Kde prodávali špatný benzin a naftu? Nový přehled pokut od ČOI
15. 3. 2024 | Petr Kučera
Projděte si seznam pokut za prodej nekvalitních pohonných hmot, které nabyly právní moci během posledního roku.
Zdroj: ČD
Nejvěrnější zákazníci, kteří Českým drahám platí nejvíc peněz, mají horší postavení než občasní cestující. Aspoň pokud jde o odškodnění za zpoždění. Státem vlastněný podnik v tichosti zhoršil podmínky pro majitele celoroční jízdenky IN 100.
Ta je výhodná, pokud často cestujete na delší vzdálenost. Za 19 990 korun ročně – v průměru 1670 korun na měsíc – nabízí neomezené cestování ve druhé třídě ve všech vlacích Českých drah po celé republice. V ceně je přeprava jízdního kola, neomezený přístup do salonků ČD Lounge (ty jsou jenom na sedmi velkých nádražích) a další bonusy.
Když jste měli smůlu a váš spoj nabral víc než hodinové zpoždění, mohli jste donedávna žádat o kompenzaci 50 korun, od dvouhodinového zpoždění 100 korun.
Pravidelný cestující s celoroční jízdenkou IN 100, který třeba stokrát ročně jede mezi Prahou a Olomoucí a z toho desetkrát zažil aspoň hodinové zpoždění, tak dostal zpátky postupně 500 korun. Říkejme mu třeba pan Jan.
Od poloviny loňského prosince ale České dráhy podmínky pro takové odškodnění výrazně zhoršily. I kdyby pan Jan zažil třeba třicet velkých zpoždění ze sta jízd, nedostane už vůbec nic.
Nově totiž platí, že u celoroční jízdenky je potřeba „nastřádat“ přinejmenším padesát hodinových zpoždění za rok, aby měl cestující nárok na kompenzaci. Při sto cestách to znamená, že by u celé poloviny musel mít velkou smůlu. Hodně vlaků sice může nabrat zpoždění v řádech desítek minut, ale jenom výjimečně přesáhne hodinu.
I kdybyste takovou smůlu opravdu měli, museli byste si všechna potvrzení pečlivě archivovat a kopírovat, protože barva na těchto dokladech může za rok vyblednout. A když se vám to podaří, dostanete nakonec za každé aspoň hodinové zpoždění jenom deset korun místo dřívějších padesáti – o dřívější stovce za dvouhodinové zpoždění ani nemluvě.
Ve výsledku by tak sice pan Jan dostal stejných 500 korun jako dřív, ale potřeboval by k tomu pětinásobek zpoždění.
Podívejme se teď, na co má nárok běžný cestující s jednorázovou jízdenkou, třeba i přestupní nebo zpáteční. Nezáleží na tom, jestli si ji koupil přes internet nebo u pokladny, ani jestli platil plnou cenu, nebo využil slevu třeba díky aplikaci IN 25.
Odškodné dosahuje 25 procent ceny jízdenky (případně i rezervace) při zpoždění 60 až 119 minut nebo dokonce 50 procent při zpoždění 120 a více minut. Jenže je tu podstatné omezení: Nárok na něj vzniká až u jízdenek v ceně aspoň 360 korun (v jednom směru na jednu osobu) při hodinovém zpoždění, případně aspoň 180 korun při dvouhodinovém zpoždění.
I kdybyste při cestě mezi Prahou a Pardubicemi, Prahou a Plzní nebo třeba Ostravou a Olomoucí zažili tříhodinové zpoždění, nedostanete nic. Jízdenka je totiž obvykle levnější než zmíněných 180 (nebo 360) korun.
Nad 180 korun už byste se mohli dostat například při jízdě z Prahy do Olomouce. Když budete mít smůlu a přijedete s dvouhodinovým zpožděním, vrátí vám České dráhy polovinu, tedy přinejmenším 90 korun. Přesto na tom budete o dost líp než vedle sedící pan Jan, který nedostane nic. A polovinu jízdného by vám vraceli při každém takovém zpoždění, zatímco pan Jan by pořád nedostal nic. Až kdyby jich zažil padesát.
Proč mají klienti, kteří jsou nejvěrnější a platí nejvíc, nově o dost horší postavení než občasní cestující s jednotlivou jízdenkou? Přímou odpověď nám České dráhy nedaly.
Zdůrazňují, že odškodnění pro majitele časových jízdenek je zcela v souladu s evropskou legislativou. Konkrétně jde o nařízení EU 1371/2007 o právech a povinnostech cestujících.
Zmíněné nařízení ale ve skutečnosti říká jenom to, že nárok na odškodnění mají – vedle cestujících s klasickou jednorázovou jízdenkou – také držitelé časových jízdenek, pokud zažívají opakované zpoždění. Žádné limity pro časové jízdenky neuvádí. S nutností získat aspoň 50 zpoždění u té celoroční tedy přišly samy České dráhy.
Mluvčí dodává, že od prosince 2019 se zlepšily podmínky pro držitele ostatních časových jízdenek. Do té doby byla úprava výše odškodnění v pravomoci dopravce, ČD ho tedy nabízely jenom pro IN 100. Od prosince skončila výjimka ze zmíněného nařízení a ČD musely rozšířit odškodnění na ostatní časové jízdenky. Tedy třeba i celodenní, víkendovou, různé varianty traťových jízdenek a Jízdenku na léto.
„Držitelé ostatních síťových jízdenek vyjma pouze IN 100 neměli do loňského prosince nárok na žádné odškodnění. Změna tak podstatně rozšiřuje okruh zákazníků a dostupnost odškodnění pro ně,“ říká Novotná.
I tady je skutečnost o dost komplikovanější. Čím kratší má časová jízdenka platnost, tím méně zpoždění je sice potřeba nastřádat, jenže pořád je většinou příliš hodně na to, abyste na ně v praxi dosáhli.
Deset korun za každý zpožděný vlak nad 60 minut (nebo odřeknutý vlak) můžete dostat jenom tehdy, když doložíte:
Pro pořádek dodejme, že existuje také horní hranice. Maximální výše vyplacené částky odškodnění je 25 procent z ceny časového dokladu.
Co to znamená například u Jízdenky na léto, když si jí koupíte ve variantě na 14 dnů? I kdybyste ji – včetně přestupů – využili celkem pro 30 spojů, museli byste mít opravdu velkou smůlu a zažít aspoň hodinové zpoždění u nejméně třetiny z nich.
Srovnávat se vyplatí
Kalkulátor.cz je srovnávač, který lidem šetří peníze ve světě energií, pojištění a financí. My počítáme, vy šetříte.
Sdílejte článek, než ho smažem
Diskuze
Příspěvek s nejvíce kladnými hlasy
14. 9. 2020 9:10, jouda
To je sice hezké, ale pokud v centru města zaparkuji za 50 Kč/hodinu (modrá zóna), tak jdou úspory na palivu jaksi do háje. :-)
Zobrazit celé vláknoSkrýt celé vlákno
Příspěvek s nejvíce zápornými hlasy
14. 9. 2020 8:22, Petr
Už 20 let jsem vlakem ani autobusem nejel.Proč? Mám auto na LPG a tak jezdím levněji než bych dal za vlak nebo autobus.
V diskuzi je celkem (19 komentářů) příspěvků.