Kdy půjdete do důchodu? Ve hře jsou tři návrhy
25. 4. 2024 | Kateřina Hovorková | 8 komentářů
Důchodový věk poroste. Otázkou je, jak přesně. K původnímu návrhu ministerstva práce a sociálních věcí teď přibyly další dva.
Zdroj: Shutterstock
Počet nakažených nemocí Covid-19 v Česku v posledních dnech pravidelně překonává rekordy. Na zhoršující se situaci nakonec reagovalo i ministerstvo zdravotnictví a rozšířilo seznam míst, kde je povinné nosit roušky nebo jiné zakrytí úst a nosu.
Od 1. září jsou v celém Česku potřeba:
V Praze je ochrana úst a nosu povinná navíc také:
Vyplývá to přímo z nařízení ministerstva zdravotnictví a hygieniků. Zaměstnavatel nemůže tuto povinnost zrušit ani zmírnit, nebo dokonce zakázat.
Jak ale postupovat, když je váš zaměstnavatel naopak aktivnější, než požaduje stát? Tedy když vám nařídí nošení roušky v práci?
I před pandemií koronaviru ji museli někteří zaměstnanci používat při určitých činnostech. Vyplývá to z předpisů upravující bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Konkrétně z nařízení vlády č. 495/2001 Sb., kterým se stanoví rozsah a bližší podmínky poskytování osobních ochranných pracovních prostředků, mycích, čisticích a dezinfekčních prostředků.
Příloha č. 3 zmíněného nařízení stanoví, že osobní ochranné pracovní prostředky (OOPP) chránící dýchací orgány jsou potřeba při těchto rizikových činnostech:
Ze zmíněného seznamu vyplývá, že zaměstnavatel nemůže automaticky nařídit nošení roušky nebo podobné ochrany v případě rizika nákazy virem.
Může však takovou povinnost na konkrétním pracovišti zavést, pokud si to podle něj vyžaduje bezpečnost a ochrana zdraví při práci. Čeká ho při tom poměrně složitý administrativní proces. Musí profesionálně vypracovat příslušnou dokumentaci na základě vyhodnocení rizik a konkrétních podmínek na pracovišti – včetně systému, jak roušky skladovat, jak s nimi zacházet, kam je vyhazovat... Bezpečnostní opatření pak musí projednat i se zástupci zaměstnanců, tedy s odbory.
Jakékoliv osobní ochranné pracovní prostředky musí zaměstnavatel poskytovat bezplatně. Pokud tedy splní všechny podmínky a nařídí povinnost nosit roušky, musí vám je zajistit. Nemůže chtít, aby si je zajistili a zaplatili sami zaměstnanci. Jenom kdyby taková povinnost vyplývala přímo z epidemiologického nařízení ministerstva zdravotnictví (hygieniků), byla by odpovědnost primárně na zaměstnancích – stejně jako když si ji musí sami zajistit třeba do veřejné dopravy.
Jestliže zaměstnavatel sám zavede povinné roušky jako OOPP, musí splnit i další pravidla – především pravidelné přestávky (nad rámec těch běžných), abyste si mohli roušku odložit a oddechnout si. První bezpečnostní přestávka se má zařadit nejpozději po dvou hodinách od započetí výkonu práce, a to v trvání nejméně 15 minut. Následné se přestávky zařazují nejpozději po každých dalších dvou hodinách od ukončení předchozí přestávky v trvání nejméně 10 minut.
Něco jiného je, když ze zdravotních důvodů roušku nosit nemůžete – například když jste astmatik, máte jiné dýchací problémy a podobně. Pokud vám to potvrdí lékař, musí pak zaměstnavatel zajistit pracovní prostředí, kde roušku mít nemusíte.
Splní-li však zaměstnavatel všechny podmínky a zároveň nemáte nárok na úlevu, nezbývá vám než poslechnout. Jinak porušíte povinnost danou zákonem (respektive na jeho základě) a zaměstnavatel vám jednak může zabránit vstupu na pracoviště, jednak dát výpověď.
Zaměstnavatel, který se nemůže opřít o profesionálně zpracovanou dokumentaci ukládající povinnost nosit roušky jako OOPP, je může svým pracovníkům jenom doporučit. Nemá právo je po nich vyžadovat.
Totéž platí i ve vztahu k zákazníkům při návštěvě provozovny, třeba obchodu, kadeřnictví nebo masážního salonu. Podnikatel sice může návštěvníky vyzvat (třeba formou nápisu u vchodu), aby vstupovali jenom s ochranou úst a nosu, nemůže je k tomu ale nutit.
Konečné rozhodnutí v takových případech tedy závisí na zaměstnanci a na zákazníkovi. Kdo chce, roušku si nasadí. Kdo nechce, nemůže být nijak trestán – pokud to plošně nevyplývá přímo z obecně platného nařízení ministerstva zdravotnictví (hygieniků).
Podobně tomu je i v případě, kdy třeba pracujete jako masérka či kadeřnice a obáváte se o své zdraví – třeba jste v rizikové skupině, nebo s někým takovým žijete. Roušku, štít nebo respirátor si jako zaměstnanec samozřejmě během výkonu práce nasadit můžete a nikdo vám to nemůže zakázat. Klientům to lze jenom doporučit, ne nařídit.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
7. 9. 2020 8:10, Milan
nesmyslný článek, ve většině výrobních firem je nošení náhubků povinné a už na vstupu do firem to vyžadujou, jinak mě odmítají pustit dovnitř A nic se s tím dělat nedá !!!!!!! Takže totalita i ve firmách.
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
7. 9. 2020 0:31, Mirko
lidi rychle zapominaji co covid dokaze. a ze rousky nas i vas chrani. je mnoho lidi co jim nezalezi na jinych a je jim jedno ze siri covid, nic se jim nestane, nenajdou se a nepotresta je nikdo.
V diskuzi je celkem (84 komentářů) příspěvků.