Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Petr Kováčik: Loni jsme za slevy utratili 1,9 miliardy korun

| rubrika: Rozhovor | 17. 3. 2012 | 2 komentáře
Petr Kováčik: Loni jsme za slevy utratili 1,9 miliardy korun
Pokračování exkluzivního rozhovoru ze zákulisí slevového byznysu. Ředitel slevového agregátoru Skrz.cz prozrazuje, kolik peněz (a za co) Češi utratí na slevových serverech a uvádí na pravou míru klišé o stovkách slevových serverů.

Máte v plánu provozovat server Skrz.cz delší dobu, a tím pádem maximalizovat své příjmy z dlouhodobého provozu, nebo se spíš budete snažit o rychlý růst a případný prodej za pořádný balík?

V tuhle chvíli žádného kupce nemáme a ani o něčem takovém neuvažujeme. Myslím si, že to jde ruku v ruce. To znamená, že ve svém byznysu chceme dosáhnout skvělých výsledků a možnost k výhodnému prodeji pak přijde sama.

A co expanze na jiné trhy?

Je pravda, že hodně slevových serverů a agregátorů pokukuje po Slovensku, ale naším hlavním zájmem je Česká republika. Máme tady dobrou pozici a chceme si ji udržet. Na Slovensku se navíc slevový byznys nerozjel v takové míře jako tady a je otázkou, zda k tomu může vůbec dojít.

Koho považujete za největší konkurenci?

Pro Čechy slevy nejsou jen sezónní záležitostí. Slyšíme na ně celoročně. Snad v žádné jiné zemi se nerozbujely slevové servery tak jako u nás. O jejich lesku, bídě i obětech už jsme psali několikrát:

Doporučujeme také dvojdílný exkluzivní rozhovor se zakladatelem Slevomatu Tomášem Čuprem:

Pokud bychom brali v potaz velikost ostatních agregátorů, tak nám nejvíc konkurují Slevydnes.cz, Slevín.cz a Sleviště.cz.

Pojďme ještě jednou zpět k vašemu vztahu ke slevovým serverům. Jak často s jejich zástupci diskutujete o dalším směřování trhu?

Loni bylo několik vln, kdy se řešilo všechno možné, hodně se toho namluvilo, ale ve výsledku se nic nestalo. Do určité míry je to dáno tím, že si slevové servery tvrdě konkurují, a dost těžko tak může někdo jednat za celý trh. Na fakturační bázi jsme samozřejmě v kontaktu denně, pokud jde o otázky směřování trhu a aktuální dění, tak si se zástupci top desítky voláme zhruba každý týden.

Netlačí vás slevové servery k tomu, abyste se uzavřeli jen pro současný trh a už nepřijímali nabídky žádných nových hráčů?

Přístup k nám už není tak snadný, nicméně se nemůžeme nikdy úplně uzavřít. Některé slevové servery by si určitě přály, abychom řekli, že už končíme s nabíráním, ať si mezi sebou rozdají karty. Takhle to ale nemůže fungovat. Třeba Aukro s Aukrocity.cz a Centrum s Amplion.cz přišly poměrně pozdě a my jsme stáli před otázkou, jestli je přijmout. Jde ale o firmy, které za sebou mají stabilní zázemí, takže není nejmenší důvod se jim uzavírat a v něčem jim bránit.

Kolik slevových serverů aktuálně působí na trhu?

To je dobrá otázka. Nikdo to totiž neví přesně. V médiích vždycky létají čísla jako dvě stě, tři sta. Před rokem na vrcholu rozmachu slevového byznysu fungovaly skutečně zhruba tři stovky serverů. Nicméně bavme se o relevantních hráčích, to znamená o těch, kteří to nemají jen jako hobby po večerech, ale jako skutečný byznys. Z tohoto pohledu pak mluvíme zhruba o jedné stovce serverů. Pokud se podíváme na to, kolik serverů mělo v únoru obrat nad sto tisíc, tak se dostaneme k číslu devadesát pět. A obratu sto tisíc dosáhnou velké servery za pár hodin. Mít takový obrat za celý měsíc tedy není skutečně mnoho.

„Lidé si na nakupování voucherů postupně zvykli. Když přemýšlejí o tom, že si zajdou na večeři nebo zajedou na prodloužený víkend do hotelu, automaticky uvažují i o nabídkách slevových serverů.“

Kolik a v jaké hodnotě prodaly v loňském roce slevové servery voucherů?

Bylo to přibližně 5,6 milionu voucherů v celkové hodnotě 1,9 miliardy korun. Nejsilnějším měsícem byl díky vánočním svátkům prosinec. Slevový trh sice neustále roste, neznamená to však, že by se prosazovalo víc serverů, ale spíš větší hráči ukrajují stále výraznější podíl.

O jaké slevy je největší zájem?

Lidé si nejvíc kupují vouchery na jídlo a pití. Těch se loni prodalo zhruba 1,3 milionu. Často také vyhledávají slevy zaměřené na relaxaci a krásu. Nejvíc se však utrácí za slevy na pobyty. Za ty zákazníci slevových serverů v loňském roce utratili takřka 900 milionů korun.

V jakém stádiu se podle vás v současnosti trh nachází a jakým směrem se bude ubírat?

Kéž bych to věděl! Jde opravdu o mladý trh, který za sebou ještě nemá ani dva celé roky, takže je těžké odhadovat, jak to přesně půjde dál. Každopádně ze statistik můžeme jasně vyčíst, že dochází k neustálému růstu. Lidé si na nakupování voucherů postupně zvykli. Když přemýšlejí o tom, že si zajdou na večeři nebo zajedou na prodloužený víkend do hotelu, automaticky uvažují i o nabídkách slevových serverů, což je pro nás pozitivní. Zatímco dřív šlo spíš jen o internetové nadšence a lidi, kteří větší část dne pracují na počítači, dnes už takhle nakupujou i „obyčejní“ lidé.

Takže nemáte strach, že by slevové servery mohly zákazníky v dohledné době omrzet?

Kdybych si to myslel, tak jsme do Skrz.cz neinvestovali. Věřím, že tady má tento byznys ještě velkou budoucnost. Je důležité, že drtivá většina lidí je se svými zkušenostmi se slevovými servery velmi spokojená.

Řada zákazníků slevových serverů si ale stěžuje, že když někam přijdou s voucherem, tak se na ně dívají jako na druhořadé klienty. Jak tento problém vnímáte?

Petr Kováčik

Petr Kováčik

Po absolvování německé sekce Gymnázia Na Pražačce v Praze se rozhodl místo studia v Německu zamířit na informatiku na Vysoké škole ekonomické. Během studií zastával pozici technického ředitele v internetové společnosti a ještě před dokončením magisterského studia spoluzaložil MELKER Media. Do trhu slevových serverů vstoupil v lednu 2011 s agregátorem Robox.cz. Od května téhož roku vede slevový agregátor Skrz.cz a affiliate platformu Rival.cz.

K tomuhle problému občas dochází v restauracích. Bývá to dáno třeba tím, že si restauratér vymyslí nějakou akci, ale nedokáže dostatečně motivovat obsluhu svého podniku. Obecně si ale nemyslím, že by šlo jen o problém chování lidí v restauracích, které mají nabídku na slevových serverech. Spíš jde o obraz, jak vypadají běžné restaurace. Je to stejné, jako když všichni nadávají na politiky, ale ti jsou jen obrazem celé společnosti.

Jak se ještě mění přístup zákazníků ke slevovým serverům?

Lidé už víc přemýšlí, kde nakupují. Na začátku totiž všechny servery převzaly design Grouponu – pěkný obrázek, tlačítko koupit a vedle toho cena. Jeden server byl jako druhý. Navíc tu Slevomat nastavoval jakýsi vzor, který všichni kopírovali. Uživatel pak přišel z agregátoru na nějaký „no name“ server, ale přišlo mu to povědomé a nakoupil. Dnes už si lidé mnohem víc vybírají podle brandu. Tenhle průběh je ale hodně podobný jako dřív u e-shopů.

V současné době je slevový byznys založený především na nabídkách na služby. Zboží v tomto ohledu hraje spíše druhé housle. Bude se na této situaci něco měnit?

Slevové servery jsou pro spoustu zákazníků atraktivní právě proto, že nabízí služby. Dřív u nás služby na internetu tak snadno kupovat nešly. Minimálně ne v takhle přehledné podobě a v takovém množství. Nemyslím si, že by se poměry měly nějak výrazně měnit. Nicméně velké servery už hodně investují do toho, aby mohli nabízet i zajímavé zboží. Ve většině případů jde o to, že buď dovážejí zboží, které se tu nedá koupit, nebo se nabízí rok staré kolekce. Problém však je, že běžné marže e-shopů jsou strašně nízko, takže představa, že se na to dá ještě další sleva, už není moc reálná. Nemyslím si, že to půjde směrem, že se budou na slevových serverech prodávat televize, nebo dokonce auta.

A co například zájezdy k moři? Několik slevových serverů se už v tomhle segmentu trhu výrazněji angažuje.

V minulosti to sice moc nefungovalo, ale já si myslím, že se to změní. Když si na slevových serverech tyhle služby nakoupí dost lidí a budou spokojení, tak se to postupně zažije a všichni to začnou brát jako přirozenou věc. Samozřejmě je velký rozdíl mezi tím, jestli si koupíte víkend na chatě v Tanvaldu a majitel zkrachuje, nebo padne cestovní kancelář, u které jste měli koupený letecký zájezd na čtrnáct dnů k moři pro celou rodinu. V minulém roce ale proběhlo všechno bez problémů a věřím, že se i tenhle segment trhu bude rozvíjet. Musíme si navíc uvědomit, že půjde o last minute, takže cestovky budou chtít doprodat poslední místa a slevové servery představují dobrou šanci, jak tyhle kapacity na posledních chvíli udat.

Dřív se často se hovořilo o tom, že se budou slevové servery specializovat na lokální úrovně. Nějaký zásadní vývoj však není stále k vidění. Co si o tom myslíte vy?

Anketa

Koupili byste si dovolenou přes slevový server?

V Česku je tohle problém. Aby se server dobře uživil, tak je pro něj lokální úroveň příliš malá. Pokud se tedy bavíme o lokálních nabídkách, tak má úspěch Praha, Brno a Ostrava. Menší regiony už jsou problematické. Ať už z hlediska dostatečného množství zákazníků, nebo i počtu obchodníků. Musíte totiž nabízet stále nové věci, a když máte ve městě jen pár restaurací, tak s tím asi moc neuspějete.

A co se týče specializace serverů na konkrétní služby nebo zboží? Můžou mít takové servery úspěch?

Podobné servery tady už existují. Většinou jsou ale specializované jenom na pobyty. Pár jich nabízí zase jen drobné zboží. Je tu třeba taky server, který se zaměřuje na noční život – drinky, party a tak. Tady je ale opět problém v tom, že není dostatek obchodníků, takže se na těchto stránkách nebudou točit nové nabídky.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+3
Ano
Ne

Diskuze

14. 4. 2013 | 21:38

Geniální titulek: utrácet za slevy. Nechci slevu zadarmo! více

18. 3. 2012 | 10:53 | Lukáš Ježek

Tenhle byznys tady asi ještě nějaký ten rok bude fungovat. Jsem zvědavý, jestli se z toho stane opravdu běžný nákupní kanál, nebo dojde k nějakému odrazení, např. krachem cestovky s větším počtem prodaných zájedů. více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Auditing, Výsledovka, Nulové navýšení, spotřebitel, daňové úniky, brno, fayn, operátoři, výhradní pojišťovací agent, podnikatelský úvěr, Aura, Protistrana, počítač, pojištění spoluúčasti, časově rozlišená provize, spojení exekučních řízení, Next Finance, provázanost

2SL1034, DS111111, R3500000, 3H07241, 3H88601

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK