Publicistika | Kateřina Hovorková | 22. 10. 2023
Víte, že kolem nás právě prosvištěl Den statistiky? Dobrá příležitost ukázat si, že ve skutečnosti není zdaleka tak nudná, jak se zpívá v pohádkách. Z čerstvých dat statistického úřadu Evropské unie jsme vybrali deset cenných údajů o Česku, které vás možná překvapí.
Komentář | Pavel Jégl | 4. 11. 2019 | 16 komentářů
Sociální dávky berou v železniční a autobusové dopravě nejen senioři a junioři, ale také – dopravci.
Aktuálně.cz | Petr Kučera | 3. 9. 2017 | 9 komentářů
Státní železniční dopravce reaguje i na novou autobusovou konkurenci. Po letech příprav během září zjednoduší vracení nebo výměnu jízdenek. Rozšíří bezplatnou wi-fi na řadě dalších spojů a přidá nabídku občerstvení. Chce také zatraktivnit první třídu, v ceně nabídne i denní tisk. Současně ale dráhy omezí možnost vrátit jízdenku nevyužitou kvůli zpožděnému odjezdu.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 25. 8. 2017 | 13 komentářů
Poletíš, zaplatíš! Měla by se na leteckou dopravu vztahovat speciální ekologická daň, nebo už nejsou další regulace v téhle oblasti potřeba?
Komentář | Michal Kašpárek | 4. 8. 2017 | 7 komentářů
Ostuda sjednocené Evropy: obstarávání lístků na mezistátní vlaky je pořád peklo.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 3. 6. 2017 | 13 komentářů
„Nechtěl jsem umět jen točit volantem a šlapat na pedály,“ vysvětluje bývalý testovací jezdec formulí 1 Jan Charouz, proč dal přednost byznysu před závoděním. Dnes pilotuje start-upu SmileCar, přes který si Češi vzájemně půjčují auta.
Komentář | Michal Kašpárek | 26. 5. 2017 | 11 komentářů
I fotografování bývalo koncesované řemeslo, digitální technologie ale umenšily rizika, před kterým regulace víc než sto let chránily. Teď je na řadě taxidoprava.
Když se řekne | Monika Veselíková | 23. 5. 2017 | 1 komentář
Mávat na taxík na ulici se dneska už moc nenosí. Volat nemusíte ani na dispečink. Odvoz vám zprostředkuje mobilní aplikace. Jak jednotlivé aplikace fungují a kdo vás odveze nejlevněji? Poradíme.
Rozhovor | Kristýna Kašpárková | 13. 5. 2017 | 8 komentářů
Zbavit se vlastního auta a začít jezdit autem sdíleným se vyplatí, když v součtu najedete do deset tisíc kilometrů ročně. V čem se brněnské a brzy už pražské AJO liší od konkurence, vysvětluje v druhé části rozhovoru majitel firmy Jaromír Klimek. Na sebe pak prozradí, proč sám jezdí ve vlastním, proč je pro AJO peklo blokové čištění a proč se těší na samořiditelná auta.
Rozhovor | Kristýna Kašpárková | 6. 5. 2017 | 19 komentářů
Jaromír Klimek založil carsharingovou firmu AJO před třemi lety v Brně. Známí ho od podnikání odrazovali a vymýšleli scénáře, co všechno se může nepovést. Sýčkovali zbytečně. Dnes má přes třicet aut a díky sedmimilionové investici se rozšiřuje i do Prahy. V čem se liší od klasických půjčoven? A proč je sdílení aut výhra i pro jejich odpůrce?
Očima expertů | Ondřej Tůma | 28. 4. 2017 | 18 komentářů
Když města zakazují společnosti Uber za současných podmínek fungovat, házejí tím klacky pod nohy inovacím a sdílené ekonomice a nakonec i spotřebitelům, nebo jen správně hlídají, aby se dodržovaly rovné podmínky mezi podnikateli?
Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 28. 4. 2016 | 14 komentářů
Německo začne nejspíš už v květnu vyplácet prémie (čti dotace) na koupi elektroauta. Můžete si myslet, že tím chtějí potěšit matičku Přírodu, pravda ale bude spíš ta, že to udělá radost kmotříčkovi Autoprůmyslu.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 11. 12. 2015 | 11 komentářů
Podnikatelé platí za auta silniční daň. A proč jen podnikatelé? Jak se na možnost zavést silniční daň pro všechny automobily dívá ministr dopravy Dan Ťok, viceprezident Autoklubu ČR Jan Štovíček, ekonom Aleš Michl, předseda Asociace pro elektromobilitu Jaromír Vegr a další osobnosti?
Komentář | Michal Kašpárek | 6. 11. 2015 | 23 komentářů
Není správné, aby chudí majitelé ojetin přispívali na drahé vozy bohatým. Elektromobil navíc není o moc zelenější než běžné auto: k destrukci měst a krajiny přispívá přinejmenším stejně.
Očima expertů | Ondřej Tůma | 25. 9. 2015 | 17 komentářů
Budou elektromobily vládnout našim silnicím? Brzy? Měli bychom přechod na technologii nezávislou na nerostných zdrojích z politicky neklidných regionů zkusit uspíšit nějakou státní podporou. Aspoň morální? Ptáme se ministra dopravy Dana Ťoka, viceprezidenta autoklubu ČR Jana Šťovíčka, zástupců automobilek, ekonomů a dalších odborníků.
Co si o tom myslíte | Gabriel Pleska | 30. 4. 2015
Od roku 2018 by měla auta vyráběná v Evropské unii být vybavená systémem, který v případě nehody naváže kontakt s tísňovou linkou. Odešle na ni základní informace o vozidle a o místě nehody a umožní hlasové spojení. Nabízíme pár dalších tipů, jak zachraňovat životy. Jsou blbé, takže na ně jistě dojde. připravte se.
Komentář | Jakub Skala | 11. 6. 2014 | 3 komentáře
České silnice jsou prý drahé, četli jsme o tom ostatně leckde a mnohokrát. Jenže ve skutečnosti jsou ještě mnohem dražší! Nejde totiž zdaleka jen o to, kolik stojí štěrk a asfalt, provoz bagru a práce stavební firmy. Podstatné je také to, jak se dopravní infrastruktura spravuje a provozuje. Jako každý monopol: neefektivně.
Komentář | Michal Kašpárek | 24. 1. 2014 | 16 komentářů
Taxametry s turbem nejsou problém technický, ale společenský. Proto bacha na koumáky s „geniálním řešením“.
Rozhovor | Ondřej Tůma | 18. 8. 2012 | 12 komentářů
V prosinci vyrazí byznysmen Leoš Novotný s vlaky svého LEO Expressu na trasu Praha–Ostrava a utká se s Českými drahami a „žlutým“ RegioJetem. V druhé části exkluzivního rozhovoru říká, jak hodlá na konkurenci vyzrát a jak chce přesvědčit Čechy, aby pro ně železniční doprava byla na prvním místě.
Rozhovor | Martin Vlnas | 11. 6. 2011 | 10 komentářů
„Celkem na chod státu přispíváme stovkami milionů korun ročně. Při představě, že třicet procent z toho někdo rozkrade, se mi dělá zle. Pokud to tak půjde dál, jednou uteču a půjdu daně platit někam, kde se vynaloží efektivně,“ říká Radim Jančura v závěrečné části exkluzivního rozhovoru.