Motoristé by mohli už od poloviny příštího roku dostávat státní dotace na nákup auta na elektrický pohon nebo stlačený zemní plyn (CNG). Podle Hospodářských novin o jejich výši jednají ministři průmyslu a životního prostředí, Jan Mládek z ČSSD a Richard Brabec z hnutí ANO. Návrhy se pohybují v řádech desítek tisíc korun, přičemž elektromobily mají být kvůli vysoké ceně dotované silněji než auta na CNG.
Podobné motivační příspěvky znají ve skandinávských zemích, ve Francii a ve Spojených státech, což dává tušit, že většina dalších zpráv a komentářů vyloží novinku nekriticky jako součást „dohánění Západu“. Existují ale dva důvody, proč jí především u elektromobilů oponovat.
Nemajetní dotují vyšší střední třídu
První argument proti dotacím je morální: ztělesňuje přerozdělování od chudých k bohatým. iDnes informuje, že „program má být hrazen z poplatků za převod starších neekologických aut“. Ekonomická situace lidí, kteří mezi sebou převádějí favorita, je bezpochyby horší než těch, kteří si kupují nový Nissan Leaf. Program má sice zastropovat nejvyšší možnou cenu kupovaného auta, „aby se nepořizovaly luxusní vozy“. Jenomže momentálně jsou všechny elektromobily na českém trhu na místní poměry luxusní. Nejdostupnější rodinný model je právě Leaf za ceníkových 715 300 korun; v základní konfiguraci nabízí vyhřívání předních a zadních sedadel nebo volantu.
Nechci tím brnkat na strunu závisti: blahopřeju všem, kteří si na takové auto vydělali. Ale nepovažuju za správné, aby jim na ně přispíval důchodce vyměňující starou stodvacítku za o něco novější a čistější felicii, a to ani kdyby takový příspěvek byl efektivní. Což je druhý háček.
Zelený apoštol rozplizávání měst do krajiny
Nezpochybňuji, že většina elektromobilů vyprodukuje při jízdě méně zplodin než většina automobilů na fosilní paliva: v Česku i s jeho tepelnými elektrárnami je to podle několika zdrojů mezi 50 až 100 gramy oxidu uhličitého na kilometr, Škoda Octavia s nejprodávanějším motorem 1,6 TDI se chlubí 109 gramy na kilometr. Elektromobil navíc jedy nevypouští do vzduchu, který dýchají krásní tvůrčí lidé v Praze na Letné, ale až za pár kopci zbytečným existencím v Prunéřově. Tím ovšem výčet výhod končí.
Elektromobil i vůz na plyn stejně jako jakékoliv jiné auto potřebují prostor: parkovací místa, větší část městských ulic vyhrazenou k jízdě a při současné oblibě individuální automobilové dopravy i gigantické stavební projekty, jako je tunelový systém Blanka. To všechno snižuje kvalitu životního prostředí a narušuje společenské vztahy. Jak navíc dokazuje Jeff Speck v knize Walkable City a mnoho dalších autorů, čím víc se dělá takových ústupků automobilové dopravě, tím více lidí jezdí auty, a tím více dalších ústupků se musí dělat.
Jestli v tom o něco ekologičtější druh pohonu hraje nějakou roli, pak spíš zápornou. Jednak může být pro některé motoristy odpustkem: můj elektromobil je čistší než starý diesel, proto není tak špatné, že zajedu pro malý nákup autem. Jednak jsou elektromobily při svém omezeném dojezdu (zmíněný Nissan Leaf jen výjimečně ujede více než 200 km) vyloženě předurčené pro ježdění po městě a blízkém okolí. Jsou tak ještě většími apoštoly rozplizávání sídel do krajiny než obyčejné vozy.
Patero pro zelenější dopravu
Není proto ekologické usilovat o to, aby co nejvíc lidí vlastnilo elektromobil nebo auto na plyn. Ekologické by bylo usilovat o to, aby co nejméně lidí potřebovalo auto a aby ti, co ho mají, jím jezdili co nejméně a s co největší posádkou. Pro vládu a radnice se nabízí řada možností:
- Zavádět pruhy pro auta s více pasažéry a jinak podporovat spolujízdu. Dva lidé v jednom benzinovém autě zanechají menší ekologickou stopu než dva lidé ve dvou nových elektromobilech.
- Motivovat domácnosti ke sdílení vozů, například vyhrazením parkovacích míst pro carsharingové služby.
- Vybírat v centrech měst mýtné. Než se rozkřičíte, pamatujte, že za ježdění po Praze a Brně ve špičce draze platíte už teď: svým časem.
- Neklást výstavbě kompaktních měst přívětivých pro pěší a cyklisty takové administrativní překážky, o jakých píše Adam Gebrian v Předpisovém panoptiku města pražského.
- Investovat do hromadné dopravy, ať už do infrastruktury, nebo do snižování jízdného.
Pouze poslední možnost ze seznamu by vyšla dráž než podpora vozů na elektřinu a na plyn. Paradoxně je škoda, že by šlo dopravu zezelenit tak levně. Vláda totiž především hledá způsob, jak ekologickými hesly obhájit finanční injekci automobilovému průmyslu.
Michal Kašpárek
Po studiu žurnalistiky a filmové vědy na Masarykově univerzitě prošel MF DNES a redakcemi Computer Pressu. Mezi lety 2009 a 2016 byl na volné noze, od roku 2017 do jara 2021 vedl Finmag.cz a editoval tištěný Finmag. Od jara... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
7. 11. 2015 21:36, Angelus
Ačkoliv nemám rád dotaci na cokoliv, divím se, že ještě nikdo autora neopravil, že mele blbosti. Žádní chudí bohatým nic nedotuje. V jiném článku se píše o dotaci cca 80 000.-Kč. Auto za milion obsahuje DPH ve výši cca 174000.-Kč. Tzn. i kdyby dal stát dotaci 80k, pořád nikdo nikoho nedotuje a jen někomu milostivě seberou půlku toho co obvykle. A to nemluvím o Tesle za 2,5 milionu.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
6. 11. 2015 13:05, jezevec
tak to jsou, pane kašpárek, fakt super nápady.
asi tak do mateřské školky.
zavádět pruhy pro auta s více pasažéry? SUPER!!! takže já ve svém aston martinu a s nafukovací figurínou vedle sebe (figuríny se prodávají velmi úspěšně ve všech enklávách, kam tenhle nesmysl dorazil) pojedu zadáčo a možná i ve vyhrazeném pruhu - zatímco maminka čtyř dětí, vezoucí v rodinném sedmimístném busiku to poslední dítko k doktorovi, vysolí poplatek za pět prázdných míst, a ještě si to odstojí v koloně.
vybírat v centrech měst mýtné? SUPER!!! genitální nápad zejména do prahy, kde půlka aut v ní být vůbec být nechce, ale zoufale potřebuje jí jen projet/objet ale jaxi není kudy, obchvaty nejsou a ještě dlouho nebudou. takže namísto obchvatů ještě poplatek? budou výnosy spravovat stejní géniové, co rozpočtovali blanku?
a kompaktní města přívětivá pro pěší a cyklisty? SUPER!!! už vidím to mrtvé město, o kterém si geniální stratégové mysleli, že se dá zásobovat cyklostezkou. nechám auto na kraji města na P+R, zajedu metrem do města, tam si na pěší zoně nakoupím - a povláčím ty tašky kilák pěšky po pěší zoně, a pak ještě tou sockou zpátky na P+R. jo? to si vážně myslíte? že tohle někdo bude dělat? a celé centrum se bude zásobovat na velocipédech? stařenky budou plandat na kolech, a nábytek budete stěhovat pěšky? a nebo že by se tam lidi jen romanticky procházeli? takže takové město bez lidí?
a nejlepší je samozřejmě dotovat hromadnou dopravu. lidi co to nepotřebují a nepoužívají - to budou platit těm, komu to vyhovuje. no, když jste psal o uprchlících, přišlo mi že jsou to kraviny. dneska by se sudokopytník urazil ....
V diskuzi je celkem (23 komentářů) příspěvků.