Dej si dvojku a beze strachu jeď! Nebo ne?

Čas od času přijde někdo s návrhem, abychom zmírnili nulovou toleranci k požívání obveselujících alkoholických nápojů, než se proměníme v řidiče. Nebo abychom byli mírnější aspoň k někomu, třeba k cyklistům a kovbojům.
Dej si dvojku a beze strachu jeď! Nebo ne?

Podle televize Nova – a pro jednou jí třeba i věřme – je český rekord v promilích za volantem 8,39. Gratulujeme. Loňský rekordman z Pacova vylezl z hostince, nasedl před zraky policejní hlídky do vozu, ujel těch pár metrů, než ho muži zákona zastavili, a foukání do balonku ho rozhodilo tak, že vzápětí zkolaboval.

Kdož motoru nemáš, jedno nebo dvě si dej

Asi nikdo nepochybuje, že v takovém stavu by se člověk za volantem neměl octnout. Na druhou stranu nulová tolerance k požívání alkoholických nápojů před jízdou, uzákoněná v Česku, taky leckomu nevoní. V naprosté většině evropských zemí se ostatně nějaká ta desetinka – rozpětí je obecně od desetiny do poloviny promile – toleruje. Někdy také rozděluje řidiče do různých skupin, pro které platí různé limity. Někde jsou přísnější na začínající řidiče, k ostatním jsou benevolentnější. Někde jsou přísnější na profesionály. Jindy mají přísnější režim než ostatní řidiči motocyklisté. Proč motocyklisté? Zřejmě proto, že mají tendenci jezdit rychleji, schopnost koncentrace a rychlé reakce jsou pro ně ještě důležitější než pro ostatní – a také jsou zranitelnější.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Petra Růčková: Finanční analýza – 5. aktualizované vydáníMetody, ukazatele, využití v praxi.

Naučte se pracovat se základními účetními výkazy – rozvaha, výkaz zisku a ztráty a cash flow – při zpracovávání finanční analýzy. Osvojte si metody výborně využitelné v podnikatelské praxi. Součástí je komplexní příklad, upozorňující i na možná úskalí při interpretaci výsledků.

Podobným směrem jdou úvahy poslance Jiřího Junka z KDU-ČSL (poslancuje za cyklistický ráj Pardubice). Ten pro změnu navrhuje novelizovat české zákony tak, aby byly mírnější k cyklistům, nebo přesněji k cyklistům a jezdcům na zvířatech a taky vozatajům a kočím, zkrátka řiditelům vozidel bez motoru. Ještě na podzim se nejspíš na pořad jednání Poslanecké sněmovny dostane jeho návrh, podle kterého by mohli bez hrozby trestu na silnice až s polovinou promile alkoholu v krvi.

„Navrhovaná hranice 0,5 promile, při níž bude možné řídit nemotorové vozidlo nebo jet na zvířeti, odpovídá přibližně dvěma desetistupňovým pivům,“ říká Junek na Aktuálně.cz. „Při této hladině nedochází k výraznému ovlivnění centrálního nervového systému, byť reakční doba může u některých jedinců být mírně zpomalená. V případě řidičů nemotorových vozidel to však neohrozí ostatní účastníky silničního provozu ani samotného řidiče,“ dodává.

Jihomoravské spojení cykloturistiky a alkoturistiky

Proti Junkovu návrhu se staví Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem. Podle statistik měla alkohol v krvi třetina cyklistů, kteří zavinili nějakou nehodu. To je samozřejmě vysoké procento. Jenže podívejme se na statistiky hlouběji. Cyklisté (a další řidiči nemotorových vozidel) zavinili loni 2700 nehod. Řidiči motorových vozidel o sedmdesát tisíc víc. Ale ještě jinak, pojďme porovnat statistiky nehod, u jejichž viníků se prokázalo užití alkoholu před jízdou.

Alkohol do 0,5 promile

503 nehod

Alkohol 0,5–1 promile

487 nehod

Alkohol 1–1,5 promile

780 nehod

Alkohol nad 1,5 promile

2827 nehod

Zdroj: Přehled o nehodovosti 2014. Policie ČR

Ať si ta čísla srovnávám, jak chci, vychází mi, že počet nehod, které má na svědomí velocipedista po dvou pivech, bude spíš zanedbatelný. Tedy pardon, skoro bych řekl, že spíš než po dvou pivech po dvou dvojkách moravského vína. Některé podnikatele z jižní Moravy by uvolnění pravidel určitě potěšilo nejvíc: dávno tu totiž existuje silné propojení cyklo- a alkoturistiky. A také se tu hodně jezdí na bicyklech pod vlivem. Viděl jsem to nejednou a pro člověka v autě to není zrovna příjemné. Podnapilý cyklista má pořádný rozkmit a nikdy nevíte, kde se svým strojem bude v příštím okamžiku. Samozřejmě to nebude pod vašimi koly, protože ani on, ani vy nemáte patřičné tempo. Takže nejde o nebezpečí, jen o otravu a zdržování. Berete to ovšem klidně, jsou na světě kraje, kde musíte počkat, až přes silnici přejdou krávy, jsou kraje, kde si na silnici stoupne los a věnuje vašemu pozorování pěknou půlhodinku. Jsou kraje, kde ustavičně prší. Prostě přizpůsobíte jízdu místním podmínkám.

Za dobré slovo knížku

Minule v rubrice Co si o tom myslíte? došlo na poplatky za návštěvu doktora. Že jako jestli je znovu zavést.

V záplavě komentářů jsme zachytili třeba tohle: Takové debilní články mi opravdu dokáží hnout žlučí. Autor snad rád chodí zbytečně k doktorovi? Předpokládám že ne, protože pak by neusiloval o zavedení poplatku! Jestliže sám zbytečně nechodí, proč z toho podezřívá ostatní spoluobčany? Poslyšte, tohle berem. Josefe, máte u nás knížku.

S pitím roste chuť

To jsou ovšem cyklisté pod parou. Toho, který si dal dvojku, si ani nevšimnete. A je pro silniční provoz zcela neškodný, o tom jsem plně přesvědčený. Zvlášť s přihlédnutím k tomu, že se v něm vyskytuje málo.

Přesto si spolu s ministrem dopravy myslím, že nulová tolerance by měla zůstat. Prostě proto, že ti, kteří si nedali nic, by si dali dvě dvojky. A ti se dvěma, by si možná neodepřeli na příští zastávce třetí a čtvrtou. A tak dál. A to už by bylo na naše silnice moc krav a losů.

Jen jedno velké ale: jestli jednou policie začne pořádat na cyklisty zátahy a plošné kontroly, půjdu si za tenhle názor někam do koutka pokorně nafackovat.

A co si myslíte vy? Mohli bychom cyklistům a kovbojům povolit dvojku nebo dvě? A proč ne vlastně všem? Pro lepší diskuzi připomenu ještě nápad Zdeňka Škromacha, který prosazoval, aby se u cyklistů směl alkohol kontrolovat jen tehdy, když by se stali účastníky nehody…

Vaše názory čekáme jako obvykle pod článkem a pro jednoho z vás máme přichystanou knížku.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+14
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 25 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

29. 9. 2015 8:24 | Pavel

Jenže to velké množství blbečků s hypertofovaným sebevědomím je druhá strana téže mince, a to je snahy všechny zglachšajtovat do jedné formy. Na jedné strany zákony zakazující všechno možné, na druhé straně prosazovaní práv na všechno možné, ve výsledku jsou blbečci s hypertrofovaným sebevědomím ujišťování, že na ně nikdo nemůže a na druhé straně jsou normální lidé ve svých normálních aktivitách omezováni.

Dříve takový blbeček s hypertrofovaným sebevědomím dostal po hubě dříve, než mohl něco způsobit a dostával opakovaně, dokud nedostal rozum. Ano, byly výjimky, na které se nemohlo, ale to byli jednotlivci, takže pravděpodobnost střetu s nimi byla malá. Dnes je takových hájených hovad mnohem více a zkuste je umravnit dnes, za toho špatného pak budete vy.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 9. 2015 23:55 | kkk took my baby away

Jo, je to rozdíl, AFAIK.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

28. 9. 2015 23:53 | Rimshot

Ne. Tohle neberu. Je bohužel příliš mnoho blbečků, co mají v autě hypertrofované sebevědomí. Na jejich úsudek prostě nelze spoléhat. Jestli a jak pak ponesou odpovědnost za moji zpřeráženou páteř, mě hřát nebude.
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 9. 2015 12:52 | Pavel

Otázka zní proč to má někdo nařizovat a regulovat. Napřed zakážou alkohol řidičům, pak cyklistům, pak chodcům, pak svou závislost na zakazování začnou ukájet na zákazu cukru a tuků (ty pokusy už tu jsou), až nakonec v našem vlastním zájmu budeme celý život trávit v klimatizovaných bunkrech napojeni na lékařské monitory.

Proč to nenechat na lidech? V každém článku o alkoholu se píše, že jeho působení je vysoce individuální, tak proč se dělá zákon omezující všechny stejně? Ať si každý sám posoudí, čeho je schopen a co zvládne a když něco způsobí, ať nese následky. Jisté riziko prostě k životu patří a kdo ho nechce podstupovat, ať rovnou zaleze do těch bunkrů a napojí se na monitor.
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

27. 9. 2015 8:31 | Hradistak

To jakoze by ten ridic jel autem po te cyklostezce ?
on je docela podstatny rozdil pokud je neco pohaneno motorem
a nebo lidskou silou !!
Ale to holt nekdo odmita pochopit !!
Kde to skonci - u chodcu ?
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

26. 9. 2015 12:01 | jezevec

dobré, no, ale stejná otázka: může si tedy řidič auta dát dvě-tři deci v tom samém sklípku, a pak ten kousek dojet v klidu domů, pokud pojede opatrně, celkem nic tam nejezdí, a maximálně tak spadne sám do pankejtu? nebo policie dělá razie právě na tohle?
fakt to má mít cyklista jinak?
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 21:27 | Gabriel P.

Tak to je úplně nejvíc, policajti jako marketingoví pracovníci pivovaru :))
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 17:42 | Hradistak

A tak bylo u nas i v okoli cele leto:
http://slovacky.denik.cz/zpravy_region/policiste-pri-kontrolach-cyklistu-rozdavali-nealko-pivo-jen-tem-strizlivym-20150825.html
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 13:46

Ale jistě, když pojede cyklista po okresce, kde zrovna budou policisti dělat kontroly, ať si ho taky vezmou. Ale kdyby se dělaly akce Jdeme lovit cyklisty támhle za ty sklípky (ačkoli víme, že tam nic nejezdí a nejhorší, co se stane, je, že někdo spadne do pangejtu), to by mi přišlo uhozené.
+1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 13:32 | jezevec

já fakt nechápu proč by řidič-cyklista měl mít nějakou vyjímku z chlastu. buď nechť je povoleno nějaké rozumné promile všem, a nebo tedy nikomu. dnes je spousty bicyklů, které dokáží vyvinout rychlost, která je pro cyklistu při nehodě spolehlivě smrtelná - mají tedy mít nižší ochranu než třeba řidič pomalu jedoucího auta?
do mně jednou z boku řachnul ožralý cyklista a zlomil mi dveře od auta, pojištovna samozřejmě nic nezaplatí a cyklista taky ne. proč to tolerovat? nebo - proč jinak než u řidičů aut?
-1
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 13:03 | Pavel

Co si vzpomínám, tak na jaře měli policajti každý druhý weekend akci zaměřenou speciálně na cyklisty, kdy je nechávali dejchat i v terénu kde široko daleko žádná slinice nebyla (takže zcela jistě nebyli účasníky silníčního provozu).

Takže ano, jdou cíleně po cyklistech a ani se tím netají.
+2
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 12:33 | Gabriel Pleska

A to jako cíleně jdou po cyklistech? Že bych si šel dát těch pár facek?
0
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

25. 9. 2015 10:56 | Hradistak

No takto u nas chytli jednoho - mel 0,27 promile (na cyklostezce) a ve spravnim rizeni pokuta 1000 Kc
Ne to neni prdel: za o,27 na kole 1000 Kc !!
Je to normalni ?!?
A bylo mu vysvetleno, ze pit vino muze, potom ma cca 4 hodiny pockat a pote pokracovat na kole ...
Takze slavne vinne cyklostezky jsou jen na to, aby si policajti a urednici privydelali - hlavne, ze je furt co delat ...
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2015 14:31 | Fredy

Citace - Jan Drahý / 24.09.2015 08:35

Jednoduchá otázka: Pokud by cyklista neměl počívat alkoholické nápoje, proč jsou tedy staveny vinařské cyklostezky a pořádány z veřejných rozpočtů akce jako "krajem vína" (kolo + víno). Sám se takových akcí rád účastním a pod vlivem se pohybuji po silnici, avšak vždy s mírou :-)

Třeba je to myšleno tak, že máte kolo vést, případně, pokud budete na šrot, se o něj opírat .... :-)
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

24. 9. 2015 14:11 | jezevec

rozumím tomu tedy dobře, že vaši dceru srazil střízlivý řidič - A PROTO jste proti alkoholu? nechybí vám v té úvaze dva řádky?
+4
+-
Reagovat | Citovat | Nahlásit

Zobrazit celé vlákno

Zobrazit všech 25 komentářů

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Už dávno nejsme konzervy, říká alkoholový guru Richard Švéda

14. 2. 2015 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Už dávno nejsme konzervy, říká alkoholový guru Richard Švéda

„Například u vína jsou Češi stále znalejší a mají chuť poznávat a ochutnávat nové věci. Je dobře, že se tu už nerozlišuje jen mezi bílým a červeným, krabicí a lahví,“ říká v rozhovoru... celý článek

Deset košíků

17. 2. 2013 | redakce Peníze.CZ

Deset košíků

První přikázání investora: Diverzifikovati budeš!

Když se nedá věřit už ani té flašce

28. 9. 2012 | Michal Kašpárek | 3 komentáře

Když se nedá věřit už ani té flašce

V Česku funguje úplný opak znalostní ekonomiky. Jsme mistři ve vydělávání na tom, že víme něco, co ten druhý neví. Třeba že rum není rum.

Velký souboj pivařů, vinařů a „vodařů“! Co si o tom myslíte?

19. 4. 2012 | Petra Dlouhá | 5 komentářů

Velký souboj pivařů, vinařů a „vodařů“! Co si o tom myslíte?

„Pijte vodu, pijte pitnou vodu a nepijte rum,“ nabádá nás ostravský bard Jarek Nohavica. Češi jeho rad nedbají a jako lvi se rvou o nejvyšší světové příčky v pijanství. Na dno jaké... celý článek

Partners Financial Services