Předloni se sjednotila obsluha na pobočkách, od loňského listopadu se sloučily sazebníky i obchodní podmínky „modré“ ČSOB a „červené“ Poštovní spořitelny do jednoho dokumentu. Poslední fáze přijde letos: společné internetové bankovnictví.
Podle zatím jen základních informací pro klienty není jasné, jestli půjde pouze o přechod Poštovky do dosavadního internetbankingu ČSOB (v přehledu změn píše banka o jeho vylepšení), nebo jestli vznikne zcela nový internetbanking (jak naznačují nové obchodní podmínky, které začnou být účinné 1. dubna).
„V době od účinnosti podmínek bude probíhat převod klientů ze služeb Elektronického bankovnictví Poštovní spořitelny a ČSOB Elektronického bankovnictví na nové služby ČSOB Elektronického bankovnictví,“ uvádějí nové obchodní podmínky. Pro společný produkt pak používají jinou zkratku než pro dosavadní internetbanking ČSOB. Další podrobnosti zjišťujeme od mluvčího banky, doplníme je později.
Změna každopádně neproběhne plošně hned k 1. dubnu, ale má být postupná a konkrétní klienti se o ní prý včas dozvědí.
Nová identita
I kdyby šlo jenom o vylepšenou podobu jejich dosavadního internetbankingu, čeká i na klienty ČSOB přinejmenším jedna změna. Místo dosavadního jména a hesla se nově začnou přihlašovat prostřednictvím ČSOB Identity. Tu si někteří dobrovolně aktivovali už dřív – zatím byla potřeba hlavně pro multibanking (přístup k účtu prostřednictvím jiných bank) a nově i pro ověření při přístupu na Portál občana a podobné služby. Do samotného internetbankingu – tedy ke svému účtu – však i klienti s aktivovanou Identitou dál vstupovali s dřívějšími přihlašovacími údaji.
„V první polovině roku plánujeme postupný přechod retailových klientů k službám ČSOB Identity. Tím dojde k nahrazení stávajícího způsobu přihlašování do internetového a mobilního bankovnictví,“ říká mluvčí Patrik Madle. Část klientů, kteří si aktivovali Identitu už dřív, si tedy nebude muset dál pamatovat dvě různá přihlašovací jména a hesla. Nově začne být přihlašování k účtu pomocí Identity povinné pro všechny klienty – takže ti zbývající si ji budou muset nejdříve aktivovat. To sice jde jednoduše prostřednictvím dosavadního internetbankingu, jenže podmínky pro heslo jsou komplikovanější: přinejmenším devět znaků a musí jít o kombinaci malých a velkých písmen s čísly nebo speciálními znaky (u dosavadního přihlášení k účtu stačí i heslo tvořené pěti čísly).
ČSOB je spolu s Českou spořitelnou první, kdo umožnil klientům, aby se díky bankovní identitě snadno dostali k online službám státu, především ke zmíněnému Portálu občana. U ČSOB se už tak mohou přihlásit všichni klienti, kteří si doteď sjednali ČSOB Identitu. Kdo si ji teprve nově aktivuje, může při prvním přihlášení k Portálu občana narazit na několikaminutové zdržení: stát ho musí nejdříve „zaregistrovat“, tedy porovnat jeho totožnost se státními registry. O novince, která výhledově nabídne i ověření vůči soukromým společnostem (dodavatelům energie, telekomunikačním operátorům, e-shopům, sázkovým společnostem a podobně), jsme podrobně psali na začátku ledna.
Nové mobilní bankovnictví
Pro chytré telefony chystá ČSOB zcela nové mobilní bankovnictví pod názvem ČSOB Smart, které nahradí stávající ČSOB Smartbanking. „Bude rychlejší, přehlednější a přinese i pár zajímavých novinek,“ píše zatím bez bližších podrobností.
V mobilních aplikacích se objeví i virtuální asistentka Kate, která pomůže sjednat třeba cestovní pojištění nebo připomene konec platnosti karty.
Hlavní změny v sazebníku
ČSOB včetně Poštovní spořitelny od 1. dubna zruší poplatek za změnu limitu platební karty pro platby na internetu a pro transakce na poště. V praxi to pomůže lidem, kteří si změní limit osobně na pobočce ČSOB nebo České pošty, případně telefonicky. Poplatek 25 Kč za takovou změnu přitom banka zavedla teprve od loňského listopadu.
Aby to nebylo tak jednoduché: Poplatek 25 Kč na změnu limitu platební karty pro platby u „kamenných“ obchodníků nebo pro výběry z bankomatu bude ČSOB účtovat dál. Samozřejmě jenom v případě, když takovou změnu chcete provést na pobočce, na poště nebo telefonicky. Naopak přes internetové nebo mobilní bankovnictví jsou jakékoliv změny limitů na kartě bez poplatku – na tom se nic nemění.
Klienti od 58 let (s nastaveným zvýhodněním na Plus Kontu) budou mít od dubna zdarma odchozí úhrady zadané platební kartou na poště. Cílem je snazší obsluha jejich účtu.
Na druhou stranu pro všechny klienty zdraží poplatky za transakce, které se jinak dají vyřídit zdarma v internetovém a mobilním bankovnictví. Jde o:
- výběr hotovosti na pobočce ČSOB (zdražení z 80 na 100 Kč),
- odchozí úhrady zadané dokladem na pobočce ČSOB nebo telefonicky (z 75 na 95 Kč), přes sběrný box (z 60 na 75 Kč) a dokladem na poště (z 40 na 60 Kč),
- odchozí úhrady kartou na poště (z 25 na 30 Kč, kromě zmíněného zvýhodnění pro klienty od 58 let),
- vklad hotovosti provedený třetí osobou na účet (z 100 na 125 Kč).
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 1. 2021 10:50, Jarda
Citace - Michal / 14.01.2021 10:19
ČSOB má úplně nový internetový bankovnictví od poloviny roku 2017. Nebyl to žádnej revoluční skok, ale není pravda, že by s tím pět let nic nedělali :)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 1. 2021 10:47, Marie
A jak se banka nově bude bránit vykrádání účtu.Přesně-důchod mám 8600 který mi chodí na účet.Takže tam skoro nikdy nic není.Náhodou jsem v lednu zjistila šest plateb které jsem neprovedla na celkovou částku 2500 odešlo z Bruselu.Hlásila jsem bance hned dokud to bylo blokované na účtu.Nemohli PRÝ udělat nic až když to odešlo.Odešel debet.Tak moc prázdný účet mám.Do Bruselu nemohu v žádném případě.JSEM V ŠOKU JAK MÁLO JE BANKA PŘIPRAVENA NA PODOBNÉ AKCE HEKRŮ.HLAVNĚ KDYŽ SE ZDRAŽUJE A NUTÍ SENIORY K ÚČTŮM.
V diskuzi je celkem (15 komentářů) příspěvků.