Už žádné falešné slevy. Ochrana spotřebitelů posílí

redakce Peníze.CZ | rubrika: Aktuality | 13. 4. 2022 | 7 komentářů
Už žádné falešné slevy. Ochrana spotřebitelů posílí

Zdroj: Shutterstock

Obchodníci budou nově muset u zboží ve slevě uvádět nejnižší cenu, za kterou ho prodávali před poskytnutím slevy. Zakázány budou falešné spotřebitelské recenze na internetu. U nevyžádaných podomních prodejů budou moci kupující od smlouvy odstoupit do 30 dní.

Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele, kterou dnes schválila vláda a teď míří k projednání do poslanecké sněmovny. Návrh připravilo na základě nových evropských pravidel ministerstvo průmyslu a obchodu.

„Cílem návrhu je zajistit, aby spotřebitelé byli při nákupech v on-line prostředí lépe chráněni před nekalými obchodními praktikami některých prodejců. Náš návrh jim zajistí dostatek informací, aby se mohli lépe orientovat a byli méně zranitelní vůči snahám o manipulace,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

Novela zavádí například nové informační povinnosti pro on-line tržiště. Spotřebitelé budou vždy informováni o tom, s kým uzavírají smlouvu nebo na základě jakých parametrů jsou řazeny nabídky v případě vyhledávání. Za nekalou obchodní praktiku bude považováno jednání, kdy poskytovatel on-line tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní.

V případě recenzí bude zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou povinni ověřovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili.

U slevy budou obchodníci muset nově uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období ne kratším než 30 dnů před slevou. Tato povinnost má pomoci k odstranění umělého navyšování cen před slevou a má se týkat všech obchodníků, nejen e-shopů.

Návrh ministerstva průmyslu nad rámec požadavků EU počítá také se změnami pro uzavírání smluv po telefonu. Nově nebude stačit pouhý telefonát. Podnikatel bude muset spotřebiteli svou telefonickou nabídku potvrdit v textové podobě, například e-mailem, a spotřebitel bude muset svou vůli smlouvu uzavřít potvrdit také v textové podobě.

Při uzavírání smlouvy v domácnosti spotřebitele bez předem sjednané návštěvy a také během organizované prodejní akce se nově posune lhůta pro odstoupení od smlouvy na 30 z dosud platných 14 dnů.

redakce Peníze.CZ

Jsme největší web o osobních financích v Česku. Přinášíme aktuality, praktické návody, kalkulačky a další přehledy. Můžete nás sledovat i na sociálních sítích. Do rodiny vydavatelství NextPage Media s námi patří i Finmag,... Další články autora.

Sdílejte článek, než ho smažem

Líbil se vám článek?

+30
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 7 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

14. 4. 2022 8:57, petr

Tak to Mountfield asi zkrachuje :) ty jejich nekonečný slevy 50-60%to jsem zvědav co stím udělají:) to budou slevy max 10%

+11
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

14. 4. 2022 7:22, mgr jiri pavek

okradaji nas vsude maji velke marze napotraviny maso pecivo teplo voda proste na vsechno jeto loupez za bileho dne duchodci invalide a dalsi obcane uz to nevidrzi to hloupe umnele zdrazovani

-3
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (7 komentářů) příspěvků.
Simplecoin

A tohle už jste četli?

Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka

14. 6. 2022 | Petr Kučera | 15 komentářů

Nevýhodný kurz DCC už umí blokovat i největší banka

Dobrá zpráva před dovolenou v cizině: Česká spořitelna se přidává k menším bankám a ukazuje, že platební kartu lze před nechtěnou službou chránit líp.

Zázrační roboti? Kubíčkova WSM byla letadlo, potvrdil soud

9. 6. 2022 | redakce Peníze.CZ | 3 komentáře

Zázrační roboti? Kubíčkova WSM byla letadlo, potvrdil soud

Na osm let do vězení má jít podnikatel Jiří Kubíček, který podle Městského soudu v Praze způsobil škodu dvě a čtvrt miliardy korun. O zatím nepravomocném rozsudku informovala agentura... celý článek

Pojišťovny čekají nové spory. Ústavní soud se zastal klienta

24. 5. 2022 | Jiří Hovorka, Petr Kučera | 3 komentáře

Pojišťovny čekají nové spory. Ústavní soud se zastal klienta

Někteří lidé, kteří si před lety sjednali investiční životní pojištění, mají šanci na vrácení víc peněz. Podle Ústavního soudu nemuseli hned od začátku vědět, že je smlouva neplatná.... celý článek

Podvod v telefonu. Dejte si pozor na falešné SMS

11. 5. 2022 | redakce Peníze.CZ | 13 komentářů

Podvod v telefonu. Dejte si pozor na falešné SMS

Přes SMS a MMS zprávy se v Česku nyní šíří nebezpečný software s názvem Flubot, který cílí na uživatele chytrých telefonů s operačním systémem Android. Upozornila na to Asociace provozovatelů... celý článek

Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?

6. 5. 2022 | Martin Horvát | 4 komentáře

Zaměstnanec způsobil škodu klientovi. Po kom chtít náhradu?

Při plnění pracovních úkolů může zaměstnanec způsobit škodu nějaké třetí osobě – typicky zákazníkovi, klientovi nebo dodavateli svého zaměstnavatele. Na koho se má poškozený obrátit... celý článek

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.