Není to tak dávno, co se motorističtí fanoušci elektrickým autům vysmívali. Byl to koníček podivínů. Podnikatel Elon Musk ale z elektromobilů udělal sexy produkt. Dnes motorističtí fanoušci sní o autě Tesla v garáži. Marketing Tesly chytře kombinuje důraz na uživatelské pohodlí, na futuristické technologie a na ohledy k životnímu prostředí. Jsou ale elektromobily opravdu vůči planetě šetrné? Některé studie naznačují, že pokud se nezaměřujeme jen na provoz vozu, ale vezmeme v potaz původ elektřiny a celý životní cyklus auta včetně výroby, elektromobil není o mnoho zelenější než auto se spalovacím motorem.
Přesto jsou země, které rozvoj elektromobilismu podporují. A nemyslíme tím jen spotřební daně na fosilní paliva, ale třeba osvobození elektromobilů od poplatků za dálnice a silniční daně nebo podporu budování dobíjecích stanic. U nás se připravuje Národní akční plán čisté mobility, na kterém spolupracují Ministerstvo dopravy, Ministerstvo průmyslu a obchodu a Ministerstvo životního prostředí. Plán, který by měl představit strategii rozvoje infrastruktury pro alternativní způsoby dopravy (kromě elektroaut také třeba vozidla na CNG a LNG), operuje s vizí 250 tisíc elektromobilů na českých silnicích do roku 2030 a s cílem vybudovat 1300 dobíjecích míst do roku 2020. V dokumentu se ale také objevují návrhy na úlevy či výhody pro řidiče elektromobilů. Mezi ně patří například možnost využívat pruhy pro autobusy a taxi, vyšší úleva na silniční dani, úleva z placení dálniční známky či bezplatné parkování.
Co si o elektromobilech myslí odborníci? Mají skutečně tak zářnou budoucnost, nebo mají jejich příznivci velké oči? Budou naše ulice v dohledné době plné elektromobilů? A měl by stát toto odvětví nějak zvlášť podporovat, případně motivovat občany k pořízení elektromobilů?
Dan Ťok
ministr dopravy
Pro města jsou elektromobily vhodným ekologickým dopravním prostředkem, který má smysl podporovat. Z evropských dotací je nyní dokonce možné získat peníze na nové dobíjecí stanice. Přímo na ministerstvu máme jeden zapůjčený elektromobil, který využíváme například pro rozvážení pošty po Praze nebo na krátké cesty do nejbližšího okolí.
Jan Šťovíček
viceprezident Autoklubu ČR
Elektromobilům asi patří budoucnost, otázka zní, jestli blízká, nebo vzdálená. Jejich výhody oproti vozidlům se spalovacím motorem jsou zjevné – zejména z ekologického hlediska. I proto jejich výrobu a provoz jistě budou podporovat státy i města. Technologie elektromotorů ale zatím není na takové úrovni, aby dokázaly v dohledné době nahradit spalovací motory. Bude tedy záležet jak rychle a úspěšně bude probíhat další vývoj v této oblasti, do kterého ovšem velké automobilky investují nemalé prostředky – i s ohledem na očekávanou budoucí omezenou dostupnost fosilních paliv.
Jaroslav Šura
investor a podnikatel
Elektromobily budou úspěšné úměrně ke státním podporám. Také firma Tesla, americký výrobce elektromobilů, by těžko přežila, nebýt státních podpor. Větší spotřebitelský zájem by se projevil nižší cenou automobilu, delším dojezdem a větší četností dobíjecích stanic. Otázkou je, jak se projeví výkonnost baterií po několika letech? Rovněž je třeba vzít v úvahu, že elektřina není zase tak čistá, jak vypadá. Bylo by úsměvné koupit si elektromobil v četných oblastech světa, kde se elektřina z velké části vyrábí z uhlí, a tvářit se přitom zeleně. Dotace obvykle značně pokřiví trh, velké automobilky si v případě velké poptávky jistě poradí.
Jaromír Vegr
předseda Asociace Pro Elektromobilitu
Elektromobily patří obecně mezi nejbáječnější věci, které máme k dispozici. Elektřina je racionální, elegantní, trvale obnovitelný zdroj energie. Posílá nám jej naše Slunce pro všechny lidi bez rozdílu. Jak ji využijeme, je opět na lidech. V každém případě to bude už brzy jediný způsob, jak pohánět vozidla. Pokud by všechna silniční vozidla, která u nás jezdí, byla nahrazena elektrickým pohonem, stačila by na jejich provoz pouze elektřina, kterou dnes vyvážíme. Stát by měl elektromobilitu samozřejmě podporovat, ale stačila by lehká podpora, případně nějaké bonusy, které by nikoho nic moc nestály. Pokud by stát nepodporoval CNG, s emisemi srovnatelnými s benzinem, bylo by dost peněz na infrastrukturu. Rádi bychom vás pozvali na veletrh Autoshow Praha 2015, kde budou mít elektromobily velký prostor.
Vojtěch Dobeš
novinář, Autíčkář.cz
Elektromobily určitě budoucnost mají, nejen kvůli ekologičnosti, která je závislá na čistých zdrojích elektřiny, ale především proto, že jde o efektivnější a elegantnější způsob pohonu, než je spalovací motor. Pokud se podaří vyřešit problémy s kapacitou a cenou baterií, budou elektromobily lepším řešením i z hlediska jízdních vlastností. Nemyslím si ale, že by v dohledné době drtivě převážily – ještě dlouho to bude poměrně drahá technologie vhodná jen pro určité kategorie aut a na silnicích uvidíme spíše pestrý mix aut benzinových, naftových, na CNG i LPG, různých hybridů a elektromobilů. Pokud jde o podporu, nejsem příznivcem dotací na cokoliv, ale je pravda, že když už dotovat, tak u elektromobility to má alespoň nějaký smysl.
Jozef Baláž
tiskový mluvčí Škoda Auto
Aktivity automobilky Škoda Auto na poli elektromobility jsou důležitou součástí rozsáhlé strategie v oblasti alternativních pohonů. Škoda přitom ve střednědobém horizontu počítá s mixem různých pohonů. Aktuálně nabízíme kromě benzinových a naftových motorů i vozidla na stlačený zemní plyn. Obliba elektromobilů bude do velké míry odvislá od cenové dostupnosti této technologie a v neposlední řadě bude záležet na infrastruktuře dobíjecích stanic.
Lukáš Kovanda
hlavní ekonom finanční skupiny Roklen
Budoucnost jistě mají. Zákazníci si k elektromobilům ale najdou cestu sami, bez dotačních berliček. Bez toho, aby jejich nástupu pomáhaly například evidentně přehnaně striktní požadavky na nízkou ekologickou zátěž konvenčních automobilů, které právě nyní posílají k zemi Volkswagen (věřím, že se z toho dostane). Bez toho, aby jim nástup na trh usnadňovaly nepřiměřeně rozsáhlé a časté svolávací akce v segmentu konvenčních automobilů (jejich frekvence narůstá zvláště v posledních letech bezprecedentně citelně, navzdory tomu, že automobily dodávané na trh v posledních letech jsou bezprecedentně bezpečné a spolehlivé!). Zkrátka a dobře, potřebujeme volnější prostředí, bez dotací, svolávacích akcí za hranicí rozumu, bez přespříliš striktních ekologických požadavků. Potřebujeme prostředí, v němž budou moci podnikatelé typu Elona Muska realizovat své vize. Prostředí, ve kterém budou moci posouvat svět vpřed, třeba i na principu pokusu a omylu. Nevěřme chimérám, že vozy Tesla jsou tu díky dotacím a výhodným vládním půjčkám. Veřejně financovaný výzkum a vývoj – na rozdíl od toho privátně financovaného – není zdrojem hospodářského rozkvětu, jako uzavírá třeba tato studie OECD.
Ondřej Tůma
Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. Studoval také na Fakultě humanitních studií v Praze a na Goethe-Universität ve Frankfurtu nad Mohanem. Má za sebou stáže v Českém rozhlase a Lidových novinách.... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
25. 9. 2015 8:09, Pavel
Před časem jsem viděl záznam diskuse o elektromobilech. Diskutoval tam nějaký zástupce ČEZu a dva zelení pošukové o tom, jak to bude báječné, až bude všechno jezdit na elektřinu. Zajímavé bylo, jak se vyhýbali nepříjemným otázkám. Čtyři příklady:
Zástupce ČEZu tam líčil, jak jsou připraveni na budování nabíjecích stojanů. Ale ani slovem se nezmínil (a prozelený moderátor se nezeptal), kde se bude elekřina do těch stojanů brát. V dopravě se spotřebuje dvakrát více energie, než je dnešní výroba elektřiny, tedy pro přechod na elektrický pohon by se musely ztrojnásobit zdroje elektrické energie.
Byl tam dotaz z pléna, jak se budou likvidovat staré akumulátory. Odpověď byla, že až budou akumulátory nevhodné pro pohon aut, budou se z nich budovat akumulátorové farmy pro skladování elektřiny. O tom, že ani v těch farmách akumulátory nevydrží věčně nepadlo ani slovo a o jejich skutečné likvidaci také ne. To byl krásný důkaz, jak si zelení pošukové vybírají z reality jen těch 10%, co, se jim hodí, a těch 90%, co je usvědčují z faktického škodění všem a všude, ignorují.
Také dotaz z pléna na dobu nabíjení. Že těch osm hodin je docela hodně. Odpověď byla, že se v praxi ukazuje, že člověk nepotřebuje 100% nabité akumulátory, že mu stačí 30% a to se nabije rychleji. Proč má člověk sebou vozit tři metráky akumulátorů, když mu stačí jeden, to už nikdo nekomentoval.
A úplně nejzábavnější byla jejich představa praktického provozu. Člověk s elektromobilem dojede do své haciendy, na rozhlehlém pozemku ho připojí k nabíjecímu stojanu, auto se přes noc nabije, ráno člověk odjede do práce, na rozlehlém parkovišti připojí auto ke stojanu, během práce se mu dobije, ... Že to v praxi bude vypadat tak, že člověk dojede domů, najde parkovací místo čtyři bloky od svého bydliště, doma vyhodí z okna produžku, oběhne ty čtyři bloky a strčí ji do auta, celou noc se bude modlit, aby mu ji někdo neukrad, ráno dojede do práce, zase se mu podaří zaparkovat čtyři bloky od parkoviště, vyhodí z okna prodlužku, zapojí ji do auta a když se vrátí, má na stole okamžitou výpověď pro okrádání zaměstnavatele, to tam nikdo nekomentoval
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
30. 5. 2018 11:57, fanda
Myslím, že jo. Navíc podle tohoto článku: http://www.dopravniznaceni.com/Jak-je-to-s-elektromobily-v-Cesku-b1107.htm bude elektromobilů u nás čím dál, tím více :) Takže doufám, že stát bude pomáhat :D
V diskuzi je celkem (17 komentářů) příspěvků.