Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická

| rubrika: Komentář | 6. 11. 2015 | 22 komentářů
Není správné, aby chudí majitelé ojetin přispívali na drahé vozy bohatým. Elektromobil navíc není o moc zelenější než běžné auto: k destrukci měst a krajiny přispívá přinejmenším stejně.
Dotace na elektromobily je nemorální a neekologická

Motoristé by mohli už od poloviny příštího roku dostávat státní dotace na nákup auta na elektrický pohon nebo stlačený zemní plyn (CNG). Podle Hospodářských novin o jejich výši jednají ministři průmyslu a životního prostředí, Jan Mládek z ČSSD a Richard Brabec z hnutí ANO. Návrhy se pohybují v řádech desítek tisíc korun, přičemž elektromobily mají být kvůli vysoké ceně dotované silněji než auta na CNG.

Podobné motivační příspěvky znají ve skandinávských zemích, ve Francii a ve Spojených státech, což dává tušit, že většina dalších zpráv a komentářů vyloží novinku nekriticky jako součást „dohánění Západu“. Existují ale dva důvody, proč jí především u elektromobilů oponovat.

Anketa

Střídáte auta?

Nemajetní dotují vyšší střední třídu

První argument proti dotacím je morální: ztělesňuje přerozdělování od chudých k bohatým. iDnes informuje, že „program má být hrazen z poplatků za převod starších neekologických aut“. Ekonomická situace lidí, kteří mezi sebou převádějí favorita, je bezpochyby horší než těch, kteří si kupují nový Nissan Leaf. Program má sice zastropovat nejvyšší možnou cenu kupovaného auta, „aby se nepořizovaly luxusní vozy“. Jenomže momentálně jsou všechny elektromobily na českém trhu na místní poměry luxusní. Nejdostupnější rodinný model je právě Leaf za ceníkových 715 300 korun; v základní konfiguraci nabízí vyhřívání předních a zadních sedadel nebo volantu.

Nechci tím brnkat na strunu závisti: blahopřeju všem, kteří si na takové auto vydělali. Ale nepovažuju za správné, aby jim na ně přispíval důchodce vyměňující starou stodvacítku za o něco novější a čistější felicii, a to ani kdyby takový příspěvek byl efektivní. Což je druhý háček.

Na podobnou notečku

Je uhozená představa, že obnovování vozového parku prospívá životnímu prostředí. Podle té logiky by bylo ideální, aby si lidé kupovali nové auto každý rok – každý rok se automobilkám podaří vymyslet novotu, která sníží emise zlých plynů a bude míň vířit prach. Jenže – odkdy je výroba auta ekologická záležitost? Za kolik let ježdění asi vyprodukujete tolik svinstva, kolik ho vyrobí automobilka spolu s novým auťákem?

Zelený apoštol rozplizávání měst do krajiny

Nezpochybňuji, že většina elektromobilů vyprodukuje při jízdě méně zplodin než většina automobilů na fosilní paliva: v Česku i s jeho tepelnými elektrárnami je to podle několika zdrojů mezi 50 až 100 gramy oxidu uhličitého na kilometr, Škoda Octavia s nejprodávanějším motorem 1,6 TDI se chlubí 109 gramy na kilometr. Elektromobil navíc jedy nevypouští do vzduchu, který dýchají krásní tvůrčí lidé v Praze na Letné, ale až za pár kopci zbytečným existencím v Prunéřově. Tím ovšem výčet výhod končí.

Elektromobil i vůz na plyn stejně jako jakékoliv jiné auto potřebují prostor: parkovací místa, větší část městských ulic vyhrazenou k jízdě a při současné oblibě individuální automobilové dopravy i gigantické stavební projekty, jako je tunelový systém Blanka. To všechno snižuje kvalitu životního prostředí a narušuje společenské vztahy. Jak navíc dokazuje Jeff Speck v knize Walkable City a mnoho dalších autorů, čím víc se dělá takových ústupků automobilové dopravě, tím více lidí jezdí auty, a tím více dalších ústupků se musí dělat.

Jestli v tom o něco ekologičtější druh pohonu hraje nějakou roli, pak spíš zápornou. Jednak může být pro některé motoristy odpustkem: můj elektromobil je čistší než starý diesel, proto není tak špatné, že zajedu pro malý nákup autem. Jednak jsou elektromobily při svém omezeném dojezdu (zmíněný Nissan Leaf jen výjimečně ujede více než 200 km) vyloženě předurčené pro ježdění po městě a blízkém okolí. Jsou tak ještě většími apoštoly rozplizávání sídel do krajiny než obyčejné vozy.

Patero pro zelenější dopravu

Není proto ekologické usilovat o to, aby co nejvíc lidí vlastnilo elektromobil nebo auto na plyn. Ekologické by bylo usilovat o to, aby co nejméně lidí potřebovalo auto a aby ti, co ho mají, jím jezdili co nejméně a s co největší posádkou. Pro vládu a radnice se nabízí řada možností:

  • Zavádět pruhy pro auta s více pasažéry a jinak podporovat spolujízdu. Dva lidé v jednom benzinovém autě zanechají menší ekologickou stopu než dva lidé ve dvou nových elektromobilech.
  • Motivovat domácnosti ke sdílení vozů, například vyhrazením parkovacích míst pro carsharingové služby.
  • Vybírat v centrech měst mýtné. Než se rozkřičíte, pamatujte, že za ježdění po Praze a Brně ve špičce draze platíte už teď: svým časem.
  • Neklást výstavbě kompaktních měst přívětivých pro pěší a cyklisty takové administrativní překážky, o jakých píše Adam Gebrian v Předpisovém panoptiku města pražského.
  • Investovat do hromadné dopravy, ať už do infrastruktury, nebo do snižování jízdného.

Pouze poslední možnost ze seznamu by vyšla dráž než podpora vozů na elektřinu a na plyn. Paradoxně je škoda, že by šlo dopravu zezelenit tak levně. Vláda totiž především hledá způsob, jak ekologickými hesly obhájit finanční injekci automobilovému průmyslu.

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

-19
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

7. 11. 2015 21:36, Angelus

Ačkoliv nemám rád dotaci na cokoliv, divím se, že ještě nikdo autora neopravil, že mele blbosti. Žádní chudí bohatým nic nedotuje. V jiném článku se píše o dotaci cca 80 000.-Kč. Auto za milion obsahuje DPH ve výši cca 174000.-Kč. Tzn. i kdyby dal stát dotaci 80k, pořád nikdo nikoho nedotuje a jen někomu milostivě seberou půlku toho co obvykle. A to nemluvím o Tesle za 2,5 milionu.

Reagovat

 

+4
Líbí
Nelíbí

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

6. 11. 2015 13:05, jezevec

tak to jsou, pane kašpárek, fakt super nápady.
asi tak do mateřské školky.
zavádět pruhy pro auta s více pasažéry? SUPER!!! takže já ve svém aston martinu a s nafukovací figurínou vedle sebe (figuríny se prodávají velmi úspěšně ve všech enklávách, kam tenhle nesmysl dorazil) pojedu zadáčo a možná i ve vyhrazeném pruhu - zatímco maminka čtyř dětí, vezoucí v rodinném sedmimístném busiku to poslední dítko k doktorovi, vysolí poplatek za pět prázdných míst, a ještě si to odstojí v koloně.
vybírat v centrech měst mýtné? SUPER!!! genitální nápad zejména do prahy, kde půlka aut v ní být vůbec být nechce, ale zoufale potřebuje jí jen projet/objet ale jaxi není kudy, obchvaty nejsou a ještě dlouho nebudou. takže namísto obchvatů ještě poplatek? budou výnosy spravovat stejní géniové, co rozpočtovali blanku?
a kompaktní města přívětivá pro pěší a cyklisty? SUPER!!! už vidím to mrtvé město, o kterém si geniální stratégové mysleli, že se dá zásobovat cyklostezkou. nechám auto na kraji města na P+R, zajedu metrem do města, tam si na pěší zoně nakoupím - a povláčím ty tašky kilák pěšky po pěší zoně, a pak ještě tou sockou zpátky na P+R. jo? to si vážně myslíte? že tohle někdo bude dělat? a celé centrum se bude zásobovat na velocipédech? stařenky budou plandat na kolech, a nábytek budete stěhovat pěšky? a nebo že by se tam lidi jen romanticky procházeli? takže takové město bez lidí?
a nejlepší je samozřejmě dotovat hromadnou dopravu. lidi co to nepotřebují a nepoužívají - to budou platit těm, komu to vyhovuje. no, když jste psal o uprchlících, přišlo mi že jsou to kraviny. dneska by se sudokopytník urazil ....

Reagovat

 

-4
Líbí
Nelíbí

Další příspěvky v diskuzi (22 komentářů)

12. 9. 2016 | 11:24 | Zlobr

To je zas blábol. Pane redaktore, CO2 je produkt ideálního spalování. Přeměna fosilního paliva na pohyb s vedlejší produkcí pouhého CO2 by vznikl dokonalý spalovací proces, který je cílem všech konstruktérů. Bohužel zejména...více

18. 8. 2016 | 14:40 | x

"Ono s těmi komapktními městy je to těžké. Lidi by měli bydlet v centrech, aby na cestách do roboty auty nesmrděli." A na byt ve velmi drahém centru byste jim jistě rád sám přispěl - my bydlíme na sídlištích a okrajích měst...více

18. 8. 2016 | 14:31 | x

Díky MHD jezdíte po městech autami vůbec. Kdyby jsem místo do autobusu sedli do auta (které většinou také máme) tak už neprojede vůbec nidko - počet lidí v autobusu na počet lidí v autech na jeho délku. více

13. 4. 2016 | 11:28 | Bedřich Velický

Je zajímavé vidět, že autor považuje za nemorální dotovat "bohatým" auta penězi od "chudých". Zároveň však propaguje regulaci automobilové dopravy pomocí systému mýtného za vjezd do centra měst. Bude snad podle jeho představy...více

12. 2. 2016 | 10:02 | Bobo

A došlo vám,že v případě koupě elektromobilu a srovnatelného spalovacího auta,které je o polovinu levnější dělá skoro 100000Kč jen rozdíl na DPH?V případě dotace 100000 Kč například na Leafa stát vydělá stejně jako na spalovacím...více

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Invalidní penze, Forwardová výnosová křivka, Splatnost, zákon o elektronických komunikacích, třetí pilíř, o2, daňové odpočty, státní podpora, SWOT, karetní terminály, kapitálová pojistka, Martin Lobotka, marmeládovna, plakáty, hotovostní půjčka, kit, efpa česká republika, majetkové škody

4AL1866, 5B67050, 4AL1866, 5B67051, 5B87050

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK