Komerční banka vystrašila klienty. Špatně zaúčtovala platby kartou
14. 3. 2024 | Kateřina Hovorková
Klientům Komerční banky se v elektronickém bankovnictví ukazoval chybný údaj o platbě kartou ze středy 13. března, případně byly platby bez popisu.
Zdroj: ČSOB
ČSOB od listopadu ukončí vydávání a obnovu platebních nálepek. Pro dosavadní uživatele mají dál fungovat do vyznačeného konce platnosti. Rozhodnutí se týká nálepek k debetním i kreditním kartám, a to včetně značky Poštovní spořitelna.
Jako náhradu doporučuje ČSOB klientům platby chytrým telefonem prostřednictvím služeb Google Pay a Apple Pay nebo chytrými hodinkami (Garmin Pay).
Stejný krok chystá i Česká spořitelna. Nálepky přestane vydávat od ledna 2021. Jejich dosavadní majitelé je budou moct dál používat, ale – po konci platnosti nebo případném znehodnocení – už potom nedostanou novou.
„Nálepku má 17 tisíc klientů. Aktivně ji však používá – tedy pro aspoň jednu platbu za měsíc – jen kolem deseti tisíc,“ říká mluvčí České spořitelny Filip Hrubý. Ještě loni v červnu mělo nálepku 25 tisíc klientů, aktivní byla zhruba polovina. Už tehdy šlo o malý zlomek z 2,7 milionu osobních účtů, které spořitelna vede.
Nálepky podle Hrubého jednoznačně převálcoval zájem o přímé platby chytrým mobilem či hodinkami. Vedle Google Pay a Apple Pay nabízí Česká spořitelna i Garmin Pay a Fitbit Pay.
Jako první přestala vydávat nové nálepky Moneta Money Bank. Od loňského července se pak rozhodla pro radikální krok a „vypnula“ nálepky i dosavadním uživatelům.
S nálepkami přišla od roku 2013 ještě jako GE Money Bank. Jejich největší popularitu zaznamenala během roku 2015, kdy počet vydaných nálepek překročil 30 tisíc. Jenže: Tohle číslo pak překonaly moderní platby přes Apple Pay, Google Pay, Garmin Pay a Fitbit Pay už za první měsíce fungování.
Se začátkem letošního roku přestala nálepky nabízet Raiffeisenbank. Jejich fungování sice dál podporuje, ale uživatele motivovala k přechodu na modernější řešení i finančně: Když se jich nevzdali do konce března, výrazně si připlatí. Zatímco předtím byla v rámci účtu jedna nálepka zadarmo a případná další vyšla na 10 korun měsíčně, od začátku dubna přijde každá na 50 korun měsíčně – tedy i ta jedna jediná.
„Počet nálepek klesl z přibližně 52 tisíc na necelých 21 tisíc,“ upřesňuje vývoj posledních měsíců Petra Kopecká, mluvčí Raiffeisenbank.
Další banky, které platební nálepky nabízejí, stále vyhoví i novým zájemcům.
„Celkový počet nálepek se snižuje měsíčně o několik set, zejména kvůli neobnovení nálepek s propadlou platností. Žádosti o nové ale stále vyřizujeme. Žádné rozhodnutí o jejich konci u nás nepadlo, byť se na čísla pravidelně díváme,“ říká mluvčí Air Bank Jana Karasová.
Nálepky nechává v nabídce i Banka Creditas. „S nástupem mobilních plateb Google Pay a Apple Pay jsme očekávali, že zájem o využívání platebních nálepek půjde k nule. Čísla nicméně zatím ukazují, že si své uživatele udržely, byť míra jejich využívání není s mobilními platbami srovnatelná a v čase klesá. Ukázalo se, že existuje skupina lidí, kteří chtějí mít malou alternativu plastové karty a současně buď nechtějí používat smartphone, nebo se registrovat do Apple či Google Pay. Část tvoří lidé vyššího věku, ale nejde jen o ně,“ vysvětluje mluvčí Lucie Brunclíková.
Klienti Creditas mají řádově tisíce platebních nálepek, v poslední době (od spuštění mobilních plateb) nových aktivací ubývá. „Z celkového počtu nově vydávaných karet nálepky stále tvoří zhruba čtyři procenta, klienti je obvykle volí jako doplňkový produkt ke klasické platební kartě. Platebními nálepkami jsou prováděna zhruba dvě procenta z celkového počtu transakcí,“ upřesňuje Brunclíková.
V nejbližší době neplánuje rušit nálepky ani mBank. A podle dostupných informací se k tomu nechystá ani Hello bank, která – na rozdíl od zmíněných konkurentů – klientům zatím nenabídla mobilní platby Google/Apple Pay.
S inovací ve formě platebních nálepek, vydávaných jako doplněk ke kartám Mastercard (Maestro) a později i Visa, přišla v Česku jako první Citibank v roce 2011. GE Money Bank ji následovala od začátku roku 2013.
Většina bank už převede peníze v řádu vteřin, a to kdykoliv. Které to umí, na co si dát pozor a co čekat, když okamžité platby nemůžete využít?
Koronavirus napadl i spořicí účty. Zatímco před rokem začínaly nejvyšší úroky dvojkou, teď budete rádi za polovinu.
mBank přichází s vylepšením, které by přivítali i klienti konkurence. Podobnou inovaci chystá Fio. Snadnou ochranu před čím dál víc rozšířenými triky ale mnoho bank dál odmítá.
Technologie zvaná PayPass tehdy zaujala bezkontaktním řešením. I klasické platební karty totiž bylo před deseti lety nutné vkládat do terminálu a zadávat PIN při každé platbě. S první bezkontaktní kartou v Česku přišla Citibank krátce před nálepkou – v červnu 2011. Majitelé s nimi mohli platit prakticky jen v zahraničí, protože terminály v tuzemsku to ještě neuměly. Situace se začala měnit od podzimu 2011, kdy s bezkontaktními kartami (a novými terminály pro obchodníky) přišla Česká spořitelna.
Chytré mobily v dnešním smyslu tehdy ještě prakticky neexistovaly, jejich předchůdce si navíc málokdo mohl dovolit. Nalepit si bezkontaktní kartu na telefon nebo třeba na klíčenku tak vypadalo jako moderní řešení, než se rozšíří telefony podporující technologii NFC.
Nálepky jako dodatkové karty mají i další výhody. Třeba že si kromě dalších cenností (mobil, klíčenka...) nemusíte ještě zvlášť hlídat kartu, což ocení i děti. Nebo že můžete platit, když se vám vybije telefon. Nemluvě o lidech, kteří smartphone nebo aplikaci nemají.
Některé banky s nálepkami nikdy nepřišly: Komerční banka, Equa, Fio, UniCredit nebo Sberbank. Buď jim od začátku z delšího pohledu nevěřily, nebo zrovna nepatřily k inovátorům.
„Bezkontaktní nálepky jsme nikdy nenabízeli, ani jsme jejich zavedení neplánovali. Považovali jsme je za slepou cestu a naopak jsme se soustředili na cílová řešení jako jsou Google Pay a Apple Pay,“ vzpomíná Michal Teubner, mluvčí Komerční banky.
Podobně to vidí i v Equa bank. „Nezaznamenali jsme po nich tak vysokou poptávku, abychom je zavedli. Navíc dnes s Google Pay a Apple Pay postrádají smysl,“ říká mluvčí Markéta Dvořáčková.
Držíte se udržitelnosti?
Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
12. 8. 2020 9:43, xls
Ze strany bank dost hloupý krok, protože to přece jen dost lidí (ať už z jakýchkoli důvodů) používá, vyhovuje jim to a je to jen kus plastu, který bance přináší s nevelkými náklady procenta z obratu.
Já tím např. řeším placení manželky, která má nálepky k mým kreditkám a všude jimi platí. Když ČSOB nálepku zruší, tak bude platit jinou nálepkou/kartou jiné banky a ČSOB utře.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
12. 8. 2020 16:41, Zdeněk
Jedine hotovost!
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (35 komentářů) příspěvků.