Triky se slevami skončí. Snadno zjistíte skutečnou

Petr Kučera | rubrika: Co se děje | 24. 11. 2020 | 46 komentářů
Některé e-shopy během Black Friday nabízejí na první pohled nižší slevy než v předchozích letech. Může za to služba Hlídač shopů, která ukazuje, o kolik je akční cena skutečně nižší než ta původní. Přísnější pravidla pro uvádění „přeškrtnutých“ cen mají brzo platit pro všechny obchody v EU.
Triky se slevami skončí. Snadno zjistíte skutečnou

Zdroj: Shutterstock

Sleva 40 procent v jednom e-shopu vypadá líp než osm procent v nějakém jiném. Co na tom, že výsledná cena je v obou obchodech stejná, nebo v tom druhém dokonce nižší. Ne každý spotřebitel to zjistí – a třeba si mezitím vybere i další zboží, takže se mu už nechce odcházet ke konkurenci.

Někteří obchodníci těsně před Black Friday nebo novoročními výprodeji zvyšují „původní“ cenu zboží, aby pak sleva vypadala výraznější. Řada dalších se bez takového skoku obejde, přesto lákají na slevu vyšší, než ve skutečnosti je: akční cenu totiž porovnávají s „doporučenou maloobchodní cenou od výrobce či distributora při uvedení produktu na trhu“, případně s cenou, za kterou sami kdysi začali zboží prodávat. Zvlášť u elektroniky tak jde o částky, za kterou se buď nikdy, nebo už hodně dlouho neprodávalo – kvůli konkurenci i kvůli rychlému zastarávání technologií.

Do té doby nejpřesnější důkazy o čarování se slevami přinesla v roce 2017 analýza společnosti Apify, která se zaměřila na trojici největších e-shopů. Už předtím sice existovaly nástroje jako porovnávač Heureka, sledovaly ale hlavně vývoj ceny na celém trhu, ne v konkrétním obchodě. Tým kolem Apify potom pro spotřebitele spustil i neziskovou službu Hlídač shopů, za kterou stojí také společnosti Keboola a TopMonks.

Zatím nejnovější analýza z loňského listopadu ukázala, že trojice největších e-shopů Alza, Mall a CZC se v tomhle směru výrazně zlepšila. Se slevami víc kouzlily některé další obchody, na které se sledování slev zaměřilo poprvé. Nejvýraznější rozdíl mezi uváděnou a skutečnou slevou zjistil Hlídač shopů u Mountfieldu.

Zdroj: Hlídač shopů

Black Friday 2019 u T.S. Bohemia. Lákavá sleva 54 % je ve skutečnosti jen 13 %, když nepočítáme prudké zvýšení základní ceny těsně před začátkem akce.

Do roka a půl mají spotřebitelé v celé Evropské unii získat proti podobným trikům silnější zbraň. Nejpozději od 28. května 2022 totiž začne platit pravidlo, které „původní“ (přeškrtnutou) cenu určuje přesněji: Bude muset jít o nejnižší z cen, za kterou konkrétní e-shop prodával stejné zboží v posledních aspoň třiceti dnech před zlevněním. Příslušné předpisy mají členské státy – tedy i Česko – přijmout už do 28. listopadu 2021.

Skončit by tak mělo nejenom účelové zvýšení ceny na krátký čas před „akcí“, ale také dosavadní nejasnosti o tom, z jaké hodnoty je sleva vypočítána. A právě z unijní směrnice vychází i nová metodika pro Hlídače shopů.

Další články se slevou!

Zdroj: Shutterstock

Jaký byl rozdíl mezi uváděnou a skutečnou slevou během Black Friday 2019? Tady jsou konkrétní výsledky.

Pravda o slevách: Podívejte se, jak e-shopy čarují s cenou


Nová pravidla mají už v příštím roce prodloužit život spotřebičů a ušetřit peníze spotřebitelů. Na rozsáhlejší vylepšení si ale ještě počkáme.

Právo na opravu se blíží. Za spotřebiče můžete ušetřit tisíce


Obchodník by měl spotřebitele informovat, jestliže automaticky upravuje cenu podle analýzy dat o spotřebiteli. Když se pak kupující podívá na stejnou stránku jiným způsobem, možná nebude platit tolik.

Máte víc peněz, připlatíte si. E-shopy zvyšují ceny, přijde zpřísnění


Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Různá tržiště, srovnávače nebo třeba portály nabízející ubytování či recenze různých podniků budou muset vysvětlit, jak ověřují, že je píší skuteční zákazníci.

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

„Jak už to ale u právních předpisů bývá, nejsou vždy neprůstřelné, nebo řeší jen část problému. Při implementaci směrnice jsme zjistili, že se vztahuje pouze na slevové akce. Ty mají svá specifika a musejí mít jasně definovaný konec. To je informace, kterou v našich datech nemáme,“ říká Jakub Balada z Hlídače shopů.

„Proto jsme implementovali následující model: Pokud bylo zboží zlevněno, považujeme to za slevovou akci do doby, dokud nedojde ke zdražení, nebo pokud není sleva starší 90 dní. Pak slevu počítáme podle EU směrnice vůči nejnižší ceně, za kterou se zboží prodávalo během 30 dní před začátkem slevové akce,“ upřesňuje.

„Pokud je sleva starší 90 dní nebo se s cenou hýbalo nahoru, považujeme slevu za tržní korekci cen. V takovém případě počítáme reálnou slevu vůči běžné ceně. Za běžnou cenu považujeme cenu takovou, za kterou se zboží prodávalo nejčastěji za posledních 90 dní,“ dodává Balada.

Na aktivitu Hlídače shopů už viditelně reagoval e-shop CZC. Pro zákazníky to znamená posun k lepšímu. U části zboží teď CZC uvádí „poslední cenu před Black Friday“ – takovou, kterou na něm lidé mohli vidět, než produkt zlevnil do slevové kampaně. „Zároveň platí, že jsme u produktů v Black Friday cenu před touto kampaní uměle nenavyšovali,“ píše CZC na svém webu. A slibuje, že když se takový přístup u zákazníků osvědčí, najde způsob, jak „poslední cenu“ ukazovat i na zbytku e-shopu.

Jeden rozdíl tu přece jenom je. Hlídač shopů počítá výši slevy z nejnižší prodejní ceny během posledních třiceti dnů nebo z průměrné ceny za posledních 90 dní. CZC počítá výši slevy z poslední ceny před Black Friday bez ohledu na to, před kolika dny to bylo. CZC sice odmítá, že by díky takovému přístupu uměle navyšoval slevy těsně před začátkem kampaně, zdůrazňuje však, že časté změny ceny nahoru nebo dolů jsou poměrně běžná věc.

Zlepšení je letos podle Balady vidět také u některých produktů na Alze. Ta nicméně dál uvádí, že slevy v kampani obecně „kalkuluje z cen zboží, které jsou nezávazně doporučeny distributorem či výrobcem, které považuje za běžné“.

Před letošním Black Friday přidal Hlídač shopů další e-shopy, celkem jich tak v Česku monitoruje už 29. Nově funguje také pro některé slovenské obchody.

Už nás sledujete? 

Přidejte si Peníze.cz na Facebook nebo Twitter a dozvíte se včas další aktuality a praktické rady! 

Petr Kučera

Autor článku Petr Kučera

Autorsky se zaměřuje na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ještě víc než paragrafy ale miluje média. Byl šéfredaktorem České informační agentury... Další články autora.

Líbil se vám článek?

+116
AnoNe
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem 46 komentářů

Diskuze

Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy

24. 11. 2020 6:42, tonda

Veškeré slevy mají ukazovat jen to,o co nás okrádají prodejci.Žádný prodejce nepůjde pod cenu,kterou má opravdu to zboží.Všichni mají nasazené marže až od 100% až po 500% a pak vám jako něco zlevní??Kdy toto okrádání spotřebitelů přestane!!!

+96
+-
Reagovat na příspěvek

Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy

24. 11. 2020 9:38, FZN

Víceméně souhlas - ale marže více než 100% je matematický nesmysl.

Zobrazit celé vlákno

-39
+-
Reagovat na příspěvek
Vstoupit do diskuze
V diskuzi je celkem (46 komentářů) příspěvků.

A tohle už jste četli?

Kdo jezdí často, přijde o odškodné za zpoždění. Odměna za věrnost podle ČD

14. 9. 2020 | Petr Kučera | 18 komentářů

Kdo jezdí často, přijde o odškodné za zpoždění. Odměna za věrnost podle ČD

S netradiční marketingovou inovací přišly České dráhy. Zatímco firmy si obvykle nejvíc cení stálých zákazníků, dopravce jim podmínky zhoršil.

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

6. 8. 2020 | Veronika Hejná

Prodloužená záruka? Pozor, co vlastně kupujete

Prodloužená záruka ke zboží – to zní lákavě. Někdy vám ji obchodník dává zadarmo jako součást nákupu, jindy si ji můžete přikoupit jako volitelný nadstandard. Na co si dát pozor, ať... celý článek

Zakažte nevýhodný kurz. První banka umí blokovat DCC na kartě

25. 5. 2020 | Petr Kučera | 24 komentářů

Zakažte nevýhodný kurz. První banka umí blokovat DCC na kartě

mBank přichází s vylepšením, které by přivítali i klienti konkurence. Podobnou inovaci chystá Fio. Snadnou ochranu před čím dál víc rozšířenými triky ale mnoho bank dál odmítá.

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

27. 4. 2020 | Veronika Hejná | 4 komentáře

Konec falešných hodnocení. E-shopy musí ukázat, proč jim věřit

Pravidla pro uživatelské recenze i hodnocení zboží a služeb na internetu se zpřísní. Různá tržiště, srovnávače nebo třeba portály nabízející ubytování či recenze různých podniků budou... celý článek

Máte víc peněz, připlatíte si. E-shopy zvyšují ceny, přijde zpřísnění

3. 3. 2020 | Veronika Hejná | 27 komentářů

Máte víc peněz, připlatíte si. E-shopy zvyšují ceny, přijde zpřísnění

Obchodník by měl spotřebitele informovat, jestliže automaticky upravuje cenu podle analýzy dat o spotřebiteli. Když se pak kupující podívá na stejnou stránku jiným způsobem, možná nebude... celý článek

Hledáte nové bydlení?

Berzrealitky

Vyzkoušejte náš katalog nemovitostí, při jehož tvorbě jsme se spojili s předním českým portálem Bezrealitky.

Partners Financial Services

Používáte nástroj pro blokování reklamy. Pokud nám chcete pomoci, vypněte si blokování reklamy na našem webu. Zde najdete jednoduchý návod. Děkujeme.