Triky se slevami musí skončit. Pravidla zpřísní
3. 10. 2022 | Petr Kučera
![Triky se slevami musí skončit. Pravidla zpřísní](https://js.pencdn.cz/acimage/w180/411935.jpg)
Poslanci schválili novelu, která má pomoct spotřebitelům i poctivějším obchodníkům. Pomůže?
Dobrý den, před půl rokem jsem zakoupil přes internet sestavu - Dveřní jednotku a bytový monitor (defacto videozvonek). Po obdržení jsem sestavu zprovoznil a z důvodu odzkoušení změnil hlavní, implicitně nastavené heslo do systému. Díky tomu, že v té době ještě nebyla hotova příprava pro osazení zvonku v novostavbě, sestavu jsem uložil a vytáhl a sestavil nyní. Mezitím jsem ale zapomněl mnou změněné heslo pro konfiguraci systému. Výrobce i dodavatel má na svých stránkách dva postupy, jak vyresetovat heslo (resp., dvěřní jednotku dostat do základního nastavení). Bohužel ani jeden, z těchto postupů nefunguje. Můj dotaz zní, zda mohu uplatnit reklamaci na dané věci i v případě, že ač jsem závadu způsobil já (zapomenutím hesla). Přesto se domnívám, že pokud nemohu svépomocí opravit danou věc, dle návodu výrobce/dodavatele, je tento povinen uvést závadu dopořádku (v případě že tvrdí, že to lze udělat a zvěřejní návod, jak na to, který ale na mnou vlastněné věci nefunguje). Děkuji
Otázku poslal/a: , 6. 9. 2017 11:14
Na otázku odpovídá:
Dobrý den, děkujeme Vám za využití internetové poradny dTestu na peníze.cz. Ustanovení § 9 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele říká: „Prodávající je povinen řádně informovat spotřebitele o vlastnostech prodávaných výrobků nebo charakteru poskytovaných služeb, o způsobu použití a údržby výrobku a o nebezpečí, které vyplývá z jeho nesprávného použití nebo údržby, jakož i o riziku souvisejícím s poskytovanou službou. Jestliže je to potřebné s ohledem na povahu výrobku, způsob a dobu jeho užívání, je prodávající povinen zajistit, aby tyto informace byly obsaženy v přiloženém písemném návodu a aby byly srozumitelné.“ Pokud zboží nelze užívat způsobem, který je popsaný v návodu, pak je to důvod k reklamaci, neboť výrobek nemá vlastnosti, které prodejce či výrobce popsal. V rámci uplatněné reklamace můžete žádat primárně bezplatnou opravu nebo výměnu zboží. Věříme, že Vám tato informace pomůže. V případě potřeby další konzultace kontaktujte prosím poradenskou linku dTestu na telefonním čísle 299 149 009. S přáním příjemného dne, Váš dTest
6. 9. 2017 16:25
Položte svojí vlastní otázku. Spotřebitelská poradna je vám plne k dispozíci.
Partner sekce
dTest
Jsme nezisková organizace - Občanské sdružení spotřebitelů TEST (založeno v roce 1992). Do vínku jsme si dali úkol sloužit spotřebitelům a spotřebitele chránit. A protože „spotřebitelství“ zahrnuje vlastně vše, co člověka životem provází a co k životu potřebuje, staly se naší prioritou výrobky. Právě za ně spotřebitelé vydávají nejvíce peněz a přece nikdo netouží utrácet za šmejdy, které za chvíli přestanou fungovat. Nebo si dokonce z obchodů odnášet výrobky, které mu mohou ublížit, protože se v nich skrývá nebezpečí pro zdraví či život. Když však spotřebitelé budou vědět, které výrobky jsou dobré a spolehlivé a naopak kterým se obloukem vyhnout, když budou mít k dispozici dostatek objektivních informací, dokáží s jejich pomocí ochránit sebe i svou peněženku. Od roku 1992 měsíc co měsíc publikujeme testy výrobků na stránkách časopisu dTest. A nejenom je... Pomocnou ruku podáváme i v dalších oblastech, ve kterých může spotřebitel narazit na různá úskalí a pasti. Srozumitelně přibližujeme práva kupujících (spotřebitelů) a naopak povinnosti prodávajících, radíme, jak je aplikovat v běžném životě, na co si dávat pozor při reklamacích, upozorňujeme na nové zákony, varujeme před nekalými praktikami prodávajících i před klamavou reklamou, publikujeme konkrétní příběhy ze života pro ponaučení... Jako předplatitelé dTestu máte zdarma přístup ke všem výsledkům testů jak na webových stránkách www.dtest.cz, tak v mobilní aplikaci, kterou najdete v Google Play a Apple App Store pod názvem dTest. Kontakty: Časopis dTest vydavatel Občanské sdružení spotřebitelů TEST Černomořská 419/10, 101 00, Praha 10 - Vršovice tel: +420 241 404 922, 222 767 220
Za poradnu odpovídá:
Kolektiv odborníků
Partnerem poradny od: 28.11.2012
Aktuální články
Zkazili vám radost z dovolené? Kdy máte nárok na odškodnění
Některé problémy během zájezdu mohou být natolik zásadní, že vám zkazí zážitek z celé...více
Síť OMV v Česku změní tvář, ukázala nové logo
Síť OMV představila novou „korporátní identitu“. Během následujících tří let ji nasadí...více
Nejhůře úročený účet pro děti láká nové klienty. Porovnali jsme, kdo dá víc
UniCredit Bank nabízí dětem lekci finanční gramotnosti. Novým klientům dá pro začátek...více
Interaktivní grafiky
Jakou kartu teď dostanete? Podívejte se na přehled podle bank
Galerie platebních karet, které banky v Česku nabízejí k účtům. Chtěli byste raději vesmírně...více
Nemáte v peněžence poklad? Takhle poznáte vzácné koruny
Vypadají jako peníze, které denně bereme do ruky. A najdou se lidé, co by nám tu ruku...více
Kdy můžu do důchodu a kolik dostanu. Kalkulačka a pravidla
Kdo může žádat o přiznání starobní penze? Co všechno se počítá? Jaké jsou podmínky? Tady...více
Na tyhle e-shopy si dejte pozor. Ukážeme jejich triky
Tohle není podvod, který by měl každý poznat hned na první pohled. Není to amatérsky působící...více
Cesta do pravěku. Podívejte se, jak vypadalo internetové bankovnictví před 20 lety
Ať jste, nebo nejste pamětníci, tenhle výlet bude plný překvapení. Připomeňte si pionýrské...více