Petra Kozlová je televizním divákům známá z úspěšného pořadu České televize Krotitelé dluhů, v němž se snaží společně s dalšími odborníky pomoci lidem, kteří mají velké finanční problémy. Počet osob, které se svým neuváženým chování dostávají do finanční nouze, však stále rapidně roste. Občanská poradna Rychnov nad Kněžnou, kterou Petra Kozlová před lety spoluzakládala, poskytuje bezplatné odborné sociální služby pod hlavičkou nestátní neziskové organizace AGAPÉ, o. s. Stala se rovněž řádným členem Asociace občanských poraden, která v současné době sdružuje dvaačtyřicet podobných zařízení v celé republice. „Slovy zákona by se dalo říct, že poskytujeme poradenství v oblasti orientace v sociálních systémech či práva, pomáháme při uplatňování práv, oprávněných zájmů či při obstarávání osobních záležitostí a v neposlední řadě zprostředkováváme kontakt s navazujícími službami poskytujícími odbornou pomoc,“ dodává k činnosti Občanské porady Petra Kozlová.
Rodinné problémy střídají exekuce
S jakými problémy k vám lidé nejčastěji přicházejí?
V posledních letech se oblasti nejčastějších dotazů výrazně proměnily. Zatímco jsme dříve byli zvyklí vykazovat na předních místech problémy spojené s bydlením či rodinou a mezilidskými vztahy, nyní se do popředí dere finanční a rozpočtová problematika v kombinaci s občanským soudním řízením, konkrétně s exekucemi. V uplynulém roce dosáhla tato kombinace hranice 40% celkového počtu dotazů, takže se dá říci, že jsme v rychnovské Občanské poradně nejčastěji řešili dluhy.
V čem může poradna vůbec doopravdy pomoci a kdy jdou lidé žádat o pomoc zbytečně?
Budu-li teď mluvit čistě o problematice dluhové, nabízíme informace a rady týkající se práv a povinností plynoucích ze smluvních vztahů, komplexní sociálně-právní zhodnocení možných řešení situace, pomáháme s orientací v předlužení, při zmírňování jeho důsledků, spolu s klienty sestavujeme seznamy věřitelů dle priorit, rodinné rozpočty, pomáháme při vytváření plánu splácení dluhů, radíme, jak jednat s věřiteli, a v neposlední řadě poskytujeme kompletní informace, rady a podporu před insolvenčním řízení a v jeho průběhu.
A kdy jdou lidé žádat o pomoc zbytečně?
Když se domnívají, že pouhým překročením prahu poradny udělali pro řešení svého předlužení maximum, a očekávají, že vše ostatní za ně vyřídíme my – nejlépe během pětačtyřiceti minut, což odpovídá délce jedné konzultace. Jedním z principů naší práce je motivace klientů k vlastnímu aktivnímu jednání či „zkompetentňování“. Úspěšnost naší spolupráce je tedy přímo úměrná míře vyvíjené snahy ze strany klienta.
Máme rádi bezbolestná řešení
Dalo by se říci, že jsou s nějakou určitou finanční službou či produktem zvlášť velké těžkosti?
Obecně se dá říct, že jsou problémy s rozhodčími doložkami a s predátorskými „komerčními oddlužovacími firmami“, jimž se předlužení lidé rádi a bez okolků upíší jen za slib, že se už nebudou muset o nic starat. Těžká je pak srážka s realitou, když takový klient – u nás v poradně – zjistí, že mu „firma“ nijak nepomohla, ba naopak se stala jeho dalším věřitelem. Určitou hrozbu vidím také v kreditních kartách. Setkala jsem se s nemalým množstvím lidí, kteří právě kreditky používají na nákup jídla, když už jim ke konci měsíce dojdou finance. Vybrat si peníze z kreditní karty na jídlo je extrémně nevýhodná záležitost a to si bohužel lidé žijící dlouhodobě ze sociálních dávek nebo s jinak omezenými příjmy neuvědomují.
České domácnosti se rok od roku stále více zadlužují? Co je podle vás příčinou tohoto trendu?
Problém je z mého pohledu v tom, že osoby s dlouhodobě nízkými příjmy inklinují k naplňování svých materiálních potřeb za pomoci půjček. Tento způsob zvýšení spotřeby bez opory v dostatečném příjmu je pro ně v danou chvíli nejjednodušším, bezbolestným řešením nedostatku. Ale pokud si nevytvářejí rezervy a dostatečně nezohlední možná rizika, nelze se fatálním následkům divit.
Jakým způsobem by měl postupovat člověk, který má velké dluhy a uvědomí si, že není svou situaci schopný zvládnout?
V ideálním případě by měl shromáždit veškeré podklady ke svým dluhům a vyhledat jemu odpovídající pomoc. V některých případech může být nápomocen finanční poradce, v dalších případech sociální poradce a v případě dluhů z podnikání například advokát, Sdružení podnikatelů a živnostníků apod.
Co si myslíte o spotřebitelských úvěrech? Jak často se lidé kvůli nevýhodným půjčkám dostávají do existenčních problémů?
Proti spotřebitelským úvěrům jako takovým nic nemám, pokud se dostanou do rukou finančně gramotným lidem, kteří dostatečně vyhodnotili možná rizika nesplácení. V řadě případů může být spotřebitelský úvěr považován za zdravé zadlužení, které je vhodné a prospěšné. Když s klienty sestavujeme seznamy věřitelů podle data vzniku dluhu, v naprosté většině případů začínáme většími bankovními úvěry. Méně výhodné úvěry a půjčky od nebankovních poskytovatelů či takzvaných „no name“ poskytovatelů přicházejí na řadu až později, ve chvíli, kdy dlužník není schopen dostát svým závazkům vůči bance a nenapadne jej nic lepšího, než ve zmatku lepit jeden dluh dluhem dalším. Když lidé přijdou včas (ještě před podpisem smlouvy), ptám se jich, jestli jim měsíčně v rozpočtu zbývá dost na budoucí splátky. Často řeknou, že nezbývá, a to je právě kámen úrazu. Otázkou je, jestli si nechají poradit. Mnohdy si náš názor vyslechnou, ale zařídí se úplně jinak.
Kurzy asertivity pro celý národ
Úroveň finanční gramotnosti občanů České republiky je odborníky hodně kritizována. Jak se na tento jev díváte vy?
Asi pět let se kromě poradenství věnuji také lektorování seminářů k finanční gramotnosti a dluhové problematice pro širokou veřejnost i pro sociální pracovníky. Jestli jsme ale jako národ finančně gramotní či negramotní, si netroufnu odhadnout. Tím, že se pohybuji v oblasti sociálních služeb pro osoby v tíživé životní situaci, je má optika zkreslená. Kdybych měla usuzovat podle toho, co denně vidím v práci, asi bych řekla, že žijeme v Dluholandu. Když se ale rozhlédnu po rodině, přátelích, známých, nemyslím, že by to v běžné populaci bylo s finanční gramotností úplně kritické, ale my všichni – mě nevyjímaje – máme co zlepšovat.
Vzpomněla byste si na nějaký kuriózní případ z praxe?
Kuriózních případů máme celou řadu. Třeba když k nám chodí bývalí zástupci nebankovních poskytovatelů půjček, jimž jejich vlastní dluhy zlomily vaz a někdejší chlebodárce jim teď pěkně zatápí. Ale asi nejvíc nepochopitelný pro mě byl případ manželů, kteří svým třem dcerám vystrojili tři veselky na úvěr. Navrch uspořádali rodinnou oslavu životního jubilea, nespláceli a pak se divili, že jim hodlá exekutor v dražbě prodat střechu nad hlavou.
Na závěr ještě rada pro běžné spotřebitele. Na co by si měli vždy dávat pozor a čemu by se měli vyhýbat?
Celý národ bych nechala absolvovat kurz asertivity! Kdo z nás je dostatečně asertivní a s jistotou může říct, že novodobým finančním predátorům nepodlehne? „Promiňte, tady a teď vám nic nepodepíšu. Půjčte mi prosím tu smlouvu k prostudování domů, jinak budu nucen se obrátit na jiného poskytovatele,“ nebo prosté „Ne, děkuji, nemám zájem.“ „Ne, děkuji, nemám zájem.“ „Ne, děkuji, nemám zájem!“ Jinými slovy, běžní spotřebitelé by měli být nanejvýš ostražití, a když udělají chybu – zakopnout může koneckonců každý – měli by se rychle zvednout k aktivnímu řešení, a pokud nestačí vlastní síly, je vhodné neotálet a kontaktovat odborníky.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
16. 5. 2011 18:31, Pavel
Priteli, nemate tak docela pravdu. Nerikam, ze vim vsechno, ale mate-li problem, poradim vam zcela bezplatne. Ovsem poradim vam to, co jste mel stejne davno vedt, tedy nepujcujte si bez rozmyslu, konsolidujte si pujcky a podobne. Ted jsem jedne kolegyni radil, jak s tchyni, na kterou bude brzy uvalena exekuce. A uz si pekne prebira doma uctenky a dava si to na sranu. Co kdyby? Jeden nikdy nevi. A to jeste musi prihlasit babu na UMO, aby se vyhnuli exekutorovi. Ale je to citlive, protoze je to mama jejiho manzela. Jsem do jiste miry i psycholog vim, ze emocionalni utok byva nejsilnejsi. Ovsem moje moznosti jsou omezne. Poradit muzu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
24. 3. 2011 7:46, eďa
Hezká reklama pro paní Kozlovou. Obsahově stále stejné obecné proklamace bez větších životních zkušeností. Stručně vyjádřeno, obracejte se na mě, pomohu vám sestavit splátkový kalendář dle finačních možností, popřípadě nějaký dopis za provizi.
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.