Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Kola se musí točit. Německo dá miliardy na dotace elektroaut. Chcete taky?

Německo začne nejspíš už v květnu vyplácet prémie (čti dotace) na koupi elektroauta. Můžete si myslet, že tím chtějí potěšit matičku Přírodu, pravda ale bude spíš ta, že to udělá radost kmotříčkovi Autoprůmyslu.
Kola se musí točit. Německo dá miliardy na dotace elektroaut. Chcete taky?

Možná si vzpomenete na písničku o tom, jak vznikly peníze, od Voskovce, Wericha a Ježka: když „přišlo lidem za těžký chodit líčit na mamuty jen pěšky, vypsali soutěž na vynález kola“. Hamižný vynálezce chtěl svůj výtvor prodat co nejvýhodněji, šponoval požadavky, šponoval, až „přišel na to, že chce za to kolo zlato – za kulatý zas kulatý, tak vznikly peníze“.

I když už dneska většina peněz není kulatá, ba dokonce ani hranatá, i když jich dneska většina je jenom jako, čím dál víc platí – v souladu s jejich původem –, že se musí točit. Jinak se zadřou kola ekonomiky.

A pokud se točí málo, pomůžeme jim. Vlády západního světa vedou své občany k utrácení pod zvrácenou záminkou – šetrnosti. Kupujte, abyste šetřili, svou kapsu a své životní prostředí. Nástroje jsou dva: cukr a bič, zákaz a pobídka.

Chudým brát, bohatým dávat

Často se dotacím na elektroauta vyčítá jejich asociálnost: z daní všech se dotují auta pro bohaté. Pro chudé jsou elektromobily i dotované drahé. Na Peníze.cz to perfektně shrnul Michal Kašpárek:

Německá vláda tyto argumenty zná a na Teslu od ní dotaci nedostanete. Podmínkou dotace je, že auto nebude v základní výbavě stát víc než 60 tisíc eur (1622 tisíc korun). Nejlevnější prdítko Renault Twizy Cargo teď stojí v Německu zhruba 7980 eur (216 tisíc korun), sleva – kdyby se Renault připojil k dohodě – by jeho cenu srazila o víc než polovinu na 107 500 korun. Ovšem tohle autíčko se samozřejmě kupuje až jako druhé nebo třetí vozidlo do rodiny, v tomhle případě tedy teze o tom, že chudí dotují bohatší, platí. Poctivě přiznejme, že se v relaci do 60 tisíc eur dají najít i solidní elektroauta, která by mohla sloužit i jako vůz číslo jedna. Ani sleva ale jejich cenu většinou nestlačí pod cenu spalovacího protějšku. Například VW e-Golf stál v dubnu 34 900 eur (po slevě by to tedy bylo 30 900 eur), benzinový VW Golf VII byl za 17 850 eur.

(Ceny podle autobild.de)

Pětiletý plán, soudruzi, je sci-fi

Do kategorie bič patří nucené omezování výroby tu žárovek, tu spotřebičů s příliš vysokým příkonem nebo třeba takzvaná ekologická daň uvalená na kupce secondhandových auťáků. Kupte si nové, ušetříte! Psali jsme ostatně před rokem:

Do kategorie cukr patřilo německé šrotovné, jestli si vzpomínáte. Anebo teď žhavá novinka: dotace na koupi elektromobilu, které už od příštího měsíce chtějí rozdávat v Německu.

Jak budou dotace elektromobilů fungovat:

Kupec nového elektroauta dostane slevu 4000 eur (cca 108 000 korun) z kupní ceny. Kupec hybridu se zástrčkou slevu 3000 eur. Rozdat se má celkem 1,2 miliardy eur, státní kasa (přesněji Energetický a klimatický fond Spolkového ministerstva financí) má ale zhubnout jen o polovičku, tedy o 600 milionů eur, druhou polovici nákladů přislíbili nést výrobci – tedy někteří, zatím konkrétně Daimler, Volkswagen a BMW. Zákazníci těch ostatních mají (zatím) smůlu. Platí, že kdo dřív přijde, ten dřív mele. Jednoduchá matematika ovšem říká, že dostat se musí na 300–400 tisíc zájemců o elektromobil nebo hybrid. Není to malé číslo, nicméně dříve zveřejněný vládní cíl je mít na silnicích milion elektroautomobilů do roku 2020. Zatím je v Německu 25 tisíc aut čistě na elektriku a 130 tisíc hybridů. Cosi mi říká, že plán pětiletky nebude splněn na sto procent…

Jakpak je teď u nás doma?

V Česku se aktuálně rozdává 80 milionů na nákup elektromobilů do menších firem. Další dotace se budou nejspíš vypisovat v druhé půli roku: „„Plánujeme, že bychom na podzim letošního roku vypsali výzvu. V první chvíli to velmi pravděpodobně bude pro municipální sféru, pro obce, kraje a jejich společnosti. V tuto chvíli na to máme vyčleněno 150 milionů korun,“ řekl českému rozhlasu ministr životního prostředí Richard Brabec. Na plošných dotacích se loni ke konci roku dohadoval s ministrem průmyslu Janem Mládkem. Od té doby ovšem ticho po pěšině. Ale nebojte, dočkáme se. Anebo bojte.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Ponořte se do úsměvných příběhů Jiřího Traxlera!

Jiří Traxler: Hra na krvavé koleno
Skorohorory a halabalady

Budete se opravdu bát,… abyste udrželi kamennou tvář!

Jiří Traxler: Někdo to s holkama umí
Povídky z časů balení a kotrmelců pozadu

Prožijte krásné chvíle dospívání s humorem!

Za dobré slovo knížku

Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte? gratulovali České spořitelně ke kreativnímu řešení úkolu „sdělit klientům, že jim nechceme posílat výpisy poštou, takže je zdražujeme“. Vsugerujte novináři, že zavádíte poplatek za nákup španělských mušek a vůbec čehokoli kartou přes bránu na pornowebu. Výpisy se do toho nejčtenějšího článku dne vejdou taky.

Knížku bychom rádi poslali hunterovi. Shrnul humbuk lapidárně: Cože?! Za porno se dá platit?? Proč mi to nikdo neřekl? Ono sice nemělo jít o nákup samotného porna, ale čehokoli přes hambatý web... ale stejně to celé byla fáma, tak co.

Čistá špína

Nahlas vyslovovaným argumentem pro dotace je samozřejmě ekologie a ohledy k životnímu prostředí. Uznávám, že masivnější rozšíření aut na elektriku by vyčistilo města – kde se zplodiny hůř rozptylují, kde je vyšší koncentrace aut obecně a kde se bude koncentrovat taky většina elektromobilů – pro své rozměry dojezdové vzdálenosti i z dalších důvodů. Ovšem elektřina je „čistá“ energie jen na první pohled. Na ten druhý nemůžeme nevidět uhelné doly a čadící komíny. Čistější německá města tedy svůj smrad jen vyvezou jinam. Přesněji – vítr v těchhle krajích foukává ze západu na východ.

Je pravda, že Německo usilovně pracuje i na obměně zdrojů elektřiny. Loni prý 30 procent proudu vytěžilo z obnovitelných zdrojů. Přesto ale zatím platí, že nejvýznamnějším zdrojem elektřiny je pro něj uhlí.

Zdaleka ale nejde jen o čistotu výroby proudu. Jde také o výrobu aut samotných. Ta samozřejmě představuje pro životní prostředí také pořádnou zátěž. A podle studie Fraunhoferova institutu můžou při výrobě elektromobilů – kvůli baterii – být emise kysličníku uhličitého až o 60 procent vyšší než u aut se spalovacím motorem, rozdíl v produkci kysličníku uhličitého se prý srovná až po stu tisíc ujetých kilometrů.

Kupuj, kupuj, ušetříš!

Když na Peníze.cz vyšel před lety článek s titulkem Chcete ušetřit? Kupte si novou lednici!, sklidil oprávněnou kritiku. Když máte deset let starou lednici, úspora na protopeném proudu by vám nový spotřebič nezaplatila. A při výrobě nového kusu a likvidaci starého by příroda dostala sodu, která se s provozem energeticky náročnějšího spotřebiče nedala srovnat. S auty je to pochopitelně nejinak: nákupem nového se nikdy nešetří. Ani životní prostředí, ani kapsa. Šetrný přístup je něco jiného: nechat spotřebič nebo auto sloužit tak dlouho, dokud na to má. Pak pořizovat novotu. A když si počkáte, s nejvyšší pravděpodobností se dočkáte lednice, mixéru nebo elektromobilu, který bude o dost šetrnější a po všech stránkách lepší než ty dnešní.

Ale samozřejmě – klidně utrácejte do haleluja, jsou to vaše peníze a jistě je to zodpovědné vůči národní i globální ekonomice. Ale utrácejte opravdu pěkně jen svoje, neberte si na to od cizích. A dělejte to vědomě: teď rozhazuju a plýtvám, aby se točila kola. Žádné iluze o šetření skrze nákupy.

Co si o tom myslíte vy? Chcete elektrické auto? Jaká sleva by vás k jeho koupi nalomila a jaká zlomila? Je elektromobil dneska rozumná volba už i jako první auto, nebo spíš jako doplněk, do města, na pojížďky, obstarávání, nákupy? Jsou dotace elektromobility v pořádku? Jde Německu opravdu tolik o ekologii, nebo spíš potřebují trochu nakopnout autoprůmysl, který je pro ně ekonomicky naprosto klíčový?

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+43
Ano
Ne

Přidat nový příspěvek

Diskuze na webu www.penize.cz se vždy věnují pouze tématu, k němuž se vztahují. Rozhodně nesuplují funkci Poradny. Máte-li proto jakýkoliv dotaz, obraťte se prosím přímo na naše odborníky, kteří vám rádi pomohou. Na dotazy vložené do Poradny standardně odpovídáme do čtyř pracovních dnů, obvykle se ale dočkáte reakce mnohem dříve. Pokud dotaz vložíte do diskuze, s velkou pravděpodobností na něj nikdo nezareaguje. Děkujeme za pochopení.

Diskuze

28. 6. 2016 13:52 | Robinhudecek

Stoprocentní souhlas, navíc já žil v domění, že přestavba vyjde na 40+ tisíc a ono ne, dá se pořídit i kolem dvaceti a to bez problemu, např.: http://www.levnelpg.cz/cenik-prestavby-lpg/. takže když to porovnám s konečnou cenou již přestavěného nového vozu, nevidim jediný důvod proč kupovat auto už na LPG udělané, jiný, než že chci podpořit koncern stoprocentní přirážkou... :)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (onli 28. 04. 2016 10:41)

17. 5. 2016 8:19

Vesměs nepravdy, které i my vyvracíme více než ročním provozem elektromobilu (Nissan Leaf) a ročním nájezdem cca 22 tis. km: - k výfuku v elektárně jsme se vyjkadřoval (na výrobu a distibuci 1L beznzáínu nebo nafty je potřeba 1,2 kWh elektřiny) - auto se nabíjí přes noc v garáži, takže doba nabíjení většinou neobtěžuje - cena se vrátí na ušetřených provozních nákladech za cca 6-7 let celá - Tesla najede 300-450 km, (Nissan 120-160), atp - průmerný český řidič najede necelých 250 km týdně vlastně jedniná věc není pravda...
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (jezevec 28. 04. 2016 11:47)

17. 5. 2016 8:12 | Ivan Mikoláš

Bohužel zase ta často opakovaná hloupost o výfuku v elektrárně... U nás se sice elektřina ze 2/3 vyrábí v tepelných elektrárnách, ale dnes jsou dobře odfiltrované (na rozdíl od dieselů, které pordikují rakovinotvorné částice) a z 1/3 v "čistých" elektrárnách (jádro, voda, vítr, slunce). Další věc je, že na běžnou výrobu a distibuci jednoho litru fosilních paliv je potřeba minimálně 1,2 kWh, tedy při spotřebě třeba 7l beznínu na sto bylo spotřebováno cca 8,4 kWh. Na ty ujede elektromobil velikosti Nissan Leaf asi 55 km, auta velikosti Peugeot iOn či Peugeot 106 asi 70 km. Bez hluku, bez vibrací, bez zápachu a jedů v ovzduší. Asi tak. A to nemluvím o nepotřebě olejů, výrazně menším opotřebení brzd, neexistenci spojky a ušetření dalších věcí (svíčky, rozvody, filtry,..), které se u spalováků mění a zatěžují životní prostředí.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

11. 5. 2016 11:24 | Karol

Co se týče elektromobilů tak nejvěčším problémem jsou samotné baterie. Je to to nejdrahší na celém vozidle. Jestliže ty baterie mají omezenou životnost a to jistě mi dáte za pravdu že mají, tak de facto limitují životnost celého auta. Je-li životnost baterií 7-10 let tak přesně taková je i životnost celého auta a tudíž již samotný existence elektromobilů vytváří trvalou poptávku do budoucnosti. S ekologií to nemá nic společnýho. Jak již bylo zmíněno ve článku, maximálně jejich provoz umí vyčistit města ze smogu kde se to hůř rozptyluje. To je celé. Jediná šance pro životní prostředí je změna myšlení lidí a následně i pak celé ekonomiky aby nebyla tak závislá na nadměrné výrobě. Neobejde se to v budoucnosti i bez zkracování pracovní doby a jiných opatření. Tu je jediný problém v tom, že by tím utrpěly ty články ekonomiky, které profitují nikoliv z výroby ale z obratu. A to je nutné nějak vyřešit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

11. 5. 2016 11:24 | Karol

Co se týče elektromobilů tak nejvěčším problémem jsou samotné baterie. Je to to nejdrahší na celém vozidle. Jestliže ty baterie mají omezenou životnost a to jistě mi dáte za pravdu že mají, tak de facto limitují životnost celého auta. Je-li životnost baterií 7-10 let tak přesně taková je i životnost celého auta a tudíž již samotný existence elektromobilů vytváří trvalou poptávku do budoucnosti. S ekologií to nemá nic společnýho. Jak již bylo zmíněno ve článku, maximálně jejich provoz umí vyčistit města ze smogu kde se to hůř rozptyluje. To je celé. Jediná šance pro životní prostředí je změna myšlení lidí a následně i pak celé ekonomiky aby nebyla tak závislá na nadměrné výrobě. Neobejde se to v budoucnosti i bez zkracování pracovní doby a jiných opatření. Tu je jediný problém v tom, že by tím utrpěly ty články ekonomiky, které profitují nikoliv z výroby ale z obratu. A to je nutné nějak vyřešit.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

0
Líbí
Nelíbí

29. 4. 2016 14:23 | Johnny

Článek se mi líbí. Měli by jsme nechat staré věci nejprve dosloužit a pak si pořizovat nové, protože nejvíce škodí životnímu prostředí výroba samotné věci.. jenže to se samozřejmě výrobcům nelíbí. Oni chtějí prodávat nové modely a tak snižují životnost a vlády těmito svými rádoby eko-zákony nutí lidi vyhazovat věci, které mohli v klidu sloužit dál. Surovin není na svetě nekonečně mnoho a že tím, že vyrábíme nekvalitní věci jen upřednostňujeme momentální zisk nad dlouhodobou stabilitou. Ale na tom je přece založen ten náš skvělý kapitalismus. Zisk a nic jiného. :)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+1
Líbí
Nelíbí

29. 4. 2016 8:24 | xenie

DObrý den. Pořád to přerozdělování. Jako důchodkyně s průměrným důchodem na tom za chvíli budu huře, než ti co pracovali podstatně méně.Mají navíc vdovské, příspěvky na péči, na benzin atd.Stále chodím do práce,daně už platit nemusím kvůli nižšímu výdělku.Kdo na to bude pořád přispívat? Ať si každý pořídí na co má, včetně důchodců.Oni na tom tak špatně nejsou. Kdo celý život pracoval, má slušný důchod.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+3
Líbí
Nelíbí

28. 4. 2016 22:11 | jezevec

otázka nezní, na co má mít důchodce "nárok" zdarma. otázka zní - pokud to důchodce dostane zdarma, kdo to má za něj zaplatit. jeho děti? bezdětní důchodci? babiš? komerční pojištění? ti nejchudší pracující, kterým se nevyplatilo optimalizovat daně? there is no such thing as a free lunch ....
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+2
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 28. 04. 2016 17:46)

28. 4. 2016 22:06 | Pavel

Nejmenší důchody v poměru ke mzdě - no jak kdo. Kdo má minimální mzdu, má důchod vyšší, než byla jeho čistá mzda. A jsou na tom biti ti, co mají mzdy vyšší - ti opravdu dostávají, vzhledem k tomu, co do důchodového systému odvedli, nepatrnou almužnu.
A proč internet zadarmo? Není třeba jídlo důležitější než internet? Tak proč ne jídlo zadarmo? Cítíte z toho, jakou blbost tady vykřikujete?
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu ( 28. 04. 2016 17:46)

28. 4. 2016 17:46

Takže podle Vás důchodce, který odpracoval 45 let nemá nárok na internet zdarma ? Vždyť je to to nejmenší, co pro něho může stát udělat. Máme nejmenší důchody k poměru ke mzdě v EU !
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+7
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (HonzaV 28. 04. 2016 14:51)

28. 4. 2016 14:51 | HonzaV

Dotace na elektromobily nejsou než transferem od chudších k bohatým. Já fakt nevím. Dneska zase čtu, že ČSSD chce pro důchodce internet zdarma. Ona otázka nezní "je něco blbě?", ani "co je blbě?", ale "co proti tomu může pracující člověk dělat?"
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+8
Líbí
Nelíbí

28. 4. 2016 12:11

Jak dlouho portvá, než se zavede spotřební daň na elektřinu, až bude většina aut elektrických? Bez daně z pohonných hmot se černá díra státního rozpočtu neobejde.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+5
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (onli 28. 04. 2016 10:41)

28. 4. 2016 11:47 | jezevec

kde má elektroauto výfuk? v hnědouhelné elektrárně :-)
elektroauto jako první auto do rodiny je skutečně hovadina - délka nabíjení a dojezd má zatím stále smrtící parametry. nehledě na cenu. tesla za tři mega a s dojezdem 200km asi nebude auto, kterým budete do 20km kolem chalupy vozit děti do školy a sebe do práce, když na dovolenou nebo na delší cestu budete stejně potřebovat další (zřejmě adekvátně luxusní) normální automobil. podobně tak, když si namísto elektrogolfa koupíte normální benzínovou čtrnáctistovku - dotace/nedotace, za peníze ušetřené nekoupením elektroauta dokoupíte benzín na cestu na měsíc a zpátky. zatím jsou elektromobily spíš na popojíždění uvnitř fabriky, možná na pošťácké vozy apod velké flotily jezdící po malém katastru - hlavně kde jeden provozovatel má desítky možná stovky aut, disponuje vlastním servisem a odtahovkou, a hlavně dostatkem náhradních aut na výměnu.
myslím, že význam elektroaut nastane až se skutečně plně samořiditelnými auty, které budete moct samy poslat nabít-se, což navíc vyřeší parkování v centrech a zónách. ale užitná hodnota vozu, kterým se dostanete max 100km od baráku, a bez záruky cesty i zpět - to opravdu pro rodinu není.
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+9
Líbí
Nelíbí

28. 4. 2016 10:41 | onli

Lámat se to bude s novou Teslou 3 - tam se ukáže, jestli je ten koncept (elektromobily) životaschopný nebo ne. Zatím není, všechna auta na elektřinu jsou bez dotací pro výrobce prodělečná. Udotovat to jde, ale asi ne napořád. Osobně se domnívám, že budoucnost bude spíš v CNG/LPG, ale v tom segmentu se spíš škrtí (spotřební daň). Z toho je zřejmé odkud vítr vane - žádoucí není relativně nenáročná přestavba na plyn, ale pořízení nového auta. Někdo ty kola pětiletky roztáčet musí :-)
Reagovat | Citovat

Nahlásit nevhodný příspěvek

+4
Líbí
Nelíbí

Zobrazeno všech 14 komentářů

Přihlásit odběr komentářů

Odebírat příspěvky mohou pouze zaregistrovaní a přihlášení uživatelé!

Přihlásit se

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Hold, Míra inflace, Světová banka, petr dvořák, daně, fintech, andrej babiš, bankovnictví, federal mogul, mezery, textový editor, Petr Lukáč, martin burda, veký bratr, jednotný trh, ČVUT, psychotesty, přihlášení pohledávky

1AX2171, 1AS4630, 1M31960, 4AJ9183, 4AT7794

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK