Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.

Pošlu na vás ČOIku! Jak stížnost doopravdy podat. A co hrozí hříšníkovi

| rubrika: Jak na to | 20. 9. 2016 | 2 komentáře
Na koho si můžete stěžovat u České obchodní inspekce? Jaký trest dotyčnému hrozí? Jak stížnost správně podat? A kdy vám ČOI nepomůže? Máme pro vás přehledného průvodce.
Pošlu na vás ČOIku! Jak stížnost doopravdy podat. A co hrozí hříšníkovi

Nakupujete a obchodník vám podstrčí padělek, lže nebo mlží o vlastnostech výrobku, neoznačí zboží a služby cenami nebo cenu špatně naúčtuje, nevydá na vyžádání doklad o koupi se všemi náležitostmi, neinformuje o možnostech reklamace, nevyřídí ji do třiceti dnů… To jsou typické situace, kdy si můžete stěžovat u České obchodní inspekce

Tedy – stěžovat si můžete i na cokoli jiného, ale do kompetencí České obchodní inspekce patří poměrně přesně vymezený okruh situací. Detailní výčet případů, kdy má smysl se na ČOI obracet, najdete v boxu.

Trefte to

Český obchodní inspektor si může na někoho došlápnout, pokud si na něj spotřebitel stěžuje, že

  • neoznačí zboží nebo nabízené služby cenami nebo je nesprávně účtuje
  • nabízí neoznačené výrobky (například textil, obuv nebo křišťálové sklo bez označení materiálového složení)
  • nabízí výrobky bez návodů k použití a správné údržbě v českém jazyce
  • nabízí výrobky, které budí podezření, že nejsou bezpečné
  • prodává pohonné hmoty, které budí podezření, že nesplňují požadavky na předepsanou jakost
  • používá nekalé obchodní praktiky: například uvede nepravdivé údaje o výrobku nebo poskytované službě, uvede nepravdivé údaje nebo zamlčí některé informace, které mohou zásadním způsobem ovlivnit rozhodování spotřebitele, takže spotřebitel např. koupí výrobek nebo službu, které by se znalostí těchto informací nekoupil, neuplatní právo, kterého by jinak využil, a podobně (klamavou obchodní praktikou je i prodej padělků)
  • nevydá na vyžádání doklad o koupi se všemi náležitostmi
  • neinformuje spotřebitele o právech při uplatnění reklamace
  • nevystaví doklad o přijetí reklamace ani o tom, jakým způsobem reklamaci vyřídil
  • nevyřídí reklamaci do 30 dnů, popřípadě v delší lhůtě, na které se dohodl
  • neposkytne spotřebiteli jistotu, že uzavíraná úvěrová smlouva obsahuje veškeré náležitosti a povinné informace – řeč je o nebankovních úvěrových společnostech, pokud fixlují nebo klamou při sjednávání úvěru, nedostatečně informují o ceně a parametrech půjčky a podobně, je to případ pro ČOI

Zdroj: ČOI

Neplačte na špatném hrobě

Užitečné bude zmínit taky trable, se kterými je marné se na Českou obchodní inspekci obracet, protože nespadají do její kompetence. ČOI není oprávněná řešit:

  • Podání a dotazy týkající se jakosti potravinářských, zemědělských a tabákových výrobků či nekalých obchodních praktik při jejich prodeji (tady musíte na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci)
  • Nespokojenost s výší vyúčtování za služby elektronických komunikací (tedy i za telefonování) či s kvalitou poštovních služeb (tady musíte na Český telekomunikační úřad).
  • Účtování příliš vysokých poplatků nebo úroků z poskytnuté částky (spor s poskytovatelem spotřebitelského úvěru může vyřešit pouze soud či finanční arbitr, popřípadě rozhodce, když máte sjednanou rozhodčí smlouvu)
  • Spory ohledně rozúčtování nákladů spojených s bydlením
  • Spory o úměrné výši nákladů na tepelnou energii, vytápění, teplou užitkovou vodu nebo nákladů na vodné a stočné přísluší opět soudu
  • Otázky tvorby a struktury cen energií
  • Ceny a vyúčtování energií (elektřina, plyn a teplo jsou v dozorové pravomoci Energetického regulačního úřadu a Státní energetické inspekce)

Posílají vás jinam?

Jděte tam!

Seznam stížností se vrší. Jenže co s nimi? Co když vám ČOI nepomůže? Kde se domoct zastání? Poradíme. Tedy přinejmenším, pokud jde o stížnost na instituci či obchodníka, který vás podfouknul, očesal, vyždímal… prostě připravil o nervy a peníze.

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Hledáte pomocnou ruku?

Potřebujete radu nebo pomoc? V našich nových profesních rejstřících najdete odborníka, ke kterému to máte kousek:

Jak stížnost podat

Česká obchodní inspekce doporučuje každému, kdo chce podat stížnost, aby se vypravil na nejbližší inspektorát. Vyhnete se tak případným chybám a nedorozuměním, dostanete užitečné rady, případně vás rovnou nasměrují jinam – naprostá většina spotřebitelů se tož na ČOI obrací s podněty, které inspekce není oprávněná řešit. Další možností je podat stížnost přes e-podatelnu. I tady je potřeba nejprve vybrat inspektorát, ke kterému chcete stížnost směřovat – správný je ten, v jehož obvodu se nachází sídlo společnosti či živnostníka, na kterého si stěžujete. Kromě textu stížnosti či podnětu budete muset uvést také své kontaktní údaje. Přiložte také dokumenty, které dokládají vaše tvrzení – například smlouvy, reklamační protokoly nebo písemnou komunikaci s prodejcem.

Inspekce by měla vaši stížnost nebo podnět vyřídit do třiceti dnů.

Stížnost můžete odeslat také poštou, adresy inspektorátů najdete zde.

Anketa

Už vás někdy napadlo stěžovat si u obchodní inspekce?

Trest ano, váš nárok ne

Abyste ovšem nebyli zklamaní: Česká obchodní inspekce vaši stížnost prověří a za případné pochybení hříšníka potrestá, k penězům, o které jste přišli, ale nepomůže. Budete o ně muset usilovat u soudu. Nebo u finančního arbitra:

Novinkou letošního roku je, že Česká obchodní inspekce může pomoct s mimosoudním řešením sporu. Nemůže vydávat rozsudky ani nařízení, kterými by se museli obchodníci řídit. Pokusí se ale o smírné řešení záležitosti a třeba vám tak ušetří zbytečné soudy:

Každopádně, i když skončí „jen“ u trestu pro hřešícího obchodníka, pokuta od České obchodní inspekce poslouží u soudu i u arbitra jako dobrý podpůrný argument.

Za porušení zákona může Česká obchodní inspekce uložit obchodníkovi pokutu až do výše 50 milionů korun, obvykle se ale jedná o sankce výrazně nižší – většinou v řádech tisíců, desetitisíců případně statisíců korun, podle závažnosti pochybení. Za méně závažná porušení zákona mohou inspektoři ČOI uložit na místě blokovou pokutu do pěti tisíc.

Kromě finančních postihů uplatňuje Česká obchodní inspekce taky zákazy prodeje výrobků, respektive zákazy uvádění výrobků na trh – v případě, že neodpovídají zákonným požadavkům. 

  • RSS
  • Kindle
  • Poslat e-mailem
  • Vytisknout

Líbil se vám článek?

+10
Ano
Ne

Diskuze

21. 9. 2016 | 20:42

pochybuješ právem více

20. 9. 2016 | 20:16 | Tomáš Pleva

Nevím, jestli se s tím dá něco dělat, tak si aspoň tady postěžuju. Koupil jsem si v brněnském Rozkvětu dole u prodavače medů za 200Kč "Med Jedlový",výrobce Pošumavské včeličky, Nedaničky 24, 340 12 Švihov. Nebyl to ale med,...více

Čtenáři také navštívili

9. 8. 2016 |  | 4 komentáře

Zamítnutá reklamace, nedodané zboží. Spory s obchodníkem pomůže řešit ČOIka

Reklamujete, jste v právu, jenže obchodník trvá na tom, že peníze nevrátí, zboží nevymění. Od února už není jediným řešením soud – pomocnou ruku nabízí Česká obchodní inspekce. Mimosoudní řešení spotřebitelských...

7. 7. 2016 |  | 2 komentáře

Na co si stěžovat u finančního arbitra. S čím pomůže. A jak na to

Když máte jako spotřebitel konflikt s finanční institucí a nedaří se ho po dobrém urovnat, nemusíte hned spěchat k soudu. Je tu ještě jedna možnost: mimosoudní řešení u finančního arbitra. Víte, s čím...

26. 4. 2016 |  | 4 komentáře

Nové triky šmejdů. A rady, co dělat, když naletíte

I když se řada obcí snaží udělat podomnímu prodeji přítrž – jednoduše ho zakázaly – fígle nepoctivců stále padají na úrodnou půdu. Takzvaní šmejdi v Česku řádí dál. Přinášíme přehled triků, na které byste...

31. 3. 2016 |  | 8 komentářů

Reklamace v roce 2016: Jak na to, abyste uspěli. A co si nenechat líbit

Když se na zboží objeví v záruční době vada, můžete ho reklamovat. Přečtete si, na co máte právo a jaké triky obchodníci zkoušejí. Reklamujte správně. A nenechte se nachytat.

21. 7. 2015 |  | 3 komentáře

Můj seznam stížností: Hledá se adresát. Kam s nimi?

Seznam stížností se vrší. Jenže co s nimi? Kde se domoct zastání? Poradíme. Tedy přinejmenším, pokud jde o stížnost na instituci či obchodníka, který vás podfouknul, očesal, vyždímal… prostě připravil...

Naposledy navštívené

Články

Produkty a instituce

Kalkulačky

Poradna

Finanční subjekty

Nabídky práce

Obchodní rejstřík

Osoby v obchodním rejstříku

Části obce

Městské části

Obce

Okresy

Témata

Registrace, Outperformance certifikát, Hypoteční úvěr, lukáš kovanda, auto, nemocenská, notáři, vít samek, zisky, Miloslava Fléglová, úvěrové moře, gastronomie, bankovní sféra, normativní náklady na bydlení, rozhodný den, USB flash, klíčová informace pro investory, SOVA

2H94494, BITC0IN1, 8P888888, 01DAVID, 4S79545

Přihlášení

Jméno

Nemáte registraci? Zaregistrujte se zde!

Všechny materiály © 2000 - 2016 Peníze.CZ a dodavatelé. Všechna práva vyhrazena.

ISSN 1213-2217. Doslovné ani částečné přebírání materiálů není povoleno bez uvedení zdroje a předchozího písemného svolení.
Peníze.CZ vydává společnost Partners media, s.r.o.
Člen SPIR - Sdružení pro internetovou reklamu. Člen SVIT - Sdružení vydavatelů internetových titulů při UVDT.

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním našich služeb nám k tomu udělujete souhlas. Další informace.OK