního telefonu), ze které je patrné postavení aut při srážce a případně i jejich poškození. Stejně tak se doporučuje nakreslit postavení vozů v okamžiku srážky. Teprve pak by měli řidiči automobily přesunout mimo vozovku a společně sepsat záznam o nehodě.

Vytiskněte si vzorově vyplněný záznam o nehodě

Evropský záznam o dopravní nehodě

Na co nezapomenout při vyplňování záznamu o nehodě

Pro záznam o nehodě lze použít jak euroformulář, tak i čistý list papíru. Záznam ovšem podle Dagmar Koutské z České pojišťovnymusí obsahovat některé nezbytné údaje o nehodě a kontakty na její účastníky, aby bylo podle nich vůbec možné nehodu zaregistrovat, posoudit právní základ nároku poškozeného a vyplatit pojistné plnění z povinného ručení viníka. Řidiči na to kvůli stresu při nehodě často zapomínají, upozorňuje Kateřina Bílá z pojišťovny Generali. V zákoně, který řidičům ukládá povinnost sepsat záznam o nehodě, ale není přesná formulace toho, jak má takový záznam vypadat.

Předtištený euroformulářmůže řidičům usnadnit vyplňování a zajistí, aby neopomenuli důležité informace. Mezi ty patří registrační značky (SPZ), typ a popis havarovaných vozidel, kontaktní údaje řidičů i jejich pojišťoven (případně svědků, a tedy i spolujezdců), čísla Zelených karet (dokladu o pojištění), popis a místo nehody a podpisy řidičů. Každý z řidičů by měl mít jednu kopii záznamu, na obou by měly být jejich originální podpisy. Viník nehody má povinnost ze zákona záznam předat své pojišťovně a poškozený by zase měl svou újmu prokázat (nemusí ale povinně), proto i on záznam odesílá pojišťovně viníka. Přestože tento formulář neobsahuje informaci o viníkovi nehody, je dobré, aby se účastníci nehody dohodli na místě na míře zavinění (viníkovi) a vhodnou formou zaznamenali, například písemným prohlášením vináka, že nehodu způsobil a souhlasí se zaviněním. Toto je pak předloženo pojišťovně viníka spolu se sepsaným zápisem o nehodě (vyplněným euroformulářem). Určitě se ale vyplatí udělat si dodatečně fotokopii záznamu o nehodě před jeho odesláním pojišťovně. Tu je také třeba informovat o tom, kdy a kde může být poškozené vozidlo prohlédnuto odborníkem.

Anketa

Už jste někdy vyplňovali Záznam o nehodě?

Co skrývají jednotlivé kolonky formuláře

Euroformulář dnes už automaticky dává většina pojišťoven rovnou v sadě ke každé pojistce povinného ručení nebo havarijního pojištění a dá se také případně sehnat na pobočkách pojišťoven. Jedná se o formulář s průklepovým archem. Po jeho vyplnění si jeden z účastníků vezme originál, druhý kopii. Podle Dagmar Koutské z České pojišťovny ale nezáleží na tom, kdo má který, důležité je, aby se nezapomněli podepsat oba řidiči na originále i na kopii, jinak nepodepsanou kopii pojišťovna neuzná.

Samotný euroformulář má dvanáct řádků pro každého z účastníků pro identifikaci řidiče, jeho auta a pojišťovny. K vyplnění řádku č. 8 je potřeba doklad o pojištění a číslo Zelené karty, u řádku č. 9 pak řidičský průkaz. V bodě č. 10 je nutné zakreslit místo střetu na vozidle. Kolonka č. 12 slouží k popisu nehody – stačí zaškrtnout odpovídající body, č. 13 slouží pro nákres situace (včetně postavení vozidel v okamžiku střetu, dopravních značek a jména ulic), na řádek č.15 se řidiči podepíšou.

Jaké máte zkušenosti s dohodou s jinými řidiči na místě nehody? Myslíte, že je reálné, že se řidiči sami domluví nebo naopak? Podělte se o názor s ostatními čtenáři.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+82
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 35 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

17. 11. 2008 9:00, 3. osoba

Ono asi ani tak nezáleží, jestli je některý z řidičů spíše řidič "sváteční", řidič referent anebo řidič profesionál. Spíš bude záležet na tom, jestli řídí své vlastní vozidlo nebo vozidlo, které patří někomu jinému - např. vypůjčené auto (např. od nějakého příbuzného), firemní vozidlo nebo vozidlo, které patří až do doby splacení nějaké leasingové společnosti. V takový případech určitě vzniká škoda 3. osobě a k tomu bude asi nutné volat policii vždy(?) bez ohledu na výši škody.

Zobrazit celé vlákno

+5
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

19. 2. 2012 9:17, bycekmilda

Jer to jako reklama na auta...zaplatíte a nic nedostanete..Berou údajně jen 40%,ale zapomělo se ještě +DPH A očešou Vám vše...

-4
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (35 komentářů) příspěvků.
Partners Financial Services

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.