Koupit přes internetparfém, elektroniku, domácí spotřebiče, či nějaký netradiční dárek, není nic neobvyklého. Problém ale někdy nastává, když má internetový prodejce zboží dodat, nebo při jejich reklamaci. Přes veškerou opatrnost můžete naletět podvodníkům. Nebo obtížně reklamovat zboží, a to jen proto, že firma, která je prodává, okopírovala obchodní podmínky jiné společnosti, které odporují zákonům a poškozují spotřebitele. A třeba ani neví, že porušuje zákon.
Z řady kritérií, podle nichž si zákazníci vybírají kvalitní internetový obchod, lze vybrat dvě: čím déle firma existuje, tím větší je šance, že v pořádku plní závazky. Nezapomeňte se také podívat, zda na ni nejsou nějaké stížnosti na internetu. Jiný, daleko průkaznější, způsob výběru firmy představuje Spotřebitelský audit obchodních podmínek a logo SAOP, které od června roku 2007 uděluje Sdružení obrany spotřebitelů(SOS).
Audit má zabránit tomu, aby podnikatelé, hlavně využívající internet, mechanicky kopírovali cizí obchodní podmínky a lavinovitě tak nešířili nelegální ujednání, která obsahují, nebo zvyklosti, které odporují českému právu.
K nejčastějším prohřeškům internetových firem, působících v Česku, chybí podle vedoucí právničky SAOP Martiny Neuročné název, sídlo, IČ, údaj o zápisu do obchodního rejstříku, nebo jiné evidence. Často také není uvedeno, že je kupní cena konečná, včetně DPH, dalších daníči poplatků.
Dodací a platební podmínky bývají zpravidla v pořádku. Velké nedostatky ale obsahují ustanovení o možnosti odstoupit od smlouvy bez udání důvodu. Prodejce je podmiňuje neporušeností obalu či zboží, když není tato podmínka splněna, nechce od smlouvy odstoupit. Podle zákona o ochraně spotřebitelea občanského zákoníku má ale prodejce nárok jen na úhradu nákladů spojených s vrácením zboží zpět výrobci. Poškození nebo opotřebení zboží může nárokovat jen jako náhradu nákladů, souvisejících s uvedením výrobku do původního stavu a započtením proti zaplacené kupní ceně. Porušení obalu se tedy netýká.
Někteří prodejci také nesprávně uznávají reklamaci zbožíjen v originálním obalu. Podle zákona ale stačí jen obal vyhovující – pro bezpečnost přepravy, nebo chránící před mechanickým poškozením.
Obchodní podmínkytaké často neuvádějí, že spotřebitel může písemně žádat o výmaz osobních dat ze systému (sféry) prodejce a kam má žádost poslat. Provozovatel internetových obchodů musí navíc jako správce osobních údajů sdělit Úřadu pro ochranu osobních údajů, že chce zpracovávat osobní data.
Za nejdůležitější ustanovení pokládá Neuročná dobu vzniku kupní smlouvy přes internet. Podle SOS vzniká v okamžiku, kdy kupující odešle objednávku a dodavatel ji přijme. Kupujícímu to ihned potvrzuje informativním emailem. Na vznik smlouvy to ale nemá vliv. Umístěním nabídky prodeje zboží na internetujiž totiž prodávající „vyjadřuje vůli uzavřít kupní smlouvu na zboží nebo službu za uvedených podmínek vůči neurčitému okruhu osob“. Kupní smlouva tak vzniká, když prodávající dostane závaznou objednávku kupujícího podle nabídky (cena v nabídce a podmínky by se již neměly měnit). Vzniklou smlouvu (včetně dohodnuté ceny) lze tedy měnit nebo rušit jen po dohodě obou stran nebo ze zákonných důvodů.
Firmy, žádající o spotřebitelský audit, mají dvě možnosti. SOS jim může zkontrolovat obchodní podmínky a zpracovat doporučení, co mají změnit, nebo zpracovat zcela nové obchodní podmínky. SOS vypracuje audit do 45 dnů od podpisu smlouvy.
Cena auditu se podle rozsahu a časové náročnosti úprav pohybuje mezi sedmi a deseti tisíci korun plus DPH. V případě vypracování nových obchodních podmínek se určí individuálně.
Logo SAOP je možné využívat rok, jeho prodloužení stojí dva tisíce korun. SOS ale před jeho udělením znovu posoudí, zda obchodní podmínky firmy odpovídají zákonu.
V současné době vlastní logo SAOP a osvědčení o provedení spotřebitelského auditu 136 firem. Jde většinou o internetové obchody. Ty mohou získat i alternativní známku důvěrypro férový obchod od Asociace pro elektronickou komerci. (Více si o známce APEK přečtete v článku Při nakupování po internetu sledujte známky důvěry).
SOS garantuje pouze správnost obchodních podmínek podnikatelů, kteří získali logo SAOP. Nemůže ale kontrolovat chování podnikatele. Certifikát tedy nezaručuje, že spotřebitel nebude mít potíže s reklamací. Umožňuje ale, aby se odvolal na obchodní podmínky, odpovídající legislativě.
Kdyby se objevilo více stížností na držitele SAOP, může mu SOS logo odebrat, nebo ho po uplynutí roku neprodlouží. Z logiky věci vyplývá, že kdo si nechá udělat spotřebitelský audit, těžko zůstane na půli cesty a bude se snažit, aby o něj nepřišel.
Sdílejte článek, než ho smažem