Polovinu plateb kartou už potvrzujeme biometricky

Petr Kučera | rubrika: Aktuality | 14. 4. 2021 | 8 komentářů
Polovinu plateb kartou už potvrzujeme biometricky

Zdroj: Shutterstock

Už polovinu všech plateb kartou na internetu potvrzují Češi biometricky, tedy především otiskem prstu nebo scanem obličeje. Zhruba stejný 50% podíl dostaneme i v případě, že se místo počtu plateb zaměříme na jednotlivé uživatele: biometrii používá už polovina držitelů karet. Vyplývá to ze statistik, které dnes zveřejnila společnost Mastercard.

Podíl plateb s biometrickým potvrzením v posledních měsících výrazně stoupl. Ještě loni v prosinci dosahoval 37 procent, ke konci letošního března už 50 procent. Pouze jednorázovou SMS využilo na konci roku pro ověření 59 procent plateb, teď je to 34 procent. Naopak ze čtyř na 16 procent stouplo použití stálého kódu, bankami nejčastěji označovaného jako ePIN.

Banky jako vydavatelé karet reagovaly na unijní směrnici PSD2. Původně už od poloviny září 2019 měly pro platby v EU zavést takzvané silné ověření, založené na dvou různých faktorech – proto se mu říká dvoufaktorové nebo dvoufázové. Evropští regulátoři nakonec tuto povinnost odložili na začátek letošního roku.

Banky proto postupně přidaly do svých aplikací (buď přímo, nebo jako samostatný „klíč“) i potvrzování online plateb kartou. Jan Dachovský z České spořitelny si pochvaluje, že po přechodu na George klíč výrazně klesl počet pokusů o podvod, přestože celkový počet plateb kartou zároveň výrazně stoupl.

Většina nicméně dál nechala klientům možnost, aby – když ne přes aplikaci – dál potvrzovali platby kartou přes SMS. Kvůli směrnici je doplnila o stálé heslo, zvané obvykle ePIN.

„Po třech měsících od definitivní účinnosti směrnice PSD2 dosáhla míra úspěšných ověření plateb na internetu 89 procent, zatímco evropský průměr činí 74 procent. Očekáváme, že Česká republika do konce roku 2021 přesáhne úroveň 92 procent úspěšných ověření plateb online,“ říká Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Česko a Slovensko.

Přispět k tomu má zejména postupné zavádění a nárůst poskytnutých výjimek ze silného ověření. Mezi ně patří platby nižších částek, opakované platby, platby důvěryhodným příjemcům nebo využití takzvané transakční analýzy.

„Usnadnění přináší i použití metody takzvané behaviorální analýzy, která na základě informací o používání mobilního telefonu či počítače může zcela bezpečně ověřit klienta bez nutnosti jeho zásahu a představuje tak velmi zajímavou, pro klienta neviditelnou alternativu. Takové řešení nabízíme pod názvem NuDetect,“ říká Josef Puczok, manažer oddělení Digital Business Development společnosti Mastercard.

„Behaviorální analýza v současnosti nahrazuje použití takzvaného e-PINu, kdy pro uživatele, kteří nemohou či zatím nechtějí používat biometrické ověření, představuje druhý faktor. Řešení NuDetect reaguje v řádech milisekund a využívá umělou inteligenci, která se učí s každou interakcí. Sleduje rychlost přepisování kódu, způsob pohybu po formuláři, vzorce a rychlost způsobu zadávání, náklon zařízení a mnoho dalších faktorů,“ vysvětluje Puczok.

Na změny se museli adaptovat také obchodníci a poskytovatelé platebních služeb. „Velká část z nich byla už na konci loňského roku připravena a jejich obchodníci již používali nový protokol EMV 3DS, který nahrazuje původní ověřování pouze formou SMS. Na konci letošního března již 95 procent obchodníků používalo nový protokol,“ upřesňuje Čarný.

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Šéfredaktor webu Peníze.cz. Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Vedl zpravodajství České... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+16
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 8 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

15. 4. 2021 12:53

Jen naprostí blázni odevzdávají své biometrické - ty nejdůvěrnější možné - údaje různým aplikacím a internetu a dobrovolně se vzdávají veškeré kontroly na nimi. Jen naprostí blázni, staří a nezkušení důvěřivci, pomatení technologiemi, odevzdávají svoji IDENTITU, "nevím komu" a "nevím k čemu". Tento technologický pseudo-pokrok je ve skutečnosti z principu absolutní DESTRUKCÍ NAŠÍ SVOBODY, absolutní ztrátou identity, destrukcí normální lidské civilizace a normálního uvažování... . Vaše identita už není vaše! Kdokoli si s ní může dělat cokoli, veškerá zabezpečení jsou jenom iluzí... Nevěřím žádnému IT expertovi, že dokáže takto důvěrná a soukromá data zabezpečit, nevěřím žádnému systému, že je vůbec zabezpečit chce.. Je to neuvěřitelná manipulce - pod záminkou našeho "většího bezpečí" a "proti zneužití" se vzdávat bezpečí vlastní identity a vystavovat ji možnosti daleko většího zneužití... . Nad vším co jednou odevzdáte internetu, nebo provozovateli jakékoli aplikace, jste jednou pro vždy ztratili jakoukoli kontrolu. Kdo tvrdí něco jiného je lhář. To je davová "technopsychóza" Technologický pokrok zcela předběhl schopnost lidí uvažovat racionálně a soudně. Lidé se mění ve stádo ovcí určených k oholení, pod falešnou iluzí nějaké jakobyvýhody.. se vzdávají sami sebe a své vůle... .

+3
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 4. 2021 20:56, Pavel

Jen naprostí blázni odevzdávají své biometrické - ty nejdůvěrnější možné - údaje různým aplikacím a internetu a dobrovolně se vzdávají veškeré kontroly na nimi. Jen naprostí blázni, mladí a nezkušení důvěřivci, pomatení technologiemi, odevzdávají svoji IDENTITU, "nevím komu" a "nevím k čemu". Tento technologický pseudo-pokrok je ve skutečnosti z principu absolutní DESTRUKCÍ NAŠÍ SVOBODY, absolutní ztrátou identity, destrukcí normální lidské civilizace a normálního uvažování... . Vaše identita už není vaše! Kdokoli si s ní může dělat cokoli, veškerá zabezpečení jsou jenom iluzí... Nevěřím žádnému IT expertovi, že dokáže takto důvěrná a soukromá data zabezpečit, nevěřím žádnému systému, že je vůbec zabezpečit chce.. Je to neuvěřitelná manipulce - pod záminkou našeho "většího bezpečí" a "proti zneužití" se vzdávat bezpečí vlastní identity a vystavovat ji možnosti daleko většího zneužití... . Nad vším co jednou odevzdáte internetu, nebo provozovateli jakékoli aplikace, jste jednou pro vždy ztratili jakoukoli kontrolu. Kdo tvrdí něco jiného je lhář. To je davová "technopsychóza" Technologický pokrok zcela předběhl schopnost lidí uvažovat racionálně a soudně. Lidé se mění ve stádo ovcí určených k oholení, pod falešnou iluzí nějaké jakobyvýhody.. se vzdávají sami sebe a své vůle... .

-2
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (8 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Ztratil jsem kartu, co teď? Na kolik to přijde a kde si počkám

5. 5. 2022 | Jiří Hovorka | 1 komentář

Ztratil jsem kartu, co teď? Na kolik to přijde a kde si počkám

Když ztratíte kartu, můžete na novou čekat až týden a ještě za ni zaplatit několik stovek. Nebo taky ne. Prošli jsme podmínky podle bank.

Nevýhodný kurz DCC umožní blokovat i největší banka

30. 3. 2022 | Petr Kučera | 2 komentáře

Nevýhodný kurz DCC umožní blokovat i největší banka

Politici nenašli odvahu k přísnější regulaci „služby“ DCC. Přesto může být letošní rok zlomový: Česká spořitelna se přidá k menším bankám a ukáže, že klienty lze chránit líp.

Air Bank snižuje minimální věk pro dětský účet

28. 3. 2022 | Petr Kučera

Air Bank snižuje minimální věk pro dětský účet

Air Bank snížila minimální věkovou hranici pro používání dětského účtu na osm let. Dosud měla hranici 10 let věku – nejvyšší mezi bankami, které dětský účet nabízejí.

Takhle vám vysají účet. Policie řekla podrobnosti

22. 3. 2022 | Jiří Hovorka | 21 komentářů

Takhle vám vysají účet. Policie řekla podrobnosti

Lidé prodávající na internetových bazarech by měli být opatrní. Počty podvodů v posledních týdnech výrazně narostly, varuje policie i banky. Kriminalistům v Praze se podařilo zadržet... celý článek

Air Bank má milion klientů. Oslaví to slevou

21. 3. 2022 | Petr Kučera | 23 komentářů

Air Bank má milion klientů. Oslaví to slevou

Air Bank dnes oznámila, že má už milion klientů. Podařilo se jí to po necelých deseti a půl letech fungování – na trh vstoupila 22. listopadu 2011. Každý rok tak v průměru roste o sto... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.