Podle televize Nova – a pro jednou jí třeba i věřme – je český rekord v promilích za volantem 8,39. Gratulujeme. Loňský rekordman z Pacova vylezl z hostince, nasedl před zraky policejní hlídky do vozu, ujel těch pár metrů, než ho muži zákona zastavili, a foukání do balonku ho rozhodilo tak, že vzápětí zkolaboval.
Kdož motoru nemáš, jedno nebo dvě si dej
Asi nikdo nepochybuje, že v takovém stavu by se člověk za volantem neměl octnout. Na druhou stranu nulová tolerance k požívání alkoholických nápojů před jízdou, uzákoněná v Česku, taky leckomu nevoní. V naprosté většině evropských zemí se ostatně nějaká ta desetinka – rozpětí je obecně od desetiny do poloviny promile – toleruje. Někdy také rozděluje řidiče do různých skupin, pro které platí různé limity. Někde jsou přísnější na začínající řidiče, k ostatním jsou benevolentnější. Někde jsou přísnější na profesionály. Jindy mají přísnější režim než ostatní řidiči motocyklisté. Proč motocyklisté? Zřejmě proto, že mají tendenci jezdit rychleji, schopnost koncentrace a rychlé reakce jsou pro ně ještě důležitější než pro ostatní – a také jsou zranitelnější.
Podobným směrem jdou úvahy poslance Jiřího Junka z KDU-ČSL (poslancuje za cyklistický ráj Pardubice). Ten pro změnu navrhuje novelizovat české zákony tak, aby byly mírnější k cyklistům, nebo přesněji k cyklistům a jezdcům na zvířatech a taky vozatajům a kočím, zkrátka řiditelům vozidel bez motoru. Ještě na podzim se nejspíš na pořad jednání Poslanecké sněmovny dostane jeho návrh, podle kterého by mohli bez hrozby trestu na silnice až s polovinou promile alkoholu v krvi.
„Navrhovaná hranice 0,5 promile, při níž bude možné řídit nemotorové vozidlo nebo jet na zvířeti, odpovídá přibližně dvěma desetistupňovým pivům,“ říká Junek na Aktuálně.cz. „Při této hladině nedochází k výraznému ovlivnění centrálního nervového systému, byť reakční doba může u některých jedinců být mírně zpomalená. V případě řidičů nemotorových vozidel to však neohrozí ostatní účastníky silničního provozu ani samotného řidiče,“ dodává.
Jihomoravské spojení cykloturistiky a alkoturistiky
Proti Junkovu návrhu se staví Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem. Podle statistik měla alkohol v krvi třetina cyklistů, kteří zavinili nějakou nehodu. To je samozřejmě vysoké procento. Jenže podívejme se na statistiky hlouběji. Cyklisté (a další řidiči nemotorových vozidel) zavinili loni 2700 nehod. Řidiči motorových vozidel o sedmdesát tisíc víc. Ale ještě jinak, pojďme porovnat statistiky nehod, u jejichž viníků se prokázalo užití alkoholu před jízdou.
Alkohol do 0,5 promile | 503 nehod |
Alkohol 0,5–1 promile | 487 nehod |
Alkohol 1–1,5 promile | 780 nehod |
Alkohol nad 1,5 promile | 2827 nehod |
Zdroj: Přehled o nehodovosti 2014. Policie ČR |
Ať si ta čísla srovnávám, jak chci, vychází mi, že počet nehod, které má na svědomí velocipedista po dvou pivech, bude spíš zanedbatelný. Tedy pardon, skoro bych řekl, že spíš než po dvou pivech po dvou dvojkách moravského vína. Některé podnikatele z jižní Moravy by uvolnění pravidel určitě potěšilo nejvíc: dávno tu totiž existuje silné propojení cyklo- a alkoturistiky. A také se tu hodně jezdí na bicyklech pod vlivem. Viděl jsem to nejednou a pro člověka v autě to není zrovna příjemné. Podnapilý cyklista má pořádný rozkmit a nikdy nevíte, kde se svým strojem bude v příštím okamžiku. Samozřejmě to nebude pod vašimi koly, protože ani on, ani vy nemáte patřičné tempo. Takže nejde o nebezpečí, jen o otravu a zdržování. Berete to ovšem klidně, jsou na světě kraje, kde musíte počkat, až přes silnici přejdou krávy, jsou kraje, kde si na silnici stoupne los a věnuje vašemu pozorování pěknou půlhodinku. Jsou kraje, kde ustavičně prší. Prostě přizpůsobíte jízdu místním podmínkám.
S pitím roste chuť
To jsou ovšem cyklisté pod parou. Toho, který si dal dvojku, si ani nevšimnete. A je pro silniční provoz zcela neškodný, o tom jsem plně přesvědčený. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že se v něm vyskytuje málo.
Přesto si spolu s ministrem dopravy myslím, že nulová tolerance by měla zůstat. Prostě proto, že ti, kteří si nedali nic, by si dali dvě dvojky. A ti se dvěma, by si možná neodepřeli na příští zastávce třetí a čtvrtou. A tak dál. A to už by bylo na naše silnice moc krav a losů.
Jen jedno velké ale: jestli jednou policie začne pořádat na cyklisty zátahy a plošné kontroly, půjdu si za tenhle názor někam do koutka pokorně nafackovat.
A co si myslíte vy? Mohli bychom cyklistům a kovbojům povolit dvojku nebo dvě? A proč ne vlastně všem? Pro lepší diskuzi připomenu ještě nápad Zdeňka Škromacha, který prosazoval, aby se u cyklistů směl alkohol kontrolovat jen tehdy, když by se stali účastníky nehody…
Vaše názory čekáme jako obvykle pod článkem a pro jednoho z vás máme přichystanou knížku.
Sdílejte článek, než ho smažem
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno