Ochráníme vás líp než EU

Gabriel Pleska | rubrika: Co si o tom myslíte | 30. 4. 2015
Od roku 2018 by měla auta vyráběná v Evropské unii být vybavená systémem, který v případě nehody naváže kontakt s tísňovou linkou. Odešle na ni základní informace o vozidle a o místě nehody a umožní hlasové spojení. Nabízíme pár dalších tipů, jak zachraňovat životy. Jsou blbé, takže na ně jistě dojde. připravte se.
Ochráníme vás líp než EU

Tentokrát to vyjde. Evropský parlament odkýval povinné vybavování osobních aut a lehkých dodávek systémem eCall. Systém, který při vážné nehodě spojí osádku vozu (bude-li schopna komunikovat) s obsluhou linky 112, které rovněž odešle minimální balíček informací o vozidle (typ vozidla, typ pohonné hmoty, počet členů osádky) a místě nehody. Samozřejmě má být také možné eCall uvést do provozu manuálně.

Za dobré slovo knížku

Minule jsme v rubrice Co si o tom myslíte? přinesli nikterak hluboký lidský příběh, ústící v nehluboké zamyšlení nad tím, jak se necháme okusovat daněmi – protože jsme otupěli a protože je nevidíme.

„Na mých 700 Kč příjmu sežere bezedný chřtán statu 650 Kč,“ píše v diskuzi Pavel. Ten neotupěl. A pokračuje: „Samozřejmě na účtence vidím, kolik dělá DPH. Nejvíc to bolelo, když jsem se vrátil z US zvyklý, že tam součet daně místní, státní a federální dělal pod pět, v menších městech i pod tři procenta.“ Posíláme mu knížku jako cenu útěchy.

Partner rubriky

Partnerem rubriky Co si o tom myslíte? je nakladatelství Grada.

Seznamte se s jednoduchými myšlenkami, na kterých je založeno investování do akcií. Přední postava českého kapitálového trhu, odborník na investice do akcií a úspěšný autor Daniel Gladiš vydává v nakladatelství GRADA Publishing další knihu – Akciové investice.

Zavedení eCallu už se probíralo několikrát, odkládalo se mimo jiné kvůli obavám z narušení ochrany soukromí. Nyní už je definitivně rozhodnuto: od března roku 2018 by měl být systém zabudovaný v každém novém vozidle. Cenu vozidla by neměl výrazně zvednout, podle Evropské komise bude stát maximálně nějakých sto eur – což se v ceně auťáku vcelku v pohodě ztratí. Do okamžiku nehody by eCall měl spát – a v režimu spánku prý nebude možné ho využít ke sledování pohybu vozidla. A informace, které bude v okamžiku nehody odesílat na tísňovou linku, mají být minimální, stěží zneužitelné. Rizika takových zneužití europoslanci považují za mnohonásobně vyvážená zachráněnými životy.

Konec konkurence

Profesionálové, kteří eCall testovali – a Česko patřilo k zemím, kde takový pilotní program běžel – si ho pochvalují.

Jiná věc je, že podobné systémy už někteří výrobci zejména luxusnějších značek vyvíjejí a do svých auťáků montují sami. Můžou se předhánět, kdo vymyslí lepší a levnější řešení, které přinese jejich zákazníkům nejvyšší přidanou hodnotu. To samozřejmě s vyhlášením zákona o tom, že podobná nouzová hlášení se od pozítří dělají výhradně tím a tím způsobem, na té a té technologické platformě, končí. Přitom by se dalo předpokládat, že v konkurenčním boji by se postupně prosazovala levnější a inovativnější řešení.

Ptáme se, co si o tom myslíte. Je to dobré rozhodnutí? Budete mít obavu o soukromí? Pořídili byste si takový systém i do svého staršího vozu? Z dobrých odpovědí rádi jednu vybereme a jako vždy ji odměníme knihou.

A jako bonus přinášíme evropským zákonodárcům několik dalších tipů na regulování automobilistů. Hlasujte, jak se vám líbí. Jsou to většinou pořádné koniny, takže můžete očekávat, že nějaká jejich obdoba doopravdy přijde.

-31
+
-

Termosenzory: Kosa je, na letních nikam

Každý automobil bude vybaven integrovaným teploměrem. Pokud klesne pod předem danou mez a bude-li automobil obutý letně, řidič dostane signál, že nedojede dál než na nejbližší odpočivadlo, parkoviště nebo polní cestu. Víc riskovat na letních gumách nebude smět. Autoservisy a pneuservisy v okolí zároveň obdrží zprávu o vozidle v nouzi, jehož řidiče budou moci oslovit s nabídkou svých služeb.

A ušetří se na značkách, že v zimním období jsou zimní gumy povinné.

-17
+
-

Alkotester ve startéru

Startovací mechanismus bude vybaven miniaturním trnem, který při spuštění motoru odebere vzorek motoristovy krve a promptně prověří, zda se v ní nevyskytuje alkohol či jiná zakázaná látka. Vyskytuje-li, motor automaticky zhasne a vozidlo počká na vystřízlivění. Taxislužby a služby odvozu auťáků v okolí dostávají echo a začínají bojovat o přízeň motoristy pod vlivem.

-16
+
-

Nervák nejede aneb přesaď tchyni

Výrobci detektorů lži už vyvíjejí systém, který z fyziologických projevů řidiče odhadne jeho duševní rozpoložení. Snímače umístěné na hrudi a rukou řidiče budou měřit dechovou a tepovou frekvenci, jiná zařízení budou sledovat výkyvy v činnosti potních žláz a miniaturní kamera podrobí permanentní analýze jeho zorničky. Při první zaznamenané anomálii elektronický hlídač doporučí zastávku a přesazení spolujezdce, pokud ani pak řidičovo rozčilení neopadne, nařídí či zařídí delší zastavení na vydýchání.

-13
+
-

Povinný odpočinek

Mají ho řidiči z povolání, ti kteří o řízení většinou vědí mnohonásobně víc než většina ostatních smrtelníků. Únava snižuje pozornost a mikrospánek ji nuluje. Takže už žádné Chorvatsko non-stop. Tacho povinně do každého vozu a pěkně měřit dobu jízdy a zapisovat povinné zastávky. Jednoduché a účinné.

+7
+
-

Kávoprávo: Kofein zdarma pro každého

Toto opatření úzce souvisí s opatřením předchozím. Únava snižuje pozornost a mikrospánek ji nuluje. Ne každý řidič ale má peníze na to, aby proléval co chvíli na benzince hrdlem kávu. A jiný na to třeba má, ale nezodpovědně si kafe odřekne, protože by si pro těch čtyřicet korun dal i koleno vrtat. Každý řidič má podle nás právo na neomezený příděl kávy, a proto by ji měl v zájmu bezpečnosti provozu bez řečí a zadarmo dostat na každé pumpě. 

Ušlý zisk pumpařům proplatí Evropská unie nebo Ministerstvo dopravy.

Pro sichr

Novou evropskou regulaci mnozí vykládají jako zlepšení bezpečnosti. Což je krajně nepřesné: nebezpečí nijak neubude, jen zachraňovat se má efektivněji. Proto myslete na zadní vrátka a pro každý případ si projděte pojistky. Své i svého automobilu.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Abychom udrželi kvalitu diskuze pro slušné čtenáře, je nutné se před vložením komentáře přihlásit. Jste tu poprvé? Pak se nejdřív musíte zaregistrovat. (Už jsem, ale zapomněl jsem heslo!)

Přihlásit se

Diskuze

Žádný komentář nebyl vložen.

Informace na této stránce mají povahu diskusního fóra pro registrované uživatele. Byť je pro publikování příspěvku vyžadována registrace, vydavatel neručí za pravdivost zveřejněných informací a neověřuje jejich faktickou správnost či autenticitu. Pokud jste zaznamenali příspěvek, který by tu být neměl, napište nám na redakce@penize.cz

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Povinné ručení: Ruší se poplatek pro nepojištěné. Doplatí na to poctivci?

11. 12. 2014 | Petra Dlouhá | 17 komentářů

Povinné ručení: Ruší se poplatek pro nepojištěné. Doplatí na to poctivci?

Poslanci schválili konec poplatku pro majitele aut, kteří nemají povinné ručení. Česká kancelář pojistitelů ho totiž často vymáhala neoprávněně – i po lidech, kteří nemají auto ani... celý článek

Kamera na čelním skle, diktafon v kapse. Pomůžou u soudu? A v pojišťovně?

15. 7. 2014 | Jiří Lojda | 16 komentářů

Kamera na čelním skle, diktafon v kapse. Pomůžou u soudu? A v pojišťovně?

Jedete po dálnici. Nespěcháte. Předjíždíte kolonu kamionů a jeden z nich náhle vybočí a natlačí vás na svodidla. Jeho řidič si ani nevšimne – vy se snažíte rozdýchat hrozící infarkt... celý článek

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat? A jak vybírat asistenční služby?

3. 12. 2013 | Petra Dlouhá | 2 komentáře

Autonehoda nebo porucha v zahraničí. Co dělat? A jak vybírat asistenční služby?

Lyžařská sezona klepe na dveře a mnoho řidičů se chystá za sněhem do ciziny. Co dělat, když vás za hranicemi potká porucha nebo nehoda? Kde všude platí vaše povinné ručení a havarijní... celý článek

Havarijní pojištění, povinné ručení: jaké jsou nejčastější chyby?

18. 6. 2013 | Michaela Horáková | 16 komentářů

Havarijní pojištění, povinné ručení: jaké jsou nejčastější chyby?

Před dvěma týdny jsme s Jiřím Pěnčíkem, odborníkem na pojištění ze společnosti Partners, mluvili o nejčastějších chybách, které lidé dělají při pojišťování majetku. Dnes jsme se ho... celý článek

Silnice po zimě? Horor! Co dělat, když si kvůli výmolu poškodíte auto

25. 4. 2013 | Ondřej Tůma | 4 komentáře

Silnice po zimě? Horor! Co dělat, když si kvůli výmolu poškodíte auto

Děr na silnicích je jak hub po dešti. Když do nějaké vletíte, můžete si nárokovat náhradu škody, i když nemáte havarijní pojištění. Připravte se ale, že vám pojišťovny můžou dělat pořádné... celý článek

Partners Financial Services