„Můj den dnes začal vlastně už včera,“ říká poněkud záhadně jeden z mobilních techniků, když ho náhodou zastihnu v centrále velké tuzemské pojišťovny. Aby mohl dnes vyrazit do terénu, musel si už den předtím ze systému „vyjet“ přidělené případy a domluvit si kvůli nim jednotlivé schůzky a obhlídky. A ráno pak vyráží do terénu. Nejezdí však po celé České republice. Zpravidla se pracovně pohybuje pouze v rámci svého kraje, respektive regionu, který má na starosti. Veškerou dokumentaci pak zpracovává doma. Práce mobilního technika je totiž rozdělená na práci v terénu a v domácí kanceláři.
„Mobilní technik, to jsou takové oči a uši pojišťovny. On vlastně vše vidí a prohlíží. Je v první linii, kdy má možnost vše v terénu osobně ověřit a ihned případně prozkoumat to, co se mu ‚nějak‘ nezdá. Funguje de facto jako prodloužená ruka likvidátora (o kterém píšeme v jiném díle seriálu). Projednává s klientem také rozsah škody a co je vlastně poškozené,“ popisuje terénní práci mobilních techniků jejich šéf, Jan Mach z pojišťovny Allianz. Z pražské kanceláře řídí v terénu tým dvacítky mobilních techniků specializovaných na automobily, motorky i další vozidla a tým desítku mobilních techniků zaměřených na majetkové škody.
Mobilní technici „přes auta“
Mobilní technici se specializací na vozidla to mají podle Macha, oproti těm druhým orientovaným na majetek, o něco jednodušší. U drobných škod se mobilní technici snaží klienta někdy spíše nasměrovat do některého z autoservisů smluvních partnerů, kteří mohou tyto prohlídky pro pojišťovnu zajišťovat sami. Pokud auto ovšem neprohlédne smluvní servis, musí ji provést mobilní technik pojišťovny. Ten, podobně jako likvidátor autopojištění, musí dobře rozumět autům. Ideální je, když je sám nějakou dobu v autoservisu pracoval, aby měl praxi a nemohl ho jen tak někdo oklamat.
Mobilní technik auta rovněž obyčejně obhlíží v autoservisu. Tam vyráží za klientem, jak nejrychleji to je možné. Prohlídky probíhají většinou už do druhého dne. Pokud je však auto nepojízdné, jede se přímo ke klientovi nebo na místo, kde vozidlo zanechal. Podle Macha je to nutné, neboť se prohlížejí prakticky všechna poškozená auta, motorky či další typy vozidel. „Jezdíme na prohlídky třeba i jen kvůli poškozenému blatníku či čelnímu sklu. Musíme totiž ověřit, že skutečně k tomu poškození vůbec došlo,“ vysvětluje běžnou praxi pojišťoven Mach.
Mobilní technici „přes majetková pojištění“
U mobilního technika pro majetková pojištění je podle Macha zase nejvhodnější vzdělání stavařina. „Jestliže mají mobilní technici takovéto vzdělání a praxi, vše ostatní se pak už mohou snadno naučit,“ podotýká Mach.
U majetkových škod fungují mobilní technici trošku jinak než u aut. V okamžiku, když se jedná o velkou škodu, musí mobilní technik pojišťovny nastoupit vždy a udělat prohlídku osobně. Majetkoví mobilní technici se ale zabývají i škodami z odpovědnostních pojistek, kdy klient něco rozbije třeba na návštěvě či v obchodě. Tedy vždy, když se jedná o nějaký majetek. „Děláme ale také kontroly pro průmyslová pojištění nebo prohlížíme i kombajny či speciální tovární stroje,“ dodává Mach.
Hlava mobilních techniků
Šéf mobilních techniků má den pracovně laděný ovšem poněkud jinak než jeho podřízení. Nejezdí tak často do terénu jako oni. Pokud tedy nejede s některým z nich na prohlídku, sleduje práci mobilních techniků podle různých parametrů a statistik. „V interním systému pojišťovny je vše snadno vidět. Každý mobilní technik má kupříkladu určitý limit prohlídek, které musí denně absolvovat a posléze i zpracovat. Současně má služební auto a v něm má namontovanou GPS. Při případné kontrole tak mohu hravě vidět, zda se dotyčný technik pohyboval po správné trase tam, kde měl, a nikoliv po nějakých soukromých aktivitách,“ říká Mach.
Vedle kontroly a řízení práce mobilních techniků má jejich šéf navíc na starosti rovněž spolupráci se smluvními servisy a dalšími obchodními partnery (autosalony atd.). Jedná s nimi třeba v situaci, když se na něj obrátí kolega likvidátor s tím, že má nějaký problém s autoservisem. Tedy kupříkladu když nesedí nějaká faktura nebo servis uměle prodlužuje dobu opravy, aby se mu více zaplatilo za vypůjčení náhradního vozidla.
Sdílejte článek, než ho smažem