reklamace ojetého vozu
Dobrý den, chtěla bych se poradit o případné reklamaci ojetého automobilu, který jsme s přítelem letos 20. 2. 2015 zakoupili v autobazaru. Jedná se o automobil VW Touran, r. v. 2003. Na začátek podotýkám, že v kupní smlouvě máme bohužel uvedeno, že automobil kupujeme jak stojí a leží. Ale i tak bych ráda popsala situaci. Při koupi vozu nám nebylo umožněno se s vozem pořádně projet. Autobazar nemá náhradní SPZ a tak zkušební jízda provedena tak, že se automobil projel pouze na malém parkovišti autobazaru. Nemohli jsme tedy zjistit, jak se automobil chová při rychlejší jízdě. Ihned druhý den po příjezdu domů jsme zjistili, že když je automobil zahřátý, nelze ho nastartovat. Bohužel jsme netušili, že to nebude jediná vada a zařídili tak opravu. Jednalo se o výměnu žhavicích svíček a následný repas startéru. Při prvním dešti jsme zjistili, že do auta zatéká a to hodně. Na podlaze se dělá louže o vel. cca 25 cm x 15 cm. Dosud nezjištěno kudy protéká a tedy neopraveno. Během dalších pár dní za jízdy městem došlo k tomu, že přestala fungovat řadicí páka - nešlo tedy zařadit a šlo pohybovat pákou pouze v pozici neutrál. Auto jsme odtáli a dali do opravny, při opravě se na automechanika vysypala téměř rozpadlá spojka - dvouhmota, opět došlo k opravě a velice drahé. Náhradní díl stál 18 500 Kč a nyní jsme ve stavu, kdy auto nemůžeme opět využívat. Dochází k tomu, že při zahřátí auta se zapne chlazení na druhý stupeň a po vyplnění motoru stále chlazení běží, nevypíná se a vybíjí se tak baterie. Mysleli jsme, že to bude pouze čidlem teploty, což stojí pár stovek, ale bohužel je to tak, že vada je přímo někde na vrtuli a nový díl opět stojí cca 10 000 Kč. Oprava není udělána, auto nám stojí před barákem a jsme již zoufalí. Až teď jsme zjistili, že se dá auto reklamovat, ale pouze pokud nedojde k opravě a my jsme do prav již dali více než 20 000 Kč a to nepočítáme výměnu oleje a rozvodů, což je běžné. Ale nevíme, co dál. Do auta stále zatéká a je potřeba opravit chlazení auta. Máme nějakou možnost vymáhat finanční odškodnění? Všechny vady se objevily do 2,5 měsíců od zakoupení a nemám tedy pochyb, že byly skryté. Nebyla nám ani umožněna pořádná zkušební jízda. Ale ve smlouvě máme bohužel uvedeno, že automobil kupujeme jak stojí a leží. Můžeme se nějak bránit? A musí autobazar poskytnout náhradní automobil v případě, že je uplatněna reklamace a auto se tam tedy nechává? Máme rodinu a jsme na něm závislí... Moc vám děkuji za rady. Jsem pouze laik a vady jsem popsala velice laicky, ale snad jste mě pochopily. Moc děkuji Břeňová.
Otázku poslal/a: , 14. 5. 2015 9:41
Na otázku odpovídá:
Lefensor, s.r.o., Lefensor, s.r.o.
Dobrý den,
děkujeme, že jste využila služeb naší poradny a k Vašemu dotazu nám dovolte sdělit následující:
Ve smyslu původní úpravy § 501 občanského zákoníku nebyla odborná veřejnost za jedno, zda lze doložku "jak stojí a leží" účinně použít pro případy individuálně určené věci. Následně dospěly české soudy k závěru, že tuto doložku u individuálně určené věci použít nelze (srovnej např. 25 Cdo 1741/98 NS). Nová úprava šla v tomto smyslu ještě dále a v § 1918 NOZ výslovně uvádí: „Přenechá-li se věc jak stojí a leží (úhrnkem), jdou její vady k tíži nabyvatele, To neplatí, nemá-li věc vlastnost, o níž zcizitel prohlásil, že ji má, nebo již si nabyvatel vymínil“. Osobně jsem tedy toho názoru (na základě Vámi poskytnutých informací), že vzhledem k povaze předmětu koupě nelze výše zmíněnou doložku "jak stojí a leží" na Váš případ použít. Uplatnila by se tedy klasická odpovědnost ve smyslu § 2165 NOZ „kupující je oprávněn uplatnit právo z vady, která se vyskytne u spotřebního zboží v době dvaceti čtyř měsíců od převzetí.“ Bohužel však bez úplné znalosti kupní smlouvy nelze dělat absolutní závěry, zejména pak ve smyslu prodeje "použité věci", běžného opotřebení a právních dopadů s tím spojených. Závěrem ještě dlužno uvést, že dle § 419 NOZ: „Je spotřebitelem každý člověk, který mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání uzavírá smlouvu s podnikatelem nebo s ním jinak jedná.“ Dle z § 10 odst. 6 zákona o ochraně spotřebitele musí být v kupní smlouvě uvedeno upozornění, že se jedná o věc použitou. Zároveň musí být skutečnost, že se jedná o použité zboží, uvedena v dokladu o zaplacení zboží podle § 16 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitele. Tyto náležitosti jsou ze strany autobazarů častokrát opomíjeny a riziko pokuty od České obchodní inspekce může být cenným vyjednávacím argumentem.
Pro hlubší právní analýzu, kterou lze poskytnout pouze na základě úplné znalosti daného případu a faktického stavu věcí, a popřípadě vyhotovení relevantní dokumentace, či kompletní zastoupení, nás neváhejte kontaktovat na níže uvedené emailové adrese. Rádi Vám s Vaším problémem pomůžeme.
Lefensor, s.r.o.
Your reliable partner
E-mail: info@lefensor.eu
Web: www.lefensor.eu
18. 5. 2015 13:20