Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.

| rubrika: Jak na to | 24. 2. 2010 | 26 komentářů
Neuznali vám reklamaci? Obraťte se na znalce.
Při rozhodování o oprávněnosti reklamací na rozlepené boty, vady textilu, nebo jiných výrobků, vám může pomoci soudní znalec. Za posudek musíte zaplatit, ale při úspěšné reklamaci se vám peníze vrátí.

Pan Stanislav se řídí zásadou, že není tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci. Když si vybíral novou zimní bundu, ignoroval levné i ty ve výprodejích. Až do loňského léta si myslel, že ho tento přístup – stejně štědrý byl k rodině - chrání před koupí nekvalitního zboží, které by pak musel reklamovat.

Jenže na bundě za několik tisíc korun se po čase pokazil zip. Stanislav vadu reklamoval, prodejna mu však zdvořile, ale jednoznačně sdělila, že reklamacineuznává. Prý jde o vadu způsobenou běžným používáním.

Spotřebitelská organizace, kterou požádal o radu, Stanislavovi poradila, aby se spor pokusil vyřešit smírně, tedy mimosoudní cestou. Nejdříve si ale musel najít znalce, který vadu bundy posoudí. Našel ho v seznamu znalců, který je dostupný na serveru www.justice.cz a dělí znalce podle specializace a regionu, v němž působí. Cena znaleckého posudku závisí na dohodě mezi znalcem a zákazníkem. Vypracování jednoduchých posudků trvá obvykle necelý měsíc a stojí do tisíce korun, složitější posudky jsou dražší a jejich zpracování delší.

Znalecký posudekstál Stanislava téměř tisícovku. Když ho ale předložil v prodejně, kde si bundu zakoupil, reklamaci mu uznali a dostal zpět peníze nejen za bundu, ale i za znalecký posudek. Obchodník zjevně reklamaci zamítl a doufal, že kupující nebude dál ztrácet čas a energii, natož aby si nechal zpracovat znalecký posudek.

Někdy ovšem kupujícímu ani tento krok nepomůže, a pokud trvá na tom, že je reklamace oprávněná, nezbývá mu, než jít k soudu. Může se to vyplatit i u levnějších výrobků. Zákazník například reklamuje zboží za 900 korun, znalecký posudek stojí pět tisíc korun, stejně jako honorář advokáta. Když kupující spor vyhraje, vše hradí prodávající, říká Marie Stejskalová soudní znalkyně oděvních a galanterních výrobků v oblasti textilií, kůží a kožešin.

Nevýhodou soudního procesu je, že zpravidla trvá dlouho. Navíc stěžovatel musí zaplatit soudní poplatek, který činí nejméně 600 korun. „Když se přesto zákazník rozhodne, že se na soud obrátí, měl by mu předložit veškeré dokumenty o koupi zboží, tedy doklad, že ho skutečně koupil, záruční list a zamítavý reklamační protokol,“ říká mluvčí Sdružení obrany spotřebitelůJan Votočka.

Znalecký posudek jedné nebo druhé strany, která vede spor (svůj posudek si může samozřejmě nechat na vlastní náklady udělat i prodávající), má jen podpůrný význam. Soud podle Stejskalové zpravidla vychází z posudku znalce, kterého si sám vybral. Přesto je důležité, aby byl znalecký posudek, který má k dispozici kupující, co nejpřesnější. Proto by měl nespokojený zákazník znalci poskytnout veškeré nezbytné doklady, a co nejpřesněji ho informoval o všem, co se k reklamaci vztahuje. Stejně jako advokáta.

„Soudní spory, které se týkají reklamací zboží, se vedou většinou o to, zda jde o vadu, způsobenou špatným materiálem, nebo běžným opotřebením. Typické je to u prošlapané nebo rozlepené obuvi,“ dodává Votočka.

Právě obuv je nejčastějším předmětem reklamací. Často jsou reklamovány také textilní výrobky. Většinou jde, jak říká Stejskalová, o stálost vybarvení, možnosti údržby, pokud výrobek vznikl z několika nesouvisejících komponent, ale také o stálost otěru a oděru.

Existují případy, kdy nebyla reklamace oprávněná. Jestliže tedy znalec kupujícímu naznačí, že zřejmě není v právu a může spor – při mimosoudním řízení, nebo u soudu - prohrát, měl by zvážit, zda ho neukončit, aby zbytečně neplýtval penězi.

Využili jste někdy služeb znalců? Podělte se o zkušenost.

Vytisknout

Líbil se vám článek?

+72
Ano
Ne

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

18. 3. 2017 13:58

Když si koupím značkové boty, líbí se mi, chci je nosit, ale propadá se pata.Prodejna neuzná ani jiný odporný několika stránkový posudek vady a stojí si za několika řádkovým posudkem svého znalce, tak to není lumpárna za strany spotřeblitele ale ze strany prodávajícího.

Reagovat

 

+10
Líbí
Nelíbí

Zobrazit komentovanou zprávu (Tetra 20. 02. 2017 15:33)

Další příspěvky v diskuzi (26 komentářů)

16. 4. 2019 | 23:53 | Cobold

Tak nevím, ale podle všeho jste trochu mimo nebo neuznáváte reklamace svým zákazníkům. Jsem přesně v situaci, kterou článek popisuje. Koupil jsem dítěti boty a po 1 dnu nošení mi kluk řekl, že ho v nich něco tlačí. Jednoduchým...více

24. 5. 2018 | 9:34 | Lenka

Výborný soudní znalec na obuv je pan Bartošek, pokud posudek je kladný, účtoval si pouze 1000 Kč, jinak jen 200 Kč ! Spolupracuje se zkušebnou obuvi ve Zlíně. mbartosek@itczlin.cz to je pro lidi meil, co ze sebou nechtějí...více

4. 3. 2018 | 17:02 | Jaroslav Zvěřina

TETRA --- Máte ravdu že někteří zákazníci jsou vychytralí ... koupí foťák zajedu na dovolenou, vrátím foťák ... ano i to se mi stalo . Jako zákazník jsem kouil foťák a na dovolené se mi rozbil tak jsem po dovolené reklamoval...více

18. 3. 2017 | 13:58

Když si koupím značkové boty, líbí se mi, chci je nosit, ale propadá se pata.Prodejna neuzná ani jiný odporný několika stránkový posudek vady a stojí si za několika řádkovým posudkem svého znalce, tak to není lumpárna za...více

20. 2. 2017 | 15:33 | Tetra

Oni jsou někteří naši spoluobčané "zákazníci" tak trochu vychytralí. Koupím foťák, zajedu na dovolenou, vrátím foťák, koupím boty, ošoupu, vrátím boty, koupím stan, postanuju a vrátím stan. Ale oni za to vlastně ani nemůžou,...více

Oblíbená témata

reklamace

Partners Financial Services
 
 

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.