Rychlé shrnutí na začátek:
- Průkopníky v uvádění transparentních reálných slev (počítaných z cen produktů před slevovou akcí a řádně popsanou metodikou) jsou Alza.cz a CZC.cz.
- Největší slevy letošního Black Friday jsme našli na KnihyDobrovsky.cz – reálně kolem 60 %.
- Stále nacházíme plno známých klamavých praktik (navyšování přeškrtnuté ceny před Black Friday nebo zdražování produktů natolik, že i po deklarované slevě stojí více než před Black Friday).
- Narazili jsme na nové triky: například zařazení více jak poloviny celého sortimentu do Black Friday s tím, že u většiny produktů nedošlo ke zlevnění (AAAauto.cz) nebo využití 20% slevového kupónu k BF se zdražením produktu před BF o 23 % (Notino.cz)
Celkový přehled
Tady je přehledná tabulka monitorovaných e-shopů, které letos spustily Black Friday akci. Součástí jsou statistiky Hlídače shopů:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Z přehledu lze vyvodit tyto poznatky:
- V Black Friday nabídce jsou řádově jednotky procent produktů.
- Průměrné uváděné slevy se až na výjimky pohybují mezi 15 a 35 %.
- Alza.cz a CZC.cz už uvádějí reálné slevy podle transparentního výpočtu — jejich deklarované slevy se v naprosté většině případů shodují s námi vypočítanými reálnými slevami.
- Ostatní e-shopy stále ve většině případů počítají slevy z maloobchodních cen, reálné slevy jsou v průměru poloviční.
- Oproti loňské analýze je letos v kampani méně produktů (i přes větší celkovou nabídku e-shopů). Uváděné slevy jsou v průměru menší, reálné slevy podobné. Black Friday akce se protahuje na delší období, některé e-shopy ji dokonce spouští na etapy.
Odvážní trend-setteři
Pojďme se podívat na trojici e-shopů, kterou sledujeme už čtyři roky.
V první řadě je třeba pochválit Alza.cz a CZC.cz, které nabourávají tradiční český přístup spočívající ve výpočtu slev z maloobchodních cen a uvádějí reálně slevy vycházející z cen, za které daný produkt prodávaly před slevovou akcí.
Příklad na Alza.cz: televizor 50" Samsung QE50Q80A:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Alza.cz uvádí slevu 15 % (stejně jako Hlídač shopů) vypočtenou z ceny těsně před BF (19 990 Kč). Přitom ještě v srpnu tuto televizi prodávala za 32 990 Kč. Většina ostatních e-shopů by tuto cenu použila pro výpočet slevy ve výši 49 %.
Příklad na CZC.cz: Canon PowerShot G5 X:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Vidíme zde uváděnou reálnou slevu 22 % počítanou z přeškrtnuté ceny 15 390 Kč. Ta byla snížena podle nového transparentního výpočtu slev. Předtím byla (od roku 2018) používána maloobchodní cena 19 990 Kč.
Nová pravidla, jak počítat slevu
Od května 2022 by měla v ČR začít platit nová směrnice Evropské unie o ochraně spotřebitele. Ta mimo jiné definuje výpočet slevy v rámci akcí na e-shopech. Jako přeškrtnutá cena, ze které se vypočítává sleva, se bude muset použít nejnižší cena, za kterou se daný produkt prodával v období minimálně 30 dní před slevovou akcí.
Zatímco Alza a CZC už jsou s touto směrnicí prakticky sladěny, ostatní e-shopy mají nejvyšší čas se na ni připravit.
Pro zajímavost: zavádění reálných slev není tak jednoduché, jak se na první pohled může zdát. Už nejjednodušší případ jednorázového zlevnění otevírá otázku, po jak dlouhou dobu je možné uvádět slevu. Dále může nastat několik složitějších případů: více zlevnění v krátké době, dynamický pricing měnící cenu o minimální částku každý den a podobně. Z tohoto důvodu se stále může lišit výpočet reálné slevy mezi e-shopem a Hlídačem shopů.
Pro nás je důležité, aby e-shop transparentně deklaroval, jak slevy počítá, a snažil se v maximální míře sladit s novou unijní směrnicí. Za to od nás dostává rating tří hvězdiček ze tří. Případné neshody s naším výpočtem nebo i e-shopem deklarovaným výpočtem (které jsme u několika produktů našli na obou e-shopech) byly rychle vysvětleny, případně napraveny.
Z původní trojice nejdéle monitorovaných e-shopů se k uvádění reálných slev zatím neodvážil Mall.cz, který je stále počítá z maloobchodních cen.
Příklad: hodinky Frederic Graff Monte Leone FAR-2518 (partnerský prodej Vivantis.cz):
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Sleva ve výši 83 % je počítána z maloobchodní ceny 7002 Kč. Nicméně produkt se od roku 2019 na Mall.cz neprodával za více jak 1490 Kč. Na letošní Black Friday došlo k reálnému zlevnění o 11 %, nicméně také o navýšení přeškrtnuté ceny z 6864 Kč na 7002 Kč. Což by teoreticky mohlo být vysvětleno navýšením maloobchodní ceny výrobcem. Pak je ale zajímavé, že na samotném e-shopu Vivantis.cz k navýšení přeškrtnuté ceny nedošlo:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Mall.cz alespoň po našem upozornění stáhl produkty prodejce Vivantis.cz s tímto problémem z nabídky Black Friday. Na směrnici se podle tiskové mluvčí připravují a budou ji včas implementovat.
Největší slevy – jak deklarované, tak námi vypočítané – jsme našli na KnihyDobrovsky.cz. Jsou stále počítané z maloobchodních cen a jejich výše je pravděpodobně dána typem sortimentu. Například cena této knížky se v průběhu roku pohybuje mezi 89 a 399 Kč:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Staré známé triky
Mezi Black Friday nabídkou na českých e-shopech jsme opět našli plno produktů, u kterých bychom se odvážili tvrdit, že deklarovaná sleva je klamavá. Následuje pár příkladů:
Zwilling Joy sada nádobí na TSBohemia.cz. E-shop uvádí aktuální cenu 3690 Kč, zlevněno z 6490 Kč (přeškrtnutá cena), v BF tedy s 43% slevou:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Když se podíváme na vývoj těchto cen na Hlídači shopů, zjistíme, že přeškrtnutá cena se na webu objevila před Black Friday. Dříve uvedena nebyla. Navíc produkt v Black Friday kampani stojí více, než za kolik se prodával naprostou většinu období od července 2020 do října 2021, a reálně byl do BF zlevněn o 2 %.
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Na druhou stranu u některých produktů v Black Friday akci TSBohemia.cz jsme zaregistrovali uvádění reálných slev. Bohužel nemůžeme vypočítat jejich průměr kvůli nedostatku dat. Monitoring cen nám totiž z důvodu blokace na straně TSBohemia.cz delší dobu neběžel.
Datart.cz zařadil do Black Friday nabídky cca 10 % své nabídky (přes 4500 produktů), nicméně mezi nimi i takovéto kousky:
Pouzdro HyperX zařazené do Black Friday nabídky bez jakéhokoliv zlevnění a následně během Black Friday zdražení o 91 %.
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Nebo Headset iPega PG-R015, který se postupně před Black Friday zlevňoval každý den až na 412 Kč (pravděpodobně souboj naceňovacích robotů) a na samotné Black Friday zdražen o 45 % na 600 Kč. Tedy místo deklarované slevy 39 % se jedná o reálné zdražení o 45 %.
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Mironet.cz se podle svých podmínek Blue Friday také přiblížil uvádění reálných slev: Píše, že v kampani používá termín původní cena – jedná se o cenu původní a platnou k 1. říjnu 2021, za kterou Mironet zboží prodával.
Realita bohužel vypadá odlišně. Například toto pouzdro se 1. října na Mironet.cz prodávalo za 120 Kč, ale v Blue Friday je jako původní cena uváděna 540 Kč. Ke zlevnění došlo – ovšem o 14 %, nikoliv o uváděných 83 %:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Na Pilulka.cz jsme u většiny produktů v nabídce jsme zaznamenali reálné slevy, které se nově vypočítávají z ceny před akcí. Na druhou stranu některé produkty ponechala v Black Friday nabídce i po jejich zdražení, například o 81 %:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Na slovenském e-shopu Pilulka.sk jsme bohužel zaznamenali divoké machinace s přeškrtnutou cenou, která kopíruje vývoj prodejní ceny tak, aby se stále zachovávala dostatečná sleva:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Benu.cz zařadilo do BF akce přes tisíc produktů, ovšem u 55 % z nich jsme nenašli reálnou slevu. Navíc jsme zaregistrovali navyšování přeškrtnuté ceny jako v tomto případě:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Kouzla, na která jsme narazili poprvé
Black Friday v podání Notino.cz vypadá férově: kupón na 20% slevu (resp. 30%, 40% podle značky) na vybrané produkty. Méně férové už je zdražení těsně před Black Friday prakticky o hodnotu daného kupónu – a pro jistotu ještě zvednutí přeškrtnuté ceny.
Například sérum Prime Youth 24K Gold:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Cena těsně před BF 1809 Kč, přeškrtnutá cena 1994 Kč. Na BF zdražení o 26 % na 2298 Kč, po odečtení BF kupónu cena 1953 Kč (tedy více než před BF). Navíc navýšení přeškrtnuté ceny na 2553 Kč, aby e-shop mohl uvádět další slevu 9 %.
A nezapomeňte: Když přijdete na Notino.cz ze srovnávače (například Heureka.cz), cenu máte o 25% nižší:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Zajímavé pojetí Black Friday jsme nalezli na AAAauto.cz, které letos monitorujeme poprvé. Do jejich BF nabídky se dostalo 7080 z celkového počtu cca 13 000 aut (mimochodem v banneru uvádějí Zlevnili jsme více než 2000 vozů).
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Bohužel na zlevnění jsme narazili pouze u 466 z nich. Podívejme se hned na první nabídku: Škoda Karoq, prodejní cena 760 000 Kč, zlevněno ze 780 000 Kč. Podle historie cen nejde o žádné zlevnění, naopak týden před BF došlo ke zdražení o 20 000 Kč:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Částečné vysvětlení můžeme najít pod tímto výkladem na webu AAAauto.cz:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Jestli jsme ho pochopili správně, tak AAAauto.cz pouze vytvořilo kategorii Black Friday a zahrnulo do ní veškerá auta, která jsou aktuálně „zlevněná“. Black Friday slevu pak popisuje takto: U každého vozu se jedná o rozdíl mezi původně nabízenou cenou a aktuálně platnou cenou.
Když se ovšem podíváme na historii cen, například výše uvedenou škodovku za uváděných 780 000 Kč – což by měla být původně nabízená cena – ji AAAauto.cz nikdy neprodávalo. O maloobchodní cenu se u ojetých aut také nemůže jednat.
Okay.cz nevyšel z loňské analýzy příliš dobře, letos to bohužel není o moc lepší. Například tato americká lednice Bosch KAD93AIEP. Od dubna prodávána za 34 990 Kč, do Black Friday akce zdražena o 40 % na 48 990 Kč:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
Na pravý Black Friday (26. listopadu) si Okay.cz připravil ještě „akci DPH“. K ní nám poslal následující vysvětlení: Do této tradiční akce budou nominovány produkty, jejíž výše slev bude počítána z původních prodejních cen, nikoliv z cen v rámci slevových pásem z Black Friday.
Když se na jeden takový produkt v akci DPH podíváme, vidíme následující vývoj cen:
Klikněte pro zvětšení. Zdroj: Hlídač shopů
- 24. 11. 2021: prodejní cena 349 Kč, přeškrtnutá cena 499 Kč
- 25. 11. 2021: prodejní cena 549 Kč, přeškrtnutá cena neuvedena
- 26. 11. 2021: prodejní cena 453 Kč, přeškrtnutá cena 549 Kč (akce DPH)
- 27. 11. 2021: prodejní cena 349 Kč, přeškrtnutá cena 499 Kč
Tedy během jednodenní akce DPH byl produkt nabízen za nejvyšší cenu za poslední rok. Kromě dne předem, kdy probíhala „příprava“ na tuto akci.
Jediný kladný bod dostává Okay.cz za komunikaci s Hlídačem shopů, kdy po upozornění odebral problémové produkty z Black Friday akce.
Novinky na Hlídači shopů
Pro letošní Black Friday jsme v rámci Hlídače shopů nově zavedli rating e-shopů hodnotící jejich transparentnost ve výpočtu slev, uvádění reálných slev a reakci na nalezené problémy. Obecně je hodnotící škála následující:
- Tři hvězdičky: E-shop transparentně počítá slevy z cen před slevovou akcí. Na upozornění o chybách reaguje a snaží se je napravit.
- Dvě hvězdičky: E-shop transparentně počítá slevy (většinou z maloobchodních cen). Pokud narazíme na uměle navýšené slevy, typicky se jedná o chyby v nacenění a e-shop se je snaží napravit.
- Jedna hvězdička: E-shop nejeví snahu o uvádění reálných slev, nacházíme příliš mnoho problematických produktů.
Naším cílem je pomoci e-shopům udělat ten nepříjemný krok z umělých 80% slev do reálných 20%. Věříme, že to zákazníci ocení.
Současně budeme rádi konzultovat – a kontrolovat – metodiku výpočtu reálných slev s jednotlivými e-shopy (jak již to pro některé děláme). Z vlastní zkušenosti víme, že to není tak jednoduché, jak se zdá. Proto zavádíme rating Hlídače shopů, který budeme průběžně aktualizovat podle toho, jak budou e-shopy měnit svůj přístup k této problematice.
Od posledního Black Friday jsme také začali monitorovat nové e-shopy. Jejich kompletní seznam najdete na našem webu, případně v popisu rozšíření.
Co se týče rozšíření pro prohlížeče (díky kterému vidíte graf Hlídače shopů přímo na webu e-shopu), po delší době se nám podařilo připravit verzi pro Firefox, která prošla schvalovacím procesem.
Poslední novinkou je dashboard Top slev napříč monitorovanými e-shopy, které nad daty Hlídače shopů připravily Ája a Verča v rámci Czechitas digitální akademie data. Jakmile ho dostatečně otestujeme, zaintegrujeme ho do webu Hlídače shopů.
Tuto analýzu pro vás připravili a celého Hlídače shopů provozují Apify, TopMonks a Keboola. Vás už je přes 30 tisíc. Díky za důvěru!
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
30. 11. 2021 14:41, deprese
Hlídač shopů u alzy jen zjistil, že ten foťák prodával celou dobu předražený a teď ho slevnil během BF, nic jiného. Ale chápu, že pro některé je to moc složité. Už před 6 lety se ten foťák dal koupit asi o 3 tis. levněji, než to prodává alza celou dobu.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
30. 11. 2021 15:00, Matěj
Citace - deprese / 30.11.2021 13:57
Děkujeme za příspěvek a posíláme tabletku.
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
V diskuzi je celkem (10 komentářů) příspěvků.