Česká pojišťovna například loni odhalila podvody, které ji mohly stát až 338 milionů korun – absolutní rekord v historii ústavu. Celková hodnota odhalených pojistných podvodů se proti roku 2010 zvýšila o 22 procent, ve srovnání s rokem 2009 jde dokonce o čtyřicetiprocentní nárůst. Zástupci České pojišťovny upozorňují na to, že na vzrůstající počet pojistných podvodů mají významný vliv také finanční problémy mnoha českých domácností. „Když se zhoršuje ekonomická situace, jsou lidé náchylní k podvodné činnosti. Častěji než kdy dřív se setkáváme s případy, kdy se k podvodu uchýlili i jinak bezúhonní lidé kvůli svým finančním problémům,“ říká Ludvík Bohman, vrchní ředitel úseku vnitřních věcí České pojišťovny.
Rekordní objem pojistných podvodů eviduje také pojišťovna Generali. Za loňský rok její detektivové odhalili podvody ve výši takřka 74 milionů korun, což je sedmkrát víc než před třemi lety. Podobně jako ze statistik České pojišťovny vyplývá i z materiálů pojišťovny Generali, že se podvodníci stále častěji orientují na vyšší částky v řádech milionů korun. K tomu využívají zejména podvody při pojištění luxusních automobilů a dražších nemovitostí.
Pojišťovna Uniqa sice v loňském roce řešila menší počet pojistných podvodů než v roce 2010, jejich celková hodnota však meziročně vzrostla. Situace ale prý mohla být ještě horší. „Svoji roli sehrála absence větších katastrofických škod, které bývají pro podvodníky tradičně dobrou příležitostí,“ připomíná tisková mluvčí Uniqa pojišťovny Eva Svobodová. V letech, kdy se Českou republikou přehnala povodňová vlna nebo ničivý orkán, totiž vždy výrazně vzrostl počet těch, kteří chtěli využít řádění živlů k pojistným podvodům.
Národ podvodníků? Jinde nejsou lepší!
Zástupci pojišťoven se ale shodují na tom, že pojistných podvodů v České republice nepřibývá rychleji než v jiných evropských státech. „Určitě se nedá říct, že by Češi podváděli víc než zbytek Evropy. S pojistnými podvody se potýkají pojišťovny na celém světě. Roli hraje řada faktorů, například to, jak funguje místní policie, jaký prostor dostávají organizované skupiny páchající trestnou činnost, jaká je míra korupce, jak častý je výskyt používání bezpečnostních systémů, které umožňují vyhledat vůz přes satelit,“ vysvětluje Tomáš Zavoral, tiskový mluvčí České pojišťovny. Pojistným podvodům se nevyhnou ani vyspělé státy s vysokými etickými standardy. Například v Norsku se pojišťovny musí často potýkat s podvodníky, kteří shodí porouchané vozidlo z fjordu do moře a následně oznámí pojišťovně jeho krádež.
Celosvětové statistiky uvádějí, že zhruba 14 procent všech hlášených pojistných událostí může být klasifikováno jako pojistný podvod, přičemž údajně až 35 procent pojištěnců v oblasti pojištění motorových vozidel se pokusí svou pojišťovnu podvést. „Lidé, kteří se o pojistný podvod pokusí, si možná ani neuvědomují, že se jedná o trestný čin s horní hranicí sazby nepodmíněného odnětí svobody až na deset let. V případě jeho prokázání je pozdě na snahu vrátit již vyplacené peníze nebo na ‚objasňovací‘ dopis, že se vlastně nic nestalo a škoda nemusí být nahrazena,“ varuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.
Nejčastěji to zkoušíme s autem
Statistikám pojišťoven jasně vévodí podvody s pojištěním automobilů. Při nich se lidé snaží fingovat dopravní nehody nebo se pokoušejí předkládat nadhodnocení faktury za opravu vozidla. Často se ve výčtu podvodů objevují také časově posunuté škodní události. „Pachatelé například importují vrak vozu s dokumenty, které ‚převedou‘ na jiné auto stejné značky, barvy a stejných parametrů, které nechají pro tento účel na objednávku ukrást. Nově zrozený automobil pojistí a vzápětí ho nechají například shořet. Vzniklou ‚újmu‘ pak chtějí nahradit od pojišťovny,“ popisuje jeden z obvyklých triků Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. I zástupci pojišťovny Generali upozorňují na podvody s luxusními automobily, při kterých se rovněž používá dvojí identita vozidla. Rozložení druhů pojistných podvodů se však pomalu mění. „Stále sice platí, že se většina podvodů týká pojištění motorových vozidel, intenzivně však roste objem odhalených podvodů v pojištění majetku a odpovědnosti za škodu,“ upozorňuje Ludvík Bohman z České pojišťovny.
Perličky
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
1. 3. 2013 16:51, Marcela
Dobrý den já osobně souhlasím se všemi příspěvky , které jsou zde uvěřejněny. Ale milá paní vy víte moc dobře, že co tady píšete je z větší části jen obrana společnosti a vaší osoby. Víte vše vyplave na povrch velice brzy a pan Weiss,pan Robert a hlavně jednatelé společnosti nesou plnou odpovědnost. Za uzavírání smluv o IŽP. Váš takzvaný aktivační systém je jen jeden velký podvod. Konečně jsem pochopila jak to funguje jestli chci mít smlouvu zdarma musím přivést nebo doporučit 3 klienty, ale to je jen na jeden rok . Takže jestli tito tři chtějí totéž tak potřebují 9 doporučení a jestli to budou chtít i tito tak už je to 27 rádoby klientů . Takže Vážená toto je princip letadla nebo pyramidy,protože těch 27 bude chtít smlouvu též rok zadarmo tak musí přívézt dalších 81 rádoby klientů super. A abych mohla pracovat ve vaší rádoby společnosti musela jsem si uzavřít tento produkt. Jistě víte, že pracovních příležitostí je málo a já jsem samozřejmě souhlasila ,ale když jsem chtěla odejít tak mě firma žádala, hlavně pan Robert i pan Weiss, abych smlouvu nerušila, že smlouvu takzvaně podloží . A to se samozřejmě nestalo nikdo nic neplatil a já teď musím uhradit dluh společnosti AXA a tento dluh mi nikdo neodpárá . Toto je jednání poradců společnosti Lektor Profit. Tito lidé nemohou klidně spát, protože vědí, že vše zde je pravda včetně všech příspěvků shora uvedených já jsem v této společnosti pracovala. S pozdravem. Bývalá kolegyně.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
1. 3. 2013 13:08, ....
Dobrý den, chápu Vaše rozčílení , já sama jsem také naštvaná, byla jsem v té firmě a to co tu píšete jsem teda vůbec nezažila. Naopak poradci mi vše vysvětlili a smlouvu se mnou sepsal licencovaný obchodník, který se mi prokázal licencí od ČNB a ten mě také seznámil s podrobnostmi ohledně produktu je to od vás všech pěkný hnus taky mám dluh vůči pojišťovně, jsem však oproti vám asi jediná dospělá a nesu zodpovědnost za své chování. Do smlouvy jsem mohla kdykoli nahlédnout v průběhu těch tří dnů před podpisem, což jsem považovala za fér . Moc dobře víte, že smlouvu vždy a zásadně sepisoval a vysvětloval licencovaný manažer. Pokud jste měli možnost přečíst si SM a jsem přesvědčená o tom, že vám tuto možnost neodepřelí ,tak kdo je tady hloupej ???Firmu Lektor znám velice dobře a vím, že tento postup byl stejný u všech zájemců o spolupráci. Nechci se jich zastávat , jen vím, že si to od Vás nezaslouží…. Každý zájemce o spolupráci měl možnost se svobodně rozhodnout ,tři dny mohl být v kancelářích společnosti a sledovat co se tam děje a jak to vše funguje. Měla jsem i vlastní tým a proces se stále opakoval i u mích doporučení !!! Navíc pokud vás někdo nutil k podpisu a nevěřím ,že tomu tak bylo, pak jste určitě věděli stejně jako já, o dvouměsíční výpovědní lhůtě nebo né ?! Nebudu se tady dohadovat o tom co bylo a nebylo správné od vedení spol. jen se nad sebou zamyslete já to udělala a už nechci mít nic společného s podobným obchodem!!!
V diskuzi je celkem (25 komentářů) příspěvků.