Raiffeisenbank završila hlavní část převzetí klientů Equa bank. Velká odstávka, kterou avizovala do pondělního rána, skončila s předstihem v neděli odpoledne.
Klienti Equa, kteří současně neměli účet v Raiffeisenbank, už mohou přejít do žluto-černého elektronického bankovnictví Raiffky. Když se po odstávce poprvé přihlásí do dosavadního systému Equa, spustí se jim průvodce, který je provede aktivací nového bankovnictví.
Ti klienti Equa bank, kteří z dřívějška měli zároveň aktivní účet v Raiffeisenbank, ho už najdou ve svém internetovém a mobilním bankovnictví v Raiffeisenbank. Normálně jim funguje odesílání i přijímání okamžitých plateb, dostanou se k platební historii i dalším službám spojeným s obsluhou účtu.
„Přechod klientů Equa bank jsme spustili dříve, aby se omezení dotklo co nejméně klientů. Přecházet už mohou všichni klienti Equa bank. Internetové a mobilní bankovnictví Raiffeisenbank je pro ně připraveno,“ potvrzuje mluvčí Raiffeisenbank Tereza Kaiseršotová.
„Všem klientům už skončila odstávka internetového a mobilního bankovnictví,“ dodává mluvčí. Pro klienty Equa bank začala odstávka v pátek v osm hodin ráno a měla původně trvat až do pondělního rána. Pro původní klienty Raiffky začala odstávka v sobotu 12. listopadu v půl druhé v noci a měla trvat do nedělního večera.
„V týdnu od pondělí 14. listopadu očekáváme, že se bude velký počet klientů Equa bank seznamovat s naším online bankovnictvím. To může pár dní způsobovat chvilková omezení online služeb a kontaktního centra z důvodu jejich přetížení. Prosíme vás v těchto situacích o trpělivost, vše bude brzy fungovat, jak jste zvyklí,“ napsala Raiffeisenbank klientům před pár dny.
Převod investičních produktů z Equa bank skončí později. „Převody podílových listů do Raiffeisenbank budou realizovány postupně od 14. listopadu. Může se stát, že některé podílové fondy uvidíte v bankovnictví až později. Jakmile bude celé vaše investiční portfolio převedeno, obdržíte SMS zprávu. Následně si můžete vaše investice zkontrolovat v obchodním systému RBroker. Současně vaše investiční portfolio uvidíte v mobilním a internetovém bankovnictví Raiffeisenbank,“ píše banka klientům.
Z denního limitu karty je týdenní
Mnoho lidí zaskočil nedostatek peněz na platební kartě Equa. Raiffka je sice upozornila, že už od pondělí 7. listopadu nebude po celý týden možné měnit limity. Zapomněla však informovat, že z dosavadních denních limitů se stanou týdenní. Raiffeisenbank totiž – na rozdíl od Equa – umožňuje nastavit jenom týdenní, ne denní limity.
Ke změně z denního na týdenní limit (znovu v původní výši) došlo ve čtvrtek. To přineslo komplikace i pro některé lidi, kteří předtím měli na kartě dostatečný denní limit – do konce týdne totiž nově nemusel stačit ani k platbám, ani k výběrům z bankomatů. A kdo to zjistil až v pátek nebo během víkendu, nedostal se kvůli odstávce už ani do elektronického bankovnictví, aby si peníze z účtu přeposlal třeba na jinou kartu. Ve čtvrtek navíc – oproti plánu – některé platby kartou Equa bank nefungovaly kvůli výpadku.
Změna kódu banky a čísla účtu
Číslo účtu před lomítkem zůstává naprosté většině dosavadních klientů Equa bank stejné. Případy, kdy číslo účtu klienta Equa bylo shodné s číslem někoho z Raiffeisenbank, řešila banka individuálně. Jde o méně než jedno procento klientů Equa, řekla už dříve mluvčí Tereza Kaiseršotová.
Mění se jenom část za lomítkem, tedy kód banky. Od 14. listopadu můžou klienti používat kód Raiffeisenbank, tedy 5500. Dosavadní kód Equa bank 6100 nicméně bude fungovat souběžně ještě šest měsíců.
„Tuzemské platby a inkasa budou směrovány na původní kód banky 6100, který bude platný do 15. května 2023,“ říká mluvčí. Klienti tedy mají ještě půl roku, aby změnu účtu – tedy přinejmenším kódu banky – oznámili těm, kdo jim posílají peníze, především zaměstnavateli kvůli výplatě nebo pravidelným plátcům.
Výjimkou jsou důchody, různé sociální dávky nebo odvody na sociální pojištění. Raiffeisenbank se dohodla s Českou správou sociálního zabezpečení a Úřadem práce ČR na automatické změně.
„Banka zajistí výplatu důchodů, nepojistných sociálních dávek, podpor v nezaměstnanosti či příspěvků vyplácených zaměstnavatelům tak, aby změna neměla dopad na klienty a nemuseli u zmíněných institucí žádat o změnu účtu. Automaticky proběhne i změna bankovního spojení pro zasílání odvodů pojistného či záloh na pojistné na sociální zabezpečení a stejně tak vrácení případného přeplatku,“ říká Kaiseršotová a její slova potvrdily i obě zmíněné instituce. Klienti by proto v tomto směru neměli nic podnikat, dávky jim budou chodit bez přerušení.
Nové ověření plateb na internetu. Bez DCC a multiměnové karty
To základní se pro klienty Equa nezmění: I nadále mohou využívat účet zdarma včetně všech výběrů z bankomatů po celém světě. Tyto výhody totiž Raiffeisenbank v posledních letech zavedla i pro své původní klienty. Equa účet si zachová některé odlišnosti či úlevy oproti dosavadní nabídce Raiffky (například se na něj nevztahuje poplatek 19 korun měsíčně, pokud klient pro ověření příkazu v internetovém bankovnictví použije SMS místo aplikace – Raiffka ho pro své klienty zavedla před dvěma lety, ale od letošního října prakticky zrušila).
Po přechodu do nového bankovnictví nepřijdou dosavadní klienti Equa o šablony nebo seznam příjemců plateb. Banka slibuje, že je převede automaticky. Raiffka se postará také o převod trvalých příkazů a inkas včetně SIPO. Klientům zůstane dostupná také transakční historie a výpisy z účtu. Do aplikace Raiffeisenbank se ale nepřevede nastavení notifikací z aplikace Equa. Zájemce si je bude muset znovu nastavit.
Nemění se ani podmínky naprosté většiny stávajících produktů a služeb. Raiffeisenbank musí také dodržet podmínky týkající se spotřebitelských úvěrů nebo hypoték sjednaných v Equa, totéž platí samozřejmě i pro klienty při splácení.
Beze změny pokračují i dříve sjednané termínované vklady. Také spořicí účty Hit, Max i Extra zůstávají nastavené podle podmínek sjednaných v Equa bank. Už dříve Raiffka ujistila, že klientům plánuje zachovat výhodnější úročení ve srovnání s průměrem trhu.
Dosavadní platební karta Equa bude dál fungovat, nová by měla lidem přijít až při konci vyznačené platnosti. PIN kód pro výběry z bankomatů nebo platby u obchodníků zůstává stejný jako dosud. Nemění se ani nastavení mobilních plateb Apple Pay a Peněženka Google (Google Pay).
Důležitá změna však čeká na všechny klienty, kteří platí kartou Equa na internetu. Aby mohli dál ověřovat online platby, musí si nejdříve aktivovat internetové nebo bankovnictví Raiffeisenbank. Kdo je předtím ověřoval v aplikaci Equa, bude to dělat podobně v aplikaci RB. Avšak kdo ověřoval internetové platby kartou starším způsobem, tedy přes SMS kód a e-PIN, bude to mít složitější: místo SMS mu Raiffka pošle kód do mobilního nebo internetového bankovnictví, který se mu zobrazí až po přihlášení.
Změny čekají i multiměnový účet s navázanou kartou zdarma. Equa umožňovala otevřít si k běžnému účtu v korunách také účet v eurech a dolarech. Klientům pak stačila jediná karta, díky které při výběrech a platbách v zahraničí automaticky čerpali z běžného účtu v měně dané země – peníze se tak nepřevádí směnným kurzem, což jim ušetří peníze. Po přechodu do Raiffky však budou karty Equa nadále fungovat jen pro korunový účet. Zájemci mají dvě možnosti: Buď si ke každému cizoměnovému účtu pořídit novou kartu, která bude zdarma. Pokud však dál chtějí mít jenom jednu (multiměnovou) kartu, musí si ji pořídit v Raiffce a za každou vedlejší měnovou složku platit 29 korun měsíčně.
Equa bank byla jedna z mála, která klientům umožňovala zablokovat si nevýhodný měnový kurz při nechtěném využití „služby“ DCC (Dynamic Currency Conversion). Raiffeisenbank takovou pomoc dlouhodobě odmítá. Bývalým klientům Equa bank už potvrdila, že o tuto možnost přijdou, stejně jako o případnou blokaci poplatků za výběr ze zahraničních bankomatů (pokud je vybírá jejich provozovatel – takzvaný surcharge fee).
Raiffeisenbank nepřevezme od Equa ani funkci, díky níž se klientům před potvrzením platebního příkazu ukáže název účtu příjemce. Klient Equa mohl vidět název účtu příjemce, pokud z něho už přišla nějaká platba do banky (nemusela přijít přímo jemu). Equa loni odhadovala, že tímto způsobem se ověří příjemce před odesláním zhruba 80 procent plateb – i díky tomu měla minimum reklamací omylem zaslaných plateb.
Bývalí klienti Equa, kteří občas přijímají zahraniční platbu mimo oblast SEPA, si zatím nepohorší. Typicky jde o příchozí platbu v dolarech, zlotých a dalších měnách. Zatímco Equa chtěla poplatek jen 29 Kč, Raiffeisenbank si strhává jedno procento (minimálně 300 Kč a maximálně 1200 Kč). Klientům Equa zůstanou dosavadní ceny i pro tyto zahraniční platby díky tomu, že přejdou na speciální Equa účet, ne na některý z už existujících účtů v Raiffce.
Co získají navíc?
Co klienti získají navíc oproti tomu, co měli v Equa? Je to třeba zapojení do slevového programu RB Club. Podobně jako některé konkurenční banky nabízí slevy na zboží nebo služby při platbě kartou.
Některé klienty Equa potěší i výrazně vyšší počet poboček a bankomatů. Nově mohou používat i pobočky a klientskou linku Raiffeisenbank. Zatímco Equa provozovala ke konci loňského roku 39 poboček, Raiffeisenbank jich měla 106. Tam, kde budou dvě ve stejné lokalitě, zřejmě do budoucna nechá jenom jedinou, konkrétní kroky ale zatím neoznámila.
Raiffeisenbank má také víc bankomatů než Equa, nicméně pro klienty to při výběru hotovosti nemá v praxi vliv – výběry mají zdarma kdekoliv. Polepší si však díky vkladomatům: zatímco Equa umožňovala vklad hotovosti na 16 bankomatech, Raiffeisenbank jich má 130. Dotaz na zůstatek prostřednictvím cizího bankomatu bude nově zdarma, Equa za něj chtěla devět korun. Na druhou stranu skončí možnost zadávat platební příkazy před bankomat. A vkladomaty Equa byly jedinečné v tom, že vedle korun umožňovaly i příjem eur a dolarů, zatímco vkladomaty RB přijímají pouze koruny.
Okamžité platby mohli klienti Equa odesílat jenom z mobilní aplikace; Raiffeisenbank je nabízí jak v mobilním, tak v internetovém bankovnictví.
Klienti Equa dosud nemohou využívat bankovní identitu (Bank ID) pro snadné ověřování totožnosti při online komunikaci s veřejnou správou a některými společnostmi. Raiffeisenbank už službu spustila dříve a postupně by do ní měla přidat i nové klienty.
Konec po deseti letech
Equa patřila mezi menší banky, které v posledních letech získaly popularitu hlavně díky běžným účtům bez poplatků a výhodnějším spořicím účtům. Na tuzemském trhu působila od roku 2011, kdy britský AnaCap převzal českou pobočku italské Banco Popolare. Stala se součástí tehdejší vlny příchodu nových malých bank, které se snažily prosadit jednoduchými, rychlými a levnými službami.
Raiffeisenbank poskytuje v ČR bankovní služby od roku 1993. Převzetím Equa bank dál posílila v počtu klientů. Na jaře jich Raiffka měla přes 820 tisíc (se stavební spořitelnou 1,2 milionu), Equa přes 500 tisíc. Jejich součtem se může stát čtvrtou největší bankou po České spořitelně, ČSOB a Komerční bance – před Monetou, Fio a Air Bank.
Expanze Raiffeisenbank prostřednictvím akvizic začala v roce 2006, kdy od skupiny PPF koupila někdejší průkopnickou, ale ztrátovou eBanku. V roce 2015 převzala retailovou část české Citibank, o rok později pak internetovou banku Zuno z rakouské mateřské skupiny RBI. Loni získala klienty osobního bankovnictví ING Bank. Koupi Equa bank oznámila loni v únoru.
Olga Skalková
O bankách a finančních institucích píše od 90. let. Byla součástí ekonomického týmu Hospodářských novin, psala i na weby iHNed.cz a Aktuálně.cz. Teď píše externě pro Peníze.cz. Ráda tráví čas s rodinou a přáteli, chodí do... Další články autora.
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
13. 11. 2022 21:55, MaChal
Jo, přesně takové pocity mám taky. Bála jsem se, že to nebude fungovat ani během pondělí, takže tohle je fajn. Ale když v pátek zjistíte, že nemůžete platit kartou ani si vybrat z bankomatu, je to děs! Tohle přece mohli říct předem. Přemýšlel o tom někdo? Mám denní limit 3000 Kč ale najednou z něj byl týdenní! Další nákupy jsme plánovali na víkend. A nepomohla ani jiná karta, protože už jsem se nemohla dostat do internet bankingu a převést peníze jinam :( Slyšela jsem o RB spíš horší věci, ale chtěla jí dát šanci. Po tomhle přivítání se bojím co přijde dál.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
19. 11. 2022 17:35, Kojda
Kéž by limit byl jediný problém... to si nikdo nevšiml že spořící účet HIT nyní ztratil jako jednu z možností jak splnit podmínku pro bonusový úrok to, že je na něm 50 tisíc? tedy teď jediný způsob je buď platit účet za 50Kč měsíčně, nebo provést 3 platby... Tedy ze sloučení jsou akorát 2 nevýhody pro klienty, 0 výhod
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.