Učit děti finanční gramotnost v matematice může být docela jednoduché a hlavně praktické. Stačí se věnovat oblíbeným obchodnickým trikům, jako jsou slevy, výhodné nákupyči výprodeje. Děti se třeba musí rozhodnout, jestli se jim vyplatí koupit čokoládovou tyčinku, jejíž obal vyzývá, že za 17 korun dostanou o 20 procent větší porci. Původní stogramová tyčinka přitom stála 14 korun. A co teprve supervýhodné trojbalení tenisových míčků. To obchod prodává za 471 korun, zatímco samostatná plechovka vyjde na 157 korun. „Která nabídka je výhodnější?“ zeptá se nakonec učitel žáků, kteří mezitím nevědomky procvičují trojčlenku.
Nejen tyto příklady vhodné pro matematiku najdou učitelé nově na internetovém portálu pro vzdělávání spotřebitelů Dolceta. Část věnovaná praktickým návodům, jak učit finanční gramotnost, na něm přibyla nedávno. Dolceta je celoevropský projekt, který platí a podporuje Evropská komise. Návody a příklady se sice ve všech zemích věnují stejným tématům, jejich přípravu ale mají na starosti národní partneři, kteří výukové metody šijí na míru místním zvyklostem a podmínkám. Učitelé, kteří znají cizí jazyky, se však mohou inspirovat díky portálu i v jiných státech.
Dilema, jak učit finanční gramotnost, řeší učitelé po celé Evropě, zjistila Komise. „Přes devět z deseti učitelů matematiky chce začlenit do svého předmětu i osobní finance. Jenže tápou, jak to mají udělat,“ říká John Dalli, komisař pro zdravotnictví a ochranu spotřebitele, do jehož kompetencí patří i podpora finančního vzdělávání. Z jednoho z průzkumů rovněž vyplynulo, že čtyřicet procent Evropanů nerozumí, co to jsou procenta. „Děti je třeba naučit tyto základy. Finanční matematika nemusí být složitá a nudná,“ soudí Dalli.
V řadě států stejně jako v Česku leží hlavní těžiště kvalitní výuky finanční gramotnosti na zájmu a aktivitě jednotlivých učitelů. „Jsem z Itálie a tam to přesně tak funguje. Dolceta se jim proto snaží pomoci,“ vysvětluje Tina Cuffari, zástupkyně ředitele projektu Dolceta.
Podobné zkušenosti má i Lenka Petýrková, ředitelka neziskové společnosti Generation Europe, která připravuje český obsah Dolcety. „Učitelé nám na seminářích říkají, že hlavně potřebují vědět, jak to výuku pojmout. Tak aby se nebáli finanční témata s dětmi probírat, i když to je pro některé neznámá půda,“ říká Petýrková. Největší zájem o výukové materiály mají zpravidla učitelé občanské výuky, kam řada škol výuku finanční gramotnosti směřuje.
Výuka finanční gramotnosti je na Dolcetěrozdělená do čtyř témat – účty a platby, úspory a investice, úvěry, riziko a pojištění. V každé z těchto sekcí najdou učitelé šest výukových návodů. Například v tématu úspory a investice se nachází výukové plány pro témata jako finanční plánování, spoření vs. investice, inflace či typy spoření. K dispozici jsou i modelové aktivity na ožehavá témata typu sázení a gambling či předlužení.
V každém výukovém plánu učitelé uvidí, co se mají žáci díky navrženým aktivitám naučit a jaké schopnosti si mají osvojit. Následuje popis několika aktivit, které může učitel v hodině použít. „Při tvorbě aktivit jsme vycházeli z našich dřívějších zkušeností při vytváření vzdělávacích projektů pro střední školy. Nové nápady testujeme ve spolupráci s učiteli,“ vysvětluje Petýrková, která vystudovala finance a tímto tématem se dlouhodobě zabývá.
Učitelé mohou výukové plány najít i podle toho, jak staré děti učí. Na výběr mají z prvního stupně základní školy, druhého stupně základní školy a středoškoláků. Například pro nejmenší děti jsou určeny tři hodiny, které se věnují historii a funkci peněz, finančnímu rozhodování a finančnímu plánování. Modelové příklady lze filtrovat i podle jednotlivých standardů finanční gramotnosti, jak je schválily ministerstva financía školství a které říkají, co by o daném tématu měli děti na jednotlivých stupních škol znát.
Výukové plány doplňují i názorná videa, texty a faktické informace. Učitelé mohou využít pro lepší orientaci v osobních financích i část portálu nazvanou Osobní finance, která stručně vysvětluje hlavní finanční témata spotřebitelům. K hledání dalších informací slouží i odkazy na související internetové stránky.
Čeští učitelé, které by zajímalo, jaké výukové plány mohou použít ve svém předmětu, mají smůlu. Musí je projít a vybrat si sami. Nebo mohou zabrousit na verze jiných států. Třeba v Německu, Rakousku či Francii najdou návody rozčleněné právě podle konkrétních předmětů.
Projekt Dolceta spustila Komise už před pěti lety jako projekt pro vzdělávání spotřebitelů. Poslední novinkou je právě sekce finanční vzdělávání pro učitele. O zaměření rozhoduje expertní skupina, která působí při EUCEN (Evropská univerzitní síť dalšího vzdělávání). Do její práce se zapojili zástupci Evropské komise, neziskových organizací, které se finanční gramotnosti věnují, univerzit a pedagogové. Skupina vytvořila základní schéma portálu, které následně naplňují konkrétním obsahem národní partneři.
„V Česku to funguje výborně,“ chválí Tina Cuffari společnost Generation Europe. Na ní teď bude i to, aby informace o Dolcetě dostala do co největšího počtu škol. „Rozšiřujeme to mezi školy díky svým kontaktům. Pokusíme se využít i pracovní skupinu pro finanční vzdělávání při ministerstvu financí. Chtěli bychom informace dostat do škol i přes ministerstvo školství,“ naznačuje plány Petýrková.
Samotné školy mají na inspiraci dost času. O využití nabízených výukových plánů v příštím školním roce budou moci přemýšlet celé léto.
Sdílejte článek, než ho smažem