Jak vás obchody klamou při výprodejích

Jak vás obchody klamou při výprodejích
Anketa Sdružení obrany spotřebitelů odhalila, že se spotřebitelé při nakupování zlevněného zboží setkávají s řadou klamavých praktik. Nejvíce účastníků uvedlo, že obchodník vydával zboží za zlevněné, ale slevu pak ve skutečnosti neposkytl.

I prodej zboží ve sleváchmá svá pravidla, která chrání spotřebitele. Ale jak ukázala anketa Sdružení obrany spotřebitelů (SOS)i výsledky kontrol České obchodní inspekce, stále dochází k jejich porušování.

Spotřebitelé si nejčastěji (ve 34 %) v anketě stěžovali, že obchodník sice deklaroval zlevněné zboží, ale ve skutečnosti slevu neposkytl. V praxi se s tímto trikem můžeme setkat hned v několika podobách. Tak například obchodník označí zboží v regále nižší cenou, ale u poklady pak napočítá původní vyšší cenu. V takovém případě sice spotřebitel nemá vždy právo požadovat cenu, která je u regálu, ovšem prodávající se tím vystavuje riziku vysoké pokuty ze strany České obchodní inspekce, neboť se může jednat o klamavou obchodní praktiku.

Podobným trikem bývá, že zboží je nabízeno v prodejně na místě, kde je zlevněný sortiment, ale při placení u pokladny je požadována plná částka. Pokladní se odkáže na to, že zboží se dostalo ke zlevněnému sortimentu omylem.

Další trikem bývá, že obchodník přelepí původní cenovku novou tak, aby nebyla vidět. Spotřebitel však má právo na to, aby mohl porovnat starou a novou cenu. Smyslem přelepení cenovky však bývá porovnání cen znemožnit, protože nezřídka o žádnou slevu ve skutečnosti nejde a obě ceny jsou stejné.

Foto: Dreamstime

Klamavou praktikou může být i to, že obchodník sice v reklamách uvádí prodej určitého zboží ve slevě, ale spotřebitel po příchodu do prodejny zjistí, že už tam žádné není a není ani na skladě. Obchodník zřejmě doufá, že když už spotřebitele do prodejny naláká, zakoupí si tam něco jiného a zvýší mu tak obrat. Proti takovým praktikám je těžké se bránit, protože se dá jen těžko prokázat, zda zlevněné zboží v prodejně vůbec bylo, nebo se skutečně velmi rychle vyprodalo.

Jako další velký problém nakupování ve slevách viděli účastníci ankety SOS nemožnost zboží reklamovat. Celých 27 % účastníků napsalo, že obchodník reklamaci odmítl. Přitom sleva nedává obecně důvod k tomu neuznávat právo na reklamaci. Výjimkou jsou případy, kdy je zboží zlevněno kvůli nějaké vadě. V takovém případě by ovšem mělo být na dokladu o zaplacení vyznačeno o jakou vadu šlo a na to se pak skutečně reklamace nevztahuje. Na všechny ostatní vady zůstává reklamace v platnosti.

Podobně také není možné u zlevněného zboží odmítnout spotřebiteli vydat doklad o zaplacení. V anketě SOS však toto porušení svých práv zaznamenalo více jak 7 % účastníků.

Kupodivu jen malý počet účastníků ankety SOS uvedl trik, kterého si naopak při posledních inspekcích všimla ČOI jako velmi frekventovaného. Jde o to, že někteří obchodníci výši slevy různým způsobem maskují, takže si spotřebitel jen těžko dovede vypočítat, kolik vlastně bude platit. Někdy na zboží není uvedena žádná cena, jen určité procento slevy. Jindy zase je uvedena cena a procento slevy, ale není zřejmé, zda jde o cenu starou, od které se má procento slevy teprve odečíst, nebo už o novou cenu po odečtení slevy. Spotřebitel se skutečnou cenu dozví až při placení u pokladny.

V případě, že se spotřebitelé setkají s některými z těchto prodejních triků, mohou se obrátit s podnětem na Českou obchodní inspekci.

Autor působí ve Sdružení obrany spotřebitelů

S jakými klamavými praktikami obchodníků jste se setkali vy? Podělte se o zkušenosti.

Odeslat
e-mailem

Líbil se vám článek?

+5
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 3 komentářů

A tohle už jste četli?

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

19. 2. 2010 | František Mašek | 4 komentáře

Reklamovat můžete i zboží z podomních prodejů

Reklamace vadného zboží mohou být v době recese, kdy řadě prodejen výrazně klesl obrat, snazší. Spotřebitelům nahrává i silná konkurence a možnost řešit spory mimosoudní cestou.

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

31. 7. 2009 | Eva Sovová | 7 komentářů

Spory s obchodníky řešte zdarma a bez soudu

Neuznané reklamace a spotřebitelské spory se v Česku dají už přes rok řešit i mimosoudní cestou. Spory pomáhají urovnávat specialisté, jejichž služby jsou zdarma. V porovnání se soudním... celý článek

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

30. 7. 2009 | Eva Sovová | 2 komentáře

Pozor na slevy! Při výprodejích musí být ceny jasné.

Slevy letních výprodejů letos lámou rekordy. Oblečení lze koupit až o 80 procent levněji. Výprodeje elektroniky konkurují internetovým prodejcům. Někteří obchodníci ale porušují zákon,... celý článek

Slevy: někdy jde o klamavé obchodní praktiky

28. 7. 2008 | Eva Sovová | 7 komentářů

Slevy: někdy jde o klamavé obchodní praktiky

Nejčastější klamavou praktikou obchodníků je chybná informace o ceně zboží. Při slevách musejí obchodníci dodržovat tři základní pravidla. Za klamání jim hrozí vysoké pokuty až do výše... celý článek

Co nesmí být ve férové reklamě

7. 9. 2007 | Táňa Chadrabová

Co nesmí být ve férové reklamě

Spotřebitelé by si měli od příštího roku vydechnout. Chystá se novela zákona o jejich ochraně, která zakáže některé druhy klamavé reklamy. Reklamní triky firem však nejspíš úplně nezmizí. celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.