Hledáte dobrý internetový obchod? Podívejte se, zda má spotřebitelský audit

František Mašek | rubrika: Jak na to | 31. 5. 2010
Hledáte dobrý internetový obchod? Podívejte se, zda má spotřebitelský audit
Nenaletět podvodníkům, nebo vyhnout se zbytečným potížím, může být, hlavně u obchodů přes internet, obtížné. Jedno z vodítek, jak si mezi nimi správně vybrat, nabízí Spotřebitelský audit obchodních podmínek od Sdružení obrany spotřebitelů.

Koupit přes internetparfém, elektroniku, domácí spotřebiče, či nějaký netradiční dárek, není nic neobvyklého. Problém ale někdy nastává, když má internetový prodejce zboží dodat, nebo při jejich reklamaci. Přes veškerou opatrnost můžete naletět podvodníkům. Nebo obtížně reklamovat zboží, a to jen proto, že firma, která je prodává, okopírovala obchodní podmínky jiné společnosti, které odporují zákonům a poškozují spotřebitele. A třeba ani neví, že porušuje zákon.

Z řady kritérií, podle nichž si zákazníci vybírají kvalitní internetový obchod, lze vybrat dvě: čím déle firma existuje, tím větší je šance, že v pořádku plní závazky. Nezapomeňte se také podívat, zda na ni nejsou nějaké stížnosti na internetu. Jiný, daleko průkaznější, způsob výběru firmy představuje Spotřebitelský audit obchodních podmínek a logo SAOP, které od června roku 2007 uděluje Sdružení obrany spotřebitelů(SOS).

Audit má zabránit tomu, aby podnikatelé, hlavně využívající internet, mechanicky kopírovali cizí obchodní podmínky a lavinovitě tak nešířili nelegální ujednání, která obsahují, nebo zvyklosti, které odporují českému právu.

K nejčastějším prohřeškům internetových firem, působících v Česku, chybí podle vedoucí právničky SAOP Martiny Neuročné název, sídlo, IČ, údaj o zápisu do obchodního rejstříku, nebo jiné evidence. Často také není uvedeno, že je kupní cena konečná, včetně DPH, dalších daníči poplatků.

Spotřebitelský audit obchodních podmínek

Dodací a platební podmínky bývají zpravidla v pořádku. Velké nedostatky ale obsahují ustanovení o možnosti odstoupit od smlouvy  bez udání důvodu. Prodejce je podmiňuje neporušeností obalu či zboží, když není tato podmínka splněna, nechce od smlouvy odstoupit. Podle zákona o ochraně spotřebitelea občanského zákoníku má ale prodejce nárok jen na úhradu nákladů spojených s vrácením zboží zpět výrobci. Poškození nebo opotřebení zboží může nárokovat jen jako náhradu nákladů, souvisejících s uvedením výrobku do původního stavu a započtením proti zaplacené kupní ceně. Porušení obalu se tedy netýká.

Někteří prodejci také nesprávně uznávají reklamaci zbožíjen v originálním obalu. Podle zákona ale stačí jen obal vyhovující – pro bezpečnost přepravy, nebo chránící před mechanickým poškozením.

Obchodní podmínkytaké často neuvádějí, že spotřebitel může písemně žádat o výmaz osobních dat ze systému (sféry) prodejce a kam má žádost poslat. Provozovatel internetových obchodů musí navíc jako správce osobních údajů sdělit Úřadu pro ochranu osobních údajů, že chce zpracovávat osobní data.

Za nejdůležitější ustanovení pokládá Neuročná dobu vzniku kupní smlouvy přes internet. Podle SOS vzniká v okamžiku, kdy kupující odešle objednávku a dodavatel ji přijme. Kupujícímu to ihned potvrzuje informativním emailem. Na vznik smlouvy to ale nemá vliv. Umístěním nabídky prodeje zboží na internetujiž totiž prodávající „vyjadřuje vůli uzavřít kupní smlouvu na zboží nebo službu za uvedených podmínek vůči neurčitému okruhu osob“. Kupní smlouva tak vzniká, když prodávající dostane závaznou objednávku kupujícího podle nabídky (cena v nabídce a podmínky by se již neměly měnit). Vzniklou smlouvu (včetně dohodnuté ceny) lze tedy měnit nebo rušit jen po dohodě obou stran nebo ze zákonných důvodů.

Alternativní známka důvěry pro férový obchod od Asociace pro elektronickou komerci

Firmy, žádající o spotřebitelský audit, mají dvě možnosti. SOS jim může zkontrolovat obchodní podmínky a zpracovat doporučení, co mají změnit, nebo zpracovat zcela nové obchodní podmínky. SOS vypracuje audit do 45 dnů od podpisu smlouvy.

Cena auditu se podle rozsahu a časové náročnosti úprav pohybuje mezi sedmi a deseti tisíci korun plus DPH. V případě vypracování nových obchodních podmínek se určí individuálně.

Logo SAOP je možné využívat rok, jeho prodloužení stojí dva tisíce korun. SOS ale před jeho udělením znovu posoudí, zda obchodní podmínky firmy odpovídají zákonu.

V současné době vlastní logo SAOP a osvědčení o provedení spotřebitelského auditu 136 firem. Jde většinou o internetové obchody. Ty mohou získat i alternativní známku důvěrypro férový obchod od Asociace pro elektronickou komerci. (Více si o známce APEK přečtete v článku Při nakupování po internetu sledujte známky důvěry).

SOS garantuje pouze správnost obchodních podmínek podnikatelů, kteří získali logo SAOP. Nemůže ale kontrolovat chování podnikatele. Certifikát tedy nezaručuje, že spotřebitel nebude mít potíže s reklamací. Umožňuje ale, aby se odvolal na obchodní podmínky, odpovídající legislativě.

Kdyby se objevilo více stížností na držitele SAOP, může mu SOS logo odebrat, nebo ho po uplynutí roku neprodlouží. Z logiky věci vyplývá, že kdo si nechá udělat spotřebitelský audit, těžko zůstane na půli cesty a bude se snažit, aby o něj nepřišel.

Držíte se udržitelnosti?

Držíte se udržitelnosti?

Generali Česká pořádá soutěž SME EnterPRIZE, která oceňuje udržitelné podnikání. Přihlásit se můžete do 5. dubna.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

-7
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 0 komentářů

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Nakupujete v zahraničí online? Máte stejná práva jako při nákupech doma.

12. 4. 2010 | František Mašek

Nakupujete v zahraničí online? Máte stejná práva jako při nákupech doma.

Řadu věcí koupíte levněji v zahraničí. Od loňska máte i při těchto nákupech přes internet stejná práva, jako byste nakupovali v Česku. Pokud se při reklamaci dostanete do potíží, pomůže... celý článek

Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

24. 2. 2010 | František Mašek | 27 komentářů

Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

Při rozhodování o oprávněnosti reklamací na rozlepené boty, vady textilu, nebo jiných výrobků, vám může pomoci soudní znalec. Za posudek musíte zaplatit, ale při úspěšné reklamaci se... celý článek

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

19. 2. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

Manuál klienta: přečtěte si pečlivě reklamační řád

20. 5. 2009 | redakce Peníze.CZ

Manuál klienta: přečtěte si pečlivě reklamační řád

Reklamace služeb zprostředkovatelů a prodejců finančních produktů se zpravidla řídí reklamačními řádem firmy, pro kterou takový poradce pracuje. Je proto dobré se s ním seznámit ještě... celý článek

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

10. 3. 2008 | Táňa Chadrabová | 6 komentářů

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

Od dubna se spotřebitelé nebudou muset bránit proti nepoctivým obchodníkům pouze u soudu. Začne fungovat systém, kdy se lze svých práv domoci levněji a rychleji buď s pomocí zprostředkovatele,... celý článek

Partners Financial Services