Air Bank a Moneta Money Bank získaly od ministerstva vnitra akreditaci pro správu kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Po ČSOB, České spořitelně a Komerční bance tak jsou čtvrtou a pátou bankou, která může klienty jednoduše připojit k Portálu občana a podobným službám prostřednictvím bankovní identity.
„Po provedení nezbytných technických nastavení a krátkém interním pilotu tak klienti Air Bank už v březnu získají přístup k širokému spektru služeb veřejné správy,“ říká mluvčí Air Bank Jana Pokorná. Přesný termín spuštění ostrého provozu záleží na úspěšném dokončení testování.
Moneta začne první klienty propojovat s novou službou od čtvrtka. „Informaci o možnosti využívat svou bankovní identitu ke komunikaci se státem naleznou klienti ve svém novém internetovém bankovnictví. Takzvané ztotožňování klientů s bankovní identitou bude probíhat postupně v několika vlnách. Předpokládáme však, že kompletní přístup k této službě by všichni naši klienti měli mít nejpozději do konce dubna,“ upřesňuje mluvčí Zuzana Filipová.
Klienti ČSOB a České spořitelny mohou službu využívat od ledna. První březnový den ji měla zprovoznit také Komerční banka, kvůli bezpečnostnímu incidentu však službu pozastavila.
Bankovní identita umožňuje jednoduše a bez dalších nákladů pro běžného klienta ověřit jeho identitu i mimo banku. V první fázi funguje vůči veřejné správě, typicky při přihlašování do Portálu občana. Od března ji lze využít také pro vstup na „online finanční úřad“, tedy nový portál Moje daně.
Kromě technologického řešení potřebují banky získat právě akreditaci od státu. Do poloviny roku se chtějí přidat i Fio, Raiffeisenbank, UniCredit Bank a Equa bank (ta brzy přejde pod Raiffku), mBank plánuje start ve třetím čtvrtletí.
Bankovní identita, jejíž standard vznikl v rámci České bankovní asociace, umožní klientům ověřit totožnost vůči veřejné správě stejně snadno jako při přihlašování do internetového bankovnictví. Ve druhé polovině roku ji banky chtějí rozšířit i pro ověřování vůči soukromým firmám – dodavatelům energie, telekomunikačním operátorům, sázkovým společnostem, e-shopům a podobně. Rozšíří se tak možnosti, jak na dálku sjednat nebo změnit smlouvu, ověřit věk a podobně.
Psali jsme víc:
Petr Kučera
Zaměřuje se na širokou oblast osobních financí a spotřebitelských témat. Vystudoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy v Praze, ale ještě víc než paragrafy má rád média. Přes pět let vedl web Peníze.cz, předtím ekonomicko-finanční... Další články autora.
Sdílejte článek, než ho smažem