Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

František Mašek | rubrika: Jak na to | 24. 2. 2010 | 27 komentářů
Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.
Při rozhodování o oprávněnosti reklamací na rozlepené boty, vady textilu, nebo jiných výrobků, vám může pomoci soudní znalec. Za posudek musíte zaplatit, ale při úspěšné reklamaci se vám peníze vrátí.

Pan Stanislav se řídí zásadou, že není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. Když si vybíral novou zimní bundu, ignoroval levné i ty ve výprodejích. Až do loňského léta si myslel, že ho tento přístup – stejně štědrý byl k rodině - chrání před koupí nekvalitního zboží, které by pak musel reklamovat.

Jenže na bundě za několik tisíc korun se po čase pokazil zip. Stanislav vadu reklamoval, prodejna mu však zdvořile, ale jednoznačně sdělila, že reklamacineuznává. Prý jde o vadu způsobenou běžným používáním.

Spotřebitelská organizace, kterou požádal o radu, Stanislavovi poradila, aby se spor pokusil vyřešit smírně, tedy mimosoudní cestou. Nejdříve si ale musel najít znalce, který vadu bundy posoudí. Našel ho v seznamu znalců, který je dostupný na serveru www.justice.cz a dělí znalce podle specializace a regionu, v němž působí. Cena znaleckého posudku závisí na dohodě mezi znalcem a zákazníkem. Vypracování jednoduchých posudků trvá obvykle necelý měsíc a stojí do tisíce korun, složitější posudky jsou dražší a jejich zpracování delší.

Znalecký posudekstál Stanislava téměř tisícovku. Když ho ale předložil v prodejně, kde si bundu zakoupil, reklamaci mu uznali a dostal zpět peníze nejen za bundu, ale i za znalecký posudek. Obchodník zjevně reklamaci zamítl a doufal, že kupující nebude dál ztrácet čas a energii, natož aby si nechal zpracovat znalecký posudek.

Někdy ovšem kupujícímu ani tento krok nepomůže, a pokud trvá na tom, že je reklamace oprávněná, nezbývá mu, než jít k soudu. Může se to vyplatit i u levnějších výrobků. Zákazník například reklamuje zboží za 900 korun, znalecký posudek stojí pět tisíc korun, stejně jako honorář advokáta. Když kupující spor vyhraje, vše hradí prodávající, říká Marie Stejskalová soudní znalkyně oděvních a galanterních výrobků v oblasti textilií, kůží a kožešin.

Nevýhodou soudního procesu je, že zpravidla trvá dlouho. Navíc stěžovatel musí zaplatit soudní poplatek, který činí nejméně 600 korun. „Když se přesto zákazník rozhodne, že se na soud obrátí, měl by mu předložit veškeré dokumenty o koupi zboží, tedy doklad, že ho skutečně koupil, záruční list a zamítavý reklamační protokol,“ říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelůJan Votočka.

Znalecký posudek jedné nebo druhé strany, která vede spor (svůj posudek si může samozřejmě nechat na vlastní náklady udělat i prodávající), má jen podpůrný význam. Soud podle Stejskalové zpravidla vychází z posudku znalce, kterého si sám vybral. Přesto je důležité, aby byl znalecký posudek, který má k dispozici kupující, co nejpřesnější. Proto by měl nespokojený zákazník znalci poskytnout veškeré nezbytné doklady, a co nejpřesněji ho informoval o všem, co se k reklamaci vztahuje. Stejně jako advokáta.

„Soudní spory, které se týkají reklamací zboží, se vedou většinou o to, zda jde o vadu, způsobenou špatným materiálem, nebo běžným opotřebením. Typické je to u prošlapané nebo rozlepené obuvi,“ dodává Votočka.

Právě obuv je nejčastějším předmětem reklamací. Často jsou reklamovány také textilní výrobky. Většinou jde, jak říká Stejskalová, o stálost vybarvení, možnosti údržby, pokud výrobek vznikl z několika nesouvisejících komponent, ale také o stálost otěru a oděru.

Existují případy, kdy nebyla reklamace oprávněná. Jestliže tedy znalec kupujícímu naznačí, že zřejmě není v právu a může spor – při mimosoudním řízení, nebo u soudu - prohrát, měl by zvážit, zda ho neukončit, aby zbytečně neplýtval penězi.

Využili jste někdy služeb znalců? Podělte se o zkušenost.

Srovnávat se vyplatí

Srovnávat se vyplatí

Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+85
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 27 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 3. 2017 13:58

Když si koupím značkové boty, líbí se mi, chci je nosit, ale propadá se pata.Prodejna neuzná ani jiný odporný několika stránkový posudek vady a stojí si za několika řádkovým posudkem svého znalce, tak to není lumpárna za strany spotřeblitele ale ze strany prodávajícího.

Zobrazit celé vlákno

+25
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (27 komentářů) příspěvků.

Oblíbená témata

reklamace

Nejlevnější aplikace na trhu. Zpracujte si daňové přiznání pro fyzické osoby v roce 2024 v jednoduché online aplikaci. Pro naše čtenáře exkluzivní sleva 10 %.

DníHodinMinutVteřin
Slevový kód: PENIZE1O
Vyplnit přiznání

Pokud chcete řešit daně po staru, máme pro vás chytré formuláře.

A tohle už jste četli?

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

19. 2. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

31. 7. 2009 | Eva Sovová | 7 komentářů

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

Neuznané reklamace a spotřebitelské spory se v Česku dají už přes rok řešit i mimosoudní cestou. Spory pomáhají urovnávat specialisté, jejichž služby jsou zdarma. V porovnání se soudním... celý článek

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

15. 5. 2009 | Věra Tůmová | 59 komentářů

Nákupy na internetu: Kdy lze vrátit zboží bez udání důvodu

Nákupy na internetu bývají pro zákazníky výhodné, a to nejen kvůli ceně. E-shopy mají i další výhody. Snadno lze vrátit nechtěné zboží či reklamovat poškozené. Odstoupit od smlouvy... celý článek

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

23. 4. 2009 | Věra Tůmová | 13 komentářů

Jak banky řeší stížnosti a reklamace klientů

V některých tuzemských bankách si klienti stěžují rok od roku více. Není to však podle bankéřů kvůli krizi či špatným službám. Spíše jde o různé podněty, díky kterým se banky mohou... celý článek

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

10. 3. 2008 | Táňa Chadrabová | 6 komentářů

Reklamace už nemusí skončit jen u soudu

Od dubna se spotřebitelé nebudou muset bránit proti nepoctivým obchodníkům pouze u soudu. Začne fungovat systém, kdy se lze svých práv domoci levněji a rychleji buď s pomocí zprostředkovatele,... celý článek

Partners Financial Services