Fixluju, fixluješ, fixlujeme: národní rekord v pojistných podvodech padl!

Ondřej Tůma | rubrika: Co se děje | 2. 2. 2012 | 25 komentářů
Fixluju, fixluješ, fixlujeme: národní rekord v pojistných podvodech padl!
Takřka všechny pojišťovny působící v České republice hlásí výrazný nárůst pojistných podvodů. Nahrané dopravní nehody, fingované krádeže vozidel, záměrně založené požáry nemovitostí, vymyšlené úrazy – to jsou nejčastější triky z repertoáru pojistných podvodníků.

Česká pojišťovna například loni odhalila podvody, které ji mohly stát až 338 milionů korun – absolutní rekord v historii ústavu. Celková hodnota odhalených pojistných podvodů se proti roku 2010 zvýšila o 22 procent, ve srovnání s rokem 2009 jde dokonce o čtyřicetiprocentní nárůst. Zástupci České pojišťovny upozorňují na to, že na vzrůstající počet pojistných podvodů mají významný vliv také finanční problémy mnoha českých domácností. „Když se zhoršuje ekonomická situace, jsou lidé náchylní k podvodné činnosti. Častěji než kdy dřív se setkáváme s případy, kdy se k podvodu uchýlili i jinak bezúhonní lidé kvůli svým finančním problémům,“ říká Ludvík Bohman, vrchní ředitel úseku vnitřních věcí České pojišťovny.

Rekordní objem pojistných podvodů eviduje také pojišťovna Generali. Za loňský rok její detektivové odhalili podvody ve výši takřka 74 milionů korun, což je sedmkrát víc než před třemi lety. Podobně jako ze statistik České pojišťovny vyplývá i z materiálů pojišťovny Generali, že se podvodníci stále častěji orientují na vyšší částky v řádech milionů korun. K tomu využívají zejména podvody při pojištění luxusních automobilů a dražších nemovitostí.

Pojišťovna Uniqa sice v loňském roce řešila menší počet pojistných podvodů než v roce 2010, jejich celková hodnota však meziročně vzrostla. Situace ale prý mohla být ještě horší. „Svoji roli sehrála absence větších katastrofických škod, které bývají pro podvodníky tradičně dobrou příležitostí,“ připomíná tisková mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová. V letech, kdy se Českou republikou přehnala povodňová vlna nebo ničivý orkán, totiž vždy výrazně vzrostl počet těch, kteří chtěli využít řádění živlů k pojistným podvodům.

Národ podvodníků? Jinde nejsou lepší!

Pokušeníčko

Anketa

Podfoukli byste pojišťovnu, kdybyste věděli, že se na to nepřijde?

Zástupci pojišťoven se ale shodují na tom, že pojistných podvodů v České republice nepřibývá rychleji než v jiných evropských státech. „Určitě se nedá říct, že by Češi podváděli víc než zbytek Evropy. S pojistnými podvody se potýkají pojišťovny na celém světě. Roli hraje řada faktorů, například to, jak funguje místní policie, jaký prostor dostávají organizované skupiny páchající trestnou činnost, jaká je míra korupce, jak častý je výskyt používání bezpečnostních systémů, které umožňují vyhledat vůz přes satelit,“ vysvětluje Tomáš Zavoral, tiskový mluvčí České pojišťovny. Pojistným podvodům se nevyhnou ani vyspělé státy s vysokými etickými standardy. Například v Norsku se pojišťovny musí často potýkat s podvodníky, kteří shodí porouchané vozidlo z fjordu do moře a následně oznámí pojišťovně jeho krádež.

Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14 procent všech hlášených pojistných událostí může být klasifikováno jako pojistný podvod, přičemž údajně až 35 procent pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést. „Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestný čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na deset let. V případě jeho prokázání je pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na ‚objasňovací‘ dopis, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena,“ varuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Nejčastěji to zkoušíme s autem

TIP REDAKCE: A co vaše havarijní?

Devět rad, jak ušetřit na havarijním pojištění 
najdete v článku Světlany Ryskové.

A pokud chcete šetřit, ale do čtení se vám moc nechce, připravili jsme pro vás ještě jednu horkou novinku. Ve spolupráci se společností ePojištění.cz vám přímo na Peníze.cz nabízíme
on-line prodej havarijního pojištění i povinného ručení.
Na míru vám i vašemu vozidlu.

Statistikám pojišťoven jasně vévodí podvody s pojištěním automobilů. Při nich se lidé snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocení faktury za opravu vozidla. Často se ve výčtu podvodů objevují také časově posunuté škodní události. „Pachatelé například importují vrak vozu s dokumenty, které ‚převedou‘ na jiné auto stejné značky, barvy a stejných parametrů, které nechají pro tento účel na objednávku ukrást. Nově zrozený automobil pojistí a vzápětí ho nechají například shořet. Vzniklou ‚újmu‘ pak chtějí nahradit od pojišťovny,“ popisuje jeden z obvyklých triků Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. I zástupci pojišťovny Generali upozorňují na podvody s luxusními automobily, při kterých se rovněž používá dvojí identita vozidla. Rozložení druhů pojistných podvodů se však pomalu mění. „Stále sice platí, že se většina podvodů týká pojištění motorových vozidel, intenzivně však roste objem odhalených podvodů v pojištění majetku a odpovědnosti za škodu,“ upozorňuje Ludvík Bohman z České pojišťovny.

Perličky

► Srážka s  koštětem

Frajer, nebo ťululum?

-4
+
-

Mezi pojistnými podvody se každoročně najde i řada případů, které vyvolávají úsměv na rtech, nebo nad nimi musí člověk minimálně nevěřícně zakroutit hlavou. Většinou kvůli naivitě podvodníků, jejichž nápad je sice originální, odhalení samotného podvodu však nedá pojišťovnám příliš práce. Někteří klienti pojišťovny Generali například hlásili škodu na vozidle, která údajně vznikla střetem se zvěří. Jako důkaz pak uváděli srnčí chlupy, které zůstaly na kapotě jejich poničeného automobilu. „Vyšetřovatelé našli rozpory v popisu nehody a nechali u soudního znalce zhotovit posudek o původu srsti. Výsledky stály za to. Srst totiž pocházela z obchodu s rybářskými potřebami, kde se používá na vázání mušek pro sportovní rybolov. V druhém podobném případě se dokonce jednalo o štětiny z kuchyňského koštěte,“ popisuje Jiří Cívka.

► Vstaň a choď (do hospody)

Frajer, nebo ťululum?

-3
+
-

Další netradiční případ musela řešit Česká pojišťovna, u které nárokoval jeden z klientů po dopravní nehodě pojistné plnění pět milionů korun. Své nároky prokázal lékařskými posudky, které dokazovaly těžkou újmu na zdraví, trvalou invaliditu a doživotní upoutání na lůžko. „Vzhledem k nesrovnalostem v celém příběhu se do věci vložili naši detektivové. Zjistili, že poškozený nejenže není trvale invalidní a upoután na lůžko, ale bez problému pracuje a čile se účastní společenského života v restauračních zařízeních v okolí svého bydliště. Tam kupodivu dochází sám, bez jakékoli opory. Pojistné plnění jsme tedy samozřejmě odmítli a na zázračně uzdraveného invalidu podali trestní oznámení,“ říká Ludvík Bohman.

► Volume doprava, staří paří!

Frajer, nebo ťululum?

+9
+
-

Pojišťovna Uniqa se zase zabývala případem, kdy po vloupání do bytu dva postarší důchodci mimo ztráty běžných věcí a zařízení domácnosti hlásili, že postrádají výkonnou, profesionální hudební aparaturu za desítky tisíc korun. „Při prohlídce místa likvidátorům tato ztráta nezapadala do celkového obrazu domácnosti. Na dotazy ohledně využití aparatury pár odpovídal vyhýbavě, nikde nebylo stopy po tom, že by manželé měli bližší vztah k hudbě. Nicméně doklady k aparatuře řádně doložili. Teprve podrobným zkoumáním pořizovacích dokladů a šetřením u prodejce bylo zjištěno, že techniku zakoupil jejich zeť, který ovšem mezitím zatoužil po jiné a vloupání k rodičům své ženy bral jako příležitost, jak přijít k penězům na nové zařízení,“ vypráví Eva Svobodová.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+2
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 25 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

1. 3. 2013 16:51, Marcela

Dobrý den já osobně souhlasím se všemi příspěvky , které jsou zde uvěřejněny. Ale milá paní vy víte moc dobře, že co tady píšete je z větší části jen obrana společnosti a vaší osoby. Víte vše vyplave na povrch velice brzy a pan Weiss,pan Robert a hlavně jednatelé společnosti nesou plnou odpovědnost. Za uzavírání smluv o IŽP. Váš takzvaný aktivační systém je jen jeden velký podvod. Konečně jsem pochopila jak to funguje jestli chci mít smlouvu zdarma musím přivést nebo doporučit 3 klienty, ale to je jen na jeden rok . Takže jestli tito tři chtějí totéž tak potřebují 9 doporučení a jestli to budou chtít i tito tak už je to 27 rádoby klientů . Takže Vážená toto je princip letadla nebo pyramidy,protože těch 27 bude chtít smlouvu též rok zadarmo tak musí přívézt dalších 81 rádoby klientů super. A abych mohla pracovat ve vaší rádoby společnosti musela jsem si uzavřít tento produkt. Jistě víte, že pracovních příležitostí je málo a já jsem samozřejmě souhlasila ,ale když jsem chtěla odejít tak mě firma žádala, hlavně pan Robert i pan Weiss, abych smlouvu nerušila, že smlouvu takzvaně podloží . A to se samozřejmě nestalo nikdo nic neplatil a já teď musím uhradit dluh společnosti AXA a tento dluh mi nikdo neodpárá . Toto je jednání poradců společnosti Lektor Profit. Tito lidé nemohou klidně spát, protože vědí, že vše zde je pravda včetně všech příspěvků shora uvedených já jsem v této společnosti pracovala. S pozdravem. Bývalá kolegyně.

+119
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

1. 3. 2013 13:08, ....

Dobrý den, chápu Vaše rozčílení , já sama jsem také naštvaná, byla jsem v té firmě a to co tu píšete jsem teda vůbec nezažila. Naopak poradci mi vše vysvětlili a smlouvu se mnou sepsal licencovaný obchodník, který se mi prokázal licencí od ČNB a ten mě také seznámil s podrobnostmi ohledně produktu je to od vás všech pěkný hnus taky mám dluh vůči pojišťovně, jsem však oproti vám asi jediná dospělá a nesu zodpovědnost za své chování. Do smlouvy jsem mohla kdykoli nahlédnout v průběhu těch tří dnů před podpisem, což jsem považovala za fér . Moc dobře víte, že smlouvu vždy a zásadně sepisoval a vysvětloval licencovaný manažer. Pokud jste měli možnost přečíst si SM a jsem přesvědčená o tom, že vám tuto možnost neodepřelí ,tak kdo je tady hloupej ???Firmu Lektor znám velice dobře a vím, že tento postup byl stejný u všech zájemců o spolupráci. Nechci se jich zastávat , jen vím, že si to od Vás nezaslouží…. Každý zájemce o spolupráci měl možnost se svobodně rozhodnout ,tři dny mohl být v kancelářích společnosti a sledovat co se tam děje a jak to vše funguje. Měla jsem i vlastní tým a proces se stále opakoval i u mích doporučení !!! Navíc pokud vás někdo nutil k podpisu a nevěřím ,že tomu tak bylo, pak jste určitě věděli stejně jako já, o dvouměsíční výpovědní lhůtě nebo né ?! Nebudu se tady dohadovat o tom co bylo a nebylo správné od vedení spol. jen se nad sebou zamyslete já to udělala a už nechci mít nic společného s podobným obchodem!!!

-102
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Martin Žáček: Češi ročně spáchají pojistné podvody za stamiliony

12. 11. 2011 | Petra Dlouhá | 18 komentářů

Martin Žáček: Češi ročně spáchají pojistné podvody za stamiliony

Zajímá vás, jaká je šance, že se pomocí GPS zabezpečení podaří zachránit ukradené auto? Jaké pojišťovací podvody zkoušejí čeští řidiči nejčastěji? Bourají více ženy, nebo muži? O tom... celý článek

Pojišťovny očekávají nárůst podvodů

10. 10. 2011 | Světlana Rysková | 7 komentářů

Pojišťovny očekávají nárůst podvodů

Na jedné straně může pachatele čekat až deset roků kriminálu. Na druhé si může přijít na miliony korun. Pokud je na takovou sumu pojištěný. Pojistné částky ovšem rostou a pojišťovny... celý článek

Kdo je kdo v pojišťovně: mobilní technik

22. 6. 2011 | Věra Tůmová

Kdo je kdo v pojišťovně: mobilní technik

Mobilní technici v pojišťovně jsou takoví fajnšmekři. Nestačí jim mít jen odbornost a nadšení pro auta či nemovitosti. Musí mít i velký cit pro nesrovnalosti. Pokud na ně mají opravdu... celý článek

Kdo je kdo v pojišťovně: likvidátor

21. 4. 2011 | Věra Tůmová | 12 komentářů

Kdo je kdo v pojišťovně: likvidátor

„Naživo“ uvidí svého likvidátora dnes jen málokdo. Největší pojišťovny rozdělily proces likvidace pojistné události do několika etap, aby se minimalizovaly případné podvody. Zatímco... celý článek

Čechům docházejí peníze. Zkoušejí proto podvádět pojišťovny

10. 8. 2010 | Věra Tůmová | 2 komentáře

Čechům docházejí peníze. Zkoušejí proto podvádět pojišťovny

Pojišťovny v Česku hlásí poměrně vysoký růst počtu pojistných podvodů. Souvisí to prý i se zhoršující se finanční situací rodin. Když už neví, kde peníze vzít, zkusí oblafnout pojišťovny. celý článek

Partners Financial Services