Sazby povinného ručenípro další rok Česká pojišťovna (ČP) zatím nezveřejnila, protože na nich dosud prý pracují pojistní matematici. Přišla ale s novinkami, které mění její dosavadní obchodní politiku o 180 stupňů. Dosud sazby povinného ručení rozlišovala jen podle objemu motoru a přiznaného bonusu za ježdění bez nehod. Ještě loni se představitelé České pojišťovnynechali opakovaně slyšet, že je spravedlivější rozlišovat bezpečně a rizikově jezdící řidiče, místo toho, kde bydlí. Letos však Česká pojišťovna otočila a zavádí segmentaci povinného ručení podobně, jako ji provádí konkurence, kterou za to dlouhodobě ČP kritizovala.
Za rozhodnutím stojí údajně tlak konkurence, analýza statistik škod z vlastní databáze za osm let a nová spolupráce v rámci GeneraliPPF Holdingu. ČP chce mimo jiné vyjít vstříc sociálně slabším skupinám řidičů, kteří jezdí spíše svátečně. Tato skupina je díky minimální nehodovosti pro pojišťovnys mnoha pojistnými produkty zajímavá hlavně pro následný prodej dalších produktů. Schopný pojišťovací agent dokáže takovým klientům na menším městě často prodat i celou řadu dalších pojistek. Aby ČP mohla v boji i o tyto klienty konkurovat ostatním pojišťovnám, musela přistoupit k segmentaci.
Nový způsob výpočtu povinného ručení u České pojišťovnynyní detailněji rozlišuje objemy motoru do sedmi skupin oproti dřívějším pěti. V členění vozidel podle objemu motoru přidala ČP dvě kategorie, když rozdělila na dvě skupinu aut od 1000 ccm do 1350 ccm a skupinu od 1350 do 1850 ccm. To by mohlo zohledňovat řidiče, kteří jezdí ve starších vozech. Další novinkou je rozdělení pojištěných řidičů do tří skupin podle místa bydliště. Konkrétně tedy na Prahu, města s více než 30 tisíci obyvateli (těch je v ČR 35) a ostatní města a obce. Nová segmentace podle věku dělí řidiče rovněž do tří skupin: do 30 let, 31 až 45 let a nad 46 let. Systém povinného ručeníu této pojišťovny také umožňuje výběr varianty limitu pojistného plnění, bonusy za bezeškodní průběh pojištění a zvýhodnění za nákup pojistky přes některé kanály. Zvláště přes internet, tak jako to je i u jiných pojišťoven v Česku. Novinkou bude u povinného ručení i cestovní pojištění zdarma a pojištění poplatku za hospitalizaci. Ten ale nově od letoška nabízí také pojišťovna Kooperativa. Ta spolu s pojišťovnou Slavia jsou už na tuzemské trhu jedinými pojišťovnami, které zůstaly u rozlišování vlastníků vozidel jen podle objemu motoru a bezeškodního průběhu pojištění.
Ideální model pro výpočet povinného ručení by byl podle vrchního ředitele České pojišťovny Petra Kůta takový, kdy by se výše pojistného odvíjela od řidiče a ne od vozu, tak jak vyžaduje současná legislativa v Česku i v jiných státech Evropské unie (EU). Pojištění vázané na řidiče funguje úspěšně například ve Spojených státech amerických. Takový systém by prý ovšem vyžadoval nejen tuzemskou úpravu zákona, ale v celé Evropě, tvrdí zástupci České pojišťovny. Zavést ale takové zvýhodnění třeba jen v rámci jedné pojišťovny prý nelze, protože rizikově jezdící řidičizatím stále mohou přejít beztrestně k jiné pojišťovně, která nevyžaduje doložení bonusů, respektive malusů za nehodovost.
Celkově podle expertů trhu s autopojištěním panuje v systému udělování bonusů a malusů mezi pojišťovnami chaos. „ Každá pojišťovna v Českusi u bonusů a malusů, hraje podle svého. My sice máme zhruba přehled o řidičích, kteří jsou „chroničtí bourači“, pokud ale odejdou jinam a nepřiznají své nehodya daná pojišťovna po nich ani nevyžaduje doložení bonusu a dá jim ještě navíc nějakou speciální slevu, je to k ničemu. Přechodem jinam si tito řidiči bohužel mohou výrazně vylepšit svůj řidičský profil a začít znovu od nuly,“ upozorňuje Kůta. To potvrzuje i Michal Kaněra z ČSOB Pojišťovny. „Když se podíváte na poměr šetřených nehod policií a vykazovaných bonusů a malusů je zřejmé, že jednotlivé pojišťovny k této problematice přistupují opravdu odlišně a někdy ani malus třeba řidičům za nehodu neudělí,“ upozorňuje Kaněra.
Malusové turistice by měl v budoucnu zabránit kvalitní registr, který připravují pojišťovny ve spolupráci s Českou kanceláří pojistitelů (ČKP).Takový systém ovšem vyžaduje od všech pojišťoven dodávávání kvalitních a úplných informací a to, aby se jím pojišťovny také řídily. Tedy, aby systém vůbec neposkytoval rizikově jezdícím řidičům možnost získat neprávem bonus.
Do konce letošního roku platí v České pojišťovně dosavadní sazby povinného ručení. Nové sazby pojišťovna má zveřejnit v následujících týdnech. Sazby prý ale většinu jejich klientů příjemně překvapí právě díky segmentaci, tvrdí Štefan Tillinger z České pojišťovny.
Podle čeho si vybíráte poskytovatele povinného ručení vy? Podělte se o zkušenosti s ostatními čtenáři.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
17. 10. 2008 18:52, Michal Kára
Tady nikdo netvrdi, ze takovy model existovat nemuze. Ale je otazka, jak je smysluplny. Napriklad mit u auta vyjmenovane v pojisteni konkretni ridice, kteri s nim smi jezdit, povazuju za nepruznou pitomost - krome velmi spevialnich pripadu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
17. 10. 2008 8:28, povinný ručitel
Citace - jezevec / 17.10.2008 04:53
Manžel+manželka+2 dospělé již děti (třeba studující). Tihle všichni na jedno auto. To si jako bude manželka kupovat pojistku na každý druhý den? Umíte si představit tu agendu? Chápal bych to u děcek, ty by si rodinný vůz půjčily třeba jednou za měsíc. Co ty tzv. drobné pojistky? To je Váš vlastní model? Nebo to někde funguje? Pokud je to Váš nápad, doporučuji Vám se nejprve zajímat o to, jak vlastně sazby PR vznikají. Jinak jde totiž pouze o takovou populistickou myšlenku.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (18 komentářů) příspěvků.