Letošní letní výprodejové slevy v obchodech lámou rekordy. Zatímco vloni dosahovaly červencové slevy zhruba 50 procent, letos obchodníci zlevňují mnohem razantněji. Ve snaze zbavit se sezónního zboží a vyprodat sklady již nyní dosahují slevy 70 až 80 procent a u některých položek atakují dokonce hranici 90 procent. „Někteří maloobchodníci zlevňují zboží opakovaně a ceny jsou tak pro zákazníky opravdu lákavé. Například u elektroniky je cena výprodejových produktů mnohdy pod hranicí toho, co nabízejí internetové obchody. V poslední době si přitom lidé zvykli pořizovat elektrozboží kvůli výhodnějším cenám právě na internetu,“ říká Ivo Horák, projektový manažer společnosti Retail Info, která monitorovala vývoj letních slev v Česku.
Z průzkumu mezi obchodníky a obchodními řetězci vyplývá, že elektronika v některých položkách zlevnila o více než 60 procent. „V prodejnách potravin, dosahují podle našeho šetření slevy zhruba 53 procent. Jde hlavně o letní slevy u nealkoholických nápojů, ale třeba také vína a dalšího alkoholu, “ přibližuje Ivo Horák. Nejrazantněji se nyní dá ušetřit na letním oblečení, obuvi a sezónním zboží pro dům a zahradu jako jsou grily, zahradní nábytek či slunečníky, které nyní stojí o 80 až 90 procent méně než na začátku letní sezóny.
Někteří obchodníci ale u výprodejů používají i klamavé praktiky. „Nejčastějším prohřeškem je, že zákazníci nejsou dostatečně informování o tom, kolik konkrétní výrobek po slevě stojí. Prodejna může upozorňovat na konkrétní procentní slevy, na zboží musí být ale vždy uvedená konečná cena po slevě. Jestliže je na etiketě pouze informace, že se na zboží vztahuje například 70procentní sleva, která bude stržená u poklady, obchodník tím porušuje zákon na ochranu spotřebitele,“ vysvětluje mluvčí České obchodní inspekce Kamila Juhaňáková.
„Prodávající je ze zákona povinen zlevněné zboží označit jak původní cenou, tak cenou novou. Jen tak se spotřebitel může správně rozhodnout, zda si daný výrobek koupí, nebo ne. Stará cena by měla být viditelná a přeškrtnutá. Pokud není zboží takto označeno, vystavuje se obchodník pokutě od České obchodní inspekce, “ upozorňuje tiskový mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Jan Mišurec.
Pokuty, které za tyto prohřešky Česká obchodní inspekce obchodníkům uděluje, se přitom pohybují kolem 30 až 50 tisíc korun.
Ve snaze nalákat na slevu, využívají někteří obchodníci i další „osvědčený“ trik. „Na zboží třeba uvedou, že po slevě je konečná cena 250 korun, při placení u pokladny ale zákazník zjistí, že má zaplatit víc, například 300 nebo 400 korun. V takovém případě se vyplatí, aby zákazník přímo na místě hájil své zájmy a upozornil na to, že má právo koupit zboží za cenu, která je na něm uvedená,“ upozorňuje mluvčí ČOI. „Odmítá-li prodávající postupovat v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, je na místě podat podnět ke kontrole místně příslušnému inspektorátu ČOI,“ radí Jan Mišurec.
Častým prohřeškem obchodníků je také to, že postupným zlevňováním je na zboží vyznačeno několik cen. „Na první pohled musí být zákazníkům zřejmé, která cena vlastně platí. Obchodníci by proto měli konečnou cenu uvádět na zboží zcela jasně, například tak, že předchozí slevovou cenu přelepí aktuální cenou,“ upozorňuje Juhaňáková.
Na každé zlevněné zboží se vztahuje stejná záruční doba, jako na každé jiné zboží. „Obchodníci nemohou spolu se slevami zkracovat záruční dobu výrobků. Jestliže ale obchodník zlevní zboží proto, že jsou na něm konkrétní vady, na tyto vady se záruka již nevztahuje. Ovšem spotřebitel o tom musí být jednoznačně předem informován,“ vysvětluje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů.
Podle Kamily Juhaňákové se spotřebitelé snaží stále víc hájit své zájmy a upozorňovat na nekalé praktiky některých obchodníků prostřednictvím stížností podaných u České obchodní inspekce. Jen zhruba každá devátá stížnost je ale oprávněná. „Vloni řešila Česká obchodní inspekce přes 15,5 tisíce stížností, což je o 3,5 tisíce více než v roce 2007. Každoročně se nárůst stížností zvyšuje zhruba o 30 procent. Každý případ přešetřujeme, vloni bylo oprávněných celkem 1782 stížností,“ přibližuje Kamila Juhaňáková. Stížnosti lze České obchodní inspekci podávat telefonicky, písemně ale i prostřednictvím e-podatelny.
Narazili jste letos na klamavé triky obchodníků při výprodejích? Museli jste hájit svá spotřebitelská práva? Podělte se o zkušenosti a názory.
Sdílejte článek, než ho smažem