Československá obchodní banka (ČSOB) získala od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Je vůbec první bankou, která tuto akreditaci získala.
„Klienti ČSOB s internetovým bankovnictvím budou mít od příštího roku možnost využívat služby eGovernmentu bez nutnosti jakékoliv další registrace. Postačí jim k tomu přihlašovací údaje do internetového bankovnictví,“ říká Klára Dlubalová z tiskového oddělení ministerstva.
„Mimo jiné získají možnost přístupu ke 130 službám Portálu občana, jako je výpis z bodového registru řidičů, z trestního rejstříku, výpis z insolvence, živnostenské oprávnění nebo informaci o konci platnosti řidičského či občanského průkazu,“ dodává Dlubalová.
Portál občana funguje jako vstupní brána k elektronickým službám státu. Je navíc propojený s portály šesti desítek úřadů, z toho zhruba polovinu tvoří portály obcí. Zprostředkovává také přístup například ke službě eRecept.
O akreditaci usilují i další tuzemské banky. Tři největší – Česká spořitelna, ČSOB a Komerční banka – letos vytvořily společný podnik nazvaný Bankovní identita, k němuž se mohou přidat i ostatní. Cílem je vytvořit jednotnou platformu pro celý trh. Na webu Peníze.cz jsme před měsícem přinesli rozhovor s Filipem Haeringem, šéfem společného podniku.
První banky plánují nabídnout klientům snadné připojení ke službám veřejné správy už od začátku příštího roku, kdy to umožní zákon. K ověření totožnosti poslouží údaje do internetového bankovnictví – takzvaná bankovní identita. Zájemci se tedy nemusí učit nic nového, nemusí si nic stahovat ani kupovat.
Portál občana spustilo ministerstvo vnitra v polovině roku 2018. K přístupu do něj je zatím potřeba elektronický občanský průkaz s čipem (a k němu si za několik stovek koupit čtečku) nebo si zřídit datovou schránku (což může mít nechtěné vedlejší dopady, především při komunikaci s finančními úřady). Od bankovní identity se teď čeká, že portál masově zpřístupní milionům klientů bank.
Portál občana funguje jako vstupní brána k elektronickým službám státu. Jeho nabídka se sice postupně rozšiřuje, mnoho základních věcí však stále neumožňuje. Například: Ani lidé s datovou schránkou, e-občanskou nebo novou bankovní identitou například si přes něj zatím nemohou jednoduše vyměnit řidičský průkaz – kvůli tomu je potřeba dvakrát osobně zajít na úřad.
V roce 2021 by se nabídka státu měla rozšířit především o službu MojeDaně, která slibuje snadné podání daňového přiznání nebo získání přehledných informací o daňových povinnostech.
„Akreditace pro ČSOB je sice první v projektu bankovní identity, nicméně akreditace pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace udělilo ministerstvo vnitra v předchozích měsících také dalším společnostem. Historicky první byla společnost První certifikační autorita, druhá akreditace byla pro sdružení CZ.NIC,“ připomíná Dlubalová.
Petr Kučera
Zaměřuje se na osobní finance a spotřebitelská témata. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční rubriku... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem