Československá obchodní banka (ČSOB) získala od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Je vůbec první bankou, která tuto akreditaci získala.
„Klienti ČSOB s internetovým bankovnictvím budou mít od příštího roku možnost využívat služby eGovernmentu bez nutnosti jakékoliv další registrace. Postačí jim k tomu přihlašovací údaje do internetového bankovnictví,“ říká Klára Dlubalová z tiskového oddělení ministerstva.
„Mimo jiné získají možnost přístupu ke 130 službám Portálu občana, jako je výpis z bodového registru řidičů, z trestního rejstříku, výpis z insolvence, živnostenské oprávnění nebo informaci o konci platnosti řidičského či občanského průkazu,“ dodává Dlubalová.
Portál občana funguje jako vstupní brána k elektronickým službám státu. Je navíc propojený s portály šesti desítek úřadů, z toho zhruba polovinu tvoří portály obcí. Zprostředkovává také přístup například ke službě eRecept.
O akreditaci usilují i další tuzemské banky. Tři největší – Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka – letos vytvořily společný podnik nazvaný Bankovní identita, k němuž se mohou přidat i ostatní. Cílem je vytvořit jednotnou platformu pro celý trh. Na webu Peníze.cz jsme před měsícem přinesli rozhovor s Filipem Haeringem, šéfem společného podniku.
První banky plánují nabídnout klientům snadné připojení ke službám veřejné správy už od začátku příštího roku, kdy to umožní zákon. K ověření totožnosti poslouží údaje do internetového bankovnictví – takzvaná bankovní identita. Zájemci se tedy nemusí učit nic nového, nemusí si nic stahovat ani kupovat.
Portál občana spustilo ministerstvo vnitra v polovině roku 2018. K přístupu do něj je zatím potřeba elektronický občanský průkaz s čipem (a k němu si za několik stovek koupit čtečku) nebo si zřídit datovou schránku (což může mít nechtěné vedlejší dopady, především při komunikaci s finančními úřady). Od bankovní identity se teď čeká, že portál masově zpřístupní milionům klientů bank.
Portál občana funguje jako vstupní brána k elektronickým službám státu. Jeho nabídka se sice postupně rozšiřuje, mnoho základních věcí však stále neumožňuje. Například: Ani lidé s datovou schránkou, e-občanskou nebo novou bankovní identitou například si přes něj zatím nemohou jednoduše vyměnit řidičský průkaz – kvůli tomu je potřeba dvakrát osobně zajít na úřad.
V roce 2021 by se nabídka státu měla rozšířit především o službu MojeDaně, která slibuje snadné podání daňového přiznání nebo získání přehledných informací o daňových povinnostech.
„Akreditace pro ČSOB je sice první v projektu bankovní identity, nicméně akreditace pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace udělilo ministerstvo vnitra v předchozích měsících také dalším společnostem. Historicky první byla společnost První certifikační autorita, druhá akreditace byla pro sdružení CZ.NIC,“ připomíná Dlubalová.
Petr Kučera
Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem